wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
1. | "Dopalacze" jako stymulatory aktywności poznawczej studentów wybranych kierunków wrocławskich szkół wyższych. | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | |
|
|||
2. | Obrzędy przejścia w bajkach magicznych. | dr hab. Eugeniusz Kłosek prof. UWr | |
|
|||
3. | Instytucja swata w Polsce z perspektywy antropologii kulturowej. | prof. dr hab. Adam Paluch | |
|
|||
4. | Macierzyństwo w obliczu zmienajacego się świata. | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | |
|
|||
5. | Rola i znaczenie tatuażu w społeczności Travellers | dr Mirosław Marczyk | |
Tematem mojej pracy jest funkcja i znaczenie tatuażu w społeczności Travellers. Wybrałam ten temat, ponieważ wydał mi się on interesujący ze względu na specyfikę, sposób funkcjonowania, poczucie tożsamości irlandzkich Cyganów i odmienne od przyjętych w literaturze rozumienie przez nich celowości tatuowania ciała. Żyjemy w świecie nieustannego zderzania się postaw kulturowych. Współczesny świat staje się w coraz większym stopniu miejscem konfrontacji przedstawicieli różnorodnych kultur, narodowości, czy religii. Obserwowaniem tego zjawiska, jego badaniem zajmują się przedstawiciele wielu dyscyplin naukowych, a wśród nich antropolodzy, socjolodzy, pedagodzy, psycholodzy. Do analizy tematu wykorzystuję poglądy reprezentowane przez te nauki.
|
|||
6. | Stereotypizacja Półwyspu Bałkańskiego jako przestrzeni konfliktu. | dr Mirosław Marczyk | |
|
|||
7. | Katolicy w oczach ewangelikalnych protestantów wrocławskich zborów. | dr Mirosław Marczyk | |
|
|||
8. | Funkcje i znaczenie roślin w oparciu o badania etnobotaniczne-Kopcie 2011. | dr Mirosław Marczyk | |
|
|||
9. | "Gott beschirme Deinen Eingang". Historia kościoła św. Mikołaja we Wrocławiu. | dr hab. Agnieszka Zabłocka-Kos prof. UWr | |
|
|||
10. | Inkulturacja misyjna na przykładzie Boliwii | dr Janina Radziszewska | |
|
|||
11. | Postrzeganie męskości przez kobiety i mężczyzn | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | |
|
|||
12. | Znaczenie usprawniania mowy i komunikacji dla rozwoju psychospołecznego dzieci ze spektrum autyzmu. | dr hab. Barbara Winczura | |
|
|||
13. | Doskonalenie się nauczycieli dyplomowanych | dr hab. Alicja Szerląg prof. UWr | |
|
|||
14. | Ze śmiercią im do twarzy. Znaczenie i konteksty współczesnych fotografii pośmiertnych | prof. dr hab. Adam Paluch | |
|
|||
15. | Misje katolickie jako spotkanie z odmienną kulturą | dr Janina Radziszewska | |
|
|||
16. | Borykanie się młodych z realiami PRL-u | prof. dr hab. Adam Paluch | |
|
|||
17. | ŚWIADOMOŚĆ PRZYNALEŻNOŚCI DO KULTURY HIP-HOP. WPŁYW TAŃCA NA ŻYCIE TANCERZY STREET DANCE | dr hab. Jarosław Syrnyk prof. UWr | |
|
|||
18. | Ponowoczesna, kontrowersyjna turystyka kulturowa. Turpizm i hedonizm w służbie turystyki. Studium przypadku. | prof. dr hab. Adam Paluch | |
|
|||
19. | Implementacja Euroregionów a społeczności lokalne na przykładzie Euroregionu Glacensis. | dr Mirosław Marczyk | |
|
|||
20. | Społeczność Milikówa w kontekście współczesnych przemian społeczno-ekonomicznych. | dr Mirosław Marczyk | |
|
|||
21. | Wiejskie świętowanie odpustowe młodych ludzi (na przykładzie wsi kujawskiej Kłóbka | dr Małgorzata Michalska | |
|
|||
22. | KULTURA MASOWA W KRZYWYM ZWIERCIADLE PERFORMANSÓW WIMA DELVOYE | prof. dr hab. Mirosław Kocur | |
Kultura masowa, która stanowi punkt wyjścia rozważań w niniejszej pracy, niemal od początku swego istnienia była obiektem krytycznych refleksji i intelektualnych niepokojów, co wynikało z faktu, iż utożsamiano ją z kulturą wulgarną, obraźliwą, czy też kulturą niższego rzędu. Jak jednak nieustannie dowodzą socjologowie, jest zjawiskiem złożonym i wieloaspektowym, nacechowanym zarówno pozytywnie, jak i negatywnie.
