wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
211. | Agresja ucznia szkoły podstawowej względem nauczyciela | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Przedmiotem badań w niniejszej pracy było zjawisko agresji ucznia względem nauczyciela wśród uczniów szkół podstawowych. Jako główny cel przyjęto zbadanie zjawiska agresji uczniów z perspektywy nauczyciela. Przeprowadzone badania dostarczyły informacji na temat skali tego problemu w polskich szkołach. Szczególna uwaga skupiona została tutaj na czynnikach determinujących to zjawisko. Opisane zostały także najczęściej występujące przejawy tego typu agresji, a także sposoby radzenia sobie z nią przez nauczycieli.
Dodatkowo studia literatury oraz analiza wyników badań pozwoliły na sformułowanie zaleceń dla nauczycieli, wychowawców i dyrektorów w postępowaniu prewencyjnym, profilaktycznym oraz interwencyjnym wobec zachowań agresywnych uczniów szkół podstawowych.
|
|||
212. | Znaczenie zwierząt domowych w procesie wychowywania dziecka,w opinii rodziców | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem mojej pracy magisterskiej jest zbadanie opinii rodziców na temat znaczenia zwierząt domowych w procesie wychowywania dziecka. Moje zainteresowanie tym tematem wynikło z jednej strony z mojego zainteresowania światem zwierząt, a z drugiej chęcią ukazania, jak ważną rolę zwierzęta pełnią w życiu człowieka, w szczególności dziecka. W związku z tym podzieliłam swoją pracę na 4 rozdziały. W rozdziale pierwszym dokładnie przeanalizowałam historyczny rys wspólnej drogi człowieka i zwierzęcia, narodziny ich przyjaźni, a także w jaki sposób obecność zwierzęcia może wpływać na rozwój dziecka. W rozdziale drugim dokonałam analizy podstawowych pojęć z zakresu wychowania, uwzględniając jego teorie, cele, metody i formy, a także wskazałam na ogromną wartość podejmowania właściwych działań wychowawczych przez rodziców oraz osoby znaczące, z najbliższego otoczenia dziecka. W rozdziale trzecim przedstawiłam metodologię przeprowadzonych badań, której opis stworzyłam w oparciu o literaturę przedmiotu z zakresu metodologii badań społecznych i pedagogicznych. Zgodnie z poznanymi etapami planowania oraz przeprowadzenia badań, określony został temat, przedmiot oraz cele badawcze, a na ich podstawie wyłoniłam problemy badawcze oraz hipotezy, których weryfikacji podjęłam się w dalszej części pracy. Przyjęte zostały również założenia badawcze, strategia, metody i techniki oraz zmienne i ich wskaźniki, które określiły kierunek badań oraz sposób, w jaki zostaną zrealizowane określone wcześniej cele. Rozdział czwarty, będący ostatnim w mojej pracy, odnosi się bezpośrednio do przeprowadzonych przeze mnie badań, których głównym celem było poznanie opinii rodziców na temat znaczenia zwierząt domowych w procesie wychowywania dziecka. Opisane w tej części wyniki badań, poddałam starannej analizie, która wykazała, że założone prze mnie cele zostały zrealizowane a hipotezy potwierdziły się, co odzwierciedla się odpowiedziach respondentów.
|
|||
213. | Znaczenie autorytetu rodziców w procesie kształtowania tożsamości dziecka- z perspektywy dorosłego człowieka | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
W niniejszej pracy dyplomowej poświęconej roli autorytetu rodzicielskiego ukazano jego doniosłe znaczenie w procesie kształtowania tożsamości dziecka z perspektywy dorosłego człowieka. W pierwszym rozdziale przedstawiono teoretyczne ujęcie autorytetu, jego definicję i typologię, rolę jaką pełni w wychowaniu, a także odmienność autorytetu matki i ojca. Rozdział drugi obejmuje interdyscyplinarne ujęcie tożsamości oraz etapy i uwarunkowania jej rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia jakości relacji rodzinnych. Rozdział trzeci dotyczy metodologii badań własnych, w którym przedstawiono wyznaczony cel, przedmiot i problem badawczy oraz rozwinięto takie zagadnienia jak strategia i organizacja badań oraz etyka badawcza. W ostatnim rozdziale zaprezentowano analizę i interpretację przeprowadzonych badań w oparciu o zebrany podczas wywiadów narracyjnych materiał badawczy.
|
|||
214. | Wpływ dogoterapii na funkcjonowanie dzieci z zaburzeniami ze spectrum autyzmu,w opinii rodziców | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca magisterska poświęcona została problematyce związanej zaburzeniom ze spektrum autyzmu u dzieci oraz zagadnieniom dotyczącym nowej metodzie wspomagającej, jaką jest dogoterapia. Przeprowadzone badania miały na celu poznanie opinii rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na temat wpływu dogoterapii na ich funkcjonowanie. Interesowało mnie poznanie ich odczuć związanych z tą formą terapii, oraz motywów dla których się na nią zdecydowali. Ważnym punktem było także określenie obszarów funkcjonowania dziecka w których rodzice zauważyli poprawę oraz czynników, które ich zdaniem mogą korzystnie wpłynąć na jej efekty. Po zapoznaniu się z opiniami zamieszczonymi w Internecie, nie miałam wątpliwości by postawić hipotezę mówiącą o pozytywnej opinii rodziców na funkcjonowanie ich dzieci. W celu zabrania materiału potrzebnego do przeprowadzenia niniejszych badań zdecydowałam się na przeprowadzenie kwestionariusza ankiety w wersji internetowej. Docierałam do rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mających doświadczenia związane z dogoterapią za pośrednictwem grup na portalach społecznościowych oraz forach internetowych. Zostałam pozytywnie zaskoczona faktem jak wiele w sieci istnieje grup, gdzie rodzice dzieci z autyzmem mogą się wzajemnie wpierać, dzielić wiedzą i doświadczeniami. Jak się jednak okazało, są to dość hermetyczne grupy, do których nie zawsze łatwo było się „dostać”. Dane zaprezentowane w pracy stanowią analizę odpowiedzi uzyskanych od sześćdziesięciu osób.
Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym z nich omówione zostały zagadnienia dotyczące dogoterapii. Definiuje w nim pojęcie „dogoterapia”, przedstawiam różne jej formy i cele terapeutyczne zaproponowane m.in. przez Beatę Pawlik- Popielarską.
W rozdziale drugim zostały poruszone kwestie związane ze spektrum zaburzeń autystycznych. Opisuje m.in. w jaki sposób na przestrzeni lat zmieniała się jego diagnostyka, oraz jak obecnie zaburzenie to jest opisywane wg najnowszej wersji DSM-V. Przedstawiam różne teorie dotyczące przyczyn autyzmu oraz opisuje jego charakterystykę.
W rozdziale trzecim zostały ujęte metodologiczne podstawy pracy. Został w nim ujęty cel badań, problematyka, pytania badawcze oraz metody i techniki wykorzystane do badań.
Ostatni czwarty rozdział przedstawia szczegółowe wyniki przeprowadzonych badań własnych oraz próba ich analizy i interpretacji.
|
|||
215. | Funkcjonowanie dzieci z trudnościami artykulacyjnymi w edukacji wczesnoszkolnej | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy z nich zatytułowany „Rozwój mowy dziecka” ma na celu zapoznanie czytelnika z kształtowaniem się mowy od samego początku życia ludzkiego, a więc już w łonie matki. Ukazuje on także zależność pomiędzy pewnymi czynnikami, a opóźnieniami w rozwoju mowy człowieka oraz możliwości jego wsparcia w kształtowaniu tej mowy.
Drugi rozdział, skupia się na zagadnieniu wad wymowy i wszystkim co z nimi związane, co stanowiło podstawową wiedzę w prowadzeniu badań. Przedstawiłam tu treści dotyczące budowy aparatu mowy. Dokonałam również klasyfikacji wad wymowy, ich przyczyn oraz przedstawiłam metody ich diagnozowania i terapii.
