wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
361. | Przeciwdziałanie nieprawidłowym nawykom żywieniowym wśród adolescentów | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Żyjemy w czasach, gdzie obecnie bardzo dużo mówi się o zdrowym, odpowiednim sposobie odżywiania. Media są nieodłączną częścią w naszym życiu. Mass media popularyzują idealny zdrowy tryb życia, powodując u wybranych odbiorców upodabnianie się. Żywność nie stanowi już tylko funkcji dostarczania do organizmowi niezbędnych do życia składników odżywczych oraz energii. Problem zaburzeń odżywiania występuje coraz częściej i dotyczy coraz większej liczby osób. Media przemawiają do ludzi i wyznaczają pewne standardy atrakcyjności. . Ludzie zaczynają dążyć do wyidealizowanego trybu życia. Zaczynają kształtować swój idealny wizerunek ciała, często kosztem własnego zdrowia. Prowadzi to do bardzo dużych konsekwencji, które związane są z zaburzeniami odżywiania. Jak wiemy zaburzenia odżywiania to poważne zaburzenia psychiczne, w których główną rolę odgrywa jedzenie. Osoba zmagająca się z zaburzeniami odżywiania może odmawiać posiłków i głodzić się (anoreksja) lub kompulsywnie objadać się, dążąc do pozbycia się pokarmu i prowokując wymioty (bulimia). Praca składa się z pierwszej części- zasadniczej oraz drugiej- projektowej. Część zasadnicza składa się z pięciu rozdziałów, które nawiązują do części projektowej.
|
|||
362. | Budowanie więzi rówieśniczych u dzieci w wieku 7-10 lat w świetlicy szkolnej | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka porusza temat budowania więzi rówieśniczych u dzieci najmłodszych w szkole podstawowej, a jej celem jest dokładne opisanie tego zjawiska oraz zaproponowanie cyklu zajęć edukacyjnych, niwelujących ten problem.
W pracy zawarto charakterystykę relacji społecznych w klasie szkolnej, wraz z ich ujęciem definicyjnym, funkcjami, rodzajami, czynnikami sprzyjającymi ich budowaniu oraz skutkami, jakie może wywołać ich brak. Całość zagadnienia osadzono w warunkach rozwojowych dzieci w okresie późnego dzieciństwa oraz ujęto w ramy polskiego prawa edukacyjnego i wynikających z nich realiów działalności oświatowej. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób wzmacniać więzi rówieśnicze w edukacji szkolnej przy wykorzystaniu metod integracyjnych i technik socjoterapeutycznych.
Plan edukacyjny został przeprowadzony w świetlicy jednej z wrocławskich szkół w oparciu o przyjęte cele kształcenia i metodologię. Wypracowane efekty poddano refleksji pedagogicznej w ewaluacji projektu i dostarczono wnioski, które mogą okazać się przydatne dla wychowawców wczesnoszkolnych, rodziców uczniów, jak i przyszłych pedagogów.
|
|||
363. | Rozwijanie umiejętności samoakceptacji u adolescentów | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca licencjacka porusza temat rozwijania umiejętności samoakceptacji u adolescentów, a jej celem jest zapoznanie młodych ludzi ze sposobami na pokochanie siebie. W pracy zawarto charakterystykę samoakceptacji, samooceny oraz poczucia własnej wartości, wraz z ich definicjami, sposobami kształtowania oraz czynnikami, które nie sprzyjają ich pozytywnemu rozwojowi. Praca opisuje rozwój dzieci wchodzących w okres adolescencji, najbardziej zwracając uwagę na rozwój społeczny, moralny, emocjonalny oraz osobowości. Praca licencjacka zawiera również opis szkoły podstawowej, w której realizowane były scenariusze zajęć, uwzględniając uwarunkowania prawne funkcjonowania placówki, jej funkcje i zadania, metody i formy pracy, dokumentację regulującą zasady pracy oraz kadrę pracowniczą. W pracy zawarto charakterystykę, definicje, klasyfikację oraz rolę celów wychowania, a także charakterystykę metod wychowania oraz technik oddziaływań wychowawczych. Konspekty zajęć zostały zmodyfikowane do przeprowadzenia w formie zdalnej, bazując na wyznaczonych celach i z pomocą określonych metod.
|
|||
364. | Kształtowanie kompetencji językowych dzieci w wieku przedszkolnym | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Bez mowy ludzie nie byliby w stanie w pełni się zrozumieć, komunikować. Dzięki tej umiejętności można przekazać to co się czuje, myśli, swoje potrzeby i pragnienia. Można dzielić się pomysłami, nawzajem się motywować i działać w pełni. Ta czynność sprawia, że możemy zdziałać o wiele więcej. Zastanawiając się jak to by było bez mowy, świat nie byłby
taki wesoły, byłby cichy i ponury. Filmy nieme pokazują ten stan, w którym nie można w pełni okazać emocji. Nie słychać płaczu, śmiechu, okrzyków radości i rozpaczy. Cisza przygniata i doprowadza do samotności. A na mowę składa się tak wiele elementów, posiada ona kilka funkcji, a przyswajamy ją w sposób naturalny, na różnych etapach życia, które muszą przebiec prawidłowo, inaczej cały proces nie przebiegnie pomyślnie. Warto zatem przyjrzeć się głębiej tej ważnej umiejętności, na którą na co dzień nie zwraca się szczególnej uwagi.
Mowa dziecka jest najważniejszym osiągnieciem rozwojowym, ale i najbardziej zdumiewającym. W bardzo krótkim czasie dziecko opanowuje umiejętność posługiwania się językiem w sposób naturalny. Patrząc na dzieci widać ich postępy, jak operują coraz większym zasobem słów, jak sprawnie potrafią się porozumiewać, odpowiadać na pytania i jak same je zadają, zafascynowane otaczającym je światem. To niesamowite jak szybko i sprawnie można nauczyć się języka ojczystego.
Dzięki mowie można się również wyróżniać. Każdy kraj ma swój własny język,
młodzież używa coraz to nowych zwrotów, posługuje się skrótami, których nie rozumieją starsze osoby, gdyż one też mają swoje słownictwo. Dodatkowo każde województwo może
mieć swój własny sposób mówienia. To niesamowite, że jadąc kawałek dalej można mieć problem z porozumieniem się.
