wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
241. | Skuteczność metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej stosowanych u dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym w opinii rodziców i nauczycieli | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem niniejszej pracy było zbadanie opinii rodziców i nauczycieli dotyczącej skuteczności metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej stosowanych u dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym, trudności w ich realizacji oraz korzyści z ich stosowania przez uczestników komunikacji. W pierwszym rozdziale przedstawiono założenia komunikacji alternatywnej i wspomagającej, jej znaczenie, dobór metody AAC do użytkowników oraz wybrane metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej. W drugim rozdziale poruszono problematykę mózgowego porażenia dziecięcego, jego definicje i klasyfikacje, przyczyny i diagnozowanie oraz obraz dziecka z mpdz, jak również ukazano wybrane metody usprawniania oraz poruszono temat dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie. W rozdziale metodologicznym przedstawiono przedmiot i cele badań, problemy badawcze oraz hipotezy, jak również metodę, technikę i narzędzie badawcze. Ponadto, opisano przyjętą strategię badawczą oraz uzasadniono wybór paradygmatu. Scharakteryzowano również populację badawczą i teren badań. Na końcu poruszono także kwestie etyczne dotyczące prowadzenia badań. Na potrzeby badań stworzono dwa kwestionariusze ankiet – jeden dla rodziców, a drugi dla nauczycieli. W rozdziale empirycznym przedstawiono wyniki badań, opracowane na podstawie analizy zebranych kwestionariuszy ankiety. Wyniki zaprezentowano także w formie graficznej na wykresach i tabelach. Wykazano podobieństwa i różnice w opiniach badanych nauczycieli i rodziców dotyczących skuteczności metod komunikacji alternatywnych i wspomagających stosowanych u dzieci i młodzieży z mózgowym porażeniem dziecięcym jak również podobieństwa i różnice dotyczące wykorzystywania tych metod w środowisku rodzinnym oraz szkolnym. Na końcu pracy sformułowano wnioski z analizy materiału badawczego, jak również dokonano podsumowania całości pracy odnosząc się do literatury oraz badań innych autorów.
|
|||
242. | Aspiracje życiowe wychowanków domów dziecka | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Celem niniejszej pracy magisterskiej było poznanie aspiracji życiowych wychowanków domu dziecka. W pierwszym rozdziale pracy odwołuję się do literatury opisującej dom dziecka, jako placówkę opiekuńczo – wychowawczą. Przedstawiam genezę instytucjonalnej opieki zastępczej, formę, funkcje i zadania systemu opieki zastępczej, prawne uwarunkowania opieki instytucjonalnej oraz cechy, zadania i kompetencje opiekunów instytucji opiekuńczych. Drugi rozdział pracy dotyczy ukazania definicji aspiracji, uwarunkowań rozwoju aspiracji, ich rodzaju i przeglądu badań z zakresu aspiracji młodzieży. Trzecia część pracy składa się z metodologii badań własnych, sformułowania przedmiotu i celu badań, problemów badawczych, strategii badań i metod, organizacji badań, doboru próby, terenu badawczego oraz etyki badań. Ostatnia rozdział pracy poświęcony jest analizie i interpretacji wyników badania aspiracji życiowych wychowanków domu dziecka. Składa się z charakterystyki badanych osób, określenia znaczenia środowiska w kształtowaniu się aspiracji życiowych wychowanków domu dziecka oraz oddziaływania czynników osobowościowych na kształtowanie się ich aspiracji życiowych. Odniosłam się tu również do znaczenia wychowywania się w domu dziecka w procesie kształtowania się aspiracji i planowania własnej przyszłości przez wychowanków domu dziecka. Rozdział kończą konkluzje z analiz badań. Niniejsza praca porusza ważne i aktualne kwestie dotyczące aspiracji życiowych wychowanków domu dziecka.
|
|||
243. | Organizacja czasu wolnego dzieci w wieku przedszkolnym przez rodziców | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Każdy człowiek dysponuje określonym czasem. Przeznaczany jest on na różne aktywności w zależności od potrzeb i pełnionych ról społecznych. Ważne miejsce powinien zajmować w naszym życiu także czas wolny, który umożliwia wypoczynek, rozwijanie pasji, pracę nad sobą, oddawanie się przyjemnym aktywnościom.Od najmłodszych lat warto kształtować właściwy sposób spędzania i organizacji czasu wolnego. Rodzice, rodzina odgrywa niezmiernie ważną rolę, ponieważ to oni jako najbliższe otoczenie stają się wzorem do naśladowania, także w spędzaniu czasu wolnego.Rodzice powinni zadbać aby aktywności wybierane dla dzieci były dostosowane do ich możliwości. Warto również aby oboje rodzice byli zaangażowani w organizację czasu swoich dzieci. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy poświęcony jest w pełni tematyce czasu wolnego. Drugi rozdział zawiera charakterystykę dziecka w wieku przedszkolnym. Rozdział trzeci to metodologia badań własnych. W rozdziale czwartym znajduje się analiza i interpretacja wyników badań.
|
|||
244. | Proces adaptacji rodzin wychowujących dziecko z zaburzeniem ze spektrum autyzmu | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem pracy jest ukazanie procesu adaptacji rodzin do wychowywania dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, ich funkcjonowania, a także poznanie przeżyć rodziców na poszczególnych etapach przystosowania oraz czynników wpływających na te przeżycia. Praca zawiera analizę pojęciową autyzmu, obowiązujące klasyfikacje zaburzeń ze spektrum autyzmu, sposoby diagnozowania dzieci, przyczyny autyzmu oraz ich funkcjonowanie
w szkole i przedszkolu. Rozdział drugi poświęcony jest problematyce rodziny wychowującej dziecko z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, etapach adaptacji do wychowywania dziecka oraz badaniach nad procesem adaptacji, a także na szeroko pojętym wsparciu rodzin. Rozdział trzeci przybliża metodologię badań własnych - przedmiot badań, problemy oraz strategie badawcze, metodę badawczą, teren i populację, a także etykę w badaniach. Rozdział czwarty zawiera analizę przeprowadzonych badań. Przedstawia ona aktualną sytuację rodzin wychowujących dziecko z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, zmiany w podejściu rodziców do autyzmu, czynniki sprzyjające i utrudniające proces adaptacji. Ponadto zawiera rodzaje systemu wsparcia, jakie otrzymuje rodzina dziecka z autyzmem oraz subiektywną opinię badanych dotyczącą ich działań osiągniętych efektów i zadowolenia z rozwoju dziecka. W zakończeniu przedstawiona została synteza uzyskanych wyników badań oraz wnioski dla praktyki pedagogicznej.
|
|||
245. | Doświadczenia cyberprzemocy w opinii studentów | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
W niniejszej pracy podjęto się analizy zjawiska cyberprzemocy doświadczonej przez studentów.
Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział teoretyczny, dotyczący wprowadzenia w zagadnienie cyberprzemocy, zawiera podrozdziały na temat zjawiska przemocy w ujęciu definicyjnym, rodzajów przemocy, przyczyny i skutków cyberprzemocy oraz możliwości zapobiegania i przeciwdziałania cyberprzemocy. Drugi rozdział teoretyczny obejmuje problematykę młodzieży w okresie wczesnej dorosłości. Zaprezentowano tu ujęcie psychologiczne etapu wczesnej dorosłości oraz charakterystykę młodzieży studiującej. Zawarto również informacje na temat współczesnej technologii informacyjnej w życiu studentów oraz przytoczono badania prowadzone nad cyberprzemocą. Trzeci rozdział obejmuje zagadnienia metodologiczne badań własnych. Przedstawiono w nim przedmiot i cel badań, problemy badawcze i strategię badań. Omówiono metodę badawczą, stosowaną podczas badań. Uwzględniono organizację badań, dobór próby i terenu badawczego oraz etykę badań. Ostatni rozdział, prezentuje opinie studentów na temat własnych doświadczeń z cyberprzemocą. Dokonano tutaj charakterystyki badanych osób oraz zanalizowano wyniki badań pod kątem: okoliczności doświadczania cyberprzemocy przez studentów, przyczyny i sprawcy cyberprzemocy, skutki cyberprzemocy, sposoby radzenia sobie z cyberprzemocą oraz podsumowanie badań. Cyberprzemoc to naruszanie wolności osobistej jednostki- szantażowanie, zastraszanie, poniżanie, nękanie, grożenie czy prześladowanie o każdej porze dnia i nocy, która prowadzi do psychicznych, fizycznych, moralnych oraz społecznych konsekwencji dla ofiar. Najszybszym i najczęściej stosującym rodzajem pomocy jest szukanie wsparcia wśród osób najbliższych i zaufanych znajomych, z którymi ofiara może porozmawiać, poszukać wsparcia oraz podjąć kroki, zmierzające do wydostania się z tej sytuacji, uwolnienia się od agresora.
|
|||
246. | Obraz osób z niepełnosprawnościami w percepcji uczniów szkół wyższych muzycznych i pedagogicznych | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
„Nie ma kaleki, jest człowiek” - te słowa Marii Grzegorzewskiej w prosty sposób opisują osobę z niepełnosprawnością, która pomimo napotykanych na swojej drodze trudności, będących nie raz abstrakcją dla przeciętnej jednostki, jest takim samym człowiekiem, co inni. Jednak społeczeństwo często patrzy na nią przez pryzmat jej problemów i deficytów, tworząc swoje subiektywne, niekiedy daleko odbiegające od rzeczywistości obrazy niepełnosprawności.
Obrazy te mogą być bardzo różne w zależności od danej grupy, jej wieku, wykształcenia, pochodzenia. W niniejszej pracy poruszany jest temat obrazu niepełnosprawności w percepcji studentów szkół wyższych muzycznych i pedagogicznych.
W pierwszej części pracy opisywane jest zjawisko niepełnosprawności. Przytacza się jej liczne definicje, modele i ich konsekwencje oraz charakterystykę jej rodzajów. Poza tym, zwraca się uwagę na potrzeby i problemy osób z niepełnosprawnościami oraz wyrażane względem nich postawy społeczeństwa.
Druga część dotyczy uczniów szkół wyższych, czyli osób będących w okresie wyłaniającej się dorosłości. Dokonano opisu tego okresu, a także charakterystyki studentów wyższych szkół muzycznych oraz szkół pedagogicznych.
Następną jej częścią jest metodologia badań, w której na bazie dostępnej literatury opisany został przyjęty proces badawczy.
Ostatnia część pracy dotyczy analizy i interpretacji zebranego materiału badawczego. Dokonano w niej charakterystyki badanych studentów oraz analizy przeprowadzonych badań, pod kątem różnic percepcji osób z niepełnosprawnościami obu badanych grup studentów ze względu na rodzaje niepełnosprawności, jej model oraz funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w sferze społecznej, fizycznej i psychicznej. Na zakończenie formułowano również wnioski z badań. Wyniki badań wskazały, że studenci kojarzą niepełnosprawność głównie z widocznymi dysfunkcjami. Jednak pomimo stereotypowego postrzegania jej rodzajów, mają dużą świadomość istnienia barier stwarzanych przez środowisko i patrzą na zjawisko niepełnosprawności zgodnie z modelem zintegrowanym. Studenci za najważniejsze formy pomocy osobom z niepełnosprawnościami uważają te medyczne, a zaraz po nich społeczne i psychologiczne. Duża refleksyjność i wrażliwość studentów pozwalają im spojrzeć w pozytywny sposób na osoby z niepełnosprawnościami, jednak często ich pierwsze skojarzenia na temat niepełnosprawności należą do tych pejoratywnie nacechowanych. Warto zaznaczyć, że pomimo odmienności wybranych studiów nie zaobserwowano istotnych różnic w percepcji osób z niepełnosprawnościami.
|
|||
247. | Oczekiwania rodziców wobec przedszkoli | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Rodzina i przedszkole stanowią najważniejsze środowiska wychowawcze małego dziecka. Ich zadaniem jest wprowadzić przedszkolaka do świata dorosłych, nauczyć samodzielności, uczyć sztuki życia. Od momentu przekroczenia progu przedszkola przez dziecko rodzice wraz z przedszkolem mają (a na pewno powinni mieć) wspólny cel wychowawczy.
Niniejsza praca dotyczyła określenia oczekiwań rodziców wobec przedszkoli publicznych i prywatnych, a także poznania różnic w oczekiwaniach rodziców posyłających dzieci do placówek publicznych, jak i prywatnych. Wyniki badań wykazały, że obecnie rodzice zdają sobie sprawę, jakie ogromne znaczenie ma placówka przedszkolna dla dalszego życia dziecka. Rodzice zwracają uwagę na bezpieczeństwo, dyscyplinę, podejście do nauczania specjalne potrzeby i wartości. Czynniki takie jak warunki, godziny otwarcia/zamknięcia, lokalizacja i cena również odgrywają ważną rolę we właściwym wyborze przedszkola i tylko biorąc pod uwagę wszystkie powyższe czynniki rodzice są w stanie wybrać najlepszą placówkę, dla ich pociechy.
|
|||
248. | Postawy nauczycieli i pedagogów wobec uczniów z ADHD | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Temat niniejszej pracy to Postawy nauczycieli i pedagogów wobec uczniów z ADHD. Powstała ona w celu ukazania wiedzy, doświadczenia, emocji i postępowania nauczycieli i pedagogów posiadających różny stopnień awansu zawodowego i nauczających różnych przedmiotów wobec uczniów z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi. W pierwszym rozdziale zostaje poruszony temat ADHD, jego objawy, leczenie, klasyfikacje DSM V oraz ICD 10 oraz chronologicznie przedstawiona historia tego zaburzenia. W drugim rozdziale zostaje przedstawiona definicja postaw, historia badań nad postawą, oraz komponenty postaw. W tym rozdziale ukazane są badania na temat postaw wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami. Trzeci rozdział skupia się na metodologii badań. W tej części pracy ukazane są problemy badawcze, hipotezy oraz zmienne i wskaźniki. W czwartym rozdziale pojawia się analiza wyników przeprowadzonych badań na potrzeby pracy. Z wyników badań można się dowiedzieć, że polscy nauczyciele i pedagodzy nie posiadają wystarczającej wiedzy i doświadczenia na temat ADHD. Kolejnym poruszanym zagadnieniem są emocje jakie towarzyszą nauczycielom i pedagogom podczas pracy z uczniem z ADHD. Wyniki badań wykazały, że większość nauczycieli i pedagogów pracujących z uczniami z ADHD doświadcza emocji trudnych: frustracji, zniecierpliwienia, złości. Następnie poruszony został temat metod i form stosowanych przez nauczycieli i pedagogów w pracy z dziećmi z nadpobudliwością psychoruchową z deficytem uwagi. Według przeprowadzonych badań nauczyciele znają i korzystają z dostępnych metod i form. Wykorzystują w swojej pracy dostępną literaturę na ten temat. Można więc powiedzieć, że mimo braku wystarczającej wiedzy , o czym już wspomniano powyżej jednak polscy nauczyciele dążą do jej uzupełniania oraz starają się pomóc swym podopiecznym z ADHD i ich rodzicom.
