wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
211. Portale randkowe jako źródło zawierania znajomości. Konfrontacja wizerunku stworzonego z realnością dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Celem mojej pracy była próba uchwycenia różnic wizerunku stworzonego w internecie podczas zawierania nowych znajomości z tym, jaki jest on w rzeczywistości. Praca składa się ze wstępu, dwóch rozdziałów merytorycznych oraz analizy badań własnych. We wstępie zawarto ogólny opis sytuacji problemowej i procedury badawczej. Rozdział pierwszy dotyczy pojęcia Internetu, który stanowi podstawę komunikacji w cyberprzestrzeni. Omówione zostały tam sposoby definiowania pojęcia Internetu, komunikacji w sieci, pojęcia tożsamości oraz wstęp do rozważań na temat budowania relacji w sieci. Rozdział drugi został poświęcony rozważaniom na temat istoty poszukiwania partnera życiowego w Internecie. Opisana została tam specyfika związków online, opis portali randkowych, szczegóły pierwszego spotkania po internetowej znajomości oraz zagrożenia, które czyhają podczas poszukiwania miłości w sieci. W rozdziale trzecim przedstawiona została metodologia badań, czyli cele badań, przedmiot badań oraz problemy badawcze niniejszego opracowania. Zawarte zostały tutaj również metody i narzędzia wykorzystane do przeprowadzania badań, opis paradygmatu etycznego, wymiar badań jakościowych, etyczny wymiar badań własnych, a także krótka charakterystyka terenu i grupy badawczej. Czwarty rozdział to opis, analiza i interpretacja badań własnych.
212. Nastoletnie matki – szczęśliwe macierzyństwo czy utracone dzieciństwo dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Niniejsza praca „Nastoletnie matki- szczęśliwe macierzyństwo czy utracone dzieciństwo”, zajmuje się odpowiedzią na pytanie jak ciąża w wieku nastoletnim wpływa na życie młody kobiet. Czy pojawienie się dziecka w życiu młodocianej daje Jej szansę na bycie szczęśliwą matką, czy w skutek pojawienia się dziecka dziewczęta tracą swoją młodość oraz dzieciństwo. Macierzyństwo jest wyzwaniem dla każdej kobiety, wiele kobiet nie jest do tej roli przygotowane, muszą szybciej niż ich rówieśnicy dojrzeć do roli matki. Wówczas pojawia się pytanie czy pojawienie się dziecka powoduje pozytywne czy negatywne zmiany w życiu młodej kobiety. W swojej pracy magisterskiej, opierając się o literaturę oraz przeprowadzone badania staram się udowodnić, że bycie nastoletnią matką, to szansa na szczęśliwe macierzyństwo. Praca została podzielona na trzy rozdziały. Rozdział teoretyczny, metodologiczny oraz analiza badań własnych. Pierwszy rozdział definiuje pojęcia takie jak matka, macierzyństwo, nastolatka. Skupiam się w nim na opisaniu przyczyn ciąż wśród młodych dziewcząt. W rozdziale tym pojawia się również podrozdział dotyczący źródeł wsparcia na jakie mogą liczyć nastoletnie matki. Rozdział drugi jest to rozdział metodologiczny, gdzie zostały opisane metody i techniki badawcze. Przedstawiam w nim przedmiot i cel prowadzonych przeze mnie badań, a także problemy badawcze. Ponadto w rozdziale drugim znalazła się charakterystyka próby badanej oraz opis organizacji i przebiegu badań. W ostatnim trzecim rozdziale, przedstawiona została analiza badań własnych oraz wnioski i refleksje. Mam nadzieję, że opierając się na literaturze oraz przeprowadzonych badaniach udało mi się ukazać, że nastoletnia matka jest matką szczęśliwą, spełnioną w swojej roli.
213. Edukacyjny potencjał muzyki Metalliki-twórczość zespołu jako obszar nieformalnego uczenia się dorosłych dr Joanna Golonka-Legut Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem niniejszej pracy jest edukacyjny potencjał muzyki Metallici. W przyjętym rozumieniu twórczość zespołu postrzegana jest jako obszar nieformalnego uczenia się dorosłych. Praca składa się z 3 rozdziałów, wstępu, zakończenia oraz bibliografii. Całość ma charakter teoretyczno-analityczny. Pierwszy rozdział został poświęcony wytłumaczeniu takich pojęć jak edukacja, uczenie się, a także zestawieniu trzech rodzajów edukacji (formalnej, pozaformalnej, nieformalnej). Drugi rozdział ukazuje czym jest kultura, zwłaszcza kultura popularna. W tej części pracy został dowartościowany aspekt związany z wartością kultury popularnej w życiu człowieka. Mając na uwadze tematykę niniejszej pracy rozdział ten obejmuje także zagadnienia związane z muzyką popularną (jej rozumieniem, edukacyjnym potencjałem). Rozdział trzeci, przygotowany w oparciu o analizę wybranych utworów muzycznych, wypowiedzi fanów na forach internetowych oraz literaturę przedmiotu odnosi się do rozumienia twórczości zespołu Metallica jako źródła wiedzy oraz dookreśla znaczenie muzyki zespołu w procesie nieformalnego uczenia się fanów zespołu. Całość pracy stanowi głos w dyskusji dotyczącej tego, jakie jest/może być miejsce i rola muzyki popularnej w procesie uczenia się i edukacji człowieka dorosłego. Wszystkie omówione treści prezentowane są w perspektywie refleksji andragogicznej.
214. Obraz wczesnej dorosłości kreowany w wybranym serialu telewizyjnym dr Joanna Golonka-Legut Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Praca składa się z trzech rozdziałów, wstępu, zakończenia, bibliografii oraz netografi. Całość ma charakter teoretyczno- analityczny. W pracy podejmuję problematykę dotyczącą obrazu wczesnej dorosłości jaki jest kreowany w serialu telewizyjnym. Perspektywą poznania jest amerykański serial Friends. Pierwszy rozdział poświęcony został rozumieniu dorosłości oraz zagadnieniu jakim jest wczesna dorosłość. Drugi rozdział skupia się na kulturze, popkulturze oraz charakterystyce serialu telewizyjnego, który rozumiany jest jako medium edukacyjne. Rozdział trzeci został przygotowany w oparciu o analizę amerykańskiego serialu komediowego pt. „Friends”. Całość pracy stanowi przykład tego, iż serial telewizyjny może być wartościowym źródłem edukacyjnym. Praca stanowi głos w dyskusji dotyczącej edukacyjnego potencjału dzieł/tekstów kultury popularnej. Wszystkie omówione treści prezentowane są w perspektywie refleksji andragogicznej.