Dlatego właśnie wybrałam taki temat mojej pracy, gdyż uważam, że mowa jest naprawdę ważna w życiu każdego człowieka. Postanowiłam prześledzić ją skupiając się na dzieciach w wieku przedszkolnym, gdyż to właśnie w tej grupie wiekowej następuje największy rozkwit.
|
|||
365. | Wzmacnianie polisensoryczne dziecka przedszkolnego przed rozpoczęciem edukacji szkolnej | dr Małgorzata Prokosz | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Celem pracy licencjackiej Wzmacnianie polisensoryczne dziecka przedszkolnego przed rozpoczęciem edukacji szkolnej jest jak najlepsze przygotowanie dziecka do nauki szkolnej, przy wykorzystaniu metod polisensorycznych, czyli oddziałujących na różne kanały odbioru dziecka. Na początku pracy przedstawiony jest dokładnie rozwój dziecka przedszkolnego, który pomoże zrozumieć, dlaczego akurat ta grupa wiekowa została wybrana do danego projektu. Dzieci przedszkolne dynamicznie się rozwijają, są ciekawe świata, który poznają głównie poprzez zabawę.
Problematyka polisensoryczności została szczegółowo opisana w rozdziale drugim. Opisane w nim metody polisensoryczne pokazują, jak stosowanie danej metody wpływa na dzieci, jakie przynosi korzyści, a także jak stosować daną metodę.
W rozdziale trzecim i czwartym przedstawiona jest praca przedszkola, wychowawców i wychowanków. Pokazuje, czym charakteryzuje się placówka, jakie ma zadania oraz jakie stosuje metody do realizacji tych zadań.
Po części teoretycznej, w ostatnim rozdziale zawarty jest projekt wzmacniania polisensorycznego dziecka przedszkolnego. Składa się on z pięciu konspektów, potrzebnych do przeprowadzenia zajęć. Każdy z nich wykorzystuje metody polisensorycnyczne i opisuje, w jaki sposób zajęcia te przyczynią się do wzmocnienia dziecka, przed rozpoczęciem edukacji w szkole. Pracę kończy podsumowanie projektu, ze wskazaniem celów zrealizowanych oraz możliwości korekty zajęć na przyszłość.
|
|||
366. | Przemoc w wychowaniu rodzinnym w opinii studentów oraz absolwentów Pedagogiki | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Praca magisterska porusza temat stosowania przemocy w wychowaniu rodzinnym, a jej celem jest dokładne opisanie tego zjawiska oraz poznanie doświadczeń i opinii studentów oraz absolwentów kierunku Pedagogika na jego temat.
W pracy zawarto charakterystykę przemocy, wraz z jej definicjami, rodzajami, formami oraz czynnikami sprzyjającymi jej powstawaniu. Całość zagadnienia ujęto w ramy polskiego prawa oraz podjęto próbę odpowiedzi na pytanie w jaki sposób przeciwdziałać przemocy w wychowaniu przy wykorzystaniu alternatywnych metod wychowawczych oraz wsparcia instytucjonalnego.
Proces badawczy został przeprowadzony w oparciu o przyjętą metodologię, a wyniki badań oraz ich interpretacja dostarczyły przydatnych wniosków, które mogą zostać wykorzystane zarówno przez pedagogów jak i rodziców.
|
|||
367. | Rola pracy zawodowej w opinii młodych dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną | dr Justyna Pilarska | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Przedmiotem badań niniejszej pracy magisterskiej jest praca zawodowa w życiu człowieka w opinii młodych dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Pracę podzielono na trzy części, pierwsza to część teoretyczna, w której przedstawiono wybrane oblicza niepełnosprawności oraz przybliżono ich etiologię, wskazując na różnice między nimi. Omówiono potrzeby człowieka w oparciu o piramidę potrzeb Maslowa, a także skupiono się na edukacji oraz roli pracy dla osób z niepełnosprawnościami. Kolejną częścią jest metodologia, w której zaprezentowano cele oraz problemy badawcze. Głównym celem moich badań jest próba scharakteryzowania roli pracy dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Natomiast główny problem badawczy odpowiada na pytanie „Jaką rolę odgrywa praca zawodowa dla osoby z niepełnosprawnością umysłową?”. Ostatnią część stanowi część empiryczna czyli badania własne, które poczyniłam za sprawą wywiadu recepcyjnego oraz obserwacji uczestniczącej.
|
|||
368. | Uspołecznienie dziecka w środowisku przedszkolnym | dr hab. Krystyna Dziubacka | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Praca magisterska dotyczy uspołecznienia dziecka w środowisku przedszkolnym. Niniejsza tematyka została podjęta w celu zgłębienia wiedzy odnośnie procesu uspołeczniania dziecka w środowisku przedszkolnym i zwróceniem uwagi na działania podejmowane w celu kształtowania postaw społecznych wśród dzieci. W ramach pracy magisterskiej przeprowadziłam badania, których celem było uzyskanie odpowiedzi na postawione pytanie problemowe, które brzmiało następująco: W oparciu o jakie programy wychowawczo-edukacyjne oraz działania aktywizujące podejmowane przez nauczyciela, kształtowane są w przedszkolu postawy dziecka wobec otaczającego go świata? Do przeprowadzenia badań wykorzystałam metodę analizy dokumentów oraz wywiad. Rozważania na ten temat umożliwiły mi zrozumieć problematykę moich badań.
|
|||
369. | Adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w polskich szkołach podstawowych z perspektywy nauczyciela | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca podejmuje temat adaptacji kulturowej dzieci z Ukrainy w polskiej szkole podstawowej. Główny problem badawczy przyjmuje postać pytania: jak wygląda adaptacja kulturowa ukraińskich dzieci w polskiej szkole podstawowej z perspektywy nauczyciela? Niniejsza praca porusza także problematykę ściśle związaną z adaptacją kulturową i ze środowiskiem szkolnym. W rozdziale pierwszym rekonstruuję i omawiam na podstawie literatury przedmiotu zagadnienia pedagogiki międzykulturowej, rozumienia kultury, procesu adaptacji kulturowej, akulturacji, szoku kulturowego, reakcji na wielokulturowość oraz strategie reagowania na odmienność. Podejmuję również problematykę związaną z systemem oświaty, charakteryzuję wielokulturowość w polskich szkołach, omawiam edukację wielokulturową i międzykulturową, metody nauczania w edukacji wielokulturowej oraz postawy i cechy nauczyciela szkoły wielokulturowej. Przedstawiam mniejszości kulturowe, uchodźców, imigrantów przebywających na terenie Polski, w szczególności skupiając się na ludności narodowości ukraińskiej. Obrazuję zasady funkcjonowania szkół publicznych w Polsce w kontekście środowiska, w którym zachodzi adaptacja kulturowa. W drugim rozdziale pracy magisterskiej rekonstruuję i omawiam zagadnienia związane z projektowaniem i planowaniem badań własnych. W ostatnim rozdziale przedstawiam analizę i interpretację wyników badań własnych oraz staram się udzielić odpowiedzi na główny problem badawczy pracy. W wyniku przeprowadzonych badań mogę stwierdzić, iż adaptacja kulturowa z perspektywy nauczyciela nieco różni się od klasycznego modelu adaptacji kulturowej, który podaje literatura przedmiotu.