|
|||
249. | Czas wolny uczniów starszych klas szkół muzycznych | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Czasy współczesne charakteryzują się niesamowitym postępem technologicznym i ogromnymi przemianami społeczno-ekonomicznymi, które z jednej strony ułatwiają współczesne życie, z drugiej strony wszelkie udogodnienia nie sprawiają, że człowiek ma więcej czasu, wręcz przeciwnie, wciąż skarży się na jego brak. Czas wolny to termin, który w najprostszy sposób można wytłumaczyć, jako czas wolny od obowiązków, pracy czy szkoły. Ludzie często rezygnują z odpoczynku, czy innych form aktywności, które wpłynęłyby pozytywnie na ich funkcjonowanie, wybierając pracę. Nie przypadkowo takie zjawiska i choroby cywilizacyjne, jak pracoholizm, depresja, otyłość to znak XXI wieku. To właśnie styl życia i brak czasu wolnego są jedną z głównych przyczyn tych przypadłości, dlatego tak ważna jest profilaktyka i uświadamianie ludzi o istotności czasu wolnego.
Uczniowie szkół muzycznych to jedna z grup, która cierpi na brak czasu wolnego. Związane jest to przede wszystkim z długimi godzinami spędzanymi w szkole na lekcjach, a następnie na nauce i ćwiczeniach gry na instrumencie. Osoby te, ze względu na małą ilość czasu wolnego, wiele wyrzeczeń i rezygnacji z przyjemności na rzecz zajęć muzycznych, kształtują też umiejętności dobrej organizacji swojego czasu. Niestety nie jest to takie proste, wiele osób rezygnuje z nauki w szkole muzycznej właśnie ze względu na nadmiar obowiązków i brak czasu wolnego, tracąc szansę na rozwijanie swoich talentów muzycznych.
Niniejsza praca składa się z części teoretycznej i badawczej.
W pierwszym rozdziale przedstawiona jest problematyka czasu wolnego, w której opisana jest jego terminologia oraz rys historyczny. Przybliżono funkcje czasu wolnego, współczesne formy jego spędzania oraz zaprezentowano wyniki dostępnych badań nad czasem wolnym uczniów.
Drugi rozdział dotyczy ucznia uzdolnionego muzycznie. W tej części scharakteryzowano pojęcie oraz modele zdolności. Opisano prawidłowości rozwoju muzycznego oraz uzdolnienia muzyczne i ich uwarunkowania, kończąc na przedstawieniu edukacji dziecka uzdolnionego muzycznie.
Trzeci rozdział dotyczy metodologii badań własnych. Sformułowano tu przedmiot i cel badań, jak również problemy i hipotezy badawcze. Wskazano zmienne i ich wskaźniki. Opisano przyjętą strategię badawczą, metody, techniki i narzędzie badawcze. Przybliżono również organizację badań, teren i populację badawczą, a także etykę badań.
Natomiast rozdział czwarty ma charakter empiryczny i odnosi się do czasu wolnego uczniów starszych klas szkół muzycznych. Przedstawiono w nim wyniki oceny ilościowej i jakościowej czasu wolnego badanej grupy. Omówiono preferowane formy spędzania czasu wolnego przez uczniów starszych klas szkół muzycznych oraz rolę, jaką przypisują oni czasowi wolnemu. Prezentowane są uwarunkowania czasu wolnego badanej grupy oraz wnioski z badań.
Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że uczniowie starszych klas szkół muzycznych mają czas wolny, ale jest go bardzo mało, jednak wskazują na jego wysoką jakość
|
|||
250. | Rola trenera pracy w karierze zawodowej osób z niepełnosprawnościami | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Celem pracy pt. "Rola trenera pracy w karierze zawodowej osób z niepełnosprawnościami" było poznanie roli trenera pracy i jej znaczenia w karierze zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Cel pracy został spełniony dzięki przeprowadzonym badaniom w Stowarzyszeniu "Ostoja". Wykorzystaną metodą badań był wywiad ekspercki z trenerami pracy, przeanalizowany następnie jakościowo w strategii hermenetycznej. Praca zawiera informacje na temat rodzajów niepełnosprawności i ich źródeł, skupiając się na intelektualnej. Przedstawiony został również zarys sylwetki trenera pracy, tj. kompetencji jakie trener pracy powinien posiadać oraz pełnione przez niego zadania. Prócz tego uwzględniłam genezę zatrudnienia wspomaganego oraz przybliżyłam obraz szkoleń na trenerów pracy.
|
|||
251. | Postawy osadzonych wobec osób z niepełnosprawnościami | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Postawy jakie przyjmujemy wobec danych osób czy grup społecznych odgrywają istotną role w naszym życiu. To od nich zależy czy dana jednostka będzie prawidłowo funkcjonowała w społeczeństwie, rozwijała swoją osobowość oraz kształtowała umiejętności komunikowania się ze środowiskiem w jakim żyje. Celem pracy było poznanie postaw jakie prezentują osadzeni wobec osób z niepełnosprawnościami. W części teoretycznej pracy zostały poruszone teoretyczne założenia postawy społecznej oraz problematyka niepełnosprawności a także metodologia badań. W badaniach własnych wykorzystano kwestionariusz postaw osadzonych wobec osób z niepełnosprawnościami. Badanie zostało wykonane na 100 więźniach z Zakładu Karnego w Wołowie. Przeprowadzone badania wykazały iż osadzeni w większości deklarują pozytywną postawę wobec osób z niepełnosprawnościami, która przejawia się takimi emocjami jak współczucie oraz chęć pomocy. Doświadczenie bezpośredniego kontaktu z osobą z niepełnosprawnością wpływa na pozytywną postawę wobec tej osoby. Wiek oraz miejsce zamieszkania osadzonych nie wpływają na postawę jaką przyjmują oni wobec osób z niepełnosprawnościami.
