wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
271. Trudności adaptacyjne dziecka ze szczególnymi uzdolnieniami w klasie III szkoły podstawowej dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
272. WPŁYW LITERATURY DZIECIĘCEJ NA AKTYWNOŚĆ TWÓRCZĄ DZIECI W KLASIE III SZKOŁY PODSTAWOWEJ dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
273. ZABAWY W PROCESIE STYMULOWANIA ROZWOJU DZIECI PIĘCIOLETNICH dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
274. BAJKOTERAPIA W EDUKACJI DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
275. Adaptacja dzieci trzyletnich do przedszkola. dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
276. Edukacja muzyczna w przedszkolu. dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
277. Przygotowanie do nauki czytania i pisania dziecka w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
278. Wpływ tańca na rozwój dziecka wczesnoszkolnego dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
279. Aktywność fizyczna dziecka pięcioletniego dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
W niniejszej pracy przedstawiono problematykę aktywności fizycznej wśród dzieci w wieku pięciu lat oraz wpływu na rozwój dziecka. Niniejszy temat wybrałam ze względu na moje zainteresowania dziecka w wieku przedszkolnym, wzięłam pod uwagę dziecko pięcioletnie ze względu na ukształtowany rozwój mowy oraz obraz potrzeb i chęci dziecka. A także ze względu na fakt, iż jestem aktywna fizycznie – lubię biegać, jeździć na rowerze, chodzić po górach oraz pływać. Uważam, że kwestia wychowania fizycznego już w przedszkolu pełni ważna rolę w kształtowania całego organizmu oraz rozwoju fizycznego, psychicznego oraz społecznego u dziecka. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym omówiona została sylwetka rozwojowa dziecka pięcioletniego, oraz stopień rozwiniętych umiejętności. Zdefiniowano pojęcie aktywności fizycznej, ruchu, a także przedstawiono wpływ na dalszy rozwój dziecka. Zwrócono również uwagę na pozytywne aspekty aktywności fizycznej. W ostatnim podrozdziale opisano jak znaczącą rolą ogrywa nauczyciel, scharakteryzowano obszary oraz jego zadania w pracy z dziećmi. Zwrócono także szczególną uwagę na obecność nauczyciela podczas zajęć fizycznych. W drugim rozdziale opisano pięć scenariuszy zajęć dydaktyczno-edukacyjnych opierających się na tematyce aktywności fizycznej. Na koniec przedstawiono warunki realizacji projektu. W rozdziale trzecim opisana została definicja ewaluacji oraz samo diagnoza zajęć zrealizowanych w Niepublicznym Przedszkolu "Bajkowy Klub Malucha". Szczególnej analizie poddano zachowanie, zaangażowanie dzieci na tych zajęciach oraz pozytywne odczucia, jak zajęcia będą wspominać.
280. Bajki i baśnie w edukacji dziecka w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Literatura dziecięca to temat wielu dyskursów teoretyków oraz praktyków. W niniejszej pracy skupiono uwagę na znaczeniu bajek i baśni dla rozwoju dziecka przedszkolnego. Celem niniejszej pracy jest ukazanie, że czytanie bajek i baśni dzieciom w wieku przedszkolnym ma bardzo pozytywny wpływ na ich rozwój umysłowy, emocjonalny, społęczno-moralny. Te utwory literackie wzbogacają wiedzę dzieci na temat świata i związkó społecznych, a także uczą je oceniania postaw moralnych. Bajki i baśnie pobudzają wyobraźnię, spotrzegawczość, pamięć myślenie. Praca skłąda się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym zawarto teoretyczne ujęcie rozwoju psychofizyczne dziecka 4-5 letniego, funkcji bajek i baśni oraz roli nauczyciela wychowania przedszkolnego. W drugim rozdziale został przedstawiony autorski projekt działań edukacyjnych. Wskazano w nim cele i załozenie projektu, scenariusze oraz warunki realizacji. W ostatnim, trzecim rozdziale znajduje się ewaluacja działań edukacyjnych. W pracy podkreślono znaczenie literatury dziecięcej, szczególnie bajek i baśni dla rozwoju dzieci.