215. Obraz kobiecości w teledyskach muzycznych źródłem wiedzy o dorosłości -z perspektywy procesu wkraczania w dorosłość młodych kobiet dr Joanna Golonka-Legut Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Praca składa się z 3 rozdziałów, wstępu, zakończenia oraz bibliografii. Całość ma charakter teoretyczno-analityczny. Praca przedstawia obraz kobiecości w teledyskach muzycznych. Teledysk muzyczny traktuję jako źródło wiedzy o dorosłości- z perspektywy procesu wkraczania w dorosłość młodych kobiet. Pierwszy rozdział został poświęcony podstawowej kategorii andragogicznej, jaką jest dorosłość. W sposób szczególny koncentruję się na omówieniu etapu wczesnej dorosłości/okresu wkraczania w dorosłość. Drugi rozdział ukazuje definicję kobiecości, podejmuje rozważania na temat relacji: edukacja – kultura popularna, a także opisuje rolę mediów w kształtowaniu się tożsamości płciowej młodych kobiet. Rozdział trzeci, przygotowany w oparciu o analizę wybranych współczesnych teledysków oraz literaturę przedmiotu ukazuje sposób w jaki przedstawiana jest kobiecość w teledyskach muzycznych oraz jaką rolę może on odgrywać w procesie wkraczania w dorosłość młodych kobiet. Całość pracy stanowi głos w dyskusji dotyczącej relacji: kultura popularna - edukacja - stawanie się dorosłym. Wszystkie omówione treści prezentowane są w perspektywie refleksji andragogicznej.
216. Kobiecy kanon piękna prezentowany w mediach społecznościowych dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Prezentowana praca porusza tematykę kobiecego kanonu piękna w mediach społecznościowych. Media społecznościowe w dużej mierze kształtują naszą codzienność, wyznaczają trendy, są miejscem interakcji międzyludzkich, bywają często nieodłącznym elementem życia wielu osób. Wpływają także na kształtowanie się współcześnie obowiązującego kanonu piękna, celem poniższej pracy jest odpowiedź na pytanie – Jaki jest współczesny kobiecy kanon piękna? Szukając odpowiedzi na to pytanie problematyka tego zagadnienia została rozłożona na poszczególne czynniki. Część pierwsza przybliża czytelnikowi tematykę mediów społecznościowych i ich genezę. Druga część pracy skupia się na kobiecie. Opisana w niej została ewolucja kobiecego kanonu piękna na przestrzeni lat, znaczenie cielesności w życiu człowieka, proces seksualizacji kultury i kształtowania się kobiecej tożsamości. W kolejnej części została opisana metodologia. W badaniu została wykorzystana metoda analiza dokumentów, a przedmiotem badań były fotografie zaczerpnie z Instagrama prezentujące popularne kobiety oraz zamieszczone pod nimi komentarze innych użytkowników. Do badania wykorzystano pięć fotografii spełniających określone kryteria. Dane z przeprowadzonej analizy zostały opisane w autorskim arkuszu obserwacji. W ostatniej części pracy przedstawiono wnioski końcowe.
217. Fenomen rodzeństwa – czynniki kształtujące najdłuższy związek życia dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tematem pracy jest "Fenomen rodzeństwa. Czynniki kształtujące najdłuższy związek życia". Rodzeństwo jest najdłuższą relacją w życiu człowieka, mimo to temat tej więzi jest w literaturze ujmowany bardzo pobieżnie i nie doczekał się zbyt wielu opracowań. W rozdziale teoretycznym przedstawiono, w oparciu o literaturę przedmiotu, czynniki, które wpływają na kształtowanie relacji rodzeństwa. Rozdział metodologiczny odnosi się do problematyki badawczej i uwzględniono w nim między innymi opis, zastosowanej w badaniach własnych, metody badawczej - otwartego wywiadu pogłębionego. W ostatnim rozdziale przedstawione zostały badania własne wraz z refleksjami i wnioskami.
218. Edukacyjny potencjał podróżowania -z perspektywy procesu uczenia się dorosłego dr Joanna Golonka-Legut Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Tematem pracy jest edukacyjny potencjał podróżowania z perspektywy procesu uczenia się dorosłego. Podróże to nieodłączny oraz jeden z najprzyjemniejszych elementów życia każdego człowieka, dlatego celem jest ukazanie edukacyjnych wartości wynikających z bycia w podróży. Praca składa się z dwóch rozdziałów teoretycznych oraz jednego rozdziału empirycznego. Rozdział pierwszy dotyczy zagadnień związanych z uczeniem się w dorosłości. Zostały omówione pojęcia takie jak dorosłość - uczenie się i edukacja. Dokonano charakterystyki trzech rodzajów uczenia się, przybliżono formę dorosłego, jako podmiotu uczącego się. Drugi rozdział dotyczy zakresu podróżowania. Rozróżniono pojęcia podróży od turystyki. W kolejnych częściach przedstawiono rodzaje podróży. W ostatniej części drugiego podrozdziału zostały omówione edukacyjne wymiary podróży w świetle literatury. Rozdział trzeci niniejszej pracy dotyczy analizy wybranych blogów podróżniczych. Interesującymi tutaj zagadnieniami będą relacje 1)podróżowanie - rozwój osobisty, samorealizacja; 2) podróżowanie - autokreacja i rozpoznawanie świata; 3) podróżowanie - dzielenie się własnymi doświadczeniami podróżniczymi, motyw stworzenia bloga, jako przestrzeni użytecznej dla innych. Szukając odpowiedzi na pytania oraz problemy badawcze została użyta metoda jakościowej analizy treści. Do analizy wykorzystano łącznie pięć blogów podróżniczych, które były kompatybilne do przedmiotu badania, ale jednocześnie subiektywnym doborem.