|
|||
252. | Proces adaptacji dziecka do żłobka w opinii opiekunek | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest proces adaptacji dziecka do żłobka z perspektywy opiekunek. Celem pracy magisterskiej było opisanie przebiegu procesu adaptacji dzieci do żłobka w opinii wychowawczyń. Składa się ona z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział dotyczy rozważań teoretycznych nad adaptacją- zawarte zostały wyjaśnienia terminologiczne tego pojęcia, przestawiono jej ujęcia w naukach społecznych i biologicznych, opisano czynniki wpływające na przystosowanie dziecka, a także zaprezentowano sposoby przebiegu tego procesu z perspektywy literatury. Rozdział drugi dotyczy rozwoju dziecka w wieku żłobkowym. Ta część porusza tematykę dotyczącą rozwoju fizycznego, psychicznego i społeczno-emocjonalnego dzieci do lat 3. Oprócz tego w drugim rozdziale opisana została rola środowiska rodzinnego w stymulacji rozwoju najmłodszych oraz znaczenie opiekunek w jego wspieraniu. Trzeci rozdział przedstawia metodologię badań własnych, przybliża pojęcia takie jak: przedmiot i cel badań, problem, hipoteza badawcza, zmienne, wskaźniki, a także metody, techniki i narzędzia badawcze. Rozdział czwarty ukazuje opracowanie i wyniki badań, uzyskanych na podstawie kwestionariusza ankiety. Bazując na odpowiedziach 100 opiekunek ze żłobków prywatnych i 100 z placówek publicznych dokonano porównania procesu adaptacji i przeanalizowano różnice w jego przebiegu pomiędzy tymi placówkami. Zarówno część teoretyczna, jak i badawcza ukazuje czynniki wpływające na przebieg adaptacji oraz złożoność tego procesu.
|
|||
253. | Postrzeganie dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim przez nauczycieli i terapeutów | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
W mojej pracy podjęłam temat dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Pierwsze dwa rozdziały pracy stanowią część teoretyczną. Pierwszy skupia się wokół zagadnienia niepełnosprawności intelektualnej. Charakteryzuję w nim rys historyczny tego pojęcia, aktualne modele definiujące termin, przyczyny i klasyfikowanie niepełnosprawności intelektualnej oraz funkcjonowanie osób z jej głębokim stopniem. Drugi rozdział koncentruje się wokół tematyki dotyczącej dorosłości, zawiera definicje, zadania rozwojowe oraz uwarunkowania przebiegu dorosłości. Przedstawiam w nim również dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach. Trzeci rozdział dotyczy metodologii użytej w planowaniu i przebiegu badań. W ramach badań przeprowadziłam wywiady jakościowe, częściowo kierowane z nauczycielami i terapeutami dorosłych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. W czwartym rozdziale przedstawiłam charakterystykę badanych osób oraz wyniki badań. Wywiady dążyły do poznania perspektywy badanych na takie kwestie, jak: dorosłość jako zjawisko samo w sobie, dorosłość uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, wsparcie udzielane i postulowane na drodze do dorosłości tych wychowanków oraz rola rodziców w procesie dorastania ich dzieci z analizowaną niepełnosprawnością. Najważniejszym aspektem moich badań była dorosłość podopiecznych z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Dorosłość ta była przede wszystkim opisywana przez cechy fizyczne i dojrzewanie biologiczne oraz infantylność i zależność. Jedynie w pojedynczych wypowiedziach uwzględniano inne cechy niż zmiany w wyglądzie oraz charakteryzowano tą dorosłość jako inną, nadaną przez najbliższe otoczenie. Refleksje z badań przedstawiłam w podsumowaniu oraz zakończeniu pracy.
Praca dyplomowa ma uzupełniać pewną lukę w literaturze, gdyż dorosłość tej grupy osób jest pomijana. Zdaniem badanych może być tak, ze względu na fakt, iż jest to trudna dorosłość, zachowania dorosłych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim nadal mogą być dość infantylne. Nie zwalnia to jednak z obowiązku dostosowania tematyki i pomocy zajęć, a nawet relacji do wieku wychowanków. W związku z tym postanowiłam przyjrzeć się tej niełatwej dorosłości, z perspektywy bliskich im osób, nauczycieli i terapeutów.
|
|||
254. | Rola terapeuty w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spectrum autyzmu | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Niniejsza praca poświęcona jest roli terapeuty w pracy z dziećmi
z zaburzeniami ze spectrum autyzmu. Celem mojej pracy badawczej jest poznanie roli terapeuty w pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spectrum autyzmu. Do wyboru tematu skłoniła mnie chęć pogłębienia wiedzy na temat warsztatu pracy terapeuty związanego z oddziaływaniem wobec dzieci z zaburzeniami ze spectrum autyzmu. Pragnęłam, zagłębić się w literaturę naukową na temat dzieci ze spectrum autyzmu, ich potrzeb i zachowań. Ważne było dla mnie również poznanie znaczenia przypisywanego terapii w codziennym funkcjonowaniu dzieci z tym zaburzeniem.
Praca składa się z IV rozdziałów.
Rozdział I poświęcony jest teoretycznej części badań. Zdefiniowane zostało
w nim pojęcie zaburzenia autyzmu, klasyfikacja i przyczyny autyzmu oraz charakterystyka dziecka z zaburzeniami ze spectrum autyzmu.
Rozdział II przedstawia funkcje i zadania terapeuty, naukowe wyjaśnienie terminu terapia, sposoby diagnozy, metody terapii dziecka z zaburzeniami ze spectrum autyzmu.
Rozdział III to rozdział metodologiczny. Zdefiniowane są w nim pojęcia metodologiczne, przedstawiony został cel badań i problemy badawcze. Opisane zostały metody, techniki i narzędzia, które zastosowałam i wykorzystałam w swojej pracy. Przedstawiona została także organizacja badań i etyka badawcza.
W rozdziale IV na podstawie przeprowadzonych wywiadów przedstawiłam wyniki badań własnych, ich analizę oraz interpretację.
|
|||
255. | Sytuacja dziecka wykazującego przejawy zaburzeń zachowania w środowisku przedszkolnym - studium indywidualnych przypadków | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Tematem pracy jest sytuacja dziecka wykazującego przejawy zaburzeń zachowania w środowisku przedszkolnym- studium indywidualnych przypadków. Praca składa się z części teoretycznej oraz empirycznej i ma charakter badawczy. W pierwszych dwóch rozdziałach zostały przedstawione kwestie teoretyczne dotyczące terminologii i klasyfikacji zaburzeń zachowania oraz rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym w aspekcie fizycznym, poznawczym oraz społeczno- emocjonalnym. W rozdziale trzecim została określona metodologia badań. Czwarty rozdział dotyczy podsumowania zebranych danych i wyciągnięcia wniosków z realizowanych badań własnych. Głównym celem działań jest rozpoznanie sytuacji dziecka w wieku przedszkolnym wykazującego przejawy zaburzeń zachowania. Do realizacji celu wykorzystano metodę studium indywidualnych przypadków oraz techniki wywiadu, obserwacji oraz analizy dokumentacji. Badania były prowadzone wśród pięciu wybranych dzieci w wieku przedszkolnym podczas ich pobytu w przedszkolu. W pracy został określony zarówno główny problem badawczy, który brzmi: jaka jest sytuacja dziecka wykazującego przejawy zaburzeń zachowania w środowisku przedszkolnym?, jak i problemy szczegółowe dotyczące rozumienia problematyki zaburzeń zachowania przez nauczycieli oraz podjętych przez nich działań wspierających, wpływu występowania zaburzeń zachowania na jakość relacji rówieśniczych oraz ich oddziaływania na funkcjonowanie dziecka w aspektach poznawczym, społecznym, emocjonalnym.