Celem trzeciego rozdziału teoretycznego zatytułowanego „Funkcjonowanie dzieci z trudnościami artykulacyjnymi w edukacji wczesnoszkolnej” było ukazanie wielu płaszczyzn rozwoju jednostki oraz wskazanie na jej różne trudności artykulacyjne w obszarach: emocjonalnym, poznawczym i społecznym.
Przedostatni rozdział przedstawia treści naukowe oraz informacje dotyczące planowanych badań, wskazania przedmiotu, celu, doboru metod i technik, problemów badawczych oraz kwestię etyczną, która jest bardzo ważna w momencie zamiaru zbierania danych jak i w czasie przebiegu tej czynności.
Ostatnia część niniejszej pracy przedstawia zbiór faktów z przeprowadzonego badania, ich analizę, interpretację, podsumowania i konkluzje. Jest to rozdział będący zwieńczeniem mojej pracy związanej z pozyskiwaniem dzieci do badania, prowadzeniem wielu wywiadów, obserwacji uczniów, analizowaniem dokumentacji oraz wysnuwaniem odpowiednich spostrzeżeń, które pozostawiają czytelnikowi wiele do myślenia.
|
|||
216. | Aspiracje życiowe młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Przedmiotem badań w niniejszej pracy są aspiracje życiowe młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W poniższej pracy przedstawiłam definicje aspiracji i ich uwarunkowania, a także jakie znaczenie ma motywacja. Następnie ukazałam historię definicji autyzmu i skonfrontowałam współczesne teorie. Badania własne przeprowadziłam metodą wywiadu jakościowego pogłębionego. W praktycznej części pracy zanalizowałam wywiady, które przeprowadziłam z pięcioma młodymi osobami z ASD. Głównym celem mojej pracy jest: rozpoznanie i zaprezentowanie aspiracji życiowych młodzieży ze spektrum autyzmu i ich uwarunkowań. Natomiast problem badawczy zawiera się w pytaniu: Jakie aspiracje życiowe ma badana młodzież z zaburzeniami ze spektrum autyzmu?
|
|||
217. | Wpływ doświadczanej przemocy na dorosłe życie | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
W rozdziale pierwszym (niniejszej pracy) zaprezentowany został przegląd literatury przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem klasyfikacji rodzajów przemocy, opisano czynniki predysponujące do wystąpienia zachowań przemocowych, oraz – co najbardziej istotne z punktu podejmowanej problematyki – zakres skutków będących wynikiem doświadczonej przemocy. Rozdział drugi zawiera informacje o metodach wsparcia, o tym jak można (należy) sobie radzić z doświadczeniem przemocy, jakie jest znaczenie diagnozy dla podejmowania czynności terapeutycznych oraz wskazania ofiary przemocy. W dalszej części pracy, w rozdziale trzecim, przedstawiono metodologię: wybraną strategię badawczą, a także wykorzystaną metodę i technikę jako sposób gromadzenia informacji. Nakreślono także problemy badawcze wraz z hipotezami (sugerowanymi odpowiedziami). W ostatnim rozdziale empirycznym zawarta została szczegółowa opinia ofiar na temat wpływu doświadczonej przemocy na życie w dorosłości.
|
|||
218. | Edukacja dzieci z niepełnosprawnością słuchową w opinii rodziców | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Dziecko z wadą słuchu jest w oczach rodzica odbierane zupełnie inaczej niż przez nauczycieli, uczniów czy społeczeństwo. Poziom edukacji dzieci z tą dysfunkcją w dużym stopniu zależy od rodzaju szkoły, do której uczęszcza taki uczeń. Ta decyzja jest podejmowana przez rodziców, gdyż to oni w dużej mierze odpowiadają za rozwój swoich dzieci. Mają oni do wyboru szkoły specjalne, szkoły integracyjne, szkoły ogólnodostępne lub edukację włączającą. To do rodzica należy decyzją, w jaki sposób ukierunkuje swoje dziecko. Wybiera on z takich możliwości jak rozwój języka, wykorzystanie programów dedykowanych dzieciom z wadą słuchu czy integracja ze społeczeństwem. Każdy z tych kierunków daje później inne możliwości, jednak do pełnej integracji w środowisku, jest potrzebna integracja ze społeczeństwem, z rówieśnikami, innymi osobami słyszącymi.
W pracy została ukazana opinia rodziców na temat edukacji ich dzieci z niepełnosprawnością słuchową. Respondenci oceniali poziom edukacji swojego dziecka, określali kryteria wyboru szkoły dla niego, a także wskazywali, jakie wsparcie ze strony wybranej szkoły może uzyskać ich dziecko i oni sami. Poddali ocenie przygotowanie kadry nauczycielskiej do pracy z dzieckiem z dysfunkcją słuchową, kompetencje edukatorów oraz zakres współpracy szkoły z rodziną. Respondenci wskazywali sposób komunikacji ich dziecka w szkole i w domu. Podjęto również kwestię funkcjonowania dziecka z wadą słuchu w społeczeństwie oraz w środowisku rówieśniczym.
W pierwszym rozdziale opisane zostały zagadnienia teoretyczne dotyczące niepełnosprawności słuchowej w ujęciu literatury przedmiotu. W kolejnym rozdziale przestawiona została definicja edukacji oraz zarys edukacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących w Polsce. Trzeci rozdział opisuje metodologię przeprowadzonych badań. W ostatnim rozdziale przedstawiona została analiza i interpretacja wyników badań.
|
|||
219. | Znaczenie podjęcia terapii emisji głosu w codziennym funkcjonowaniu osób z zaburzeniami mowy | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem niniejszej pracy było określenie znaczenia podjęcia terapii emisji głosu, przypisywanego przez badane osoby z zaburzeniami mowy w ich codziennym funkcjonowaniu w społeczeństwie. Badania zostały przeprowadzone w oparciu o nagrania audio, obserwacje oraz notatki. Materiał badawczy był zbierany w kilku szkołach śpiewu i emisji głosu we Wrocławiu. Praca ta składa się z:
- części teoretycznej (rozdział pierwszy i drugi), wprowadzającej czytelnika w tematykę;
- części metodologicznej (rozdział trzeci);
- części badawczej (rozdział czwarty).
W pracy opisane zostałe problemy narratorów oraz obiektywne sugestie dotyczące wpływy terapii emisji głosu na zdolności komunikacyjne, autoprezentacyjne oraz artykulacyjno-fonacyjne badanych.
|
|||
220. | Znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolu terapeutycznym - studium indywidualnych przypadków | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Współcześnie można zaobserwować wzrost występowania u dzieci zaburzeń ze spektrum autyzmu. Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwojowym przejawiającym się opóźnieniem rozwoju bądź wystąpieniem pewnym nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka. „Spektrum zaburzeń” oznacza, że może ujawniać się w postaci rożnych, niejednoznacznych symptomów. Wiele rodzin, zauważając u małego dziecka niepokojące objawy, nie wie jak postępować w jego dalszym wychowaniu, jakie kroki poczynić w kierunku poprawy jego funkcjonowania. Praca ta ma na celu zapoznać z programem wczesnego wspomagania rozwoju oraz uświadomić rodziców, że intensywna terapia z dzieckiem może przynieść pozytywne efekty.
Program ten zawiera wielospecjalistyczną terapię: logopedyczną, psychologiczną, pedagogiczną, integracji sensorycznej, która ma za zadanie poprawiać ogólne funkcjonowanie dziecka oraz wspierać jego rodzinę w zmaganiu się z codziennymi trudnościami spowodowanymi jego zaburzeniem.