219. Tajemnice szczęśliwego związku - narracje małżonków dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tematem mojej pracy są tajemnice szczęśliwego związku zaprezentowane w narracjach małżonków. Temat jest ważny, ponieważ wiele osób zmaga się w dzisiejszych czasach z trwaniem w nieszczęśliwych lub krótkotrwałych związkach. Małżeństwo jest jednym z najczęściej podejmowanych tematów w literaturze poradnictwa rodzinnego. Wielu autorów próbuje przybliżyć to zagadnienie w swoich pracach. Niejednokrotnie małżeństwa są przedmiotem badań nie tylko pedagogów, ale również socjologów, psychologów. Są oni jednym z najważniejszych elementów grupy społecznej. W pierwszej części mojej pracy skupiłam się na przybliżeniu obrazu małżeństwa poprzez zaprezentowanie jego definicji, motywów, którymi ludzie kierują się, aby zawrzeć związek oraz jakie cechy decydują o doborze partnera i w jaki sposób wpływa to na jakość przyszłego małżeństwa. Drugim ważnym filarem mojej pracy jest szczęście w związku, w jaki sposób je definiujemy, komunikujemy i co wpływa na zadowolenie z małżeństwa, ponieważ moim zdaniem ono buduje związek. Szczęście w życiu każdego człowieka jest bardzo znaczące, dla każdego oznacza, co innego. Praca składa się z dwóch rozdziałów teoretycznych, rozdziału metodologicznego oraz rozdziału, w którym omawiam badania własne. Rozdział pierwszy zawiera informacje o małżeństwie pojmowanym jako związek, wspólnota oraz instytucja. Kolejnym elementem są motywy zawierania związku małżeńskiego. Piszę również o tym jakie cechy decydują o doborze partnera i w jaki sposób przekładają się na jakość przyszłego związku. Rozdział drugi o tytule Szczęśliwy związek – czynniki, podejścia i definicje składa się z następujących podrozdziałów: kryteria powodzenia w małżeństwie, elementy składające się na udany związek oraz definicja szczęścia, czynniki wpływające na zadowolenie z małżeństwa. Mój trzeci rozdział nosi tytuł “Metodologia w badaniach jakościowych”. Znajdują się w nim podrozdziały takie, jak: przedmiot badań, cel i problemy badawcze, metodologia badań i badania jakościowe w literaturze metodologicznej, wywiad narracyjny jako metoda i technika badawcza, etyka w pracy badawczej. Część analityczna składa się z badań własnych, prezentacji wyników i ich omówienia w kontekście dotychczasowej wiedzy. Głównym celem badawczym jest zweryfikowanie, jaka jest recepta na szczęśliwy związek małżeński. Ostatni rozdział zamyka pracę i dotyczy analizy oraz podsumowania badań własnych. Każdy podrozdział jest nazywany problemem badawczym, a podsumowaniem rozdziału jest dodatkowy element, w którym znajduje się analiza porównawczą obu wywiadów.
220. Różne oblicza późnego macierzyństwa – narracje matek dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tytuł mojej pracy magisterskiej brzmi: „Różne oblicza późnego macierzyństwa – narracje matek”. Przedstawiłam w niej definicje macierzyństwa, za pomocą medycznej literatury przedmiotu określiłam granicę wiekową, po której mowa już o późnym macierzyństwie. Opisałam również najczęstsze przyczyny, które skłaniają kobiety do podjęcia decyzji o późnym macierzyństwie, oraz możliwie konsekwencje. Zawarłam obraz późnego macierzyństwa, który możemy zaobserwować w społeczeństwie, kulturze i mediach. Aby zgłębić temat postanowiłam wykonać badania jakościowe. Wykorzystałam metodę studia indywidualnego przypadku, jako narzędzie zbierania danych wybrałam wywiad, a konkretnie wywiad biograficzny posłużył mi jako technika. W pracy poruszyłam także wątek etycznego wymiaru badań. Po przeprowadzeniu wywiadów z trzema kobietami, które urodziły dzieci po 35r.ż., przeanalizowałam późne macierzyństwo według problemu głównego i szczegółowych. Zebrany materiał porównałam z wiedzą zawartą w literaturze fachowej we wnioskach końcowych. Moja praca wypełnia cel główny, który brzmi następująco: Ukazanie macierzyństwa kobiet po 35r.ż. w kontekście społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Zdecydowałam się na ten temat, ponieważ uważam, że jest zbyt mało spopularyzowany w naszym społeczeństwie, w którym według statystyk GUS, kobiety coraz później decydują się na macierzyństwo. Jako pedagog czuję się zobowiązana do szerzenia rzetelnych informacji, zwłaszcza wśród kobiet, które świadomie podejmują swoje życiowe decyzje. Zachęcam do przeczytania mojej pracy aby poznać specjalistyczną wiedzę nt.: późnego macierzyństwa, poznać prawdziwe historie kobiet, które urodziły dzieci po 35r.ż., jak i również moje wnioski.
221. Sposoby motywowania dzieci do edukacji muzycznej na przykładach biografii wybranych muzyków dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Edukacja muzyczna i motywacja są ściśle z sobą związane. Sukces dziecka składa się z wielu oddziałujących na niego czynników. Jest to wpływ środowiska lokalnego, rodzinnego, rówieśników oraz autorytetów wzmacniających motywację do pracy nad wybranymi predyspozycjami. Pedagog, wspierający etapy rozwoju podopiecznego, pełni istotną rolę w precyzowaniu podejmowanych dalszych działań edukacyjnych. Wybrane biografie muzyków pokazują czynniki pobudzające zainteresowanie muzyką oraz przedstawiają zróżnicowane sposoby motywowania do edukacji muzycznej. W wyróżnionych pozycjach literatury, zostało zauważone docenienie przez muzyków wkładu innych osób, przyczyniających się do wzrostu motywacji do podejmowania prężnego rozwoju. Muzycy podsumowują przeżyte doświadczenia, jako czynniki wpływające na ukształtowanie ich charakteru i wykształcenie wyjątkowego talentu muzycznego.