281. Zabawy w edukacji dziecka w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Temat mojej pracy jest ściśle związany z zabawą. Rozrywka jest wartościową działalnością, która spełnia wiele cennych funkcji. Wzbogaca wiedzę, prowadzi do przezwyciężania trudności, uczy współpracy, a także wiele innych. Jest obecna w życiu każdego człowieka. Wybór zagadnienia był spowodowany osobistymi doświadczeniami, zebranymi podczas praktyk. Tematyka zabawy jest w literaturze obszernie opisana, mimo to chciałam osobiście zgłębić tą dziedzinę. W pracy zaprezentowałam ujęcie teoretyczne mojego tematu, a także przedstawiłam autorski projekt edukacyjny. W pracy przedstawiłam różne ujęcia definicyjne swobodnej aktywności dzieci. Opisałam również funkcje, jakie pełni zabawa w życiu dziecka. Przedstawiłam także różne rodzaje zabaw. W pracy przedstawiłam ogólno przyjęte zasady jakie świadczą o swobodnej aktywności dziecka. Zainteresowałam się także jedną z głównych cech zabawy, jaką jest przyjemność. Praca składa się z trzech rozdziałów i aneksu. W pierwszym podrozdziale, części pierwszej przedstawiłam psychofizyczny rozwój dziecka znajdującego się w wieku przedszkolnym. Zawarłam w nim opis sfery fizycznej, emocjonalnej, społecznej, a także umysłowej. W drugim podrozdziale opisałam teoretyczne ujęcie tematu. Trzeci podrozdział odnosi się do sylwetki nauczyciela. Przedstawiłam w nim funkcje jakie spełnia w życiu każdego dziecka, a także role jakie odgrywa. Drugi rozdział zawiera autorki projekt edukacyjny. W ostatnim zawarłam teoretyczny ujęcie ewaluacji, a także przedstawiłam własne refleksje po przeprowadzeniu zajęć. Zabawa odgrywa ważną rolę w życiu każdego człowieka. W wieku przedszkolnym jest jedną z podstawowych działalności dziecka, która pozwala mu lepiej zrozumieć otaczający go świat. Celem mojej pracy było przybliżenie roli zabawy dziecka w wieku przedszkolnym.
282. OFERTY EDUKACYJNE ORGANIZACJI EKOLOGICZNYCH DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH W PRZEDSZKOLU dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
283. Praca z dzieckiem autystycznym w grupie przedszkolnej dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
284. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji przedszkolnej dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Podjęłam się tego tematu, ponieważ gry i zabawy edukacyjne zapewniają bardzo dobry start w edukacji. Na ich podstawie można wprowadzić różnorodne treści, dzięki czemu ich forma będzie atrakcyjna dla dzieci. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii i aneksów. W rozdziale I dokonałam analizy wybranych pozycji literatury przedmiotu, adekwatnie do zagadnienia wskazanego w temacie. W swojej pracy przedstawię sylwetkę dziecka przedszkolnego, podział na gry i zabawy, znaczenie gier i zabaw dla rozwoju dziecka oraz rolę nauczyciela. W rozdziale II zaprezentuję projekt własnych działań edukacyjnych. Następnie, w rozdziale III, przedstawię ewaluację zrealizowanego projektu
285. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Jednym z zadań pedagoga edukacji przedszkolnej jest wychowanie członków społeczności, w której jednostki się wzajemnie respektują i wspierają. Celem mojej pracy było stworzenie warunków, takich by dzieci w pewnej grupie przedszkolnej pomimo różnic rozwojowych i specjalnych wymagań edukacyjnych mogły wspólnie wziąć udział w wycieczce tramwajem. Praca nosi tytuł dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku przedszkolnym i składa się z wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii i aneksów. Pierwszy rozdział zawiera definicyjne ujęcie tematu na podstawie literatury przedmiotu, drugi przedstawia autorski projekt edukacyjny - TRAMWAJ, trzeci rozdział to ewaluacja.