Temat zaburzeń ze spektrum autyzmu i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest coraz bardziej znany. Prowadzone są badania nad odkrywaniem nowej wiedzy o tych pojęciach, metodach pracy i diagnozy dzieci.
|
|||
221. | Funkcjonowanie dziecka z rodziny wielodzietnej w wiejskiej szkole podstawowej | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem tej pracy uczyniono „Funkcjonowanie dziecka z rodziny wielodzietnej w wiejskiej szkole podstawowej”. Rozdział I stanowi teoretyczne wyjaśnienie, czym jest rodzina. Przytoczono w nim zarys historyczny, przybliżający proces zmian tego środowiska. Następnie zajęto się analizą pojęć definicyjnych rodziny, umożliwiając czytelnikowi poznanie jej z ramienia kilku dziedzin naukowych. Pokazano też jej współczesne modyfikacje. Tym, co istotne jest dla rozwoju dziecka, są funkcje i typy rodzin i to im poświęcono dalszą uwagę. Na końcu rozdziału opisano sytuację rodzin wielodzietnych w Polsce.
Rozdział II to opis szkoły jako środowiska rozwoju dziecka. Dzieli się na trzy części: dotyczącą socjalizacji, szkolnictwa i dziecka, przyjmującego w szkole różne role. Ten rozdział ma bezpośrednie odzwierciedlenie w badaniach, gdyż to w tym środowisku sprawdzano zachowanie dziecka. Przyjrzano się głównie roli ucznia, kolegi i wychowanka.
Rozdział III i IV dotyczy metodologii badań własnych – najpierw części teoretycznej, następnie praktycznej. Powołano się na kilka ujęć i wybrano najbardziej pasujący do charakteru owej pracy. Po zapoznaniu z teorią dokonano badań empirycznych, które zinterpretowano w rozdziale IV. Wyciągnięto też wnioski z badań, które przyczyniły się do sformułowania zaleceń dla praktyki edukacyjnej i rodziców
|
|||
222. | Postawy prospołeczne uczniów szkół tradycyjnych i alternatywnych- badania porównawcze | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem pracy „Postawy prospołeczne uczniów szkół tradycyjnych i alternatywnych – badania porównawcze” jest zwrócenie uwagi na podobieństwa oraz różnice w postawach i zachowaniach prospołecznych uczniów z obu systemów edukacyjnych. Hipotezą jaką w niej przyjęłam jest to, że w systemie szkoły tradycyjnej uczniowie mają mniejszą świadomość prospołeczności, jednak więcej działają na rzecz społeczności natomiast uczniowie szkół alternatywnych rzadziej włączają się w działania prospołeczne, ale świadomość takich postaw jest większa. W pracy przedstawiłam teorię dotyczącą postaw prospołecznych, rolę edukacji w ich kształtowaniu, a także edukację w systemie tradycyjnym i alternatywnym. Wybrana przeze mnie metoda badawcza to sondaż diagnostyczny. Ankieta jest techniką, którą zastosowałam w moich badaniach. Badania przeprowadzałam bezpośrednio wśród uczniów wrocławskich szkół tradycyjnych i alternatywnych. Analiza wyników badań pokazuje, że postawiona przeze mnie hipoteza się nie sprawdziła. Wiedza na temat postaw jest porównywalny w obu typach szkół. Zdecydowanie częściej uczniowie szkoły tradycyjnej angażują się w działania prospołeczne. Szkoła tworzy przestrzeń dla takich działań oraz je wspiera. W szkole alternatywnej jest mniej działań prospołecznych, wartości postrzegane są za mniej ważne. Pracownicy mocniej pilnują wartości w tym typie szkoły, ale nie przekłada się to na działania ani większą wiedzę i świadomość uczniów. Emocje towarzyszące działaniom prospołecznym oraz motywacja do nich są na podobnym poziomie w obu typach szkół. Na zakończenie pracy przedstawiłam praktyczne wskazówki dotyczące zwrócenia uwagi na postawy i zachowania prospołeczne uczniów obu typów szkół, a przede wszystkim wyjścia z takimi aktywnościami poza środowisko rodzinne i szkolne. Problemem jaki wystąpił podczas pisania pracy było nawiązanie współpracy i przeprowadzenie ankiet wśród uczniów ze szkół alternatywnych, ponieważ w szkołach demokratycznym uczniowie mają oni wybór, czy chcą wziąć udział w badaniach, czy nie. I nie jest takie proste zachęcenie ich do wypełniania ankiety kiedy mają np. przyjemniejszą alternatywę spędzenia czasu.
|
|||
223. | Kompetencje nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie diagnostyki zdolności i uzdolnień, udzielania wsparcia uczniom zdolnym i uzdolnionym oraz projektowania przyszłych kierunków ich rozwoju | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Celem mojej pracy magisterskiej było zbadanie kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie diagnostyki zdolności i uzdolnień, udzielania wsparcia uczniom zdolnym i uzdolnionym oraz projektowania przyszłych kierunków ich rozwoju. Tytułowe zagadnienie postanowiłam przedstawić w dwóch rozdziałach teoretycznych.
W rozdziale pierwszym postanowiłam zaprezentować ujęcie kompetencji obecne w literaturze przedmiotu, dlatego też znalazły się tam wyjaśnienia terminologiczne, wymienione zostały typy oraz obszary kompetencji, a także wyszczególniłam w nim ogólne kompetencje, które powinien posiadać nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i te potrzebne mu i pełniące kluczową rolę w aspekcie pracy z uczniem zdolnym lub uzdolnionym.
Rozdział drugi koncentrował się na uczniu zdolnym lub uzdolnionym postrzeganym jako podmiot oddziaływań pedagogicznych. Postanowiłam przedstawić w nim definicyjne ujęcie terminów takich jak: zdolności, uzdolnienia, talent, omówić uwarunkowania oraz podłoża zdolności, zaprezentować charakterystykę ucznia zdolnego skupiając się na kryteriach wyróżniających go spośród innych uczniów, opisać modele pracy z uzdolnionym wychowankiem oraz możliwe przyczyny jego niechęci wobec szkoły i nauczycieli.
Rozdział trzeci w całości skupiał się na metodologii badań własnych. Określone w nim zostały założenia badawcze, przedmiot badań oraz cele badawcze, problem badawczy oraz sformułowane zostały wstępne hipotezy badawcze. Ponadto wyszczególniłam w nim zmienne i wskaźniki występujące w podjętym problemie badawczym, wyznaczyłam strategię badań, metody, techniki oraz narzędzia badawcze jakimi będę się posługiwać. Opisałam organizację badań oraz podjęłam temat etyki badawczej.
Rozdział czwarty poświęcony został opracowaniu wyników badań kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie diagnostyki udzielania wsparcia oraz projektowania przyszłych kierunków rozwoju dla uczniów zdolnych i uzdolnionych oraz sformułowaniu wniosków końcowych.
|
|||
224. | Opinia nauczycieli na temat sytuacji szkolnej uczniów klas VII i VIII zagrożonych niedostosowaniem społecznym | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Niniejsza praca zawiera cztery rozdziały. Pierwszy podrozdział określa genezę oraz pojęcie niedostosowania społecznego. Następny podpunkt ukazuje typy oraz klasyfikację niedostosowania społecznego oraz ich symptomy. W kolejnym fragmencie rozdziału skupiłem się na określeniu przyczyn niedostosowania społecznego, po czym opisałem jego przejawy obserwowane u dzieci i młodzieży. Ostatni podrozdział dotyczy wsparcia udzielanego młodym osobom z niedostosowaniem społecznym.
Drugi rozdział dotyczy okresu adolescencji. W pierwszym podpunkcie określam charakterystykę tego okresu. W drugim podrozdziale prezentuję zagadnienie rozwoju psychicznego, emocjonalnego, a także społecznego młodzieży w okresie adolescencji. W kolejnym etapie rozdziału określam zagrożenia, jakie niesie za sobą ten okres. Ostatni podrozdział podnosi kwestie rodziny i szkoły w odniesieniu do trudności doświadczanych przez adolescentów.