222. Edukacyjne aspekty gier komputerowych -perspektywy stawania się dorosłym dr Joanna Golonka-Legut Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Jako student pedagogiki, a jednocześnie fan gier komputerowych i szeroko rozumianego gamingu, postanowiłem przygotować pracę dotyczącą edukacyjnych aspektów gier komputerowych. Z perspektywy własnych doświadczeń uważam, że temat ten jest bardzo ciekawy i jednocześnie nie do końca zbadany. Głównym celem mojej pracy jest rozpoznanie edukacyjnego potencjału gier komputerowych z perspektywy stawania się dorosłym. Praca składa się z trzech rozdziałów - pierwszy dotyczy andragogicznego ujęcia dorosłości, samego w nią wkraczania, a także obejmie przedstawienie ówczesnego świata młodych dorosłych. W drugim rozdziale przybliżam czym jest gra komputerowa oraz gaming, omawiam rodzaje gier komputerowych, a także, w perspektywie wcześniejszych zagadnień, dokonuję charakterystyki procesu uczenia się i edukacji nieformalnej. W ostatnim, trzecim rozdziale podejmuję refleksję dotyczącą edukacyjnego potencjału gier komputerowych. W świetle literatury przedmiotu, a także osobistych doświadczeń dokonuję analizy trzech gier komputerowych, jednocześnie odpowiadając na pytanie: jakiego rodzaju wiedzę, umiejętności, kompetencje związane z dorosłością i byciem dorosłym mogą kształtować i rozwijać gry komputerowe?
223. Chór jako przestrzeń nieformalnego uczenia się dorosłych dr Joanna Golonka-Legut Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Praca licencjacka pt. "Chór jako przestrzeń nieformalnego uczenia się dorosłych" opisuję specyfikę dorosłości jako jednego z etapów naszego życia, wyjaśnia pojęcia związane z edukacją oraz uczeniem się, przybliża specyfikę powstawania i działania chórów oraz ukazuje wpływ przestrzeni chóralnej na rozwój młodych dorosłych. Praca ma na celu ukazanie potrzeby edukacji dorosłych w społeczeństwie oraz jej pozytywnego wpływu na rozwój jednostek. Jednocześnie obrazuje jak aktywność chóralna wpływa na osoby z nią związane oraz jakie korzyści za sobą niesie. Celem niniejszej pracy jest ukazanie wpływu przestrzeni chóralnej na rozwój oraz edukację młodych dorosłych. W pracy została również ukazana analiza wywiadów, która miał na celu ukazanie indywidualnych doświadczeń chórzystów, ich motywacji oraz korzyści jakie wynikały z ich aktywnego uczestnictwa w chórach.
224. Edukacja dorosłych w Polsce i na Ukrainie dr Joanna Golonka-Legut Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Moja praca licencjacka składa się z 3 rozdziałów. W pierwszym rozdziale omawiam następujące kwestie: rozumienie uczenia się dorosłego i edukacji dorosłych; modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi; postrzeganie edukacji dorosłych w systemie kształcenia ustawicznego. W drugim i trzecim rozdziale charakteryzuję wybrane aspekty systemów edukacyjnych – w Polsce (rozdział 2) oraz na Ukrainie (rozdział 3). W tej części pracy koncentruję się na następujących kwestiach: priorytetach edukacji dorosłych, rozwoju edukacji dorosłych, strukturze i organizacji uczenia się dorosłych. Wskazuję także wybrane praktyki andragogiczne, związane głównie z edukacją seniorów.
225. Edukacja seniorów poprzez aktywność kulturalną dr Joanna Golonka-Legut Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Edukacja seniorów odbywająca się poprzez aktywność kulturalną pozytywnie oddziałuje na proces starzenia się jednostek. Starość rozumiana z perspektywy koncepcji teoretycznych ukazuje dodatkowe walory aktywizacji seniorów oraz zwraca uwagę na istotną rolę, jaką odgrywa edukacja poprzez kulturę. Mnogość definicji kultury ma wpływ na jej indywidualny odbiór przez jednostkę oraz na rozumienie kwestii aktywności kulturalnej. Zdobywanie kompetencji na drodze praktyk kulturalnych przyczynia się do znacznej poprawy jakości życia osób starszych. Senior jako podmiot działań edukacyjnych ma możliwość zdobycia kompetencji umożliwiających mu partycypację w życiu społecznym i kulturalnym. Opisane aktywności praktykowane są przez jednostki zarówno indywidualnie, jak i w formie zinstytucjonalizowanej. Daje to seniorom możliwość wyboru preferowanej formy aktywności, co oddziałuje na późniejsze funkcjonowanie jednostki. W oparciu o badania poruszone zostały zagadnienia opisujące preferencje seniorów w odniesieniu do wybieranych aktywności. Wskazane zostały również praktyki wybierane znacznie rzadziej wraz z czynnikami determinującymi owe ograniczenia.
226. Edukacyjny potencjał sztuki filmowej na przykładzie ujęcia starości w filmie fabularnym dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
W mojej pracy magisterskiej pod tytułem „Edukacyjny potencjał sztuki filmowej na przykładzie ujęcia starości w filmie fabularnym” w rozdziale teoretycznym przedstawiłam definicje, granice, wymiary biologiczne, psychiczne i społeczne starości, oraz stereotypy. Szczególnie skupiłam się na pedagogicznym ujęciu procesu starzenia się oraz związku starości z edukacją, uczeniu się „w”, „przez” i „do” starości. Opisałam również na czym polega wychowanie przez sztukę, oraz zaprezentowałam edukacyjny potencjał sztuki filmowej. W rozdziale metodologicznym przedstawiłam cel pracy i problemy badawcze: Celem niniejszej pracy było przedstawienie obrazu starości wyłaniającego się z wybranych filmów fabularnych poprzez odnalezienie odpowiedzi na następujące pytania: Problem główny: Jak ukazywana jest starość w filmach fabularnych? Problemy szczegółowe: 1. Jak ukazywany jest w filmach fabularnych biologiczny wymiar starzenia się? 2. Jak ukazywany jest w filmach fabularnych psychiczny wymiar starzenia się? 3. Jak ukazywany jest w filmach fabularnych społeczny wymiar starzenia się? 4. Jakie stereotypy starości obecne są w filmach fabularnych? Opisałam również istniejące paradygmaty w badaniach edukacyjnych, a najbardziej szczegółowo wybrany przeze mnie paradygmat krytyczny. Przytoczyłam strategie ilościowe i jakościowe, metody zbierania danych w badaniach jakościowych a najdokładniej stosowane w pracy przeszukiwanie archiwów oraz przestawiłam analizę treści jako technikę badawczą. W ostatnim rozdziale skupiłam się na własnych badaniach i przeanalizowałam obrazy starości przedstawiane w wybranych filmach fabularnych tj.: „Dyskretne uroki starości”, „Mężczyzna imieniem Ove”, „Pora umierać” oraz „Schmidt” a także jakie możliwości edukacyjne niosą.