Zebrane podczas przeprowadzonych badań dane i informacje pozwoliły na wyciągnięcie wniosku, iż sytuacja dziecka wykazującego przejawy zaburzeń zachowania nie jest łatwa. Dzieci, które objęte były badaniem doświadczają wielu trudności w różnych obszarach rozwoju. Ich kontakt z rówieśnikami nie przebiega według prawidłowych wzorców. Dzieci te potrzebują również dodatkowej pomocy udzielanej zarówno przez placówkę, jak i rodziców. Nauczyciele podejmują różnorodne działania wspierające wychowanków oraz próby nawiązania współpracy z rodzicami. Problemy, których doświadczają dzieci, oddziałują na ich funkcjonowanie w życiu codziennym.
W literaturze przedmiotu wielu autorów odnosi się do zaburzeń zachowania, zachowań agresywnych, lecz ich prace w większości dotyczą dzieci w wieku szkolnym. Zebrany w toku badań własnych materiał badawczy uzupełni dotychczasowy dorobek literatury przedmiotu, wzbogacając go o doświadczenia w odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym oraz nauczycieli wychowania przedszkolnego.
|
|||
256. | Znaczenia nadawane seksualności i wychowaniu seksualnemu dzieci w wieku przedszkolnym przez nauczycieli i rodziców | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Tematem mojej pracy magisterskiej są znaczenia nadawane seksualności i wychowaniu seksualnemu dziecka w wieku przedszkolnym przez rodziców i nauczycieli. Podjęłam się analizy tego zagadnienia zarówno ze względu na zaobserwowaną potrzebę pedagogizacji społeczeństwa, jak i własną pracę zawodową. Kontrowersje pojawiające się w ostatnich latach w polskim społeczeństwie, które dotyczą negowania faktu istnienia dziecięcej seksualności pokazały mi bardzo niską społeczną świadomość związaną z istnieniem seksualnej sfery rozwoju dziecka oraz przebiegiem jej poszczególnych faz. Zdecydowałam się na tę grupę wiekową ze względu na szczególne ryzyko bagatelizowania wpływu seksualności na funkcjonowanie dziecka młodszego, co jest powszechną praktyką w dyskursie publicznym. Moja praca ma charakter badawczy, składa się ze wstępu, 4 rozdziałów oraz zakończenia. Rozdziały teoretyczne, pierwszy i drugi, stanowią analizę problematyki pracy w świetle literatury przedmiotu. Pierwszy rozdział dotyczył seksualności dziecka w wieku przedszkolnym i został podzielony na 4 podrozdziały. W pierwszym podrozdziale przybliżyłam definicję seksualności, w drugim omówiłam przebieg rozwoju psychoseksualnego dziecka oraz funkcje seksualności, natomiast w trzecim opisałam czynniki wpływające na rozwój ekspresji seksualnej oraz jej formy, jak i tożsamość płciową dziecka sześcioletniego. W czwartym podrozdziale skupiłam się na ukazaniu wpływu przebiegu rozwoju seksualnego we wczesnym dzieciństwie na następne fazy rozwoju człowieka. Drugi rozdział odnosi się do oddziaływań środowisk wychowawczych na rozwój seksualny dziecka i zawiera 4 podrozdziały. W pierwszym podrozdziale wyjaśniam różnicę pomiędzy wychowaniem a uświadomieniem seksualnym, w drugim definiuję rodzinę stanowiącą podstawowe środowisko socjalizacyjne, w trzecim podrozdziale przybliżam instytucję przedszkola, opisując jej funkcje, udział we wspieraniu rozwoju seksualnego dzieci i formy realizacji edukacji seksualnej w przedszkolu. W czwartym podrozdziale opisuję wpływ grupy rówieśniczej oraz mediów na rozwój psychoseksualny dziecka w wieku przedszkolnym.
Rozdział trzeci jest rozdziałem metodologicznym, stanowiącym zapis przebiegu procesu planowania własnych badań pedagogicznych i został podzielony na 6 podrozdziałów. Pierwszy podrozdział zawiera opis przedmiotu i celu badania. w drugim podrozdziale zostały wyłonione problemy badawcze z podziałem na ogólne i szczegółowe. Trzeci podrozdział przybliża obraną przeze mnie strategię badań, zaś czwarty opisuje zastosowaną w badaniach metodę oraz wykorzystane techniki. W piątym podrozdziale została przedstawiona organizacja badań z opisem grupy badawczej, natomiast szósty podrozdział zawiera rozważania na temat etycznych założeń związanych z realizacją zaprojektowanych przeze mnie badań.
Rozdział czwarty jest rozdziałem empirycznym, w którym prezentuję i analizuję wyniki badań własnych. Ten rozdział został podzielony na 5 podrozdziałów, w pierwszym z nich opisuję szczegółowo wybr
|
|||
257. | Adaptacja rodziny do niepełnosprawności dziecka z zespołem Rubinsteina i Taybiego | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Temat niniejszej pracy to: Adaptacja rodziny do niepełnosprawności dziecka z Zespołem Rubinsteina i Taybiego. Jest to kontynuacja pracy licencjackiej.
Pracę podzielono na 4 rozdziały. Dwa rozdziały są stricte teoretyczne, trzeci opisuje metodologię badań, natomiast ostatni analizę i interpretację wywiadów.
W pierwszym rozdziale sformułowano definicję niepełnosprawności intelektualnej, jej przyczyny i objawy. Przedstawiono poszczególne stopnie niepełnosprawności. Omówiono szczegółowo informacje na temat Zespołu Rubinstaina i Taybiego, także szereg wad i schorzeń towarzyszących temu zespołowi.
W drugim rozdziale zdefiniowano pojęcie rodziny. Przedstawiono wieloaspektowo problemy, z którymi borykają się rodziny wychowującej dziecko z RTS. Omówiono etapy adaptacji rodziny do wychowywania dziecka z niepełnosprawnością. Scharakteryzowano relacje między rodzeństwem, kiedy jedno z nich jest niepełnosprawne. Dokonano analizy form wsparcia rodziny wychowującej dziecko z zespołem Rubinsteina i Taybiego oraz rolę, jaką odgrywa rodzina w życiu dziecka dotkniętego tym zespołem w procesie jego rehabilitacji.
W trzecim rozdziale zaprezentowana została metodologia badań własnych. Przedstawiono cele i przedmiot badań, problemy badawcze, nurty i strategię badań, metodę i technikę badawczą, a także etykę badawczą.
Ostatni rozdział zawiera analizę i interpretację wywiadów narracyjnych przeprowadzonych z matkami dzieci z zespołem Rubinsteina i Taybiego. Wywiady były punktem wyjścia do próby odpowiedzi na postawione problemy badawcze. Następnie przedstawiono znaczenie pedagogiczne przeprowadzonych badań oraz zaproponowano możliwości wsparcia dzieci z RTS, jak i ich rodziców.