Trzeci rozdział dotyczy metodologii badań własnych. Pojawia się określenie przedmiotu i celu badań, a także hipotez i problemów badawczych. W kolejnym podpunkcie określone zostały zmienne oraz ich wskaźniki. Opracowane zostały także nurty oraz strategie badań. Po nich pojawia się opis metod, technik oraz narzędzi badawczych. Następnie przedstawiłem organizację badań, teren oraz badaną populację, po czym opisałem etykę badań.
Czwarty rozdział dotyczy analizy oraz interpretacji wyników przeprowadzonych badań
nad sytuacją szkolną uczniów klas 7 i 8 zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Pierwszy podpunkt opisuje charakterystykę badanej populacji. Drugi podrozdział opiera się na analizie problemów wychowawczych sprawianych przez uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym w szkole. W trzecim punkcie ukazuję czynniki warunkujące opinie nauczycieli o uczniu zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Czwarty podpunkt przedstawia wyniki ukazujące wpływ ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym na funkcjonowanie klasy szkolnej. Następny podpunkt obrazuje znaczenie środowiska rodzinnego w kontekście rozwoju przejawów niedostosowania społecznego u dziecka.
Na samym końcu rozdziału pojawią się wnioski z przeprowadzonych badań.
|
|||
225. | Zaburzenia zachowania dzieci w wieku przedszkolnym wychowujących się w rodzinach niepełnych | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Dokonując wyboru tematu kierowałam się zainteresowaniem zjawiskiem zaburzeń zachowania u dzieci, szczególnie tych wychowujących się w rodzinach niepełnych, ważne było również jego postrzeganie przez nauczycieli w przedszkolach publicznych i niepublicznych. Motywatorem wyboru tematu był fakt, że jestem pracownikiem przedszkola niepublicznego i chciałam zapoznać się z różnicami pomiędzy placówkami publicznymi i niepublicznymi w odniesieniu do problematyki niniejszej pracy. Dzięki nabytemu w pracy zawodowej doświadczeniu, znacznie łatwiej jestem w stanie zrozumieć zachowanie dzieci, ich samopoczucie oraz odczucia dotyczące wychowywania się w niepełnej rodzinie.
Celem niniejszej pracy jest zapoznanie się ze zjawiskiem zaburzeń
w zachowaniu dzieci pochodzących z rodzin niepełnych w wieku przedszkolnym,
a także poznanie opinii nauczycieli w tym zakresie z uwzględnieniem ich miejsca zatrudnienia, czyli przedszkola publicznego lub niepublicznego. Ze względu na fakt, że wychowywanie się w rodzinie niepełnej wydaje się być zjawiskiem coraz bardziej powszechnym, zdobyta wiedza wykorzystana może być w celu poradnictwa dla rodziców, co pozwoli na wczesne podejmowanie działań w zakresie przeciwdziałania zaburzeniom w zachowaniu dzieci.
Zebrany w niniejszej pracy materiał opiera się na dwóch głównych źródłach. Pierwszym źródłem jest literatura przedmiotu, z którą zapoznanie pozwoliło na opracowanie teoretyczne problematyki niniejszej pracy. Drugim źródłem są przeprowadzone badania własne.
Pracę podzielić można na część teoretyczna, metodologiczną oraz empiryczną. W pierwszej części skupiono się na zagadnieniach w zakresie zaburzeń zachowań u dzieci w rodzinach i ich uwarunkowaniach. Trzeci rozdział przedstawia metodologię badań własnych. A ostatni rozdział dotyczy analizy zebranego materiału badawczego w oparciu o autorską ankietę.
Całość pracy zakończona została podsumowaniem wynikającym bezpośrednio z treści pracy, a także odnoszącym się do zebranego materiału badawczego, jak również spisem wykorzystanej w pracy literatury, tabel
i rysunków oraz aneksem (ankieta).
|
|||
226. | Znaczenie terapii pedagogicznej w funkcjonowaniu szkolnym dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Moja praca magisterska dotyczy rozważań na temat znaczenia terapii pedagogicznej w funkcjonowaniu szkolnym dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Składa się z czterech rozdziałów: 1. Ujęcie trudności w uczeniu się dziecka w wieku wczesnoszkolnym w literaturze przedmiotu, 2. Terapia pedagogiczna jako forma pomocy dziecku w przezwyciężaniu specyficznych trudności w uczeniu się, 3. Metodologia badań własnych, 4. Znaczenie terapii pedagogicznej w funkcjonowaniu szkolnym dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się- na podstawie analizy wywiadów pogłębionych z nauczycielami oraz terapeutami. Rozważania rozpoczęłam od dokonania genezy trudności w uczeniu się. Dokonałam przeglądu klasyfikacji wielu autorów odnośnie specyficznych trudności w uczeniu się. Następnie skupiłam swoją uwagę na przyczynach powstawania i pierwszych objawach dysleksji rozwojowej. W części drugiej dokonałam analizy literatury przedmiotu z zakresu terapii pedagogicznej jako formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Przyjrzałam się również procesowi diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się. Na podstawie literatury wymieniłam kilka metod terapii pedagogicznej stosowanych w procesie wsparcia dzieci z dysleksją rozwojową. Najważniejszym etapem swoich rozważań uważam część trzecią, w której przedstawiłam teoretyczne podstawy przeprowadzania badań naukowych, a także na podstawie literatury przedmiotu zaplanowałam swoje własne badanie. Przedmiotem moich badań jest znaczenie terapii pedagogicznej w funkcjonowaniu szkolnym dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Głównym celem badań uznałam określenie owego znaczenia terapii pedagogicznej w opinii nauczycieli i terapeutów prowadzących terapię pedagogiczną. Z racji specyfiki poruszanego problemu i chęci poznania subiektywnej opinii osób badanych, zdecydowałam się na badania jakościowe w paradygmacie interpretatywnym, wykorzystując wywiady pogłębione jako metodę pozyskiwania danych empirycznych. Badania przeprowadziłam z pięcioma osobami- trzema nauczycielkami szkół podstawowych oraz dwoma terapeutami poradni psychologiczno- pedagogicznej. Ostatnia część mojej pracy dotyczy wnikliwej analizy informacji. Wyodrębniając cztery główne kategorie przyporządkowywałam dane fakty i nadawałam im znaczenia. Swoje rozważania zakończyłam podsumowaniem, w którym odpowiedziałam na problemy badawcze, z uwzględnieniem wskazówek dla osób zamierzających prowadzić terapię pedagogiczną dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
|
|||
227. | Wychowanie bezstresowe dzieci w wieku przedszkolnym w opinii rodziców | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Dziecko w okresie przedszkolnym rozwija się bardzo dynamicznie, a jego rozwój cechuje się elastycznością. Obie te cechy ułatwiają poszerzanie i przyswajanie wiedzy oraz zdobywanie doświadczenia. Postawy osobowościowe dzieci kształtują się już w pierwszych latach życia i mają ogromny wpływ na postawy w stosunku do ludzi i świata w przyszłości.
Podejmując temat „Wychowanie bezstresowe dzieci w wieku przedszkolnym w opinii rodziców” chciałabym w szczególności zwrócić uwagę na znaczenie pojęcia bezstresowego wychowania, czynników wpływających na stosowanie owego wychowania jak również relacje rodziców z dziećmi..
Niniejsza praca ma charakter badawczy i składa się z 4 rozdziałów.
Pierwszą część pracy zatytułowana „Ujęcie bezstresowego wychowania w literaturze przedmiotu” rozpoczęłam od przeglądu podstawowych pojęć, które stanowią podbudowę dla dalszej części pracy. W tym rozdziale wiele uwagi poświęciłam definicjom wychowania oraz cechom, które charakteryzują wychowanie. Następnie skupiłam się na przedstawieniu najważniejszych teorii wychowania i stylów wychowania. Nie mogłam pominąć oczywiście wychowania bezstresowego- definicji, cech charakterystycznych tego wychowania i wiele zagadnień związanych z tym pojęciem.