286. Edukacja matematyczna a rozwój myślenia logicznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Omawiany temat odnosi się do wykazania możliwości rozwoju myślenia logicznego dzięki odpowiednim działaniom w zakresie edukacji matematycznej. Z założenia jest to praca projektowa. Możemy w niej znaleźć trzy rozdziały. Pierwszy odnosi się do zagadnień teoretycznych, w tym opisu sylwetki rozwojowej dziecka, teoretycznego ujęcia zależności edukacji matematycznej i myślenia logicznego oraz charakterystyki nauczyciela. Druga część składa się z krótkiego opisu ogólnej definicji projektu, a także przedstawienia tworzących niniejszy projekt scenariuszy autorskich. Ostatni rozdział, noszący tytuł ewaluacja, ma na celu przybliżenie tego pojęcia oraz przedstawia ewaluację przeprowadzonego projektu i autoewaluację autora. Praca podkreśla jak bardzo istotne jest odpowiednie nauczanie matematyki dla prawidłowego rozwoju dziecka. Ma ona bowiem wpływ na logiczne rozumowanie, a co za tym idzie, możliwość poprawy funkcjonowania dziecka w obecnym i przyszłym, dorosłym życiu. Uczeń umiejący radzić sobie z problemami matematycznymi, pokonywać trudności w zadaniach, nabierze pewności siebie i wytrzymałości na stres w życiu codziennym. Autorka zwraca uwagę na konieczną aktywność dziecka w trakcie nauki i możliwość doświadczania przez niego bodźców stymulujących pogłębienie rozwoju umysłowego. Bez tego uczeń nie osiągnie zamierzanych celów rozwojowych wskazanych w temacie.
287. Jedynak i dziecko z rodziny wielodzietnej - etapy adaptacji do grupy równieśniczej dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
288. Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci w wieku przedszkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Praca, którą napisałam dotyczy kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci w wieku przedszkolnym. Problem otyłości, będącej efektem niezdrowego odżywiania dotyczy coraz większej ilości dzieci, dlatego też postanowiłam poruszyć ten temat. Dokonałam analizy literatury przedmiotu, na podstawie której opisałam sylwetkę psychofizyczną dziecka w wieku 5-6 lat. Opisałam problem, jakim jest nieodpowiednie żywienie dzieci w najmłodszych latach ich życia oraz konsekwencje, które są tego efektem. W jednym z rozdziałów zawarłam zasady prawidłowego żywienia dzieci w wieku przedszkolnym. W swojej pracy podkreślam także rolę szkoły oraz domu w kształtowaniu u dzieci odpowiednich nawyków. W jednym z rozdziałów opisuję także sylwetkę nauczyciela stymulującego rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Moja praca zawiera także autorski projekt edukacyjny, składający się z 5 scenariuszy, a także podrozdziały poświęcone warunkom realizacji tego projektu, a także zdefiniowaniu samego "projektu edukacyjnego". Na końcu swojej pracy przeprowadzam ewaluację swojego projektu,a także na podstawie literatury przedmiotu próbuje odpowiedzieć na pytanie "co to jest ewaluacja?". W trakcie pisania pracy,a także przeprowadzania autorskiego projektu edukacyjnego, doszłam do wielu wniosków, które szczegółowo opisuje w zakończeniu mojej pracy.
289. Oczekiwania rodziców a osiagnięcia dzieci w młodszym wieku szkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Tematem mojej pracy są oczekiwania rodziców a osiągnięcia dzieci w młodszym wieku szkolnym. Praca jest o charakterze projektowym i zbudowana została z trzech rozdziałów. W pierwszym zawarłam rozwinięcie problematyki w oparciu o literaturę przedmiotu. Z kolei ta część mojej pracy dzieli się na trzy elementy, z których pierwszy to opis sylwetki psychofizycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, kolejny to opis rodziny jako fundamentu rozwoju i osiągnięć dziecka oraz ostatni poświęcony nauczycielowi. Drugi rozdział poświęcony jest prezentacji własnego projektu edukacyjnego z wcześniejszym opartym na teorii opisie tego zagadnienia. Trzeci i zarazem ostatni rozdział jest o ewaluacji. W nim także dokonałam autoewaluacji przeprowadzonych działań.