Część praktyczna zawiera interpretację doświadczeń trzech rodzin dzieci z Zespołem Rubinsteina i Taybiego. Zastosowanie przyjętej metody, techniki i narzędzia badań jakim był wywiad narracyjny pozwoliło na zebranie materiału, którego analiza umożliwiła odpowiedzieć na postawiony główny problem badawczy.
|
|||
258. | Obraz wychowawcy w opinii podopiecznych placówek opiekuńczo-wychowawczych | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
|
|||
259. | Doświadczenia wolontariatu a wybór ścieżki kariery zawodowej | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca podejmuje temat doświadczeń wolontariatu w kontekście wyboru ścieżki zawodowej. Badania konfrontują ze sobą rolę doradztwa zawodowego i wolontariatu w wyznaczaniu i zmienianiu własnej ścieżki zawodowej. Pierwszy rozdział przedstawia sytuację młodego człowieka na drodze wyboru przyszłego zawodu. Opisuje specyfikę okresu wczesnej dorosłości, ofertę edukacyjną dla młodych dorosłych, modele ścieżki zawodowej oraz czynniki wyboru i planowania kariery. Kolejny rozdział podejmuje zagadnienie wolontariatu. Wyjaśnia terminologię dotyczącą tego zjawiska, jego prawne aspekty i klasyfikacje, motywacje towarzyszące wolontariuszom, korzyści wynikające z wolontariatu i zagadnienia etyczne. Trzeci rozdział koncentruje się wokół metodologii wykorzystanej w zrealizowanych badaniach, a w szczególności: przedmiot i cel badań, którym jest poznanie doświadczeń wolontariackich osób badanych i ich znaczenia oraz roli w wyborze ścieżki zawodowej, problemy badawcze, strategie oraz metody, techniki i narzędzia badań, organizację badań własnych oraz zagadnienia etyczne. W ramach badań zostały przeprowadzone wywiady jakościowe skoncentrowane na problemie. W czwartym rozdziale została dokonana prezentacja osób badanych i wyników badań. Pierwszą kwestią podejmowaną w wywiadach były doświadczenia wolontariackie i ich ocena. Kolejnym poruszanym aspektem w wywiadach było znaczenie wolontariatu na tle innych doświadczeń w kontekście wyboru ścieżki kariery. Ostatnim zagadnieniem przeprowadzonych wywiadów była zmiana postrzegania kariery po doświadczeniu wolontariatu. Zakończenie skupia się na refleksjach płynących z przeprowadzonych badań.
|
|||
260. | Samodzielność dzieci 6-letnich w opinii rodziców i nauczycieli | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Niniejsza praca podejmuje temat samodzielności dzieci 6-letnich w opinii nauczycieli i rodziców.
Samodzielność jest potrzebą rozwojową i rozpoczyna się już od najmłodszych lat życia człowieka. Obejmuje wiele obszarów rozwoju i przebiega na wielu etapach życia powiększając swój zakres. Dążenie do stawania się samodzielnym jest oznaką prawidłowego funkcjonowania. Osiąganie samodzielności uzależnione jest od wielu czynników, takich jak: tempo i przebieg rozwoju dziecka, styl wychowania, środowisko funkcjonowania dziecka oraz sposoby i jakość uzyskiwanego wsparcia od dorosłych. Podstawowymi środowiskami funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym jest rodzina oraz przedszkole. W związku z tym to właśnie opinia tych dwóch środowisk została objęta badaniami. Zakres podjętej problematyki dotyczył określenia obszarów samodzielności wysoce rozwiniętych oraz sfer, w których przedszkolaki przejawiają trudności. Ponadto poszukiwano odpowiedzi na temat aktualnie stosowanych sposobów wspierania samodzielności dzieci, jak również czynników wpływających na preferowany system wspierania.
W celu zebrania opinii, posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z techniką ankiety, do której stworzono własny kwestionariusz ankiety. Grupa badawcza obejmowała 50 nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz 46 rodziców dzieci 6-letnich. Wyniki badań umożliwiły weryfikację postawionych hipotez oraz dały odpowiedź na pytania badawcze. Jak wynika z badań zarówno w środowisku rodziców, jak i nauczycieli uważa się, że samodzielność dzieci jest na dość dobrym poziomie, choć środowisko nauczycielskie nieco niżej ocenia tę umiejętność. Uzyskane wyniki zostały porównane z badaniami ubiegłych lat, co pozwoliło potwierdzić niektóre przypuszczenia a także dało nowe, aktualne spojrzenie na wcześniejsze założenia.
|
|||
261. | Jakość życia rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością intelektualną | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Celem pracy jest określenie jakości życia rodzin wychowujących dziecko
z niepełnosprawnością intelektualną. Przedstawia ona wybrane aspekty społecznego
funkcjonowania rodziny w obliczu niepełnosprawności.
Do jej napisania wykorzystano literaturę fachową głównie dotyczącą pedagogiki,
psychologii i socjologii.
Składa się z czterech części. Pierwsza stanowi opis niektórych stanowisk
badawczych charakteryzujących najważniejsze pojęcie z punktu widzenia podjętego celu
badawczego – jakości życia rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością.
Druga przedstawia tematykę związaną z niepełnosprawnością intelektualną oraz jej
wpływem na funkcjonowanie rodziny jako współzależnego systemu. W trzeciej części
zawarty jest opis procedury badawczej wraz z charakterystyką wykorzystanej metody
jakościowej – indywidualnym wywiadem pogłębionym.
Kolejny rozdział to opis i interpretacja uzyskanych wyników badań,
przeprowadzonych za pomocą wywiadu z dziesięcioma opiekunami dzieci. Ogólna
jakość życia jest rozpatrywana przez pryzmat sytuacji materialnej, relacji, hierarchii
wartości oraz otrzymanego wsparcia. Podsumowanie pracy stanowi ogólna
charakterystyka społeczno-kulturowego funkcjonowania rodzin oraz odpowiedzi na
główne pytanie badawcze oraz pytania szczegółowe.
Całość zamykają wnioski odnoszące się do zmiany jakości życia rodzin
w związku z niepełnosprawnością jej członka. Analiza wszystkich badanych dziedzin
życia wskazuje, że jest jeszcze wiele obszarów wymagających naprawy, aby rodzina
mogła żyć w godnych warunkach i osiągać bezpieczeństwo emocjonalne.
|
|||
262. | Zaburzenia zachowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
W pracy magisterskiej podjęto się tematu „Zaburzenia zachowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli.” Celem pracy było poznanie opinii nauczycieli na temat uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej wykazujących zaburzenia zachowania.
Praca zawiera wstęp, 4 rozdziały oraz zakończenie. W aneksie zostały umieszczone wywiady z nauczycielami. Pierwszy rozdział przedstawia zaburzenia zachowania w ujęciu literatury. Dokonano opisu szeroko pojętej definicji zaburzeń zachowania, klasyfikowania opisanego problemu, przyczyn powstawania zaburzeń, jego przejawów oraz pomocy i terapii dzieciom z zaburzeniami zachowania.
W kolejnym rozdziale przedstawiono sylwetkę nauczyciela oraz ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Opis edukacji wczesnoszkolnej w aspektach prawno- społecznych ukazano na początku, następnie przedstawiono dziecko w roli ucznia, ukazano funkcje nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej, warsztat pracy nauczyciela klas I-III oraz współpracę nauczyciela z rodzicami dziecka wykazującego zaburzenia w zachowaniu.