Rozdział drugi o tytule „Rozwój dziecko w wieku przedszkolnym” zawiera charakterystykę sfer rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym. W tym rozdziale uwagę poświęciłam rozwojowi fizycznemu, psychoemocjonalnemu, poznawczemu oraz społeczno-moralnemu. Zajęłam się również rolą rodziny i przedszkola w wychowywaniu dziecko i jego rozwoju.
Trzeci rozdział pod tytułem „Metodologia badań własnych” zawiera problematykę badawczą, w której umieszczone zostały: cele pracy, przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy badawcze oraz zmienne i ich wskaźniki. Dokonałam także opisu metod, technik i narzędzi badawczych, które wykorzystałam do przeprowadzenia badań. Skupiłam się również na przedstawieniu charakterystyki terenu badań oraz ich organizacji i przebiegu.
Czwarty rozdział mojej pracy noszący tytuł „Bezstresowe wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym w opinii rodziców- analiza i interpretacja badań” zawiera analizę ilościową i jakościową zebranego materiału badawczego. Umieściłam w tym rozdziale wyniki z osobiście przeprowadzonych badań. Ich wyniki zilustrowałam tabelami i wykresami. Dokonałam również podsumowania zebranego materiału opisanego w podrozdziale „Wnioski przeprowadzonych badań.” Zawarty jest w nim opis potwierdzonych hipotez, które postawiłam jeszcze przez rozpoczęciem badań.
|
|||
228. | Zjawisko wypalenia zawodowego wśród opiekunek pracujących w żłobkach publicznych i niepublicznych | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest Zjawisko wypalenia zawodowego wśród opiekunek pracujących w żłobkach publicznych i niepublicznych. Czasy współczesnego świata pozwalają ludziom na doskonalenie swojej osobowości, ambicji oraz rozwijania ścieżki edukacyjnej, jak również zawodowej. Odnosząc się do tematyki pracy, ważnym aspektem jest wybranie takiego zawodu, który pozwoli człowiekowi w należyty sposób wykonywać go. Życie w dzisiejszych czasach jest obciążone wszelkimi obowiązkami, przede wszystkim zawodowymi. Natłok obowiązków oraz nieradzenie sobie z nimi powoduje stres u człowieka, który niesie ze sobą niekorzystne skutki dla organizmu i relacji międzyludzkich. Konsekwencją tego, jest poczucie wypalenia zawodowego, które w niniejszej pracy przedstawiłam na przykładzie opiekunek pracujących w żłobkach publicznych i niepublicznych. Moim zdaniem, temat badań jest bardzo ciekawy, zwłaszcza dla osoby, która pracuje w żłobku. Wybrałam taki temat badań, ponieważ sama jestem opiekunką w żłobku niepublicznym z dwuletnim stażem zawodowym. Na podstawie literatury przedmiotu mogłam wyszczególnić w pracy opisy charakteryzujące wypalenie zawodowe. Wiedza zaczerpnięta ze źródeł badaczy zajmujących się tym zjawiskiem pozwoliła mi na dogłębne zapoznanie się z powodami i skutkami problemu, który badałam wśród opiekunek. Dzięki zebranym informacjom mogłam dokonać badań, które ukazały zakres wiedzy na ten temat, czynników obciążających versus czynników przeciwdziałającym temu zjawisku.
|
|||
229. | Skuteczność metody Tomatisa w opinii rodziców i terapeutów | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Metoda Tomatisa wywodzi się z Francji, gdzie została opracowana przez francuskiego lekarza Alfreda Tomatisa. Swoje działanie opiera na stymulacji neurosensorycznej mózgu, co wpływa na całościową poprawę funkcjonowania odbiorcy terapii. W pracy została zbadana opinia rodziców oraz terapeutów pracujących tą metodą na temat jej skuteczności.
Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy dotyczy metody Tomatisa. Poruszony został tam aspekt historyczny i rozwój metody na przestrzeni lat, oraz jej sposób funkcjonowania w obecnych czasach. Opisano istotę metody oraz sposobu w jaki oddziałuje ona na mózg odbiorcy. Zwrócono uwagę na działanie terapii z uwzględnieniem różnic między słyszeniem a słuchaniem i wpływu metody na te obszary. Wskazano adresatów terapii metodą Tomatisa, efekty jakie może ona wywoływać oraz obszary, w których ma ona zastosowanie, Ostatnia część tego rozdziału dotyczy opisu faz przeprowadzania metody Tomatisa.
W kolejnym rozdziale została omówiona terapia pedagogiczna. Opisano specyfikę procesu terapeutycznego, później omówione zostały koncepcje terapii pedagogicznej. Kolejny punkt dotyczy organizacji terapii pedagogicznej z uwzględnieniem zasad jej przeprowadzania. Omówiony został także aspekt specjalnych potrzeb edukacyjnych. Na końcu analizie poddano znaczenie oraz rolę terapeuty i rodziców w procesie terapeutycznym dziecka.
Trzeci rozdział dotyczy metodologii badań własnych. W tej części pracy podano przedmiot i cele badania. Opisano problemy i hipotezy badawcze. Następnie zostały omówione oraz wskazane zmienne i wskaźniki badania. Poruszono także problematykę strategii badawczej. Kolejny podpunkt dotyczy metod, narzędzi i technik badawczych. Następnie omówiona została organizacja badań, teren i populacja badacza. Na koniec poruszono problematykę etyki badań.
Ostatni rozdział to analiza i interpretacja zebranego materiału badawczego. Dokonano charakterystyki badanej populacji. Przytoczono opinie badanych na temat skuteczności metody Tomatisa w odniesieniu do całościowego rozwoju i funkcjonowania odbiorców terapii, oceniono skuteczność terapii w kontekście rodzajów zaburzeń występujących u uczestników zajęć, a także opisano opinię badanych na temat skuteczności metody Tomatisa z uwzględnieniem korzyści zauważanych w poszczególnych sferach funkcjonowania. Na zakończenie porównano opinie rodziców i terapeutów związane z czynnikami decydującymi o skuteczności metody oraz sformułowano wnioski z badań.
Badania pokazały, że Trening stymulacji słuchowej Tomatisa skutecznie wpływa na poprawę rozwoju i funkcjonowania odbiorców terapii. Zgodnie z opinią respondentów terapia metodą Tomatisa znajduje swoje zastosowanie głównie w całościowych zaburzeniach rozwojowych oraz w przypadku trudności językowych. Kolejnym wnioskiem wyciągniętym z analizy tych badań było stwierdzenie, iż metoda Tomatisa ma pozytywny wpływ na ogólny rozwój dziecka, rozwój jego możliwości intelektualnych, komunikację, większy zasób słownictwa, płynność w
|
|||
230. | Efektywność terapii ręki we wspomaganiu uczniów z dysgrafią – studium przypadków | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
W pracy magisterskiej została przedstawiona terapia ręki, która jest formą wspomagania osób z dysgrafią, stanowiącą przejaw dysleksji rozwojowej. Problematyka ta jest bardzo ważna w dzisiejszym świecie, ponieważ coraz więcej osób ma zdiagnozowaną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną dysgrafię i nie radzi sobie z tą trudnością w szkole. Terapia ręki skupia się na całościowym funkcjonowaniu osób. Praca dyplomowa składa się z dwóch rozdziałów teoretycznych, części metodologicznej oraz analizy i interpretacji wyników badań własnych.
W pierwszym rozdziale przybliżone zostały pojęcia związane z dysleksją, takie jak: „czytanie”, „pisanie”, „rysowanie” jako elementy sprawiające problem uczniom z dysgrafią. Ukazany został podział trudności w czytaniu i pisaniu oraz koncepcje ujmowania dysleksji ze względu na jej przyczyny, w szczególności patomechanizm dysgrafii i jej charakterystyka.