227. Istota patriotyzmu w świecie ponowoczesnym w świetle wypowiedzi studentów pedagogiki UWr dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca podejmuje tematykę związaną z istotą patriotyzmu w świecie ponowoczesnym w świetle wypowiedzi studentów pedagogiki UWr. Celem pracy jest wykazanie istoty patriotyzmu jako elementu ponowoczesności. W tym celu sformułowany został problem główny: ,,W jaki sposób rozumiana jest istota patriotyzmu przez studentów pedagogiki?” oraz problemy szczegółowe: Jakie cechy patriotyzmu cenią sobie studenci pedagogiki? W jaki sposób, zdaniem studentów, życie w ponowoczesności zmienia istotę patriotyzmu? Jakie, zdaniem studentów, istnieją związki między religijnością a patriotyzmem? W jaki sposób życie w społeczeństwie wielokulturowym rzutuje na rozumienie patriotyzmu? W celu znalezienia odpowiedzi na postawione problemy, zdecydowałam się na przyjęcie jakościowej metody zbierania danych - wywiadu półstandardowego w formie indywidualnej. Praca została podzielona na 3 rozdziały: Rozdział I - Teoretyczne podstawy pracy: W rozdziale pierwszym omówione zostały definicje patriotyzmu, nacjonalizmu, oraz szowinizmu. Została również podjęta próba ujęcia patriotyzmu w kontekście wychowania patriotycznego, opisanie zjawiska globalizacji i jego potencjalnego wpływu na rozumienie patriotyzmu, jak i wielokulturowości oraz religii jako wyzwania dla patriotyzmu. Opisana została również grupa badawcza - młodzi dorośli, koncentrując się przy tym na fazach rozwoju człowieka dorosłego, opisania studentów jako młodych dorosłych, jak i miejsca młodzieży w ponowoczesnym świecie. Rozdział II - Metodologiczne podstawy pracy: Rozdział drugi został wprowadzony w celu określenia i opisania celu oraz problemu badawczego. Przedstawione zostały również paradygmaty w badaniach edukacyjnych, strategie ilościowe i jakościowe, metody zbierania danych w badaniach jakościowych, oraz przyjęta metoda badawcza. Rozdział III - Analiza badań własnych: Ostatni rozdział koncentruje się na prezentacji grupy badanej, czyli krótkiej charakterystyki respondentów oraz analizy problemów szczegółowych na podstawie wypowiedzi jednostek badanych.
228. Istota przyjaźni w świetle wypowiedzi młodych dorosłych dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Trudno jest przejść przez życie nie zawarłszy ani jednej przyjaźni. Próba określenia jak współcześni młodzi ludzie rozumieją przyjaźń jest przedmiotem rozważań niniejszej pracy. Przedstawione zostały w niej różne ujęcia definicyjne przyjaźni, koncentrujące się na cechach charakteryzujących ten typ relacji jak i osoby samego przyjaciela. Określony został szereg trudności, które mogą pojawić się przy nawiązywaniu oraz utrzymywaniu przyjaźni. W dalszej części ukazane są różnice między odmiennymi rodzajami przyjaźni oraz opisany okres rozwojowy badanej grupy docelowej. Praca porusza także kwestie metodologii, takie jak: cel, problem badawczy oraz przyjęta metoda badawcza. Końcową część stanowią zrealizowane badania w formie wywiadów niestandardowych. Pracę wieńczy zakończenie, w którym zaprezentowano wnioski z przeprowadzonych badań, osobiste refleksje oraz wykaz wykorzystanej literatury.
229. Edukacyjny wymiar amatorskiej aktywności artystycznej w świetle wypowiedzi aktorów teatru „Głosy” Miejskiego Ośrodka Kultury w Głubczycach dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tematem podjętym w niniejszej pracy jest: Edukacyjny wymiar amatorskiej aktywności artystycznej w świetle wypowiedzi aktorów teatru „Głosy” Miejskiego Ośrodka Kultury w Głubczycach. Celem mojej pracy badawczej, jest uzyskanie wiedzy na temat edukacyjnego wymiaru amatorskiej aktywności artystycznej. Moje badania przeprowadzone zostały na grupie młodzieży, której członkowie obecnie lub w przeszłości należeli do teatru „Głosy” z Miejskiego Ośrodka Kultury w Głubczycach. Badania przeprowadziłam za pomocą metody indywidualnego wywiadu półstandardowego. Ze względów pandemicznych wywiady realizowane były za pośrednictwem platformy Teams i Zoom. Niniejsza praca magisterska składa się trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale teoretycznym, opisałam wszelkie niezbędne informacje na temat sztuki, teatru oraz edukacji. Następnie wyjaśniłam jak sztuka teatralna oraz edukacja łączą się i przenikają. Scharakteryzowałam również młodzieżowy teatr amatorski. W ostatniej części tego rozdziału opisałam teatr „Głosy”, którego członkowie brali udziału w badaniu. Drugi rozdział omawia metodologiczne tło prowadzonych przeze mnie badań. W tym rozdziale na początku zaprezentowałam, jaki jest mój cel i problemy badawcze. Trzeci rozdział, poświęcony jest analizie badań własnych. Rozdział ten, zawiera krótki opis osób badanych oraz analizę zebranego materiału badawczego. Moją analizę wypowiedzi respondentów, porządkują problemy szczegółowe. W ten sposób wyróżniam, jakie kompetencje można wykształcić dzięki działalności artystyczno- teatralnej. Omówiona została także motywacja oraz powody, dla których młodzież zdecydowała się na udział w zajęciach artystycznych teatru „Głosy”. Przedstawione są również zmiany w zakresie kompetencji społecznych i wiedzy, jakie dostrzegają u siebie młodzi aktorzy uczestniczący w zajęciach teatralnych. Wymienione zostały także umiejętności, które respondenci wykorzystują w dorosłym życiu. Uzyskałam również odpowiedzi na pytanie co udział w zajęciach teatralnych zmienia w życiu młodego dorosłego. Dzięki tym badaniom, mogłam zweryfikować jak postrzegany jest edukacyjny wymiar aktywności teatralnej, poznać pozytywne aspekty działalności artystycznej, które bezpośrednio przekładają się na umiejętności, wiedzę i kompetencje.