290. Środowisko rodzinne a trudności wychowawcze dzieci pięcioletnich uczęszczajacych do przedszkola. dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
291. DOGOTERAPIA JAKO FORMA WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
292. Zabawa jako forma aktywności dziecka pięcioletniego dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
293. KSZTAŁTOWANIE TOLERANCJI DZIECI W WIEKU WCZESNOSZKOLNYM WOBEC ODMIENNOŚCI KULTUROWEJ dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
294. Adaptacja dzieci trzyletnich do wychowania przedszkolnego. dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
295. Uwrażliwianie dzieci w wieku przedszkolnym na potrzeby zwierząt dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
296. Znaczenie sportu w rozwoju dziecka przedszkolnego. Na przykładzie TEAKWON-DO dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Tematem mojej pracy licencjackiej jest „Znaczenie sportu w rozwoju dziecka przedszkolnego. Na przykładzie TAEKWON-DO”. Podjęłam się analizy tego zagadnienia ze względu na osobiste zainteresowania sportem, a szczególnie dyscypliną TAEKWON-DO. Obserwacje poczynione w trakcie wieloletniej pracy z dziećmi utwierdziły mnie w przekonaniu, że ta dyscyplina sportu ma bardzo pozytywny wpływ na rozwój dzieci. Zdecydowałam się na taką grupę wiekową, ponieważ ciekawość i aktywność poznawcza w tym okresie jest bardzo szczególna. Wprowadzanie dzieci w świat wartości to jedno z bardzo ważnych zadań nauczyciela. Teakwon-do pozwala nauczycielowi kształtować i wzmacniać pozytywne cechy, między innymi: uprzejmość, rzetelność, wytrwałość, samokontrolę, czy odwagę. Moja praca ma charakter projektowy, składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii i aneksu. We wstępie umieściłam informacje na temat sztuki walki jaką jest Taekwon-do. W pierwszym rozdziale zamieściłam zagadnienia dotyczące sportu i jego znaczenia dla rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Uwagę skoncentrowałam również na roli nauczyciela w tym zakresie. Rozdział drugi to projekt własnych działań edukacyjnych „ Przedszkolaki na Taekwon-do”. Przedstawiam w nim teoretyczne ujęcie projektu edukacyjnego, jak i przygotowane przeze mnie autorskie scenariusze zajęć. Rozdział trzeci to ewaluacja zrealizowanego projektu. Do swojej pracy dołączyłam aneks, a w nim pomoce dydaktyczne, z których korzystałam podczas realizacji projektu. Słowa klucze: rozwój, dziecko, sport, Taekwon-do, projekt, ewaluacja, autoewaluacja
297. Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Tematem pracy są metody aktywizujące stosowane w edukacji przedszkolnej. Podkreślono w niej problem małej aktywności dzieci w tym wieku. Proponowane są techniki i metody, które odpowiednio zastosowane mogą pomóc aktywizować uczniów podczas ich nauki. Wiedza przyswojona samodzielnie jest najtrwalszą, tak więc praca skupia się na pozytywnych aspektach jakie niosą ze sobą metody aktywizujące. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii i aneksów. We wstępie zawarto przemyślenia i powody wyboru tematu. W pierwszym rozdziale, w podrozdziale pierwszym, opisany jest rozwój psychofizyczny dziecka w wieku przedszkolnym. Następnie przedstawiona jest analiza wybranych metod aktywizujących, począwszy od definicyjnego ujęcia zagadnienia. Rozdział pierwszy kończy podrozdział odnośnie roli, funkcji i zadań nauczyciela przedszkola. Drugi rozdział to autorski projekt działań edukacyjnych. Zawarto w nim założenia teoretyczne projektu, po czym zaprezentowano siedem scenariuszy, w oparciu o które zostały przeprowadzone zajęcia. Trzeci rozdział zawiera ewaluację przeprowadzonych zajęć, począwszy od teoretycznego ujęcia procesu ewaluacji, po autoewaluację. Następnie posumowano realizację projektu. W zakończeniu odniesiono się do teoretycznego i praktycznego ujęcia wskazanego w temacie zagadnienia.
