wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
61. | Wirtualni kapitaliści. Analiza praktyk społeczno-ekonomicznych graczy Metin 2 | dr Michał Mokrzan | Etnologia i antropologia kulturowa - stacjonarne I stopnia |
|
|||
62. | Wileńszczyzna. Wymiary tożsamości na pograniczu | dr hab. Eugeniusz Kłosek prof. UWr | |
|
|||
63. | Wierzenia ludowe w ujęciu kognitywnym | dr Ewa Banasiewicz-Ossowska | |
|
|||
64. | Wiejskie świętowanie odpustowe młodych ludzi (na przykładzie wsi kujawskiej Kłóbka | dr Małgorzata Michalska | |
|
|||
65. | Wejść-przejść-wyjść: antropologia współczesnych przestrzeni miejskich | dr hab. Jarosław Syrnyk prof. UWr | Etnologia i antropologia kulturowa - stacjonarne I stopnia |
Praca dotyczy przestrzeni nazwanych nie-miejscami. Miejscami tymi są galerie handlowe, supermarkety, lotniska czy dworce kolejowe. Praca ta przedstawia sytuacje i miejsca, w których bardzo często przebywamy, jednak nie zwracamy uwagi na to, co się w nich dzieje. W nie-miejscach spotykamy się z dużą ilością osób, jednak każdy z nas przebywa tam zazwyczaj samotnie. W mojej pracy skoncentrowałam się na scharakteryzowaniu tych przestrzeni jak również na opisie funkcjonowania w niej, zarówno mojego jak i innych ludzi.
|
|||
66. | Wegetarianizn - nie tylko dieta. Wpływ wegetarianizmu na styl życia | dr Konrad Górny | |
|
|||
67. | Wątki wampiryczne miedzy tradycją ludową a kulturą masową. | dr Mieczysław Trojan | |
|
|||
68. | Warstwa perswazyjna tekstu (na przykładzie pism byłego funkcjonariusza SB) | dr hab. Jarosław Syrnyk prof. UWr | |
|
|||
69. | W zdrowym ciele zdrowy duch ? Analiza przemian na Wrocławskim Nadodrzu | dr Ewa Banasiewicz-Ossowska | Etnologia i antropologia kulturowa - stacjonarne I stopnia |
|
|||
70. | W służbie ciału - antropologiczne ujęcie problemu postrzegania cielesności w środowiskach medycznych | dr Janina Radziszewska | |
|
|||
71. | VLEPKA W PRAKTYCE SPOŁECZNEJ | dr Janina Radziszewska | |
|
|||
72. | Vintage - od wyznacznika statusu kobiety do szeroko pojętego hobby zbierackiego | dr hab. Katarzyna Majbroda | Etnologia i antropologia kulturowa - stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka o tytule „Vintage – od wyznacznika statusu kobiety do szeroko pojętego hobby zbierackiego” porusza problematykę kolekcjonowania odzieży historycznej oraz jej codziennego użytkowania przez kolekcjonerów. Miała ona na celu ukazanie przedmiotów vintage w wielu kontekstach, w jakich one funkcjonują poprzez swój rodowód historyczny, nierzadko związany z wojennymi zawieruchami, jakie przeszły nad Europą. Ujęła ona także konteksty, w jakich przedmioty vintage funkcjonują współcześnie oraz stereotypy, jakimi są one objęte.
Teoria użyta do omówienia przedstawionej problematyki wywodzi się z zakresu badań nad antropologią rzeczy i dotyczy sieci relacji, w jakich funkcjonuje człowiek wraz z przedmiotami. Zawarła w sobie również wątki hermeneutyczne mające nakreślić sposoby interpretowania przedmiotów historycznych nie poprzez kontekst dekady, w której powstały, a sposoby ich re-interpretowania w czasach współczesnych. Jednocześnie w pracy podkreślona została relacja pierwotnego znaczenia przedmiotu dla pamięci współcześnie żyjących ludzi, szczególnie kiedy mowa o przedmiotach, które przetrwały zagładę i często są ostatnim reliktem ze świata, który po 1945 roku przestał istnieć. Aspekt emocjonalny, jaki związany jest z tymi przedmiotami, jest niezwykle ważny.
Praca poruszyła również problem stereotypów funkcjonujących wokół kobiet i kojarzonych z dekadami, z których wywodzi się noszona przez nie odzież. Miała na celu ukazanie różnic pomiędzy vintage a rekonstrukcją historyczną i pokazanie, że społeczność osób zafascynowanych stylem vintage nie odtwarza stylu życia z ubiegłych dekad, a wybiera taką odzież przez wgląd na własne poczucie estetyki, etykę produkcji czy ekologię. Ponad to w pracy został ukazany hobbystyczny aspekt kolekcjonowania odzieży historycznej, o którą aby dbać, trzeba posiadać wiedzę na temat konserwacji i naprawy obiektów, które nierzadko mają już status muzealny.
