wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
301. | Twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia |
Tematyką mojej pracy jest twórczość plastyczna dziecka w wieku przedszkolnym. Praca składa się z trzech rozdziałów, pierwszy z nich to rozdział teoretyczny. Zwróciłam w nim uwagę na specyficzne cechy rozwojowe dziecka w wieku przedszkolnym. Szczególnie istotne w tym rozdziale jest pojęcie twórczości, rozumianej jako wielostronna działalność dziecka, której owocem są nowe i oryginalne wytwory w dziedzinie poznania, sztuki i techniki. W tej części poruszyłam również kwestię ewolucji działalności plastycznej, zwracając szczególną uwagę na okres średniego dzieciństwa. Ostatnim podrozdziałem jest charakterystyka nauczyciela stymulującego rozwój dziecka, skupiłam się przede wszystkim na cechach, jakie powinien posiadać nauczyciel wychowania plastycznego.
Drugi rozdział to teoretyczne ujęcie projektu edukacyjnego, rozumianego jako jednorazowe przedsięwzięcie o dużej złożoności, ograniczone czasowo, mające charakter interdyscyplinarny, przynoszące bardzo dobre efekty łączenia działań praktycznych i umysłowych. Następnie znajduje się w nim realizacja autorskiego projektu edukacyjnego, składającego się z pięciu scenariuszy zajęć własnych. Zajęcia opierają się na różnorodnych formach i technikach plastycznych, wspierających rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej.
Rozdział trzeci to teoretyczne przedstawienie pojęcia ewaluacji, jej kryteriów, etapów i rodzajów. Następnie ma miejsce ewaluacja własnych przeprowadzonych zajęć. Głównym wnioskiem, omówionym w zakończeniu pracy, jest to, że twórczość plastyczna sprzyja wrażliwości i wyobraźni plastycznej. Dziecko cechuje się bowiem niezwykłą kreatywnością, co sprzyja powstawaniu prac, z których same dziecko jest zadowolone. A co za tym idzie, wzrasta jego poczucie wartości. Praca zakończona jest bibliografią, netografią i licznymi aneksami, które obrazują między innymi efekty prac dzieci.
|
|||
302. | Jedynacy w kontaktach z rówieśnikami. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka podejmuje temat jedynaków w kontaktach z rówieśnikami. Skupia się ona na dzieciach trzyletnich. W pierwszym rozdziale opisany jest rozwój dzieci trzyletnich, następnie kontakty jedynaków z równieśnikami oraz rola nauczyciela w kontaktach z dziećmi. W drugim rozdziale opisany jest program Kreator, z którego korzystałam, aby stworzyć swoje scenariusze a następnie są one przedstawione. Na sam koniec dokonana jest autoewaluacja oraz ewaluacja scenariuszy oraz podsumowanie, czyli co udało mi się dostrzec podczas praktyk oraz co zrobiłam z dziećmi. W aneksach dodane są również zdjęcia, które zostały wykonane podczas realizowania projektów.
|
|||
303. | Rozwijanie przedsiębiorczości u dzieci w wieku wczesnoszkolnym a wychowanie ku wartościom w ponowoczesnej rzeczywistości | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia |
Praca licencjacka porusza problem wspierania rozwoju przedsiębiorczości u uczniów w klasach I-III w nawiązaniu do aksjologii. Składa się z części teoretycznej napisanej w oparciu o literaturę przedmiotu oraz projektu działań edukacyjnych, złożonego z dwudziestu autorskich scenariuszy i ewaluacji pracy. W rozdziale pierwszym odnaleźć można sylwetkę rozwoju psychofizycznego dziecka w wieku wczesnoszkolnym, charakterystykę rzeczywistości ponowoczesnej, zjawisko uczenia się w edukacji wczesnoszkolnej, organizację zajęć w oparciu o koncepcję konstruktywizmu oraz sylwetkę nauczyciela, czyli osoby stymulującej rozwój ucznia. Rozdział porusza również zagadnienie kompetencji kluczowych z naciskiem na przedsiębiorczość i innowacyjność w nawiązaniu do podstawy programowej. Część projektowa opisuje spotkania, które są zajęciami plastyczno-technicznymi z elementami przedsiębiorczości w tym realizacja mini projektów. Poruszane na nich zagadnienia to między innymi: przedsiębiorczość, kreatywność, ochrona środowiska, konsumpcjonizm, reklama, oszczędzanie. Ważnym elementem projektu jest odniesienie do wartości oraz kształtowanie odpowiednich postaw czyli poznanie i rozwijanie siebie swoich talentów, asertywność, altruizm, odpowiedzialność za siebie i innych, radzenie sobie ze stresem. Cel główny działań stanowi przygotowanie podopiecznych do odpowiedzialnego funkcjonowania w ponowoczesnej rzeczywistości, radzenia sobie w sytuacjach problemowych oraz zgodne i efektywne współdziałanie w społeczeństwie.
