wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
361. Niepowodzenia szkolne uczniów klas 1-3 szkoły podstawowej dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
362. Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
363. Sztuka a rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym.Na przykładzie zajęć plastycznych i muzycznych. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Temat, jaki podjęłam w swojej pracy licencjackiej brzmi: "Sztuka a rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na przykładzie zajęć plastycznych i muzycznych. "Wybrałam ten temat, ponieważ różne rodzaje przejawów sztuki miały na mnie ogromny wpływ w wieku dorastania i chciałabym dowieść, że sztuka w wieku wczesnego dzieciństwa jest bardzo ważna. Ponadto pasjonuję się różnymi przejawami sztuki, a szczególnie teatrem - miłością do teatru. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii i aneksu. W rozdziale pierwszym dokonałam analizy literatury adekwatnie do zagadnienia wskazanego w temacie. W drugim zamieściłam projekt własnych działań edukacyjnych. Trzeci rozdział to ewaluacja. W zakończeniu odniosłam się do teoretycznej oraz praktycznej części pracy i zamieściłam wnioski. Opracowując zagadnienie wskazane w temacie korzystałam z aktualnych wydań literatury, niemniej jednak dla porównania sięgałam również do wydań z lat wcześniejszych.
364. Wspomaganie rozwoju społeczno-moralnego dzieci w wieku przedszkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Dokonałam wyboru zagadnienia ze względu na zainteresowanie kontrowersyjnością pojęcia wychowania społeczno-moralnego dzieci w wieku przedszkolnym. W mojej pracy staram się skupić na wychowaniu społeczno-moralnym, które kształtuje się od pierwszych chwil życia dziecka. Dlatego postanowiłam skoncentrować się na dzieciach w wieku przedszkolnym, które trafiają do grupy rówieśników jedynie z bagażem doświadczeń wyniesionym ze środowiska domowego. Moja praca składa się z części teoretycznej, projektu własnych działań pedagogicznych, odnoszącego się do wspomagania rozwoju społeczno- moralnego oraz z ewaluacji owego projektu, która uwypukla niezwykle ważną funkcję nauczyciela w wychowaniu społeczno-moralnym dzieci. Praca składa się z trzech rozdziałów, podzielonych na podrozdziały według potrzeb. Pierwszy z nich porusza zagadnienia takie jak dziecko w wieku przedszkolnym, nauczyciel wspomagający rozwój oraz wychowanie społeczno-moralne. Drugi rozdział to projekt własnych działań edukacyjnych, w którym opisane jest pojęcie projektu na podstawie przeanalizowanej literatury oraz pięć scenariuszy odnoszących się do wybranego zagadnienia. Osttni rozdział to ewalucja,przedstawiająca zarówno część teoretyczną jak i praktyczną w postaci ewaluacji własnego projektu. Dokonując ewaluacji najważniejszym wnioskiem jest potwierdzenie, iż nauczyciel stymuluje rozwój społeczno-moralny dzieci i jego osoba jest niezbędna w procesie wychowania.
365. Promowanie zdrowego odżywiania u dzieci w wieku przedszkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Praca licencjacka pt. "Promowanie zdrowego odżywiania u dzieci w wieku przedszkolnym" złożona jest z części teoretycznej oraz projektu edukacyjnego mojego autorstwa. Tematyka zdrowia i wpływu odpowiedniej diety na samopoczucie dzieci jest w dzisiejszych czasach często poruszany i niezwykle istotny. Rozdział pierwszy jest teoretyczną analizą zagadnienia, w której przedstawiłam różne sposoby badania zagadnień dotyczących tematu mojej pracy. Swoje teoretyczne rozważania opierałam na literaturze najnowszej, jak również na kilku starszych pozycjach. Rozdział drugi zawiera pięć scenariuszy zajęć, które składają się na mój projekt działań edukacyjnych pt. "Jemy zdrowo- żyjemy kolorowo" oraz opis warunków jego realizacji. Scenariusze przeznaczone są dla dzieci w różnym wieku, ale możliwe jest przeprowadzanie ich w grupach mieszanych wiekowo. Ostatni, trzeci rozdział to ewaluacja moich działań edukacyjnych, po której następuje krótkie zakończenie całości. Wśród wielu pozycji w bibliografii, która stanowiła pomoc w tworzeniu pracy, bez wątpienia najbardziej istotną była "Edukacja zdrowotna" Barbary Woynarowskiej. Przy przeprowadzaniu zajęć skupiłam uwagę na poznawczej aktywności ucznia i jego samodzielności w dochodzeniu do wiedzy. Stosowałam zarówno indywidualne formy pracy, jak i współpracę w zespole. Projekt edukacyjny "Jemy zdrowo- żyjemy kolorowo" to zbiór wesołych, aktywnych zajęć zachęcających dzieci do zdrowego odżywiania i edukujących w kwestii zdrowego trybu życia. Efekty pracy widoczne są w aneksach, na załączonych zdjęciach i pracach dzieci.