230. Zapoznawanie dzieci ze zjawiskiem wielokulturowości na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie pierwszej dr Ewa Musiał Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Temat mojej pracy brzmi "Zapoznawanie dzieci ze zjawiskiem wielokulturowości na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie pierwszej." Postanowiłam zająć się tym zagadnieniem, ponieważ wielokulturowość wpisana jest w historię ludzkości od zarania dziejów. Coraz częściej w polskiej szkole, przedszkolu czy innej placówce oświatowej możemy spotkać dzieci, które określimy jako odmienne kulturowo. Świat idzie do przodu, więc bardzo ważne jest aby najmłodsi wiedzieli czym jest wielokulturowość, po to aby mogli odnaleźć się w późniejszym życiu. W opracowaniu przyjęto, że wielokulturowość jest zjawiskiem polegającym na współwystępowaniu na ograniczonej granicami państwowo - terytorialnymi przestrzeni dwóch lub większej ilości grup o odrębnych językach, wyznaniach, obyczajach, tradycjach i systemach organizacji społecznej. Współwystępowanie kultur jest następstwem kontaktu kulturowego, powstającego na skutek podboju, kolonizacji, aneksji czy migracji. Największą rolę w kształtowaniu współczesnych modeli wielokulturowości odegrały zjawiska kolonizacji i migracji, lecz wcale nie wyklucza to innych przesłanek. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Poznaj inne kultury!” składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość realizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Szkole Podstawowej nr 17 we Wrocławiu w terminie od 01.03.21 do 12.03.21. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, postawy jako elementu społecznego funkcjonowania dziecka, tolerancji w systemie wartości trzecioklasistów, a także roli nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej. W drugim rozdziale pt. „Autorski projekt działań edukacyjnych Poznaj inne kultury!” ,zaprezentowano informacje, dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt. „Ewaluacja zaplanowanego projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksję.
231. Problemy osób z niepełnosprawnością w świetle analizy ich pamiętników internetowych dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Celem mojej pracy jest przeanalizowanie wpisów umieszczanych przez osoby z niepełnosprawnością w ich pamiętnikach internetowych oraz określenie jakie problemy, występujące w ich życiu opisują. W pierwszym rozdziale opisałam pojęcie niepełnosprawności. Skupiłam się na przedstawieniu przemian związanych z ujęciem definicyjnym oraz postrzeganiem osób z niepełnosprawnościami, a także scharakteryzowałam modele niepełnosprawności oraz jej rodzaje. Następnie opisałam funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w kontekście obszarów, jakie postanowiłam przeanalizować – postawy społeczne, edukacja, aktywność zawodowa oraz zakładanie rodziny i związki. W związku z tym, że zdecydowałam się na analizę pamiętników internetowych to w kolejnej części scharakteryzowałam blogi, opisałam ich rodzaje oraz poruszyłam kwestie związane z edukacyjnym wymiarem blogowania. W drugim rozdziale opisałam tło metodologiczne moich badań, określiłam problem badawczy oraz problemy szczegółowe. Scharakteryzowałam paradygmaty pojawiające się w badaniach edukacyjnych oraz strategie i metody prowadzenia badań. Ze względu na przyjęty problem badawczy będę opierała się na strategii jakościowej, a techniką prowadzenia badań, którą wybrałam jest analiza treści. Ostatni rozdział to opis przeprowadzonych przeze mnie badań. Na początku scharakteryzowałam materiał badawczy poddany analizie, są to blogi internetowe, których autorami są osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Prowadząc analizy starałam się skupić na pięciu obszarach. Dotyczą one postaw społecznych, z jakimi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami, edukacji, pozycji na rynku zawodowym, życia uczuciowego, a także innych „wyzwań codzienności”.
232. Wykorzystanie wybranych baśni H.CH.Andersena we wspieraniu systemu wartości w wieku wczsnoszkolnym na podstawie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie drugiej dr Ewa Musiał Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Temat mojej pracy licencjackiej brzmi Wykorzystanie wybranych baśni H.Ch. Andersena we wspieraniu systemu wartości dzieci w wieku wczesnoszkolnym na podstawie autorskiego projektu działań edukacyjnych w klasie drugiej. Postanowiłam przybliżyć dany problem, ponieważ uważam, że system wartości jest zawsze aktualnym i interesującym pojęciem dla wielu psychologów, pedagogów, a przede wszystkim w dziedzinie filozofii. Wartości to obszerny temat, związany z ludzkimi zachowaniami, dlatego jest on niezmiernie ważny już od najmłodszych lat życia. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych, pt.: „To, co w życiu ważne i piękne. Magiczna moc baśni H. Ch. Andersena” składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Szkole Podstawowej nr 17 we Wrocławiu w terminie od 01. 03. 2021r. do 12.03. 2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, postawy, jako elementu społecznego funkcjonowania dziecka, tolerancji w systemie wartości drugoklasistów, a także roli nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej. W drugim rozdziale pt. „ Autorski projekt działań edukacyjnych, pt. To, co w życiu ważne i piękne. Magiczna moc baśni H.Ch. Andersena” zaprezentowano informacje, dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt. „Ewaluacja autorskiego projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksję pedagogiczną.