W kolejnym rozdziale przedstawiono zagadnienia dotyczące terapii wspomagającej rozwój motoryki małej. Opisano rozwój motoryki małej, a także możliwości jego diagnozy. Przedstawiona została piramida wielospecjalistycznej oceny dziecka mająca pomóc w obserwacji dziecka.
W rozdziale trzecim - metodologicznym - scharakteryzowane zostały pojęcia (między innymi: „przedmiot badań”, „cel badań”, „problemy badawcze”, „metody i techniki badawcze”), które związane są z podjętymi w pracy badaniami. Ostatni rozdział przedstawia opis i analizę badań własnych oraz wnioski, które z nich wynikają.
|
|||
231. | Sytuacja szkolna dzieci wychowujących się w rodzinach dysfunkcyjnych w opinii nauczycieli | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest: ,,Sytuacja szkolna dzieci wychowujących się w rodzinach dysfunkcyjnych w opinii nauczycieli.’’ W rozdziale pierwszym dokonano analizy rodziny jako środowiska wychowawczego. Ukazano w nim pojęcie i definicje rodziny. Następnie przedstawiono funkcje i strukturę rodziny. Kolejne treści rozdziału dotyczą stylów wychowania w rodzinie oraz istoty dysfunkcyjności środowiska rodzinnego. Czytelnik zapozna się tutaj z informacjami na temat czynników sprzyjających powstawaniu rodziny dysfunkcyjnej, zapozna się z rodzajami takiej rodziny oraz ze skutkami dla wychowania dzieci z rodziny dysfunkcyjnej. W drugim rozdziale skupiono się na uczniu szkoły podstawowej. Przedstawiono tu funkcjonowanie dziecka w roli ucznia, jego podstawowe prawa i obowiązki szkolne. Następnie dokonano charakterystyki środowiska szkolnego dziecka ze szkoły podstawowej, wskazano na trudności, z jakimi może zmagać się dziecko na tym etapie edukacji. W rozdziale trzecim przedstawiono podstawy metodologii badań własnych. Ukazano tu przedmiot i cele podjętych badań, sformułowano problemy i hipotezy badawcze. Następny okres to zmienne i ich wskaźniki. W kolejnym podrozdziale wyszczególniono metodę, technikę i narzędzie własnych badań. Rozdział zawiera również opis organizacji badań, ich strategii oraz kwestie etyki badawczej. W rozdziale czwartym przedstawiono wyniki badań własnych, w którym zamieszczono: charakterystykę socjodemograficzną respondentów i wnioski wynikające z badań połączone z weryfikacją hipotez. Wyniki badań prezentowano w formie wykresów z podziałem procentowym odpowiedzi. Celem niniejszej pracy było poznanie i opisanie sytuacji szkolnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych na podstawie opinii nauczycieli. Otrzymane wyniki badań ilościowych pozwoliły na osiągnięcie celów badawczych i odpowiedzi na problemy badawcze.
|
|||
232. | Strategie adaptacyjne rodzin wychowujacych dziecko z zespołem Aspergera | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
W niniejszej pracy została podjęta problematyka dotycząca rodzin wychowujących dziecko z zespołem Aspergera. Przedstawiono tu ich strategie adaptacyjne do nowej i trudnej sytuacji. Jej treść odpowiada na pytania: jakie emocje towarzyszą rodzicom w wychowywaniu dziecka z zespołem Aspergera? Jak rodziny radziły sobie z nietypowym zachowaniem dziecka? Jakie aspekty życia codziennego są najtrudniejsze dla rodzin wychowujących dziecko z ZA? Jak rodziny doświadczały procesu adaptacji, poszczególnych jego etapów? Na jakim etapie adaptacyjnym są obecnie badane rodziny? Oraz jakie są uwarunkowania procesu adaptacji w badanych rodzinach?
Potwierdza wnioski innych badaczy dotyczące rozpoznania emocji, których doświadczają rodzice dziecka
z niepełnosprawnością, a są nimi uczucie zagubienia i niezrozumienia sytuacji, osamotnienia, strach przed konfrontacją z innymi dziećmi i ich rodzicami, poczucie żalu, wstydu, niesprawiedliwości, ale także duma z ponadprzeciętnej inteligencji lub umiejętności dziecka. Opisuje sposoby radzenia sobie rodziców z nietypowym zachowaniem ich niepełnosprawnego potomstwa. Są nimi własne pomysły rodziców, takie jak: częste pochwały za wykonane zadanie, przedstawianie związków przyczynowo-skutkowych konkretnych czynności, wskazywanie na wielką wagę wykonywanych obowiązków, odpowiednia organizacji domu, codzienności, przestrzeni, trzymanie się rutyny oraz powtarzalnych rytuałów. Najtrudniejszymi aspektami życia codziennego, z którymi borykają się badane rodziny są spontaniczności, niska świadomość społeczna, problemy w uzyskaniu odpowiedniej diagnozy oraz egzekwowaniu prawa do zapewnienia dziecku odpowiedniej edukacji odpowiadającej jego specjalnym potrzebom. Opisuje etapy procesu adaptacji, przez które przechodziły badane przeze mnie rodziny oraz określić na jakim etapie przystosowania się do sytuacji aktualnie się znajdują, a w każdym z opisywanych przypadków jest to etap konstruktywnego przystosowania się do sytuacji. W procesie adaptacji rodziny do wychowania dziecka z zespołem Aspergera ważnymi czynnikami jest uzyskanie odpowiedniej diagnozy i pogodzenie się z nią. Ponieważ proces ten nie jest łatwy, wielkie znaczenie ma wówczas wsparcie najbliższych (współmałżonka, najbliższej rodziny lub znajomych). Kiedy już rodzice pogodzą się z trudną sytuacją, muszą stawić czoła wielu formalnościom, których trzeba dopełnić, aby ich dziecko otrzymało odpowiednią opiekę oraz należne mu ulgi czy przywileje. Nierzadko rodzice napotykają wtedy wiele trudności ze strony placówek edukacyjnych lub nawet diagnostycznych. Ostatnim z etapów pełnego przystosowania się jest podjęcie kroków do tego, aby dostosować życie i funkcjonowanie swojej rodziny do szczególnych potrzeb dziecka z ZA. Sposobem na to aby wspierać rodzinę w tym trudnym okresie jest okazanie zrozumienia dla niecodziennego zachowania ich dziecka, próba odciążenia rodziców od codziennych obowiązków oraz zwiększenia świadomości ich otoczenia na temat zespołu Aspergera.
|
|||
233. | Poczucie godności rodziców dziecka z niepełnosprawnością | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Poczucie godności rodziców dziecka z niepełnosprawnością
W niniejszej pracy głównym celem było sprawdzenie tego, jak kształtuje się poczucie godności rodziców dziecka z niepełnosprawnością. Temat ten jest ważny, ponieważ badając go skupiamy się na funkcjonowaniu rodziny, a nie tylko jednostki z niepełnosprawnością. Określa z jakimi problemami mierzą się współczesne rodziny takiego dziecka i jak to na nie wpływa.
Praca została podzielona na trzy części.
Pierwsza z nich ma charakter teoretyczny. Jej zadanie to zdefiniowanie pojęć związanych z tematem i celem pracy. Wyjaśnione w niej zostają, w ujęciu literatury, takie zagadnienia jak: niepełnosprawność, rodzina oraz godność, a także wynikające z tych pojęć problemy istotne dla pracy, takie jak sytuacja rodziny dziecka z niepełnosprawnością czy godność osób z niepełnosprawnością i ich rodzin.
Druga część opisuje metodologię badań własnych. Zawiera cel badań, problemy badawcze oraz metody i techniki badań. Praca ma charakter jakościowy, osadzony w paradygmacie interpretatywnym. Wykorzystaną metodą jest wywiad pogłębiony. W tej części znajdują się informacje dotyczące sposobu, miejsca przeprowadzanych badań oraz opis osób wybranych do wywiadu.