366. Zabawa jako istotna forma wspomagania rozwoju dzieci trzyletnich. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Praca została napisana na temat: "Zabawa jako istotna forma wspomagania rozwoju dzieci trzyletnich". Celem pracy było zwrócenie uwagi na rolę, jaką zabawa odgrywa w procesie prawidłowego rozwoju. Zabawa jest podstawową aktywnością wieku dziecięcego, dlatego tak ważne jest podkreślenie jej istoty podczas tego fundamentalnego procesu. W pierwszym rozdziale pracy została zawarta teoretyczna analiza zagadnienia w oparciu o dostępną literaturę. Znalazło się tam między innymi: sylwetka rozwojowa dziecka trzyletniego, merytoryczne opracowanie tematu oraz sylwetka nauczyciela przedszkola. Na drugi rozdział składa się autorski projekt działań edukacyjnych oraz warunki jego realizacji. Pracę kończy rozdział, w którym zawarta została ewaluacja przygotowanego oraz przeprowadzonego projektu.
367. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Niniejsza praca nosi tytuł: Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym. Bazując na literaturze przedmiotu została w niej podjęta problematyka zdrowia oraz zachowań, które sprzyjają jego zachowaniu. Ponadto poddane analizie zostały kwestie problemów z jedzeniem oraz zaburzeń odżywiania, występujących u dzieci w wieku przedszkolnym, a także ich rozwoju psychofizycznego. Na bazie rozważań obejmujących owe zagadnienia stworzony został projekt działań edukacyjnych, realizujący cele z zakresu edukacji zdrowotnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej obszaru, dotyczącego edukacji żywieniowej. Nadrzędnym celem projektu jest kształcenie właściwych zachowań żywieniowych, które są jednym z czynników warunkujących utrzymanie zdrowia, a także propagowanie prozdrowotnych zachowań. Jest on skierowany do dzieci pięcioletnich. Praca zawiera także ewaluację, obejmującą jej teoretyczne ujęcie, warunki realizacji projektu oraz ocenę działań edukacyjnych.
368. Zabawa jako istotny czynnik w rozwoju poznawczym dziecka przedszkolnego dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
369. Znaczenie zabaw w rozwoju dziecka przedszkolnego. dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
370. Przyczyny i profilaktyka jąkania się dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
371. FUNKCJONOWANIE DZIECKA NIEŚMIAŁEGO W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
372. Edukacja filmowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
373. Znaczenie baśni w rozwoju moralnym dzieci w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
374. Kształtowanie wybranych pojęć moralnych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym na podstawie bajek i baśni dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Celem mojej pracy licencjackiej była analiza literatury przedmiotu pod kątem wyzwalania motywacji uczniów w zakresie kształtowania się zarówno pozytywnych, jak i negatywnych uczuć. Analiza literatury stała się bazą do opracowania autorskiego projektu edukacyjnego. Skierowany był on do dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W projekcie, na podstawie bajek i baśni, wskazałam pięć wybranych przeze mnie motywów zachowywania się dzieci. Pojęcia te związane są z moralnością, są to: miłość, przyjaźń, zaufanie, nienawiść i zazdrość. Istotą mojego projektu było zarówno ukazanie tych motywów, jak i kształtowanie w dzieciach postaw moralnych. Rozdział pierwszy pracy poświęcony jest teoretycznemu ujęciu zagadnienia wskazanego w temacie. W tym rozdziale skupiłam się także na opisaniu wybranych przeze mnie motywów, umieściłam ich definicje oraz definicję moralności. Zajęłam się także opisaniem czym są bajki i baśnie. W pierwszym podrozdziale ujęty jest rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym. W ostatnim podrozdziale odniosłam się do roli nauczyciela na etapie edukacji wczesnoszkolnej. W rozdziale drugim zamieściłam autorski projekt edukacyjny, a także wyjaśnienie czym jest projekt edukacyjny w świetle literatury. W tym rozdziale opisałam również warunki realizacji projektu. Rozdział trzeci mojej pracy licencjackiej poświęcony jest ewaluacji. Na początku wskazałam czym jest proces ewaluacji w ujęciu teoretycznym, w kolejności przedstawiłam ewaluację przeprowadzonych przeze mnie zajęć.