298. EDUKACJA MUZYCZNA- METODY NAUCZANIA DZIECI PIĘCIOLETNICH dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
299. Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym z zaburzeniami emocjonalnymi. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Zagadnieniem, które poruszam w mojej pracy jest wspomaganie rozwoju dziecka wczesnoszkolnego, mającego zaburzenia w sferze emocjonalnej. Wybrałam ten temat, dlatego że zaobserwowałam wzrost ilości osób mającej kłopot z wyrażaniem swoich uczuć. Według mnie problem wymaga szczególnej uwagi, ponieważ emocje towarzyszą nam przez całe życie, toteż prawidłowe ich okazywanie wpływa na jego jakość. W rozdziale pierwszym opisuję sylwetkę rozwoju psychofizycznego dziecka w wieku wczesnoszkolnym, uwzględniając rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny oraz moralny. Biorę pod uwagę proces wchodzenia przez dziecko w nową dla niego rolę - ucznia. Analizuję również wybrany temat w oparciu o literaturę przedmiotu, zaznaczając także rolę nauczyciela i kompetencje, które są mu potrzebne we właściwym wspomaganiu rozwoju emocjonalnego wychowanka. Rozważam czynniki, które wpływają na ujawnianie określonych zachowań świadczących o problemach w kontrolowaniu emocji. Rozdział drugi zawiera teoretyczny opis przedsięwzięcia, jakim jest autorski projekt działań edukacyjnych oraz jego główne cele i założenia. W tej części pracy znajdują się scenariusze zajęć, które związane są z analizowanym przeze mnie zagadnieniem, a także opis warunków realizacji projektu. Ostatnim rozdziałem jest ewaluacja, rozumiana jako proces. Podrozdział pierwszy jest opracowaniem teoretycznym tego procesu, natomiast drugi przedstawia ewaluację przeprowadzonych przeze mnie zajęć, krótkie podsumowanie i kierunki w dalszej pracy pedagogicznej. Zakończenie nawiązuje do części teoretycznej i prowadzonych przeze mnie działań. Praca zawiera też aneksy, w których umieściłam zdjęcia materiałów i prac plastycznych wykonanych przez dzieci podczas zajęć.
300. Funkcjonowanie ucznia z ADHA w zespole klasowym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Tematem mojej pracy jest uczeń z nadpobudliwością psychoruchową oraz jego sposób funkcjonowania w grupie rówieśniczej. W pracy poruszam temat pochodzenia ADHD i podejmuje próbę odnalezienia przyczyn i związków między zaburzeniem, a współczesnym środowiskiem, dietą i innymi czynnikami zewnętrznymi, na które możemy mieć wpływ, oraz próbuję przytoczyć te, które w toku moich prób i działań okazały się najbardziej sprawcze, sposoby radzenia sobie z ADHD, zarówno ze strony nauczyciela czy rodzica, jak i dziecka nadpobudliwego. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy rozdział zawiera analizę teoretyczną zagadnienia wskazanego w temacie pracy. Znajdują się tam informacje na temat przyczyn, diagnostyki, oraz form terapii stosowanych wobec uczniów z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. W drugim rozdziale zamieściłam projekt własnych działań edukacyjnych. Scenariusze dotyczą m. in. umiejętności planowania i rozporządzania czasem, rozwijania umiejętności współpracy w grupie, oraz budowania poczucia własnej wartości. Ostatni rozdział to ewaluacja moich działań w oparciu o teoretyczne jej założenia. Podsumowuję w nim efekty mojej pracy i sprawdzam w jakim stopniu moje założenia zostały osiągnięte.