|
|||
370. | Doświadczanie szczęścia w narracjach rodziców dzieci z niepełnosprawnością | dr Violetta Drabik-Podgórna | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Tematem mojej pracy magisterskiej było "Doświadczanie szczęścia w narracjach rodziców dzieci z niepełnosprawnością". Wybór tematu został podyktowany brakiem wystarczającej ilości badań i literatury z zakresu problematyki szczęścia w kontekście rodziców dzieci z niepełnosprawnością oraz indywidualnymi zainteresowaniami autorki-poznanie licznych teorii szczęścia, próba zrozumienia wieloznaczności pojęcia szczęścia jak również niepełnosprawności. Jako grupa badawcza zostali wybrani rodzice dzieci z autyzmem oraz z Zespołem Downa. Było
to spowodowane głównie charakterem mojej pracy-nauczyciel (praca z uczniami z autyzmem) oraz dostępnością do grup badawczych. Głównym celem moich badań było głębsze poznanie i zrozumienie jak rodzice dzieci z niepełnosprawnością definiują szczęście, jak bardzo poczucie sensu, zaangażowanie, pozytywne emocje, osiągnięcia oraz relacje z innymi ludźmi budują u nich poczucie szczęścia.
Moja praca składała się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale pt. "Szczęście-uniwersalne dążenie człowieka w kontekście filozoficznym, religijnym i psychologicznym" omówione zostały sposoby definiowania szczęścia.
Rozdział drugi pt. "Niepełnosprawne dziecko w rodzinie" zawiera charakterystykę problemu niepełnosprawności, w której zostały przedstawione sposoby definiowania niepełnosprawności, postrzeganie niepełnosprawności przez społeczeństwo. Rozdział ten omawia także autyzm i Zespół Downa jako specyficzne rodzaje niepełnosprawności, skutki niepełnosprawności o charakterze społecznym i psychologicznym oraz formy wsparcia i pomocy dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością.
Rozdział trzeci pt. "Metodologia badań własnych" prezentuje obraną orientację badawczą, wybraną metodę, techniki i narzędzia badań. Przedstawia także główny problem badawczy pracy wraz z problemami szczegółowymi oraz charakterystykę grupy badawczej.
Czwarty rozdział pt. "Doświadczanie szczęścia przez rodziców dzieci z niepełnosprawnością-analiza wyników badań własnych" zawiera analizę wyników przeprowadzonych badań.
|
|||
371. | Szkoła powszechna i wychowanie w II Rzeczypospolitej w literaturze pamiętnikarsko-wspomnieniowej | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
Szkoła powszechna w dwudziestoleciu międzywojennym jest dla mnie interesującym tematem, dlatego wybrałam go do swojej pracy dyplomowej. Mam nadzieje, że moja praca, chociaż w małym stopniu, przyczyni się do przybliżenia interesujących i niełatwych czasów dotyczących międzywojennego szkolnictwa powszechnego.
Rozdział I zawiera wyjaśnienie podstawowych pojęć i krytyczną analizę literatury przedmiotu, którą użyłam w celu napisania części teoretycznej pracy.
Rozdział II jest wprowadzeniem w problematykę badawczą. Przedstawia kształtowanie się szkolnictwa polskiego po odzyskaniu niepodległości i funkcjonowanie szkoły powszechnej w II Rzeczypospolitej, prezentuje ówczesne ideały wychowawcze oraz omawia literaturę pamiętnikarsko-wspomnieniową jako jedno ze źródeł historycznych.
W rozdziale III koncentruję się na metodologii badań własnych. Określony został cel i przedmiot badań, strategia badawcza, sformułowano problemy badawcze oraz metodę i technikę badań.
Ostatni rozdział pracy składa się z czterech podrozdziałów. Zawiera on analizę badań własnych oraz opisuje początki szkoły powszechnej w II RP, obraz ówczesnego nauczyciela oraz realizację wychowania narodowego i państwowego w literaturze pamiętnikarsko-wspomnieniowej. Pracę kończą wnioski oraz bibliografia.
|
|||
372. | Wychowanie i formy pracy dydaktycznej w edukacji przedszkolnej na przykładzie Przedszkola Niepublicznego " Źródło Montessori" w Ślęzie | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
Części teoretycznej w niniejszej pracy opisuje w jaki sposób kształtowała się edukacja dzieci w wieku przedszkolnym oraz przedstawia koncepcje i zasady wychowania na przestrzeni XIX i XX wieku w Europie. Następnie analizuje proces rozwoju psychospołecznego dziecka we wczesnym dzieciństwie. Ich potrzeby i sposób funkcjonowania. Szczególnie zainteresowanie skupiłam na metodzie wychowania, którą opracowała doktor Maria Montessori. W pedagogice tej stawiała na wszechstronny rozwój dziecka, wspierając spontaniczność i twórczość. Celem sławnej Pani pedagog było wspieranie rozwoju indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru. Przedstawiałam role i zadania nauczyciela pracującego w placówce opartej na wyżej wymienionej metodzie. Części badawczej zajęłam się placówką "Źródło Montessori" w Ślęzie, poprzez obranie odpowiedniej strategii, metod, celu sformułowałam problem główny i problemy szczegółowe w formie pytań, które brzmią : problem główny:
1. Jakie jest wychowanie i formy pracy dydaktycznej w Przedszkolu Niepublicznym „Źródło Montessori” w Ślęzie.
problemy szczegółowe:
1. W jaki sposób funkcjonuje placówka ?
2. Jak rozmieszczone są sale w placówce Źródło Montessori?
3. W jaki sposób wyposażone są sale?
4. Jakie jest przygotowanie kadry do pracy w metodzie Montessori?
5. Z jakimi problemami borykają się nauczyciele pracujący w placówce Montessori?
6. Jakie są opinie nauczycieli przedszkola na temat wykonywanej pracy?
7. Jaka jest wiedza i oczekiwania rodziców na temat stosowanych metod w „Źródle Montessori”?
9. Co skłoniło rodziców do wyboru placówki Montessori?
Dobrałam odpowiednie narzędzia tj. ankieta, wywiad, analiza dokumentów, które pozwoliły mi zdobyć informacje na temat badanej placówki i odpowiedzieć na pytania badawcze.