375. GRY I ZABAWY WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ DZIECI Z AUTYZMEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM dr Halina Dmochowska Pedagogika - stacjonarne I stopnia
376. Kwalifikacje nauczyciela a wybór zadań dydaktyczno-wychowawczych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
377. Funkcjonowanie dziecka niewidomego w grupie dzieci widzących dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
378. KSZTAŁTOWANIE ZACHOWAŃ TOLERANCYJNYCH DZIECKA W WIEKU WCZESNOSZKOLNYM dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, stacjonarne I stopnia
379. Zabawy czynnikiem stymulującym rozwój dziecka w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
380. Funkcjonowanie dziecka z niepełnosprawnością w przedszkolnej grupie integracyjnej. Na przykładzie dziecka z autyzmem dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
381. Forma edukacji plastycznej dziecka w wieku przedszkolnym. Na przykładzie rysunku dzieci trzyletnich i sześcioletnich. dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
382. Metoda kinezjologii edukacyjnej w wychowaniu przedszkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Praca dotyczy metody Kinezjologii Edukacyjnej oraz jej zastosowania w pracy z dzieckiem przedszkolnym. W pierwszym rozdziale na podstawie literatury opisuję prawidłowy rozwój dziecka, przedstawiam jego sylwetkę. Podaję definicje metody Paula Dennisona, opisuję jej założenia, cele. Dużą część pracy poświęciłam scharakteryzowaniu ćwiczeń zalecanych przez autora. Dokonuje podziału na ćwiczenia lateralne, wydłużające i rozciągające, energetyzujące ciało, pogłębiające oraz opisuję przykłady konkretnych zadań, ich rolę. Poruszam temat zastosowania metody w wychowaniu przedszkolnym. Jest to okres wszechstronnego rozwoju jednostki, czas przygotowujący do dalszej edukacji. Metodę można stosować bez używania dodatkowych elementów, jej ćwiczenia są proste, przyjemne. Nie wymagają dużego nakładu czasowego. Według niektórych autorów szybko można zauważyć efekty wynikające z jej stosowania, zyskując wyciszenie grupy oraz większą koncentrację u dzieci. Metoda ma wielu zwolenników, nauczycieli, którzy chętnie pracują z jej elementami. Ze względu na niektóre założenia gimnastyki pomiędzy uczonymi toczy się spór dotyczący skuteczności metody.Opisuję, czym jest projekt, tworzę własny pt.: „Gimnastyka dla smyka”. W jego skład wchodzi pięć scenariuszy z elementami kinezjologii edukacyjnej, skierowanych do dzieci 4-letnich. Po zrealizowaniu zajęć, opisuję, czym jest ewaluacja, jakie były warunki przeprowadzenia projektu, ewaluuję własne działania edukacyjne oraz przeprowadzam autoewaluację.
383. Zabawy czynnikiem wspierającym rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Praca dotycząca wpływu i możliwości jakie stwarza zabawa w zakresie nauki. W pracy omówiony został rozwój dziecka przedszkolnego oraz rozwój jego zabawy w poszczególnych etapach. Omówiono również typy zabaw oraz możliwości jakie stwarza ten obszar działalności dziecka w edukacji przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej. Pokazano wiele cennych aspektów zabawy oraz szanse na kreatywne ich wykorzystanie. Praca ta miała na celu udowodnienie, iż zabawa jest nie tylko aktywnym spędzaniem czasu przez dziecko ale jej aspekty i możliwości są morzem niewykorzystanych szans rozwojowych dla dzieci. Ukazano również obraz nauczyciela jako osoby wspomagającej rozwój sześciolatka. W pracy zawarto przykłady wykorzystania zabawy w zajęciach dydaktycznych oraz ich ewaluację.