233. Wykorzystanie elementów bajkoterapii do wspierania rozwoju emocjonalnego dzieci na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej dr Ewa Musiał Pedagogika, stacjonarne I stopnia
"Dopiero, gdy wsłuchujemy się w problemy bliźnich, możemy usłyszeć bicie ich serc” - Marek Łukaszewicz Temat mojej pracy brzmi Wykorzystanie elementów bajkoterapii do wspierania rozwoju emocjonalnego dzieci na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej. Analiza tego zagadnienia jest niezwykle ważna, gdyż bajkoterapia w znacznym stopniu wpływa na poprawę rozwoju emocjonalnego dzieci. Świat przedstawiony w bajkach terapeutycznych pozwala odkryć dziecku cząstkę siebie, swoich uczuć, przeżywanych emocji, pozwala podejść do problemu bez lęku i w poczuciu bezpieczeństwa, a także daje możliwość stawienia czoła sytuacjom trudnym dla niego emocjonalnie. Dzięki temu dziecko ma szansę na rozwiązanie problemu w warunkach dla niego naturalnych. Praca licencjacka ma formę projektową. Przedstawione w niej treści zostały opracowane na podstawie dokładnej analizy aktualnej literatury przedmiotu z zakresu pedagogiki, psychologii oraz socjologii. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Jutro już nie jest mi straszne, składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, stanowi jedną całość. Projekt został w pełni zrealizowany w trybie stacjonarnym w Przedszkolu nr 35 z oddziałami integracyjnymi ,,Tęczowy Domek” we Wrocławiu, w terminie od 1.03.2021 r. do 12.03.2021 r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt.: „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, zapoznano z pojęciem emocji i emocjonalności przedszkolaka, zwrócono także uwagę na wartość edukacyjną bajek terapeutycznych w wychowaniu przedszkolnym oraz rolę nauczyciela we wspieraniu rozwoju dziecka. W drugim rozdziale pt.: „Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Jutro już nie jest mi straszne” zaprezentowano informacje, dotyczące teoretycznych założeń projektu edukacyjnego, kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Natomiast trzeci rozdział pt.: „Ewaluacja projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznego ujęcia procesu ewaluacji, a także autorefleksji pedagogicznej.
234. Wykorzystanie wybranych bajek i baśni w stymulowaniu wyobraźni dzieci na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie przedszkolnej dr Ewa Musiał Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Temat mojej pracy brzmi Wykorzystanie wybranych bajek i baśni w stymulowaniu wyobraźni dzieci na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie przedszkolnej. Problematyka opracowania skupia się na rozwijaniu fantazji u najmłodszych, ponieważ jest to nieodzowny element ich rozwoju. Dzieci już od najmłodszych lat potrafią zaskoczyć dorosłego swoją kreatywnością, jednak dzięki baśnią bądź bajkom są w stanie przenieść się do innego świata, utożsamić się z danym bohaterem lub samemu znaleźć niekonwencjonalne rozwiązania. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Z wyobraźnią w krainie fantazji” składający się z trzech scenariuszy Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. Pierwszy rozdział pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” poświęcony jest analizie sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, przedstawione tam zostały etapy rozwoju dziecka oraz jego elementy. Omówiona została również wartość bajek i baśni, które są nieodzownym elementem w stymulowaniu wyobraźni u każdego dziecka. W ostatnim podrozdziale zwraca uwagę na rolę nauczyciela, który wspiera swoich podopiecznych, motywując ich do dalszej pracy. Drugi rozdział pt. „Autorski projekt działań edukacyjnych Z wyobraźnią w krainie fantazji” przedstawia teoretyczne podstawy projektu edukacyjnego oraz kontekst realizacji autorskiego projektu działań edukacyjnych a także scenariusze zajęć. W trzecim rozdziale pt. „Ewaluacja autorskiego projektu działań edukacyjnych ukazane zostało teoretyczne ujęcie procesu ewaluacji oraz autorefleksja pedagogiczna.
235. Wykorzystywanie fragmentów wybranych filmów animowanych we wspieraniu rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w grupie średniej dr Ewa Musiał Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Temat mojej pracy brzmi: Wykorzystywanie (fragmentów wybranych) filmów animowanych we wspieraniu rozwoju emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w grupie średniej. Problematyka jest o tyle ważna, iż to właśnie emocje stoją u podstawy rozwoju w różnych aspektach, w tym łączyć można je z pojęciem moralności, dla której stanowią podwaliny. Ponadto rolą nauczyciela jest pomaganie i wspieranie dzieci zarówno w ogólnie pojętym rozwoju, jak i jego różnych kategoriach, co za tym idzie, również w emocjonalnym. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu z zakresu pedagogiki, psychologii i socjologii. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Wyprawa do kopalni uczuć” składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość, zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Przedszkolu nr 35 „Tęczowy Domek” we Wrocławiu, w terminie od 01.03.2021 r. do 12.03.2021 r.. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów wraz z podrozdziałami, zakończenia, bibliografii, netografii, filmografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, emocji i emocjonalności dzieci w tym wieku, edukacyjnej wartości filmów animowanych oraz roli nauczyciela w edukacji przedszkolnej. W drugim rozdziale pt. „Autorski projekt działań edukacyjnych pt. Wyprawa do kopalni uczuć” zaprezentowano informacje dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, jego kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Ostatni, trzeci rozdział, pt. „Ewaluacja zaplanowanego projektu działań edukacyjnych” jest prezentacją teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksji.
236. Doświadczenia anorektyczek w świetle ich wypowiedzi umieszczanych na blogach dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Zaburzenia odżywiania są jednymi z najczęściej występujących chorób wśród młodych ludzi. W pracy została poruszona tematyka anoreksji oraz bulimii, przyczyn ich powstawania, przebiegu oraz terapii, które należy podjąć aby zwalczyć chorobę. Przeanalizowane oraz zinterpretowane zostały również wypowiedzi autorek blogów, które zmagały się z wyżej wymienionymi zaburzeniami odżywiania. Opisana została przyjęta technika badawcza oraz wnioski.