|
|||
373. | Funkcjonowanie osób starszych w środowisku wiejskim | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
Praca ma na celu poznanie funkcjonowania osób starszych w środowisku wiejskim. Głównym zamysłem niniejszej pracy było przedstawienie ich sytuacji z wyodrębnieniem największych problemów i potrzeb. Poruszyłam najistotniejsze kwestie dotyczące życia badanych seniorów, są nimi: relacje z rodziną, kondycja fizyczna i psychiczna, funkcjonowanie w sferze społecznej, postrzeganie własnej starości, opinie na temat ich postrzegania przez społeczeństwo i społeczność lokalną oraz formy wsparcia i aktywizacji dostępne w środowisku lokalnym. Uzyskane informacje pozwalają stwierdzić , że na terenach wiejskich mimo wielu zmian społeczno - gospodarczych, polska starość jest osadzona w braku wsparcia ze strony rodziny, złej sytuacji materialnej, niezadowalającej sytuacji zdrowotnej, samotności, braku wsparcia społecznego i niewystarczającej inicjatywy podejmowanej na poziomie lokalnym i samorządowym. Przeprowadzając badania w celu napisania pracy magisterskiej, chciałam przede wszystkim poznać bliżej tę grupę społeczną, a zdobyte informacje wykorzystać, aby w codziennych działaniach mieć możliwość zapewnienia im godniejszych warunków życia i stworzenia nowych form pomocowych, ze względu na charakter wykonywanej pracy zawodowej jako pracownik socjalny.
|
|||
374. | Bliskie relacje interpersonalne .Warsztaty komunikacyjne dla młodych małżeństw | dr Katarzyna Kokot | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem pracy są bliskie relacje interpersonalne. Praca składa się czterech rozdziałów teoretycznych i projektu szkolenia. Pierwszy rozdział poświęcony jest komunikacji. Są w nim umieszczone informacje na temat rodzajów komunikacji, trudności w komunikowaniu się oraz znaczenie komunikacji w związku. Kolejny rozdział opisuje bliskich relacjach w życiu człowieka. Zawiera informacja na temat rodzajów relacji i przedstawia zasady ich trwałości. W trzecim rozdziale przedstawiono koncepcje związku. Pierwszy podrozdział opisuje trójskładnikową teorię miłości, drugi rodzaje miłości, a kolejny etapy związku. Czwarty rozdział poświęcony jest wybrany zagadnieniom metodyki projektowania i prowadzenia szkoleń. Zawiera definicje szkolenia oraz przyczyny jego zapotrzebowania, rodzaje szkoleń i etapy cyklu szkoleniowego. Przedstawia także projektowanie szkolenia, jego cele oraz cykl uczenia się według Dawida Kolba. W rozdziale piątym został zawarty projekt szkolenia na temat komunikacji w związku i jej barier.
|
|||
375. | Wykorzystanie dogoterapii jako formy wspomagajacej dla dzieci z utrudnieniami w rozwoju | dr Katarzyna Kokot | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Tematem mojej pracy jest dogoterapia jako forma terapii wspomagającej dla dzieci z utrudnieniami w rozwoju.
Psy towarzyszą nam zawsze i wszędzie, pomagając w codziennym trudzie, emanując radością . Czworonogi stanowią nierozłączną część relaksu człowieka. Są zarówno kompanem podczas zabaw jak i terapeutą w czasie rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Doskonale usprawniają motorykę małą jak i dużą. Terapię z udziałem psa można definiować jako metodę wspomagania rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnością fizyczną, intelektualną, emocjonalną oraz społeczną. Celem pracy jest przedstawienie form terapii z udziałem zwierząt, głównie skupiając się na dogoterapii – terapii z udziałem psa.
Moja praca składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym rozdziale zaprezentowane są pojęcia powiązane z dogoterapią tkj. zooterapia, hipoterapia, felinoterapią. Zdefiniowano także pojęcie dogoterapii oraz jej cele. W drugim rozdziale omówione są cechy warunkujące psa do pracy jako terapeuty dziecięcego. Zostało opisane szkolenie na psiego terapeutę. Wyodrębniono rasy psów stosowanych w terapii. W trzecim rozdziale nakreślono metody pracy w zakresie dogoterapii. Ponadto czwarty rozdział został poświęcony charakterystyce dzieci z niepełnosprawnością psychomotoryczną.
W ostatnim rozdziale omawiane są definicję szkolenia, rodzaje szkoleń, Cykl Kolba oraz szkolenie dla przyszłych nauczycieli w zakresie dogoterapii.
|
|||
376. | Inteligencja społeczna wychowanków domów dziecka | dr hab. Piotr Kwiatkowski | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Praca ma charakter badawczy. Badania wykonano metodą sondażu w celowo dobranych grupach. Analizy statystyczne polegały na porównaniu poziomu inteligencji społecznej oraz cech z nią powiązanych w dwóch próbach: młodzieży z doświadczeniem pobytu w placówce opiekuńczej (55 osób) oraz młodzieży bez tego rodzaju doświadczeń (38 osób). Badania pomiędzy grupami wykazały różnice istotnie statystycznie, do których należą: pozytywna koncepcja własnej osoby, samokontrola, resilience, wspólne doświadczenie z innymi, samokrytyka, poczucie izolacji, nadidentyfikacja, ekstrawersja, ugodowość, otwartość na doświadczenia, fantazja empatyczna, przyjmowanie perspektywy, empatyczna troska, empatia.
|
|||
377. | Rola Facebooka w życiu studenta | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem, który wybrałam w mojej pracy magisterskiej jest rola Facebooka w życiu studenta. Jak dobrze wiemy Facebook odgrywa w dzisiejszych czasach ogromną rolę w życiu każdego z nas. Pomaga on w poszerzaniu wiedzy, zdobywaniu informacji, obserwowaniu rodziny oraz znajomych, ale przede wszystkim pomaga nam kontaktować się z ludźmi na całym świecie. Ja jednak chciałam zbadać jak ważny jest on dla studentów, ponieważ sama nią jestem i Facebook w wielu istotnych momentach mojej edukacji, ale i nie tylko, bardzo mi pomógł. Jest on również największym i najprężniej rozwijającym się portalem społecznościowym na całym świecie.