384. Rola nauczyciela we wspomaganiu wszechstronnego rozwoju dziecka przedszkolnego dr Halina Dmochowska Pedagogika - kształcenie zintegrowane i edukacja przedszkolna, zaoczne I stopnia
385. Kształtowanie nawyków higieniczno-kulturalnych w grupie 4-latków dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Praca dotyczy kształtowania nawyków higieniczno – kulturalnych u dzieci czteroletnich. Zarówno jeden, jak i drugi aspekt są bardzo ważne i nie pozostają bez wpływu na przyszłość dziecka, dlatego już od wczesnych lat należy wskazać właściwe zachowania. Dzieci w wieku przedszkolnym przychodząc do placówki mając często nieodpowiedniego nawyki wyniesione z domu, dotyczące niewłaściwego dbania o higienę osobistą, bezpieczeństwo, czy kulturalne zachowanie. W tym czasie rolą nauczyciela jest przybliżenie dzieciom, jak powinny się właściwie troszczyć o siebie i korygować wcześniejsze błędy. O tym właśnie piszę we wstępie pracy, w którym przedstawiam, jak ważne jest wdrażanie dzieci do troski o higienę i kulturalne zachowania. W pierwszym rozdziale pracy skupiłam się na przedstawieniu sylwetki dziecka w wieku przedszkolnym – jego rozwoju fizycznym, psychicznym i emocjonalnym. Następnie przeszłam do przeanalizowania roli nauczyciela i jego wpływu na edukację zdrowotną. W ostatnim podrozdziale przybliżyłam problem zasygnalizowany w temacie mojej pracy. Rozdział drugi dotyczy autorskiego projektu edukacyjnego. Przedstawiłam w nim teoretyczne ujęcie projektu, a także cel mojego projektu. Skupiłam się na pięciu obszarach: dbania o higienę osobistą, utrzymywania porządku i poszanowania dla zabawek, poszerzania wiedzy o bezpieczeństwie na drogach, wyrabiania odpowiedniego zachowania przy stole, sprzątania środowiska. Każdy z nich uwzględniłam w scenariuszach, a następnie w zajęciach przeprowadzanych na ich podstawie. Dla wzmocnienia atrakcyjności zajęć wprowadziłam postać misia Teodora, z którym dzieci odkrywają zagadki zdrowia i bezpieczeństwa. Po przedstawieniu projektu wskazałam kontekst sytuacyjny, w którym był on realizowany. Rozdział trzeci to ewaluacja mojego projektu. Podobnie jak w rozdziale drugim, na początku przedstawiłam teoretyczne ujęcie procesu ewaluacji. Następnie odniosłam się bezpośrednio do przeprowadzonych zajęć. Opisuję ich przebieg, mocne oraz słabe strony projektu i efekty mojej współpracy z dziećmi. Zakończenie to ogólne podsumowanie zarówno części teoretycznej, jak i praktycznej pracy. Podkreślam w nim wagę literatury oraz stanowiska wybranych badaczy pedagogiki. Jednakże najważniejsze jest to, by dzieci same mogły doświadczyć tego, co powinny zrobić, aby być zdrowym i bezpiecznym.