237. Współpraca rodzic – szkoła w świetle wypowiedzi nauczycieli SP w Donaborowie dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tematem niniejszej praca jest współpraca rodzic-szkoła w świetle wypowiedzi nauczycieli szkoły podstawowej w Donaborowie. Praca podejmuje problematykę relacji rodziny i szkoły w zakresie współpracy dom-szkoła. Celem badań było poznanie opinii nauczycieli na temat wzajemnych kontaktów z rodzicami, różnorodnych form współpracy rodziców ze szkołą oraz próba odpowiedzi na pytanie: jak wygląda współpraca rodzic-szkoła w świetle wypowiedzi nauczycieli Szkoły Podstawowej w Donaborowie. Do badań wykorzystałam kwestionariusz wywiadu, składający się szesnastu pytań. Praca składa się z wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia oraz bibliografii. W rozdziale pierwszym przedstawiłam teoretyczne podstawy omawianej problematyki. Scharakteryzowałam środowisko szkolne, przedstawiłam sylwetkę rozwoju dziecka oraz zaprezentowałam zadania nauczyciela. W kolejnym podrozdziale skoncentrowałam się na funkcji rodziców w edukacji dziecka, na ich prawach i obowiązkach oraz roli jaką pełnią w szkole. W ostatnim podrozdziale skupiłam się na opisie współpracy rodziców i szkoły, definicji „współpracy”, formach współpracy, celach i zadaniach wynikających ze współpracy oraz barierach i korzyściach wynikających ze współpracy nauczyciel-rodzic. Drugi rozdział poświęcony został metodologii badań własnych. Przedstawiłam w nim główny problem badawczy i cel mojej pracy, scharakteryzowałam cztery paradygmaty: pozytywistyczny, interpretatywny, krytyczny oraz postmodernistyczny. Wymieniłam metody zbierania danych jakościowych i opisałam metodę, którą wybrałam do zrealizowania swoich badań. W rozdziale trzecim przedstawiłam wyniki przeprowadzonych badań, przytoczyłam wypowiedzi moich respondentów oraz poddałam je analizie. Ostatnia część pracy zawiera zakończenie, bibliografię oraz załączniki.
238. Wykorzystanie aktywności zabawowej dzieci w kształtowaniu ich nawyków zdrowego odżywiania się na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie przedszkolnej dr Ewa Musiał Pedagogika, stacjonarne I stopnia
Temat mojej pracy brzmi "Wykorzystanie aktywności zabawowej dzieci w kształtowaniu ich nawyków zdrowego odżywiania się na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w najstarszej grupie przedszkolnej.". Postanowiłam zająć się tym problemem, ponieważ obecnie temat zdrowego odżywiania jest szczególnie istotny i warto budować jego świadomość już u małych dzieci. Coraz częściej spotykamy się z otyłością czy cukrzycą u najmłodszych. Określamy choroby te mianem chorób cywilizacyjnych, ponieważ występują one niezwykle często u dzieci i dorosłych na całym świecie. Właśnie dlatego kluczowe jest budowanie świadomości na jak najwcześniejszym etapie rozwoju, aby zapobiegać nieprawidłowym nawykom żywieniowym. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt. „Dobra zabawa to zdrowia podstawa” składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Przedszkolu nr 95 we Wrocławiu w terminie od 15.03 do 19.03.2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii oraz aneksu. W rozdziale pierwszym pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, problematyki zdrowego odżywiania w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, roli zabawy w wychowaniu, nawyku jako celowej aktywności dziecka, a także roli nauczyciela w edukacji przedszkolnej. W rozdziale drugim pt. ”Autorski program działań edukacyjnych pt.: „Dobra zabawa to zdrowia podstawa”” zaprezentowane zostały informacje dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, kontekstu jego realizacji, a także scenariusze zajęć edukacyjnych. Trzeci rozdział pt. „Ewaluacja zaplanowanego projektu działań edukacyjnych” stanowi natomiast prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów jej prowadzenia oraz autorefleksję pedagogiczną.
239. Reklama jako medium edukacyjne na przykładzie kampanii społecznych dotyczących bezpieczeństwa na drodze dr hab. Witold Jakubowski prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca magisterska dotyczy przede wszystkim reklamy przez pryzmat edukacji człowieka. Wprowadza do tematu kultury popularnej, a także wyjaśnia, czym są media i jakie role pełnią w życiu jednostki. Głównym wątkiem pracy są kampanie społeczne, które dotyczą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dokładnie opisuje konkretne spoty, ich znaczenie, a także metody ich oddziaływania. Podkreślana jest istota kampanii społecznej w społeczeństwie.
240. Wykorzystanie wybranych zabaw tanecznych w procesie integracji zespołu na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej dr Ewa Musiał Pedagogika, stacjonarne I stopnia
„...Dziecko nosi w sobie muzykę, spontaniczną, która chce się ujawnić. Jeżeli pomożemy dziecku rozwinąć muzykę, która jest w nim uczynimy je istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą, lecz również bardziej szczęśliwą...” (E. Souriau) Temat mojej pracy brzmi Wykorzystanie (wybranych) zabaw tanecznych w procesie integracji zespołu na przykładzie autorskiego projekt działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej. Obszar zagadnień występujący w niniejszej pracy jest istotny dla rozwoju dziecka już od przedszkolnych lat. Poprzez taniec dziecko rozwija swoją sprawność fizyczną, koordynację wzrokowo-ruchową, kształtuje pamięć i spostrzegawczość. Zabawy taneczne umożliwiają dzieciom wyrażanie siebie i swoich emocji oraz wykorzystanie nagromadzonej energii. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia zostały opracowane na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: „Klaszczą rączki w rytm muzyki, tak to robią rówieśnicy” składa się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość. Projekt zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Przedszkolu nr 35 „Tęczowy Domek” w terminie od 22.03.2021r. do 26.03.2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, roli integracji w zespole, a także roli nauczyciela w edukacji przedszkolnej. W drugim rozdziale pt. „ Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Klaszczą rączki w rytm muzyki, tak to robią rówieśnicy” zaprezentowano informacje, dotyczące teoretycznych podstaw projektu edukacyjnego, kontekst realizacyjny, a także scenariusze zajęć edukacyjnych w formie stacjonarnej oraz zdalnej. Natomiast trzeci rozdział pt. „Ewaluacja zaplanowanego projektu działań edukacyjnych” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz autorefleksję.