Celem mojej pracy jest sprawdzenie jak wartościowym portalem dla studentów jest Facebook.
Rozdział pierwszy zawiera część teoretyczną, w której na początku przedstawiłam charakterystykę Internetu oraz komunikacji internetowej, następnie charakterystykę portali społecznościowych, a na koniec najważniejszą
charakterystykę Facebooka. Rozdział drugi to część metodologiczna, która zawiera pojęcie metodologii, opisuje cel i przedmiot moich badań, opisany jest również paradygmat badań społecznych, następnie metoda, technika oraz rodzaj prowadzonych przeze mnie badań. Rozdział trzeci zawiera analizę moich badań, czyli wykresy sporządzone na podstawie wyników ankiet, a pod każdym z nich krótki opis, analiza.
|
|||
378. | Strategie adaptacyjne do warunków dużego miasta preferowane przez osoby ze zróżnicowanym poczuciem tożsamości lokalnej | dr hab. Edyta Zierkiewicz prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca magisterka pod tytułem "Strategie adaptacyjne do warunków dużego miasta preferowane przez osoby ze zróżnicowanym poczuciem tożsamości lokalnej" została napisana w celu sprawdzenia istnienia zależności między strategiami adaptacyjnymi wybieranymi przez ludzi przyjezdnych a natężeniem deklarowanej przez nich siły przywiązania do społeczności pochodzenia (tj. poczuciem tożsamości lokalnej). Badania zostały przeprowadzone przy użyciu podejścia ilościowego, metody sondażu diagnostycznego, techniki ankiety oraz narzędzia badawczego: kwestionariusza ankiety. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszych dwóch starano się przybliżyć i opisać temat tożsamości lokalnej, oraz migracji do wielkiego miasta w ujęciu literatury przedmiotu. Rozdział trzeci jest omówieniem zagadnień metodologicznych używanych w tej pracy. Rozdział czwarty poświęcono na przedstawienie i analizę danych pozyskanych w trakcie badań własnych.
|
|||
379. | Efektywność wczesnej diagnozy dziecka autystycznego w opinii nauczycieli, terapeutów i rodziców | dr Violetta Drabik-Podgórna | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Praca jest poświęcona zagadnieniu diagnozy dzieci z autyzmem. Została w niej przedstawiona rola wczesnej diagnozy dziecka z autyzmem i jej wpływ na funkcjonowanie dziecka w przyszłości. Celem pracy było poznanie opinii rodziców, nauczycieli oraz terapeutów na temat efektywności wczesnej diagnozy dziecka z autyzmem. Moja praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym pt. „Autyzm w świetle literatury przedmiotu” prezentuję na podstawie literatury przedmiotu między innymi zagadnienia szeroko pojmowanego pojęcia autyzmu i jego rodzajów, przyczyn jego występowania oraz objawów jemu towarzyszących. W rozdziale tym prezentuje także, na podstawie literatury przedmiotu, kwestie dotyczące diagnozy i terapii autyzmu oraz pomocy udzielanej rodzinie dziecka z autyzmem.
W rozdziale II pt. „Metodologia badań własnych” przedstawiam zagadnienia z zakresu metodologii badań. Opisuje tam procedurę badań, przedstawiam wybraną metodę badawczą oraz zastosowane narzędzia i techniki.
Ostatni rozdział mojej pracy pt. „Efektywność wczesnej diagnozy dziecka autystycznego w opinii nauczycieli, terapeutów i rodziców – analiza badań własnych” jest analizą i interpretacją wywiadów przeprowadzonych przeze mnie w ramach badań. Analiza ta odbywa się w odniesieniu do pytań badawczych zawartych w części metodologicznej.
|
|||
380. | Współczesne macierzyństwo w mediach społecznościowych | dr Violetta Drabik-Podgórna | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Zagadnienie macierzyństwa można rozpatrywać na wielu płaszczyznach: kulturowej, psychologicznej, ideologicznej, biologicznej oraz indywidualnej. Macierzyństwo to wszelkie doświadczenia, doznania, przeżycia i sytuacje związane z urodzeniem dziecka oraz opieką nad nim. Bycie matką obejmuje nie tylko sam faktu rodzenia dziecka i opiekę nad nim, ale poprzedzający ten fakt okres ciąży oraz czas przed zajściem w ciążę, który stanowi pewne przygotowanie kobiety do jej właściwego macierzyństwa, czyli do ciąży, urodzenia dziecka i opieki nad nim. Kolejnym zagadnieniem, które zostało zawarte w pracy w związku z wybranym przeze mnie tematem były media społecznościowe. W dzisiejszych czasach wielu ludzi korzysta z możliwości, jakie daje im Internet. Wykorzystuje się go do różnych sposobów aktywności: zabawy, komunikacji, pracy, jest również źródłem wiedzy i informacji. mediach społecznościowych potrzebne informacje, poszukując rozwiązania trudnych sytuacji i konfliktów związanych z rolami jakie pełnią w rodzinie. Media społecznościowe, które w definicji Anreasa Marcusa Kaplana umożliwiają tworzenie oraz wymianę treści pomiędzy użytkownikami. Do cech, które charakteryzują media społecznościowe należą: duży zasięg, dostępność, brak opłat, szybka publikacja informacji, szybkość relacji, możliwość budowania dialogu, za ich pośrednictwem można nawiązać współpracę biznesową, dają możliwość wypowiedzenia się na określony temat w postaci słowa pisanego, zdjęć, wideo. Poruszając zagadnienie mediów społecznościowych, skupiłam się głównie na ich użytkownikach, którymi są mamy, stąd temat macierzyństwa, który dla mnie osobiście stał się bardzo ciekawy i bliski, ponieważ rok temu sama zostałam mamą. Ważne jest również to, że mimo tego, że istnieje wiele publikacji na temat macierzyństwa, to nie ma wielu, które próbowałyby analizować wizerunki macierzyństwa w Internecie. W swojej pracy chciałabym również postarać się rozróżnić to, co rzeczywiste od tego, co wyimaginowane i stworzone jedynie na potrzeby świata medialnego, gdyż wiele matek porównuje inne matki do siebie. W takiej sytuacji istnieje duże prawdopodobieństwo krytyki własnego