Wywiady przeprowadzone z pięcioma respondentkami miały na celu ukazanie głosu osób wywodzących się ze środowiska, do którego należy również autorka pracy. Opowiedziały one własnym głosem, z czym dla nich wiąże się praktykowanie vintage na co dzień oraz noszenie odzieży historycznej w przestrzeni publicznej nie jako elementu charakteryzacji, a jako przedmiotów inkorporowanych na stałe do własnego stylu – w myśl przenoszenia fragmentu historii do czasów współczesnych, a nie osoby „przebranej” do czasów minionych.
|
|||
73. | Ustawienia rodzinne według Berta Hellingera jako rytuał przejścia | dr hab. Eugeniusz Kłosek prof. UWr | |
|
|||
74. | Uprzedzenia młodego pokolenia Polaków wobec obcokrajowców we Wrocławiu. | dr Ewa Banasiewicz-Ossowska | Etnologia i antropologia kulturowa - stacjonarne I stopnia |
Celem niniejszej pracy było zbadanie przyczyn niechęci młodego pokolenia Polaków wobec obcokrajowców zamieszkujących Wrocław. Poruszono w niej problematykę funkcjonowania stereotypów i obawy przed obcym. Następnie opisano antropologiczną i historyczną genezę uprzedzeń Polaków wobec innych nacji. Kolejno scharakteryzowano nacjonalizm w Polsce oraz jego współczesne ujęcie. Praca prezentuje wyniki badań terenowych przeprowadzonych wśród młodych Polaków, a także wśród obcokrajowców, pochodzących z różnych części świata, zamieszkujących Wrocław. Na podstawie wywiadów z informatorami ukazano opinie i powszechnie panujące stereotypy na temat przedstawicieli różnych nacji, a także przyczyny niechęci wobec innych narodów.
|
|||
75. | UKRYTE DZIECI BOGINI. STUDIUM ANTROPOLOGICZNE MISTERYJNEJ RELIGII WICCA | dr hab. Jarosław Syrnyk prof. UWr | |
|
|||
76. | Uczucie zaklęte w przedmiocie. O relacjach ludzi i rzeczy na przykładzie pierścionka zaręczynowego | dr Michał Mokrzan | Etnologia i antropologia kulturowa - stacjonarne I stopnia |
|
|||
77. | Ucieleśnienia i odcieleśnienia w świetle rozważań antropologicznych | prof. dr hab. Adam Paluch | |
|
|||
78. | Turystyka zdrowotna na przykładzie sanatoriów i ośrodków wellness | dr hab. Bożena Płonka-Syroka prof. nadzw. UWr | |
|
|||
79. | Turecki nacjonalizm. Budowanie tożsamości w oparciu o ideologię i symbolikę | dr Ewa Banasiewicz-Ossowska | |
|
|||
80. | Tradycje nocy świętojańskiej w Polsce i wśród Polaków na Wileńszczyźnie | dr Małgorzata Michalska | |
|
|||
81. | Tradycje i zwyczaje łowieckie w Kole Łowieckim "Leśników" w Kielcach | dr Małgorzata Michalska | Etnologia i antropologia kulturowa - stacjonarne I stopnia |
Praca zatytułowana „Tradycje i zwyczaje łowieckie w Kole Łowieckim „Leśników" w Kielcach” obejmuje zagadnienia związane z kultywowaniem tradycji myśliwskich. Problemem badawczym są sposoby zachowania i przekazywania kultury łowieckiej w wymienionym w tytule kole. Praca została oparta na badaniach terenowych o charakterze jakościowym, przeprowadzonych w formie wywiadu, według wcześniej przygotowanych zagadnień. Terenem badań jest miasto Kielce i jego najbliższe okolice, położone w południowo-centralnej Polsce, w województwie świętokrzyskim.