386. Aktywnośc ruchowa dziecka w wieku wczesnoszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Głównym celem mojej pracy było stworzenie własnego projektu edukacyjnego, uwzględniającego aktywność ruchową dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Projekt miał uwzględnić nowe zabawy, różne odmiany znanych i popularnych zabaw oraz nowe pomysły na przeprowadzenie zajęć wychowania fizycznego w szkole. Oprócz tego w projekcie opisany został jeden z wielu dodatkowych wariantów uprawiania przez dzieci aktywności fizycznej. Rozdział pierwszy dotyczy najważniejszych aspektów rozwojowych dziecka znajdującego się na etapie wczesnoszkolnym. Przedstawione w nim zostały wszystkie sfery rozwoju psychofizycznego dziecka ze szczególnym uwzględnieniem sfery fizycznej, które ma największe znaczenie dla niniejszej pracy. Dodatkowo rozdział pierwszy traktuje o proponowanej przeze mnie aktywności fizycznej jaką jest Aikido, jako formie zajęć ruchowych dostępnej zarówno w szkole jak i poza jej murami. Zakończeniem rozdziału pierwszego jest opis roli nauczyciela wychowania fizycznego na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Rozdział drugi zawiera cele i założenia stworzonego przeze mnie projektu edukacyjnego a także wyjaśnienie czym jest projekt edukacyjny oraz metoda projektu w świetle literatury. Dodatkowo rozdział ten zawiera sporządzone przeze mnie i przeprowadzone scenariusze zajęć wychowania fizycznego, oraz trzy scenariusze zajęć dodatkowych, w których brałam czynny udział. Zakończeniem rozdziału drugiego jest kontekst sytuacyjny, tak więc warunki w jakich realizowany był projekt. Rozdział trzeci mojej pracy w całości poświęcony jest ewaluacji. W pierwszej kolejności starałam się przytoczyć czym jest ewaluacja w świetle literatury, tak więc teoretyczne ujęcie tego procesu. W dalszej części szczegółowo opisane zostały wszystkie dołączone w rozdziale drugim scenariusze, ich przebieg, ocena a także opinie uczniów biorących udział w prowadzonych przeze mnie zajęciach.
387. Wspomaganie rozwoju uczniów w wieku wczesnoszkolnym z trudnościami w uczeniu się. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Napisana przeze mnie praca koncentruje się wokół zagadnienia trudności w uczeniu się występujących u uczniów edukacji wczesnoszkolnej oraz wspomagania rozwoju dzieci z tymi trudnościami. Uważam, że jest to zagadnienie bardzo rozległe i ciekawe, łączące się z różnymi dziedzinami wiedzy. Obecnie, u coraz większej ilości dzieci, diagnozowane są trudności w uczeniu się. Dlatego wiedza na temat przyczyn, objawów i ich możliwych skutków jest niezmiernie istotna, szczególnie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. W podrozdziale pierwszym rozdziału pierwszego opisałam sylwetkę rozwoju psychofizycznego dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Uwzględniam w nim rozwój poznawczy, moralny, społeczny oraz fizyczny. Kolejny podrozdział to analiza zagadnień trudności w nauce, niepowodzeń szkolnych oraz Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć. Podrozdział trzeci poświęcony jest omówieniu specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się. Opisałam w nim przyczyny oraz rodzaje i objawy: dyskalkulii, dysleksji, dysgrafii, dysortografii, nadpobudliwości psychoruchowej, a także charakterystykę ucznia zdolnego. W podrozdziale czwartym opracowałam zagadnienie terapii trudności w uczeniu się. Opisałam jej formy i wybrane metody. W podrozdziale piątym omówiłam rolę nauczyciela jako osoby stymulującej rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Rozdział drugi to autorski projekt działań edukacyjnych. Przedstawiłam w nim definicje projektu oraz opisałam cele i założenia stworzonego przeze mnie przedsięwzięcia, jak też warunki w jakich było zrealizowane. Zamieściłam również scenariusze według których prowadziłam zajęcia. Rozdział trzeci poświęcony jest ewaluacji. W pierwszym podrozdziale opracowałam teoretycznie zagadnienie procesu ewaluacji. Podrozdział drugi zawiera dokonaną przeze mnie ewaluację własnych działań. Zakończenie pracy odwołuje się do literatury oraz prowadzonych zajęć. Ostatnią część pracy stanowią aneksy. Zawierają one karty pracy używane w ćwiczeniach oraz zdjęcia przykładowych prac uczniów.