macierzyństwa, ponieważ może odbiegać od wyidealizowanego świata matek w mediach społecznościowych i stereotypowego obrazu matki. Temat macierzyństwa w dzisiejszym świecie mediów społecznościowych traktowany jest jako pretekst do nawiązania kontaktów, a czasem nawet zdobywania popularności. Staje się również bardzo rozległym punktem wyjścia do wirtualnego spotkania, doradzenia, przedyskutowania., wymienienia się radami, pomysłami. Biorąc pod uwagę powyższe celem moich badań jest więc opisanie zjawiska macierzyństwa występującego na portalu Instagram. Moja praca składa się z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy pt. „Macierzyństwo jako najważniejsza rola w życiu kobiety” to próba usystematyzowania wiedzy o macierzyństwie. Zwracam więc uwagę na samo pojęcie macierzyństwa. Opisuję również różne modele macierzyństwa, co zmienia ciąża i macier
|
|||
381. | Postawy osadzonych wobec osób z niepełnosprawnościami | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Postawy jakie przyjmujemy wobec danych osób czy grup społecznych odgrywają istotną role w naszym życiu. To od nich zależy czy dana jednostka będzie prawidłowo funkcjonowała w społeczeństwie, rozwijała swoją osobowość oraz kształtowała umiejętności komunikowania się ze środowiskiem w jakim żyje. Celem pracy było poznanie postaw jakie prezentują osadzeni wobec osób z niepełnosprawnościami. W części teoretycznej pracy zostały poruszone teoretyczne założenia postawy społecznej oraz problematyka niepełnosprawności a także metodologia badań. W badaniach własnych wykorzystano kwestionariusz postaw osadzonych wobec osób z niepełnosprawnościami. Badanie zostało wykonane na 100 więźniach z Zakładu Karnego w Wołowie. Przeprowadzone badania wykazały iż osadzeni w większości deklarują pozytywną postawę wobec osób z niepełnosprawnościami, która przejawia się takimi emocjami jak współczucie oraz chęć pomocy. Doświadczenie bezpośredniego kontaktu z osobą z niepełnosprawnością wpływa na pozytywną postawę wobec tej osoby. Wiek oraz miejsce zamieszkania osadzonych nie wpływają na postawę jaką przyjmują oni wobec osób z niepełnosprawnościami.
|
|||
382. | Rola trenera pracy w karierze zawodowej osób z niepełnosprawnościami | dr hab. Beata Cytowska prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Celem pracy pt. "Rola trenera pracy w karierze zawodowej osób z niepełnosprawnościami" było poznanie roli trenera pracy i jej znaczenia w karierze zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Cel pracy został spełniony dzięki przeprowadzonym badaniom w Stowarzyszeniu "Ostoja". Wykorzystaną metodą badań był wywiad ekspercki z trenerami pracy, przeanalizowany następnie jakościowo w strategii hermenetycznej. Praca zawiera informacje na temat rodzajów niepełnosprawności i ich źródeł, skupiając się na intelektualnej. Przedstawiony został również zarys sylwetki trenera pracy, tj. kompetencji jakie trener pracy powinien posiadać oraz pełnione przez niego zadania. Prócz tego uwzględniłam genezę zatrudnienia wspomaganego oraz przybliżyłam obraz szkoleń na trenerów pracy.
|
|||
383. | Relacje koleżeńskie w przedszkolu integracyjnym | prof. dr hab. Stefania Walasek | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy dyplomowej są relacje koleżeńskie w przedszkolu integracyjnym. Celem pracy było przeanalizowanie, jakie relacje występują pomiędzy dziećmi pełno- i niepełnosprawnymi. Aby to sprawdzić, przeprowadzone zostały badania w dwunastoosobowej grupie dzieci, w wieku 5-6 lat, w tym czworo dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności.
W części teoretycznej przedstawione zostały ogólne założenia, funkcje, cele i zadania wychowania przedszkolnego, formy organizacyjne pracy wychowawczej z dzieckiem przedszkolnym, uwarunkowania procesu adaptacji dziecka przedszkolnego oraz rola nauczyciela w edukacji przedszkolnej. Krótko opisane zostało również definicyjne ujęcie integracji, cele i założenia ideologiczne integracji, znaczenie relacji z rówieśnikami oraz relacje uczniów pełno- i niepełnosprawnych, powodzenie procesu integracji.
Do rozwiązania określonych problemów badawczych posłużyła mi metoda monografii pedagogicznej. Aby uzyskać dokładniejsze dane zastosowałam technikę obserwacji uczestniczącej ukrytej, posługując się przygotowanym wcześniej narzędziem badawczym, jakim jest arkusz obserwacji.
Przeprowadzone badania pozwoliły na przeanalizowanie, jakie relacje panują w grupie przedszkolnej, czy i jakie trudności mają dzieci niepełnosprawne w nawiązywaniu relacji z pełnosprawnymi rówieśnikami, jaki jest stosunek pełnosprawnych dzieci do ich niepełnosprawnych rówieśników oraz jaka atmosfera panuje w grupie rówieśniczej. Analiza i interpretacja zgromadzonych wyników pozwoliła na wyciągnięcie wniosków i odpowiedź na główny problem niniejszej pracy. Relacje pomiędzy dziećmi w przedszkolu integracyjnym są bardzo dobre, oparte na wzajemnej życzliwości, szacunku, pomocy i chęci do wspólnej zabawy, aczkolwiek zdarzają się pojedyncze sytuacje konfliktowe. Atmosfera w grupie jest swobodna, nie ma podziału na grupy dzieci pełno- i niepełnosprawnych.
Kolejnym problem brzmiał: „Jakie trudności napotykają dzieci niepełnosprawne w nawiązywaniu relacji koleżeńskich?” Przeprowadzona obserwacja również pozwoliła na wyciągnięcie wniosków w tym obszarze. Dzieci niepełnosprawne zmagają się z nieśmiałością, która utrudnia im nawiązywanie relacji, inicjowanie rozmowy, czy zabawy. Dzieci niepełnosprawne nie unikają kontaktów z niepełnosprawnymi rówieśnikami- wręcz przeciwnie- jednak nie zawsze potrafią ten kontakt zainicjować, potrzebują pomocy nauczyciela lub zainicjowania interakcji przez pełnosprawnego rówieśnika.