|
|||
304. | Uwzględnienie różnic między dziewczętami a chłopcami w pracy nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia |
Dziewczęta i chłopcy cechują się licznymi różnicami, co nie pozostaje bez wpływu na działania nauczyciela. Chłopcy i dziewczęta wykazują się naturalnymi różnicami na wielu płaszczyznach – w sferze biologicznej, psychicznej, w preferowanym sposobie komunikacji, w stylu pracy, różnymi wymaganiami względem zaspakajania swoich potrzeb. Zadaniem nauczyciela jest akceptacja istnienia tych różnic, uwzględnienie ich w toku swoich działań, a także świadome wykorzystywanie ich w swojej pracy w ten sposób, aby zarówno dziewczynki jak i chłopcy mogli jak najwięcej skorzystać. Także dzieci również powinny sobie zdawać sprawę, ze swoich naturalnych różnic i nie doświadczać przy tym poczucia niższości. W pracy są zaprezentowane scenariusze zajęć, których główny cel to wzmocnienie samooceny dzieci, ukształtowanie zdolności obiektywnej samooceny oraz zintegrowanie zespołu klasowego. Ostatni rozdział pracy to ewaluacja zajęć przeprowadzonych w Szkole Podstawowej nr 20 w Rudzie Śląskiej.
|
|||
305. | Zachowania agresywne uczniów klas III szkoły podstawowej na przykładzie mobbingu w grupach rówieśniczych. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
306. | WYKORZYSTANIE WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH W INSPIROWANIU ROZWOJU TWÓRCZEGO DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia |
|
|||
307. | Wpływ nauczyciela na rozwój dziecka wychowywanego w zróżnicowanych warunkach rodzinnych. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
308. | Edukacja środowiskowa dzieci w wieku przedszkolnym. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
309. | Warunki rozwojowe dziecka w rodzinach porozwodowych. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
310. | Zabawa jako czynnik stymulujący rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
311. | Uczniowie uzdolnieni matematycznie w zbiorowej edukacji wczesnoszkolnej. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
312. | Rozwój emocjonalny i jego znaczenie dla osiągania gotowości szkolnej sześciolataka. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
313. | Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w pracy z dzieckiem przedszkolnym | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
314. | Rola rodziny w życiu dziecka przedszkolnego. Na przykładzie współpracy z placówką przedszkolną | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
315. | Metoda Doroty Dziamskiej w pracy z dzieckiem przedszkolnym w zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
316. | Trudności adaptacyjne dzieci w wieku przedszkolnym | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
317. | Bajka telewizyjna a zachowania agresywne u dzieci w wieku przedszkolnym | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
318. | Wybrane metody relaksacyjne w edukacji dziecka przedszkolnego | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
319. | Media a rozwój dzieci w wieku wczesnoszkolnym | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
320. | Formy aktywności muzycznej stosowane w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia |
Tematyką pracy są formy aktywności muzycznej stosowane w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Wybrałam to zagadnienie ze względu na to, że muzyka jest moją pasją, a także jednym z kierunków mojej edukacji, dlatego też szczególnie fascynuje mnie obszar edukacji muzycznej. Uważam, że aktywność muzyczna pozwala dziecku na przeżywanie różnorodnych emocji, rozwija jego wrażliwość, a przede wszystkim dostarcza wiele radości, dlatego też odgrywa istotną rolę na tym etapie edukacji. Z perspektywy rozwoju zdolności muzycznych najmłodsze lata życia dziecka są najistotniejsze, dlatego też skoncentrowałam się na pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Praca składa się z trzech rozdziałów, z których pierwszy zawiera teoretyczną analizę zagadnienia. Skupiłam się w nim na opisie wszystkich pięciu form aktywności muzycznej i sposobów ich wykorzystania w pracy nauczyciela przedszkola oraz na przedstawieniu sylwetki rozwoju psychofizycznego dziecka w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem rozwoju zdolności muzycznych. Rozdział ten zawiera także analizę celów i zadań edukacji muzycznej oraz charakterystykę nauczyciela stymulującego rozwój dziecka. Drugi rozdział zawiera teoretyczne ujęcie projektu edukacyjnego w świetle literatury przedmiotu, a także autorski projekt działań edukacyjnych, na który składa się pięć scenariuszy zajęć przedszkolnych. W każdym ze scenariuszy kluczową rolę odgrywa jedna z form aktywności muzycznej. Rozdział ten zawiera ponadto opis warunków realizacji tego projektu, który uwzględnia krótkie przedstawienie placówki a także charakterystykę grupy przedszkolnej, w której miało to miejsce. Ostatni rozdział to teoretyczne ujęcie pojęcia ewaluacji, w którym skupiłam się głównie na ewaluacji w kontekście działalności edukacyjnej. Po analizie zagadnienia przystąpiłam do ewaluacji mojego projektu działań edukacyjnych, w której poddałam refleksji efektywność zajęć oraz stosunek zakładanych przeze mnie celów do tych, które zostały osiągnięte. Praca zawiera także zakończenie, w którym podkreślam znaczenie stosowania wszystkich form aktywności muzycznej w przedszkolu dla pełnego wykorzystania potencjału muzycznego tkwiącego w dzieciach. Po zakończeniu w pracy znajduje się także wykaz bibliografii i netografii oraz zestawienie aneksów, na które składają się materiały potrzebne do przeprowadzenia zajęć oraz fotografie przedstawiające ich realizację.