W rozdziale trzecim została opisana metodologia badań własnych, w której zgodnie z literaturą przedstawiono przedmiot i cel badań, problemy badawcze, strategię badań, wybrane metody badawcze oraz organizację i teren badań, badaną populację, a także opisano względy etyczne dotyczące postępowania badawczego, uwzględniając w tym własne działania.
Czwarty rozdział zawiera analizę i interpretację zebranego materiału, dotyczącego opinii nauczycieli w pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i współpracy z ich rodzicami. Początkowo scharakteryzowano badane osoby, uwzględniając staż pracy w szkole, rodzaj wykonywanej pracy, wykształcenie oraz liczbę uczniów w klasie lub grupie. Następnie ukazano rozumienie przez badanych zaburzeń zachowania, czynniki decydujące o pojawieniu się problemu. Uwzględniono także doświadczenia respondentów w pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania i współpracy z ich rodzicami. Praca zawiera także opis pomocy nauczycieli oferowanej dzieciom z zaburzeniami zachowania. Na koniec rozdziału 4 podsumowano zebrane wyniki badań oraz zestawiono je z innymi badaniami.
|
|||
263. | Znaczenie nadawane wychowaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez osoby dorosłe | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Tematem mojej pracy magisterskiej jest znaczenie nadawane wychowywaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez osoby dorosłe. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale dokonałam analizy definicji rodziny, jej funkcji, postaw i stylów wychowawczych rodziców według literatury przedmiotu. W rozdziale drugim przedstawiłam dysfunkcjonalność rodziny z problemem alkoholowym, przyczyny jej występowania, role jej członków oraz skutki wychowywania się w takiej rodzinie, opierając się na literaturze przedmiotu. Rozdział metodologiczny zawiera definicje przedmiotu i celów badań, problemów badawczych, metod i technik wraz z określeniem ich w moich badaniach. Celem moich badań jest poznanie znaczeń nadawanych wychowywaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez badanych. W badaniach posłużyłam się metodą wywiadu a techniką był otwarty wywiad pogłębiony. W tym rozdziale zaplanowałam organizację badań własnych uwzględniając ich etyczne założenia. W ostatnim rozdziale mojej pracy przedstawiłam wyniki badań własnych. Scharakteryzowałam tutaj osoby badane, przedstawiłam ich doświadczenia z dzieciństwa oraz to, w jaki sposób radzą sobie one w dorosłym życiu, jakie mają możliwości wsparcia. Podsumowanie wyników badań zawiera odpowiedzi na moje problemy badawcze oraz porównanie wyników z wynikami innych badaczy.
|
|||
264. | Znaczenie terapii integracji sensorycznej stosowanej u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - perspektywa terapeutów | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Niniejsza praca magisterska nosi tytuł: Znaczenie terapii integracji sensorycznej stosowanej u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu – perspektywa terapeutów. Jest to praca badawcza, składająca się z części teoretycznej (rozdziały 1 i 2) oraz części metodologicznej (rozdziały 3 i 4).
Praca porusza zagadnienia z obszaru terapii zaburzeń integracji sensorycznej w kontekście pracy z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Celem pracy jest przybliżenie zagadnienia zaburzeń ze sfery autyzmu oraz skuteczności zastosowania w ich przypadku tego właśnie podejścia terapeutycznego. Celem praktycznym pracy jest przekazanie wskazówek nauczycielom i terapeutom, które ułatwią prowadzenie terapii integracji sensorycznej.
Przedmiotem prowadzonych badań jest opinia terapeutów na temat znaczenia terapii integracji sensorycznej stosowanej u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Główny cel prowadzonych badań jest celem poznawczym, a mianowicie poznanie opinii na temat znaczenia terapii integracji sensorycznej stosowanej u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Głównym problemem badawczym w pracy jest następujące pytanie: Jakie ma znaczenie terapia integracji sensorycznej w odniesieniu do dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opinii terapeutów.
Problematyka pracy ma swoje odniesienie w literaturze naukowej. W literaturze przedmiotu akcentowane jest nie tylko znaczenie terapii zaburzeń integracji sensorycznej oraz znaczenie wiedzy i doświadczenia terapeuty. Natomiast stosunkowo niewiele miejsca poświęca literatura przedmiotu zagadnieniu relacji terapeuty z rodzicami i opiekunami, dlatego pojawiła się chęć zgłębienia tego tematu.
By osiągnąć cel badania posłużono się następującymi metodami i technikami badawczymi: wykorzystano badanie jakościowe – metoda wywiadu oraz technika wywiadu eksperckiego. W wywiadzie eksperckim z praktykującymi terapeutkami wykorzystującymi podejście SI do dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu zebrano informacje na temat skuteczności terapii oraz konkretnych uwarunkowań, mających wpływ na te skuteczność.
W pracy przedstawiono wypowiedzi praktykujących terapeutek, które na co dzień wykorzystują terapię zaburzeń integracji sensorycznej. Potwierdzają one w całej rozciągłości skuteczność stosowania tej metod, wskazując na charakterystyczne uwarunkowania, mające wpływ na efektywność pracy z dziećmi. Ekspertki potwierdziły skuteczność terapii SI w przypadku dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
|
|||
265. | Gotowośc szkolna dziecka w wieku przedszkolnym w opinii nauczycielek | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Praca dyplomowa podejmuje temat gotowości szkolnej dzieci w wieku przedszkolnym. W obecnych czasach gotowości szkolnej przypisywane jest duże znaczenie. Na dziecku spoczywa obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. Powyższa praca dyplomowa została podzielona na cztery rozdziały, pierwsze dwa dotyczą analizy literatury przedmiotu, następny metodologii badawczej i ostatni analizy wyników badań. Pierwszy rozdział przedstawia ujęcie definicyjne gotowości i dojrzałości szkolnej. Zaprezentowane zostały czynniki wpływające na gotowość szkolną w świetle literatury przedmiotu, a także kwestie prawne dotyczące gotowości szkolnej. Przedstawiona została również diagnoza gotowości szkolnej, sposób jej przeprowadzania i wykorzystywane narzędzia diagnostyczne oraz jakim zadaniom musi sprostać dziecko gotowe do roli ucznia. Rozdział drugi prezentuje cechy rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym, opisany zostały najważniejsze aspekty rozwoju fizycznego, poznawczego oraz społeczno-emocjonalnego. Przedstawiona została również rola rodzica i nauczyciela w kształtowaniu i stymulowaniu gotowości szkolnej. W rozdziale trzecim zaprezentowany jest plan postępowania badawczego. Celem badawczym jest poznanie opinii nauczycieli na temat gotowości szkolnej dziecka w wieku przedszkolnym oraz znaczenia jakie nadają stymulowaniu rozwoju dziecka w kierunku osiągnięcia przez nie gotowości szkolnej. Badania zostały przeprowadzone za pomocą metody wywiadu, ponieważ pozwala to na poznanie perspektywy i opinii osób badanych. Przedstawiona została również organizacja badań, a także etyczne założenia badawcze. Ostatni rozdział zajmuje się analizą wyników badań. Przedstawiona jest charakterystyka badanych nauczycielek, ich staż pracy, doświadczenie w zawodzie oraz wykształcenie. Następnie została omówiona rola nauczyciela w przygotowaniu dziecka do pójścia do szkoły, diagnoza i wsparcie dziecka, dobór narzędzi, zastosowanie odpowiednich metod w pracy z dziećmi, współpraca ze specjalistami w ramach wsparcia oraz rola rodzica i współpracy z rodzicami w kształtowaniu gotowości dzieci na podstawie odpowiedzi badanych nauczycielek. Na końcu wyniki tych badań zostały podsumowane i odniesione do wiedzy teoretycznej.