Kolejny problem dotyczył stosunku dzieci pełnosprawnych do ich pełnosprawnych rówieśników. Przeprowadzone badania wykazały, że dzieci niepełnosprawne akceptują i szanują swoich niepełnosprawnych rówieśników, nie unikają wspólnych zabaw czy pracy podczas zajęć dydaktycznych. Zachowują się życzliwie względem dzieci niepełnosprawnych, pomagają im, wykazują troskę, ostrzegają przed niebezpieczeństwem. Zdarzają się pewne sytuacje konfliktowe, nieporozumienia, niechęć do wykonywania wspólnie zadania, czy słowne zaczepki, jednak były to sytuacj
|
|||
384. | Wpływ niepełnosprawności intelektualnej dziecka na funkcjonowanie rodziny z perspektywy rodziców | prof. dr hab. Stefania Walasek | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
Praca magisterska „Wpływ niepełnosprawności intelektualnej dziecka na funkcjonowanie rodziny w perspektywie rodziców” porusza ważny problem trudności i zmian jakie niesie za sobą informacja o pojawieniu się w rodzinie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. W wyżej wymienionej pracy zostało przedstawione w jakich dziedzinach życia ten wpływ jest najbardziej widoczny i jak rodzice dziecka postrzegają te zmiany. W rozdziale pierwszym ukazany został teoretyczny zarys związany z pojęciem rodziny, jej podział i podstawowe funkcje jakie spełnia. Drugi rozdział przybliża pojęcie niepełnosprawności intelektualnej i krótko charakteryzuje specyfikę funkcjonowania osób z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. Cześć teoretyczna zakończona jest rozdziałem który ukazuje specyfikę funkcjonowania rodzin z dzieckiem z niepełnosprawnością według literatury. Cześć badawcza poświęcona jest metodyce badań własnych w której został zaprezentowany przedmiot i cel badań oraz sformułowane hipotezy i problemy badawcze. Została także opisana metoda i technika badawcza użyta do przeprowadzenia badań. W badaniach została wykorzystana ankieta, przeprowadzona na grupie 50 rodziców posiadających co najmniej jedno dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Ostatnia cześć to przeprowadzona analiza badań własnych oraz weryfikacja hipotezy dotyczącej tego jak według rodziców niepełnosprawność intelektualna ich dziecka wpływa na funkcjonowanie całej rodziny.
|
|||
385. | Współpraca przedszkola z rodzicami na przykładzie publicznego przedszkola w Goszczanowie | prof. dr hab. Stefania Walasek | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
Rodzina jest najważniejszym środowiskiem dziecka, oprócz rodziny bardzo ważną rolę w procesie wychowania pełni placówka. Dobra współpraca rodzica z przedszkolem ma wiele zalet i wpływa pozytywnie na rozwój dziecka oraz jego samoocenę. Rodzic powinien być partnerem, współtwórcą oraz współrealizatorem procesu wychowawczego dziecka. Aby osiągnąć sukces współpraca musi polegać na wzajemnym zaufaniu oraz partnerstwie.
|
|||
386. | Poziom świadomości chorobą alkoholową i jej skutków wśród wychowanków młodzieżowego ośrodka wychowawczego w Kaletach | dr hab. Piotr Kwiatkowski | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Praca obrazuje poziom świadomości zagrożenia chorobą alkoholową i jej skutków wśród podopiecznych Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kaletach jako typowej placówki dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Z przeprowadzonego postępowania badawczego wynika, iż wychowankowie tej instytucji posiadają w tym zakresie bardzo wybiórczą, fragmentaryczną, a wręcz ograniczoną wiedzę. Ponadto są oni w dużej części przekonani, iż spożywanie wyrobów alkoholowych oraz innych środków psychoaktywnych (w tym np. narkotyków) może mieć pozytywny wpływ na funkcjonowanie społeczne. Badani nie mają prawidłowo wykształconych mechanizmów ochronnych mogących być przydatnymi w radzeniu sobie z problemami alkoholowymi lub innymi problemami wynikającymi z uzależnień. Istnieje zatem pilna potrzeba prowadzenia na terenie placówek resocjalizacyjnych odpowiednio dobranych i profesjonalnie przeprowadzonych programów wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych dla młodzieży przejawiającej symptomy niedostosowania społecznego, które przyczyniłyby się do poprawy poziomu świadomości zagrożenia chorobą alkoholową i wyposażenia wychowanków w odpowiednie mechanizmy ochronne.
|
|||
387. | Logoterapia jako pomoc w odkryciu sensu życia – projekt warsztatów dla młodych dorosłych | dr Violetta Drabik-Podgórna | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
W pracy zawarty jest opis logoteorii a także opartej na niej logoterapii, wraz z metodami oraz możliwościami zastosowania jej. Część pracy odnosi się do poradnictwa, opisuje je, objaśnia poszczególne koncepcje i skupia się na poradnictwie dialogowym oraz jego odmianach. Kolejna część charakteryzuje grupę młodych dorosłych, w tym skupia się na "emerging adulthood", opisuje jej cechy oraz możliwe problemy. Trzeci rozdział pracy zawiera teorię dotyczącą organizowania szkoleń, w tym opis metod użytych w autorskim projekcie, który jest opisany w ostatniej części. W aneksie zawarty jest projekt szkolenia oraz załączniki z treścią wykorzystaną w warsztacie.
|
|||
388. | Funkcjonowanie społeczne dziecka w przedszkolu Montessori | dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
W pracy dyplomowej podejmuję problematykę rozwoju społecznego dziecka. Praca opiera się na analizie jednego przypadku, gdzie zastosowano spójne metody wychowawcze – zarówno w środowisku domowym jak i przedszkolnym. Badana dziewczynka uczęszcza do niepublicznego przedszkola, w którym realizowana jest metoda włoskiej lekarki i pedagog Marii Montessori. Podejście jakościowe, którego użyłam pozwoliło na ukazanie badanego przypadku w szerokim zakresie. Posłużyłam się metodologią opartą o obserwację opisaną w książce Paula Epsteina stosowaną w przedszkolach montessoriańskich oraz zastosowałam technikę sędziów kompetentnych. Rozdział teoretyczny zawiera najważniejsze założenia pedagogiczne Marii Montessori oraz koncepcje rozwoju przedstawioną przez różnych autorów.