Ostatnia część pracy poświęcona jest interpretacji badań własnych. Zawarte są w niej opisy tego, jak kształtuje się poczucie godności rodziców w różnych sytuacjach związanych z posiadaniem dziecka z niepełnosprawnością. W tym miejscu zawarte są wnioski z wywiadów oraz osadzenie ich w badaniach innych autorów.
|
|||
234. | Terapia pedagogiczna jako forma wspierania rozwoju motoryki małej dziecka w wieku przedszkolnym | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Tematem mojej pracy jest terapia pedagogiczna jako forma wspierania rozwoju motoryki malej dziecka w wieku przedszkolnym. Temat ten wybrałam z uwagi na fakt, iż w codziennej pracy mam kontakt z dziećmi u których jest prowadzona terapia z zakresie motoryki małej. W niniejszej pracy chciałabym przedstawić dzieci, u których te zaburzenia są najbardziej nasilone. Aby przedstawić całościowy obraz problemu została wykonana diagnoza dzieci w dwóch różnych ostępach czasowych, która pozwoliła na opracowanie planu terapeutycznego dla dzieci z owym zaburzeniem oraz wyciągnięcia wniosków po przebytej terapii. Podejmując temat pracy chciałam również pogłębić wiedze w tym zakresie, wskazać przyczyny zaburzeń u dzieci mających trudności w zakresie motoryki małej oraz pokazać jak ważna jest terapia dla dzieci posiadających niniejszą trudność. Starałam się ukazać w jaki sposób wspierać rozwój motoryki małej u dziecka w wieku przedszkolnym. Zawarte w owej pracy informacje mogą być przydatne dla osób, które prowadza zajęcia w zakresie stymulacji ręki w celu prawidłowego wspierania dziecko w rozwijaniu motoryki małej, ale również mogą służyć jako cenne wskazówki dla nauczycieli oraz terapeutów.
|
|||
235. | Doradztwo zawodowe w opiniiuczniów szkół ponadpodstawowych | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Celem niniejszej pracy dyplomowej jest ukazanie opinii uczniów szkół ponadpodstawowych na temat doradztwa zawodowego. Na podstawie przeprowadzonej ankiety, w swojej pracy ukazałam znaczenie doradztwa w tworzeniu ścieżki kariery oraz czynniki mające wpływ na jego przebieg. Praca złożona jest z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział zawiera zarówno definicje jaki i teorie dotyczące poradnictwa zawodowego.. Drugi rozdział mówi o roli doradztwa zawodowego w kształtowaniu ścieżki kariery oraz predyspozycje uczniów i uwarunkowania środowiskowe, które mają znaczenie przy podejmowaniu decyzji dotyczącej dalszej ścieżki edukacji. Trzeci rozdział to teoretyczny opis metodologii badań oraz wyjaśnienie metod i technik użytych do przeprowadzenia badań. W czwartym rozdziale ukazana została analiza wyników kwestionariusza w sposób opisowy i graficzny.
|
|||
236. | Agresja rówieśnicza z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole specjalnej i integracyjnej w opinii nauczycieli | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Tematem mojej pracy jest Agresja rówieśnicza z udziałem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole specjalnej i integracyjnej w opinii nauczycieli.
Głównym celem pracy było zapoznanie się z opinią nauczycieli pracujących w szkole specjalnej i integracyjnej na temat agresji rówieśniczej.
Cała praca składa się z czterech rozdziałów i podsumowania badań własnych.
W rozdziale 1 przedstawiono podstawowe pojęcia związane ze zjawiskiem jakim jest agresja. Konieczne zatem było zarówno zdefiniowanie, jak i omówienie pojęcia, rodzajów jak i etiologii agresji. W niniejszym rozdziale zostały przedstawione czynniki, które mogą mieć wpływ na zachowania niepożądane takie jak nowe media czy też przemoc i agresja w domu. W dalszej części rozdziału 1 omówiono przejawy agresji oraz profilaktykę i interwencję.
Poruszony został temat agresji u osób z niepełnosprawnością intelektualną
Rozdział 2 poświęcony został niepełnosprawności intelektualnej w świetle literatury, skład się on z czterech podrozdziałów i dwóch paragrafów. Biorąc pod uwagę temat pracy pierwsze trzy podrozdziały zostały poświęcone pojęciu, klasyfikacji oraz przyczyną niepełnosprawności intelektualnej. Natomiast czwarty podrozdział charakteryzuję osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
Natomiast w rozdziale 3 będącym metodyką badań własnych przedstawiono przedmiot i cel badań oraz sformułowanie problemu badawczego. Ponadto zaprezentowano paradygmat badań jakościowych, metody oraz techniki badawcze biorąc pod uwagę formę badań.
W tym rozdziale również została przedstawiona organizacja badań własnych i etyka badań jakościowych.
Kolejny, a zarazem ostatni rozdział to analiza i interpretacja wyników badań własnych dokonanych w oparciu o wypowiedzi respondentów biorących udział w badaniu w oparciu o kwestionariusz wywiadu. Pierwsza część tego rozdziału została poświęcona charakterystyce placówek w których uczą respondenci. Kolejne podrozdziały są już wypowiedziami osób badanych na poszczególne pytania. Między innymi zostały zapisane odpowiedzi badanych na pytania dotyczące sprawców, czynników oraz okoliczności sprzyjające zachowaniom agresywnym. Ostatni podrozdział przedstawia wypowiedzi respondentów na temat szkolnego systemu profilaktyki i agresji. Wszystkie wypowiedzi zostały ze sobą porównane co pozwoliło na wyciągnięcie wniosków.
Na samym końcu pracy zaprezentowano podsumowanie badań własnych w oparciu o wypowiedzi osób badanych. Zostały one porównane z materiałami innych badaczy poruszającymi temat jakim jest agresja rówieśnicza.
|
|||
237. | Percepcja własnych potrzeb społecznych przez dorosłe osoby z zespołem Downa | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest percepcja własnych potrzeb społecznych przez dorosłe osoby z zespołem Downa. Technika badawcza, jaką posłużono się w pracy to indywidualny wywiad pogłębiony. W badaniu wzięło udział siedem osób z zespołem Downa, spełniających kryterium pełnoletności. Były to osoby w przedziale wiekowym
20-52 lat, trzy kobiety i czterech mężczyzn.
Praca składa się z czterech rozdziałów. W dwóch pierwszych rozdziałach przedstawiono zarys teoretyczny, związany z zagadnieniami dotyczącymi zespołu Downa oraz z potrzebami społecznymi. W rozdziale trzecim opracowano metodologiczne podstawy pracy. W rozdziale czwartym przeprowadzona została analiza
i interpretacja zebranego materiału. Zakończenie pracy prezentuje zrealizowane cele, a także korzyści wynikające
z przeprowadzenia badań i uzyskanych wyników.