Pierwszy rozdział zawiera podstawowe informacje dotyczące działalności koła oraz zarys jego historii i dotychczasowych osiągnięć. Znajduje się w nim także opis struktury zawodowej i majątkowej należących do niego członków. W rozdziale drugim przedstawiono rytuały i tradycje związane z przyjmowaniem kandydatów w szeregi koła, a także czynności z tym związane i warunki, jakie musi spełnić aplikant. Opisano m.in. chrzest i ślubowanie, które kultywuje się w badanym kole. W następnym, trzecim, rozdziale skupiono się na spotkaniach społeczności myśliwskiej, zarówno wewnątrz koła, jak i oficjalnych, np. uroczystościach Polskiego Związku Łowieckiego. Podkreślono też promocyjny charakter tych imprez, które wpływają na sposób postrzegania myśliwych w społeczeństwie. W czwartym rozdziale przedstawiono zwyczaje oraz przesądy, które towarzyszą przygotowaniom do polowań. W tej części został scharakteryzowany obrzęd złomu, który jest formą hołdu składanego złowionej zwierzynie. Opisany jest również zwyczaj pokotu, którego tradycja sięga pierwotnych myśliwych. Rozdział 5 to wgląd w folklor myśliwski: język, opowieści, muzykę i kuchnię. Przybliżono stopień zachowania tradycji w Kole Łowieckim „Leśników” w Kielcach. W ostatnim rozdziale opisano sposób chowu psów myśliwskich. Poruszono tematykę szkoleń towarzysza łowów, nadawania imion oraz zawodów, podczas których są sprawdzane umiejętności psa. W końcowym podrozdziale skupiono się na przesądach i przepowiedniach, które myśliwi mogą wyczytać z zachowania psa.
|
|||
82. | Tradycja katolicka jako czynnik ograniczający rozwój demokracji w Polsce | dr hab. Petr Skalnik prof. nadzw. UWr | |
|
|||
83. | Tożsamość Żydów polskich we współczesnej Australii | dr hab. Eugeniusz Kłosek prof. UWr | |
|
|||
84. | TOŻSAMOŚĆ REGIONALNA MŁODZIEŻY BESKIDU ŻYWIECKIEGO | dr Janina Radziszewska | |
|
|||
85. | Tożsamość Polaków w Mołdawii | dr Grzegorz Dąbrowski | |
|
|||
86. | Tożsamość Polaków na Wileńszczyźnie - płaszczyzny jej wyrażania i wzmacniania | dr hab. Eugeniusz Kłosek prof. UWr | |
|
|||
87. | Tożsamość Polaków na Wileńszczyźnie | dr Grzegorz Dąbrowski | |
|
|||
88. | Tożsamość młodych Polaków | dr Janina Radziszewska | |
|
|||
89. | Tożsamość miasta a strategie kreowania jego wizerunku. Analiza porównawcza | dr hab. Bożena Płonka-Syroka prof. nadzw. UWr | |
|
|||
90. | Tożsamość grupowa kibiców i społeczno-religijny wymiar kibicowania na przykładzie fanów klubu piłkarskiego Miedź Legnica | dr Mirosław Marczyk | Etnologia i antropologia kulturowa - stacjonarne I stopnia |
Tematem pracy są „Tożsamość grupowa kibiców i społeczno-religijny wymiar kibicowania na przykładzie fanów klubu piłkarskiego Miedź Legnica”. Celem rozprawy jest scharakteryzowanie kibiców piłkarskich jako grupy społecznej, przedstawienie znaczenia klubu piłkarskiego Miedź Legnica dla jej kibiców oraz opisanie wybranych aspektów ich środowiska. W pracy została użyta różnorodna literatura, głównie z zakresu antropologii, socjologii oraz psychologii. Na potrzeby pracy przeprowadziłem wywiady z kibicami oraz wykorzystałem obserwację uczestniczącą podczas meczów Miedzi Legnica.
W pierwszej części pracy zająłem się przedstawieniem czynników, które determinują powstawanie grup społecznych. Opisałem najważniejsze pojęcia i mechanizmy związane z funkcjonowaniem grup oraz przedstawiłem dotyczącą ich typologię. Omówiłem też problematykę poczucia wspólnoty. Następnie odniosłem wymienione wcześniej rozważania teoretyczne do kibiców Miedzi Legnica.
W dalszej części pracy dokonuję analizy wybranych aspektów związanych ze społecznością kibiców Miedzi Legnica. Poruszam problematykę symboli klubu piłkarskiego, stosunków między kibicami i ich stosunku do piłkarzy, rytualnego charakteru wielu zjawisk i zachowań dotyczących badanej przeze mnie grupy. Starałem się wykazać jakie znaczenie dla kibiców ma klub piłkarski oraz społeczność skupiona wokół niego. Ważne dla tej pracy było przybliżenie perspektywy postrzegania kibiców piłkarskich przez Antonowicza i Wrzesińskiego poprzez pryzmat teorii niewidzialnej religii, co umożliwiło wnikliwe spojrzenie na wiele aspektów środowiska kibicowskiego i wykazanie przenoszenia niektórych jego elementów do sfery sacrum.
|