Kluczowym aspektem kultury masowej jest cielesność. Ciało jest tu rozumiane jako spektakl i manifest, projekt i wytwór, a jego społeczne kreowanie przybrało formę performansu. W społeczeństwie konsumpcyjnym stało się ono obiektem, zostało uprzedmiotowione i poświęca się mu dużo uwagi, szczególnie w aspekcie sztucznej doskonałości i obsesyjnego upiększania. Z tego powodu częstymi symbolami treści współczesnej kultury masowej stały się wizerunki Barbie i Kena, stanowiących odzwierciedlenie powszechnie panującego stereotypu dążenia do fizycznej doskonałości i koncentracji na powierzchownych, doczesnych wartościach.
Wim Delvoye, współczesny artysta konceptualny, tworzący na granicy estetyki, moralności i konwenansu, czerpie inspiracje z kultury masowej. W swych pracach koncentruje się na ciele i jego sposobie funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie, wzbudzając w odbiorcach jednocześnie fascynację i odrazę. Jednak przede wszystkim skłania ich w ten sposób do refleksji.
Artysta odnosi się do powszechnej w kulturze masowej tendencji do estetyzacji życia codziennego, pastiszując ją w swoich pracach. Najbardziej znany jest ze swych projektów artystycznego tatuowania świń czy Kloaki - urządzenia do produkowania niemal identycznych z ludzkimi ekskrementów. W swym dorobku ma także ułożone na wzór marmurowej podłogi salami, ozdobne betoniarki z kosztownymi ornamentami, bramki piłkarskie wykonane ze szkła witrażowego czy zdjęcia rentgenowskie uprawiających seks kochanków. Wyspecjalizował się w sztuce ośmieszającej popularne współczesne wartości. Nie przebierając w środkach wyrazu, dosadnie wyraża swój stosunek wobec zjawisk kultury masowej. Jego dzieła przepełnione są jawną ironią i sarkazmem, poruszają wyobraźnię, wzbudzają śmiech, ale także prowokują do podjęcia głębszej refleksji. Wpisujące się w kategorię performansów kulturowych prace Wima Delvoye przyczyniają się w ten sposób do przemian osobistych i społecznych.
Niniejsza rozprawa koncentruje się na problemie badawczym dotyczącym związków i zależności między kulturą masową a elitarną na przykładzie sztuki Wima Delvoye. Ukazuje, jakimi środkami wyrazu zaczerpniętymi z kultury masowej artysta się posługuje, by zrealizować swoją artystyczną wizję. Stosując opisaną przez Guya Deborda metodę détournement-u, wykorzystuje on estetyczne elementy kultury masowej, wyrywając je z kontekstu i nadając im nowe znaczenia. Można więc stwierdzić, iż tym, co łączy sztukę Wima Delvoye z kulturą masową jest forma - warstwa wizualna i powierzchowna, zaś tym, co czyni jego prace egzemplifikacją kult
|
|||
23. | Japońskie kimono jako przedmiot erotyczny. | dr hab. Sławomir Bobowski prof. UWr | |
|
|||
24. | DEFINICJA ZŁA W SUBKULTURZE BLACKMETALOWEJ | dr hab. Katarzyna Majbroda | |
|
|||
25. | Analiza dyskursu islamofobii w polskich mediach | dr Janina Radziszewska | |
|
|||
26. | PRZESTRZEŃ PUBLICZNA NA PRZYKŁADZIE GALERII HANDLOWYCH. | dr Mirosław Marczyk | |
|
|||
27. | Społeczność graczy Tibia | dr Mirosław Marczyk | |
|
|||
28. | Rola rehabilitacji komunikacyjnej w terapii dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. | dr hab. Barbara Winczura | |
|
|||
29. | Motywacje podjęcia studiów w narracjach studentów Uniwersytetu Wrocławskiego. | dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr | |
|
|||
30. | Coaching -przywództwo według Benjamina Zandera. Motywacja do bycia liderem. | dr hab. Wita Szulc prof. nadzw. UWr | |
|