Przeprowadzenie badań umożliwiło przede wszystkim wyodrębnienie potrzeb społecznych, identyfikowanych przez dorosłe osoby z zespołem Downa. Na podstawie materiału badawczego zostały również określone uwarunkowania zaspokajania potrzeb społecznych respondentów, a także sposoby oraz jakość ich zaspokojenia. Badania pokazały, iż czynniki realizacji potrzeb społecznych przez dorosłe osoby z zespołem Downa są zarówno związane z ich indywidualną postawą i wewnętrznymi przekonaniami, jak i ze środowiskiem, do którego przynależą. Uzyskane informacje mogą przyczynić się do dalszych rozważań na temat poziomu zaspokajania potrzeb dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną, szczególnie z zespołem Downa.
|
|||
238. | Znaczenie środowiska w kształtowaniu się osobowości borderline | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem pracy jest zbadanie znaczenia środowiska w kształtowaniu się osobowości borderline na podstawie wywiadów pogłębionych. Dysertację otwierają teoretyczne rozważania dotyczące zaburzenia osobowości borderline, rys historyczny i terminologiczny zaburzenia, klasyfikacja oraz kryteria diagnostyczne, etiologia według stanowisk współczesnych badaczy, leczenie borderline, a także rola najbliższego środowiska w pomocy osobie, u której zaburzenie to się rozwinęło. Następnie omówione zostały środowiskowe aspekty kształtowania się osobowości - przedstawiono pojęcie i teorie osobowości, typy osobowości oraz znaczenie środowiska w kształtowaniu się osobowości. W pracy zastosowane zostały badania jakościowe, zaś przyjęty paradygmat fenomenologiczny wyznaczył metodę otwartego wywiadu pogłębionego. Wywiady zostały przeprowadzone z 5 osobami z orzeczonym zaburzeniem osobowości borderline. Wyniki badań wykazały, iż środowisko ma ogromne znaczenie w kształtowaniu się osobowości borderline. Każda z badanych osób wskazała, iż to relacje z najbliższym otoczeniem są według niej najważniejszym czynnikiem, który doprowadził do ukształcenia się tego zaburzenia. Co więcej, badania wykazały, iż środowisko ma także bardzo duże znaczenie w leczeniu zaburzeń typu borderline, ponieważ według badanych, wsparcie oraz pomoc uzyskane od najbliższych osób odgrywa dużą rolę w powodzeniu leczenia.
|
|||
239. | Aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży szkół licealnych usytuowanych w środowisku miejskim i małomiasteczkowym | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy są aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży szkół licealnych usytuowanych w środowisku miejskim i małomiasteczkowym. W pracy zostały opracowane dwa rozdziały teoretyczne, dotyczące literatury pojęcia aspiracji oraz charakterystyki okresu adolescencji. Kolejny rozdział poświęcono metodologii. Czwarty rozdział przedstawia analizę i interpretację wyników badań uzyskanych za pomocą kwestionariusza ankiety internetowej. Głównym celem pracy jest określenie aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży szkół licealnych usytuowanych w środowisku miejskim i małomiasteczkowym. Przedmiotem podjętych badań są aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży szkół licealnych usytuowanych w środowisku miejskim i małomiasteczkowym. Natomiast problem badawczy odpowiada na pytanie „Jakie są aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży szkół licealnych usytuowanych w środowisku miejskim i małomiasteczkowym”. W celu przeprowadzenia analizy tych aspiracji posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, wykorzystując kwestionariusz ankiety internetowej. Badania przeprowadzono na internetowych forach dla licealistów oraz w grupach, których przeznaczeniem jest bezpłatne dodawanie i wypełnianie ankiet. Zbadano 88 licealistów z całej Polski, z wszystkich grup wiekowych. Dane potwierdzające lub zaprzeczające sformułowanym hipotezom zostały przedstawione w opisach oraz autorsko opracowanych wykresach i tabelach w rozdziale 4. Zebrane dane pokazują, że dla młodzieży szkół licealnych aspiracje edukacyjną są w tym momencie ich życia ważniejsze. Głównymi determinantami aspiracji młodzieży licealnej jest wykształcenie rodziców, warunki materialne rodziny, możliwość spotkań z doradcą zawodowym, możliwość zapoznania się z ofertami uczelni wyższych poprzez spotkania organizowane w szkołach, a także usytuowanie uczelni wyższych w miejscu lub poza miejscem zamieszkania. Płeć i wiek nie są natomiast determinantami warunkującymi aspiracje badanej grupy. Badania były nakierowane na poznanie czy środowisko jest nadal, tak jak pokazują wcześniej przeprowadzone badania, czynnikiem wpływającym na aspiracje młodzieży. Analiza uzyskanych danych wykazuje, że środowisko nie jest istotnym czynnikiem kształtującym aspiracje edukacyjno-zawodowe młodzieży szkół licealnych. Zatem jedynie niektóre hipotezy były w niniejszej pracy zasadne. Przeprowadzone badania dały możliwość określenia aspiracji edukacyjno-zawodowych młodzieży w tym roku. Należy mieć na uwadze, że aspiracje osób dorastających zmieniają się bardzo dynamicznie pod wpływem zmieniającego się otoczenia oraz postępu technologicznego, a więc badanie tego zagadnienia jest procesem, który będzie stale konieczny.
|
|||
240. | Doświadczenia bezdomności mężczyzn objętych wsparciem organizacji pozarządowej | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca dotyczy zjawiska bezdomności. Pierwsza część pracy zawiera rozważania teoretyczne nt. zjawiska bezdomności. Opisane zostało ujęcie bezdomności jako współczesnego problemu społecznego, przytoczono rys historyczny oraz zachodzące zmiany w systemie pomagania osobom doświadczającym bezdomności na terenie naszego państwa. Rozważania dot. również definicji zjawiska bezdomności oraz wykluczenia. Przytoczono również przyczyny i uwarunkowania bezdomności. Zwrócono uwagę na proces oraz etapy stawania się osobą w kryzysie bezdomności. Szczegółowej analizie poddane zostały akty prawne - Ustawa Zasadnicza oraz Ustawa z dn. 12 marca 2004 r. „O pomocy społecznej”, które gwarantują wsparcie dla osób w sytuacji kryzysowej. Opisany został tradycyjny model pomocy i wsparcie społeczne. Kolejno scharakteryzowano pomoc instytucjonalna oraz organizacje pozarządowe, m.in. Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta.
W rozdziale III przedstawione zostały zagadnienia teoretyczne nt. metodologii badań własnych. Przedmiot przeprowadzonych badań został wskazany jako doświadczanie bezdomności mężczyzn objętych wsparciem organizacji pozarządowej, cel - poznanie doświadczeń osób w kryzysie bezdomności. Jjakie doświadczenia bezdomności mają mężczyźni objęci wsparciem organizacji pozarządowej to główny problem badawczy tej pracy. Cele szczegółowe dotyczą przyczyn bezdomności, życia w placówce pomocowej, zmian w funkcjonowaniu, inkluzji społecznej oraz emocji i uczuć. Rozważania zawarte w III rozdziale pracy dotyczą również rozmyślań nt. fenomenologii. Następnie omówione zostały różnorodne metody badań, w tym wywiady narracyjne użyte na potrzeby badań. Kolejno opisano organizację badań oraz zostały zawarte rozważania dot. etyczność zaplanowanych wywiadów.
IV rozdział dot. analizy wyników przeprowadzonych badań. Zaprezentowano w tej części pracy charakterystykę osób badanych – troje mężczyzn w wieku 27, 58 i 61 lat. Badania ukazały przyczyny bezdomności mężczyzn - uzależnienia oraz problemy rodzinne. Kolejno opisane zostały sytuacje pobytu respondentów w placówkach pomocowych. Badania wskazują na niechęć mężczyzn do przebywania w instytucjach, badani podczas oceny zwracali uwagę na pracowników, innych beneficjentów oraz wygląd samego budynku. Następnie analizie zostały poddane sytuacje trudne, które zmieniły życie respondentów, m.in. spotkanie z ważnymi dla nich osobami czy doświadczenia kryzysowe, które zmusiły respondentów do zmiany własnej egzystencji. Kolejnym zagadnieniem była inkluzja społeczna badanych, która zachodziła podczas wsparcia organizacji pozarządowej w której respondenci są wolontariuszami. Instytucja ta, poprzez metodę streetworkingu oraz eksperyment społeczny wprowadziła innowacyjne podejście do wspierania osób w kryzysie bezdomności. Na końcu analizy zwrócono uwagę na religijność respondentów oraz ich próby samobójcze. Praca zwraca uwagę na obecność osób, które znajdują się w sytuacji bezdomności - na ich potrzebę rozmowy i wsparcia, ponieważ pomoc mater
|