|
|||
266. | Znaczenie bajek terapeutycznych w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym-doświadczenie nauczycieli | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
W niniejszej pracy zajmuję się wykorzystaniem bajek terapeutycznych w codziennej pracy z dziećmi przez nauczycielki przedszkola. W pierwszym rozdziale na podstawie literatury psychologicznej oraz pedagogicznej opisuję rozwój dziecka w wieku przedszkolnym, dokonując jego charakterystyki w poszczególnych obszarach. W rozdziale drugim przybliżam ideę bajkoterapii jako metody pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym oraz jej rolę na tym etapie rozwoju. Rozdział trzeci jest rozdziałem metodologicznym. Stanowi projekt badawczy obejmujący wszystkie etapy postępowania zmierzające do odpowiedzi na postawione pytania badawcze, realizacji celów oraz uzyskania wiedzy na temat obranego przeze mnie tematu. Ostatni z rozdziałów niniejszej pracy obejmuje przedstawienie wyników prowadzonych badań dotyczących doświadczeń badanych nauczycielek związanych z wykorzystywaniem bajek terapeutycznych w codziennej pracy. Rozdział ten obejmuje analizę oraz interpretację informacji uzyskanych z przeprowadzonych wywiadów.
|
|||
267. | Skuteczność terapii prowadzonej w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych w opinii wychowawców | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Poniższa praca ‘’Skuteczność terapii prowadzonej w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych w opinii wychowawców’’ ukazuje stanowisko wychowawców placówek o charakterze resocjalizacyjnym na temat skuteczności leczenia wychowanków.
Praca skupia się na analizie opinii wychowawców na temat efektywności terapii prowadzonej w miejscach ich pracy zawodowej, ponieważ to zagadnienie ściśle wiązało się z celem pracy dyplomowej. Analizie została poddana opinia 50 wychowawców placówek resocjalizacyjnych.
Do napisania pracy magisterskiej wykorzystano fachową literaturę, na która głównie opierała się na pedagogice resocjalizacyjnej oraz na Rozporządzeniach Ministra Edukacji Narodowej, które określają zasady funkcjonowania Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, zakres obowiązków wychowawców, prawa wychowanków oraz zakres pomocy i wsparcia dla podopiecznych placówek o charakterze resocjalizacyjnym.
Metodą badawczą zastosowaną w badaniach własnych był sondaż diagnostyczny, techniką ankieta, a narzędziem kwestionariusz ankiety przeprowadzony wśród wychowawców resocjalizacyjnych.
Z badań wynika, że wychowawcy ogólnie oceniają prowadzoną terapię za skuteczną bądź średnio skuteczną.
|
|||
268. | Rozwój społeczny dzieci w wieku przedszkolnym w opinii nauczycielek placówek prowadzonych metodą tradycyjną i metodą Montessori | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
W pracy przedstawiono przebieg rozwoju społecznego dzieci w placówkach przedszkolnych prowadzonych metodą tradycyjną i Montessori.
Rozdział pierwszy został poświęcony Metodzie Marii Montessori, jej istocie, cyklowi rozwojowemu dziecka według tej metody oraz ściśle określonym zasadom, którym ona podlega.
Rozdział drugi opisuje rozwój społeczny dziecka w wieku przedszkolnym Przybliża on specyfikę tego okresu, rozwoju samodzielności, kompetencji społecznych i znaczenia grupy rówieśniczej w tym czasie.
Kolejny rozdział to projekt badań. Przedstawiono w nim charakterystykę całego procesu badawczego. Ukazuje przyjętą strategię badań, metody oraz techniki, a także główny problem badawczy tj. Jakie są opinie nauczycielek na temat rozwoju społecznego dzieci uczęszczających do przedszkoli prowadzonych metodą Montessori i metodą tradycyjną?
Ostatni rozdział zawiera przedstawienie uczestników, analizę i interpretację przeprowadzonych badań.
|
|||
269. | Znaczenie arteterapii w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym z perspektywy arteterapeutów | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Praca dotyczy znaczenia arteterapii w pracy z małymi dziećmi. Ma charakter badawczy. Celem badań jest poznanie znaczenia arteterapii, w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym nadawanego przez osoby prowadzące terapię za pomocą sztuki. Praca została podzielona została na trzy zasadnicze części, tj. teoretyczną, metodologiczną oraz empiryczną. Cześć teoretyczna składa się z pierwszego i drugiego rozdziału. Określa założenia dotyczące arteterapii, jej historii oraz podwalin teoretycznych. Wskazuje tez na funkcje i zastosowanie arteterapii w pracy z małym dzieckiem oraz ukazuje spektrum rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym. W części metodologicznej przedstawiono cel i przedmiot badań, problemy badawcze, metody, techniki i narzędzie badawcze, jak i organizacja i przebieg badań. W części empirycznej zostały opisane przeprowadzone badania własne. Pracę wieńczy zakończenie wraz z wnioskami i sugestiami dla praktyki wynikającymi z przeprowadzonych badań. Całość pracy zamyka aneks zawierający literaturę, kwestionariusz wywiadu skierowany do arteterapeutów oraz transkrypcje pięciu wywiadów. Jest to część, w której zawarte zostały pozycje bibliograficzne, na podstawie których powstała część teoretyczna i metodologiczna poniższej pracy.
|
|||
270. | Pomoc psychologiczno-pedagogiczna oferowana dziecku z diagnozą ryzyka dysleksji w wieku wczesnoszkolnym | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Praca dotyczy pomocy psychologiczno-pedagogicznej oferowanej dziecku z diagnozą ryzyka dysleksji w wieku wczesnoszkolnym i ma charakter badawczy. Jej celem jest poznanie opinii nauczycieli na temat sposobów organizacji i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oferowanej w szkole dzieciom z diagnozą ryzyka dysleksji w wieku wczesnoszkolnym. Praca składa się z dwóch rozdziałów teoretycznych, rozdziału metodologicznego, rozdziału prezentującego wyniki badań, zakończenia, bibliografii i netografii oraz aneksu. W aneksie załączono sześć wywiadów, które przeprowadzono z nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej. Na podstawie literatury wyjaśniono terminologię związaną z ryzykiem dysleksji. Wymieniono przyczyny występowania tego zjawiska. Opisano klasyfikację i rodzaje dysleksji rozwojowej oraz symptomy ryzyka dysleksji występujące u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wyjaśniono czym jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, wskazano jej regulacje prawne oraz wymieniono jej formy. Wskazano także metody pracy z dzieckiem z diagnozą ryzyka dysleksji. W rozdziale metodologicznym określone przedmiot i cel badań. Wskazano na wybrane techniki i metody badawcze. Opisano organizację badań własnych. W rozdziale poświęconym analizie badań własnych opisano doświadczenia wybranych nauczycielek w pracy z dzieckiem z diagnozą ryzyka dysleksji.
|