|
|||
321. | Sposoby zachęcania dzieci przedszkolnych do ćwiczeń matematycznych | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia |
W swojej pracy zajęłam się zagadnieniem dotyczącym sposobów wprowadzania zagadnień matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym. W rozdziale teoretycznym skorzystałam z szeroko dostępnej literatury przedmiotu i opisałam orientację przestrzenną, rytmy, klasyfikację oraz liczenie jako zagadnienia, dzięki którym już w najmłodszych latach można wprowadzać w życie matematykę. Zajęłam się także rolą nauczyciela w procesie edukacji przedszkolnej. Natomiast w drugim rozdziale opisałam autorski projekt działań edukacyjnych, w którym umieściłam cztery scenariusze zajęć. Każdy scenariusz odpowiada zagadnieniu, wcześniej opisanemu w rozdziale pierwszym. Znajduje się tam również opis placówki, w której realizowałam projekt oraz cele i założenia projektu. Moim głównym celem było wprowadzenie dzieci w świat matematyki, używając do tego zabawy i prostych, zrozumiałych dla dzieci zadań. W trzecim rozdziale odniosłam się do teoretycznego ujęcia ewaluacji oraz opisałam własne działania w placówce, a także refleksje na temat pracy z dziećmi.
|
|||
322. | Aktywność artystyczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym na przykładzie twórczości plastycznej | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia |
W postępującym rozwoju cywilizacji coraz ważniejsza staje się umiejętność obcowania ze sztuką. Aby ją wykształcić należałoby od najmłodszych lat wspomagać rozwój dziecka właśnie poprzez aktywność plastyczną. Wraz z wiekiem zajęcia plastyczne są coraz bardziej ograniczane, a ich miejsce zastępują przedmioty ścisłe, bądź takie, które uważane są za istotniejsze. Przez to odbieramy dzieciom możliwość rozwijania kreatywnego myślenia, gdyż twórczość plastyczna wpływa na poszczególne sfery rozwoju psychofizycznego. Napisana przeze mnie praca licencjacka składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy zawiera analizę zagadnień dotyczących wybranego tematu. W drugim rozdziale mieści się autorski projekt działań, w którym wyznaczyłam tematy zajęć z podziałem na poszczególne dni. Natomiast ostatni zawiera przeprowadzoną ewaluację własnych działań edukacyjnych.
|
|||
323. | Oczekiwanie szkoły i rodziny a możliwości indywidulane dzici na przykładzie uczniów w wieku wczesnoszkolnym. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
324. | Wpływ wzorców rodzinnych i instytucjonalnych na kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia |
|
|||
325. | Edukacja przez ruch -pedagogiczny system kaształcenia i terapii Doroty Dziamskiej. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
326. | Wpływ dzieci z zachowaniami agresywnymi na środowisko rówieśnicze, na przykładzie ADHD. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
327. | PRZYGOTOWANIE DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DO INTEGRACJI SPOŁECZNEJ. | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia |
|
|||
328. | WSPIERANIE ROZWOJU UCZNIA ZDOLNEGO | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia |
|
|||
329. | Rozwój zainteresowań plastycznych dzieci w wieku wczenoszkolnym | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia |
|
|||
330. | WSPOMAGANIE GOTOWOŚCI SZKOLNEJ DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA DO CZYTANIA I PISANIA | dr Halina Dmochowska | Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia |
|