388. Wybrane metody wspierania gotowości szkolnej dziecka w wieku pięciu i szećciu lat. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Problematyka pracy, którą się zajęłam odnosi się do wspierania gotowości szkolnej oraz metod jakie są w tym pomocne. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich jest teoretyczną analizą omawianego przeze mnie zagadnienia. Zawiera: sylwetkę rozwoju psychofizycznego dziecka, czynniki, które istotnie wpływają na gotowość szkolną oraz cztery metody: Metodę Dobrego Startu, Kinezjologię edukacyjną, Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne oraz Dziecięcą Matematykę. W tym rozdziale przyjrzałam się również temu, w jaki sposób kształtować gotowość szkolną do czytania i pisania oraz do uczenia się matematyki. W rozdziale drugim zawarłam projekt własnych działań edukacyjnych, jego cele oraz warunki realizacji. Zawarłam także jego teoretyczną analizę. Ostatni, trzeci rozdział, zawiera opis ewaluacji, jej teoretyczne założenia oraz ewaluację podejmowanych przeze mnie działań. Problematyka mojej pracy jest rozległa dlatego skupiłam się na określonych metodach. Wybrałam taką tematykę, ponieważ była ona dla mnie niezwykle interesująca i ciekawa. Uważam również, że nauczyciele powinni sięgać częściej po literaturę w poszukiwaniu odpowiednich metod wspierających tak ważną, gotowość szkolną ich wychowanków. Nie powinno się ich ignorować ani lekceważyć, gdyż mogą stać się niezwykle pomocne zarówno dzieciom jak i wychowawcom. Niejednokrotnie mogą podnieść efektywność ich pracy.
389. Zabawa jako naturalna forma aktywności dzieci w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Temat niniejszej pracy to ,,Zabawa jako naturalna forma aktywności dzieci w wieku przedszkolnym". Jej głównym celem było sprawdzenie, czy ta forma aktywności jest naprawdę bliska dziecku i poświęca jej ono w tym okresie życia najwięcej czasu. Po dogłębnym przeanalizowaniu literatury przedmiotu dotyczącej zarówno rozwoju dzieci w tymże wieku, a także zabawy, jako podstawowej ich działalności oraz istoty metody projektów zaplanowałam autorski projekt działań edukacyjnych. Przeprowadzony został on w grupie dzieci pięcioletnich w oddziale przedszkolnym znajdującym się przy Szkole Podstawowej w Kaliszkowicach Kaliskich. W swoim projekcie zastosowałam metody słowne, czynne oraz oglądowe, a także metody aktywizujące proponowane przez Taraszkiewicz. W przeprowadzonych przeze mnie zajęciach dominowała forma zabawowa, przez którą dzieci mogły zdobywać nową wiedzę, doświadczać, a także konfrontować stawiane przez siebie hipotezy z rzeczywistością. Po zrealizowaniu projektu przystąpiłam do ewaluacji konkluzywnej. Przeanalizowałam w niej, co udało mi się osiągnąć, na jakie trudności natrafiłam w swojej pracy, a także jakie obszary wymagają jeszcze udoskonalenia.
390. Edukacja muzyczna czynnikiem wspierającym aktywność twórczą dzieci w wieku wczesnoszkolnym. dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, stacjonarne I stopnia
Moja praca składa się z trzech rozdziałów. Analiza zagadnienia w świetle literatury przedmiotu, projekt własnych działań edukacyjnych i ewaluacja. Dzięki dokładnemu przestudiowaniu dostępnej literatury miałam możliwość stworzenia autorskiego projektu działań edukacyjnych. Pierwszy rozdział zawiera rozwój psychofizyczny dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Dalej przechodzę do omówienia rozwoju wychowania estetycznego, następnie szeroko omawiam edukację muzyczną. W pracy opisuje także sylwetkę nauczyciela. Następnie koncentruję się na tym, w jaki sposób edukacja muzyczna wspiera aktywność twórczą. Definiuję również pojęcia związane z tym zagadnieniem. Omawiam konkretne aktywności związane z muzyką, które pobudzają inwencję i rozwijają słuch muzyczny. Są nimi między innymi słuchanie muzyki, swobodna improwizacja, gra na instrumentach, czy ruch przy muzyce. Szczególną uwagę zwróciłam na to, jak wiele korzyści dziecko zyskuje poprzez aktywny kontakt z dziełem muzycznym. Drugi rozdział to projekt własnych działań edukacyjnych. Przedstawiam definicję projektu edukacyjnego i starannie przygotowane scenariusze, które realizowałam podczas dwutygodniowych praktyk w Szkole Podstawowej nr 71 im. Leona Kruczkowskiego we Wrocławiu. Refleksje, uwagi i dokładny opis poczynionych przedsięwzięć odnaleźć można w ostatnim rozdziale. To właśnie ewaluacja pozwoliła mi na podsumowanie wszystkich zajęć. Dowiedziałam się co zrobiłam dobrze, co mogłam zrobić lepiej i jakich błędów w przyszłości nie popełniać.