Moje ustalenia prowadzą do wniosków, że wychowywanie dzieci w zgodzie z ich naturalnymi możliwościami i etapami rozwojowymi przynosi zaskakujące efekty. Wykorzystanie potencjału dziecka oraz zaufanie mu w kwestiach predyspozycji rozwojowych pozwala na osiągniecie przez nie kompetencji społecznych oraz pomyślne przejście kryzysów rozwojowych według Eriksona.
|
|||
389. | Niebezpieczeństwa, jakie może nieść ze sobą poradnictwo – projekt warsztatu profilaktycznego dla doradców | dr Violetta Drabik-Podgórna | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
Temat mojej pracy licencjackiej to “Niebezpieczeństwa, jakie może nieść ze sobą poradnictwo- projekt warsztatu profilaktycznego dla doradców”, który obejmuje kwestie zagrożeń związanych z profesją doradcy oraz działalnością poradniczą. Doradca w swoim zawodzie zmaga się z wieloma zagrożeniami, które wywołane są różnymi czynnikami zarówno zewnętrznymi, jak i wewnętrznymi. Uważam, że jest to temat wart uwagi i wskazany dla osób, które wiążą swoją przyszłość z działalnością poradniczą. W trakcie kształcenia studenci poradnictwa zapoznają się z ogólnymi zagrożeniami, które pojawiają się w pracy doradcy. Jednak uważam, że temat ten powinien być bardziej rozwinięty i szczegółowo omówiony na uczelniach, ponieważ przyszli doradcy powinni być dobrze zapoznani z możliwymi niebezpieczeństwami poradnictwa. Taka wiedza pozwoli na wcześniejsze zauważenie sytuacji zagrażającej procesowi poradniczemu
i ewentualną interwencję. Odpowiednie wyszkolenie doradców z metod i technik pracy zapobiegającym zagrożeniom pozwoli na sprawniejszą organizację poradnictwa oraz zwiększy prawdopodobieństwo sukcesywnego zakończenia procesu poradniczego. W mojej pracy opisałam główne założenia poradnictwa, a także obszary na jakich funkcjonuje. Przedstawiłam różnego rodzaju zagrożenia, które mogą mieć negatywny wpływ na proces poradniczy oraz relację doradcy z klientem. Wyróżniłam również kilka metod i technik pracy, które przeciwdziałają ryzykownym sytuacją procesu pomocowego. W zaprojektowanym przeze mnie warsztacie zaproponowałam działania mające na celu zapoznać przyszłych doradców z niebezpiecznymi sytuacjami jakie mogą mieć miejsce w trakcie trwania procesu poradniczego, a także kształtować ich postawę wobec przeciwdziałania zagrożeniom poradnictwa.
|
|||
390. | Poradnictwo kariery dla młodzieży licealnej - projekt warsztatów | dr Violetta Drabik-Podgórna | Pedagogika, zaoczne I stopnia |
Współczesne rozumienie pojęcia „kariery” jest diametralnie różne od tego sprzed kilkunastu lat. Stabilne wspinanie się po jej szczeblach, wieloletnia praca w jednym zakładzie zakończona przejściem na emeryturę zostały zastąpione mozaiką zbudowaną z niepewnego zatrudnienia, licznych przekwalifikowań, bezrobocia i nieregularnych godzin pracy. Takie zmiany spowodowały to, że wejście na rynek pracy i pozostanie na nim jest o wiele trudniejsze a młodzież stojąca przed wyborem swojej przyszłej drogi zawodowej czuje się zniechęcona, zagubiona, potrzebuje wsparcia i odpowiedniego „wprowadzenia” w świat zatrudnienia.
Niniejsza praca poświęcona jest tematyce poradnictwa kariery dla młodzieży licealnej i skupia się na istocie planowania kariery we współczesnym świecie. Składa się ona z trzech rozdziałów i aneksu. Pierwszy rozdział pt. "Znaczenie poradnictwa kariery we współczesnym świecie" dotyczy współczesnego poradnictwa kariery. Omawiam
w nim pojęcie poradnictwa-jego definicje, przedmiot i podmiot czy koncepcje. W pierwszym rozdziale zawarłam też opis związanych z rozwojem kariery „odłamów” poradnictwa jak doradztwo i poradnictwo zawodowe, preorientacja, orientacja i reorientacja zawodowa, doradztwo karier, poradnictwo kariery i Life Design. Kolejno opisałam teorie wyboru zawodu i rozwoju zawodowego, a pierwszy rozdział zakończyłam opisem metod i form pracy stosowanych w poradnictwie zawodowym. Drugi rozdział nosi tytuł "Młodzież XXI wieku wobec kariery" i opisuję w nim współczesny świat pracy, zachodzące w nim zmiany i ich wpływ na młodzież, piszę też o transformacji modelu kariery od tradycyjnego do nowoczesnego. Skupiam się tutaj również na charakterystyce współczesnej młodzieży, na jej potrzebach i sytuacji. Kolejno opisuję, jak wygląda współczesne poradnictwo dla młodzieży, instytucje, które niosą młodym pomoc w tym zakresie, jaką rolę pełni tutaj doradca zawodowy i na końcu-potrzeby i oczekiwania młodzieży w stosunku do doradców. Ostatni podrozdział poświęciłam na zagadnienie poradnictwa kariery w szkołach. Trzeci rozdział mojej pracy nosi tytuł "Poradnictwo kariery dla młodzieży licealnej-projekt warsztatów" i podzielony jest na dwie części. Pierwsza ma charakter metodyczny- omawiam w niej zagadnienia dotyczące szkolenia, warsztatu i treningu, ich definicje, piszę o rodzajach szkoleń, o doborze i rodzajach metod kształcenia. Ważną częścią tego rozdziału jest też Cykl Kolba, który stał się podstawą mojego projektu. Drugą część trzeciego rozdziału poświęcam na prezentację autorskiego warsztatu, jego ogólne cele i założenia, opis uczestników i opisy poszczególnych sesji szkoleniowych. W aneksie zawarłam projekt autorskiego warsztatu pt. „Zaprojektujmy karierę!”, który skierowałam do młodzieży licealnej stojącej przed jedną z najważniejszych decyzji w swoim życiu-wyborem dalszej drogi kształcenia i zaplanowaniem swojej drogi zawodowej. To przydatne kompendium wiedzy, pozwalające postawić pierwszy krok na dalszej drodze życiowej, dzięki któremu m
|