wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
511. Kształtowanie nawyków prozdrowotnych dzieci w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Tematem mojej pracy licencjackiej jest kształtowanie nawyków prozdrowotnych dzieci w wieku przedszkolnym. Podejmuje ten temat, ponieważ uważam, że kształtowanie nawyków prozdrowotnych jest niezbędnym elementem życia. Podstawy żywieniowe kształtują się już od najmłodszych lat i utrzymują się przez całe życie, dlatego niezbędne jest uświadamianie dzieciom jak ważną rolę odgrywa w naszym życiu żywność jaką konsumujemy. W pracy licencjackiej przedstawiłam jak środowisko rodzinne i przedszkolne w którym znajduje się dziecko wpływa na jego nawyki żywieniowe. Podkreśliłam również, jak ważne są działania podejmowane przez rodziców, opiekunów bądź nauczycieli, które kształtują prawidłowe nawyki żywieniowe, rzutujące na jego rozwój i stan zdrowia. Moja praca ma charakter projektowy, a jej struktura składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia oraz bibliografii. W rozdziale pierwszym, który składa się z trzech podrozdziałów przedstawiłam problematykę pracy w świetle literatury przedmiotu. W pierwszym podrozdziale opisałam sylwetkę psychofizyczną dziecka w wieku przedszkolnym, w drugim podrozdziale skupiłam się na problematyce pracy, natomiast w trzecim podrozdziale opisałam nauczyciela jako osobę wspomagającą rozwój dziecka. W drugim rozdziale przedstawiłam teoretyczne ujęcie projektu edukacyjnego. Następnie w podrozdziale w sposób szczegółowy przedstawiłam pięć scenariuszy, w których prezentuje procedury osiągania celów, zakładane efekty oraz przedstawiam ich przebieg. W kolejnym podrozdziale opisałam warunki realizacji mojego projektu działań edukacyjnych „kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych”, którego głównym celem było ukazanie jak ogromny wpływ na kształtowanie prozdrowotnych nawyków żywieniowych u dzieci mają rodzice i nauczyciel. W rozdziale trzecim przedstawiłam teoretyczne ujęcie procesu ewaluacji. Omawiałam w nim definicję, etapy oraz zasady procesu ewaluacji. Następnie szczegółowo opisałam ewaluację własnych działań edukacyjnych w oparciu o scenariusze, które przygotowałam dla przedszkola Miejskiego nr 5 w Tarnówku. W ostatnim podrozdziale przedstawiłam autoewaluację, w której odniosłam się do swoim działań i doświadczeń, które zdobyłam podczas projektu edukacyjnego. Ostatnim etapem pracy jest zakończenie, w którym ukazałam wnioski sformułowane na podstawie powyższych rozdziałów.
512. Przyjaźnie dziecięce czynnikiem wzmacniającym pozytywny rozwój emocjonalny uczniów w wieku wczesnoszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Streszczenie Tematem mojej pracy licencjackiej są przyjaźnie dziecięce, potraktowane jako czynnik wzmacniający pozytywny rozwój emocjonalny uczniów w wieku wczesnoszkolnym. Celem pracy jest ukazanie istoty pozytywnych stosunków międzyludzkich, które pełnią ważną rolę już na etapie edukacji początkowej. Przyjaźń oraz jej następstwa są bardzo ważnym czynnikiem kształtującym dojrzałość emocjonalną dziecka. Uczeń lubiany i akceptowany przez rówieśników ma wyższe poczucie własnej wartości, a co za tym idzie lepszy start w dorosłe życie. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym, dokonałam analizy literatury przedmiotu. Przedstawiłam w nim sylwetkę rozwoju dziecka wczesnoszkolnego, istotę i wartość przyjaźni dziecięcej oraz rolę, jaką pełni w życiu każdego człowieka. Podkreśliłam tez, rolę nauczyciela w tym zakresie. W rozdziale drugim zawarłam projekt własnych działań edukacyjnych „Jestem przyjacielem”. Wyjaśniłam w nim znaczenie projektu oraz zamieściłam autorsko opracowane scenariusze zajęć .W rozdziale trzecim dokonałam ewaluacji zrealizowanego projektu. Wyjaśniłam, czym jest ewaluacja, wskazałam warunki realizacji projektu i przedstawiłam autoewaluację.
513. Zastosowanie wybranych gier i zabaw w edukacji wczesnoszkolnej dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Tematem mojej pracy licencjackiej jest zastosowanie wybranych gier i zabaw w edukacji wczesnoszkolnej. Gry i zabawy są rozległym tematem i mają szerokie zastosowanie. Dzięki nim uczniowie uczą się przestrzegania pewnych ustalonych norm i zasad. Oddziałują one na rozwój dzieci, ich nauczanie i zdobywanie nowych umiejętności. W pracy wskazywałam na odchodzenia od tradycyjnych metod nauczania na rzecz gier i zabaw, mogących przyczynić się do wyrównania poziomu umiejętności uczniów zdolnych i słabszych. Dzięki wspólnemu działaniu wszyscy uczniowie mają okazję pracować w swoim tempie. Zastosowanie gier i zabaw w edukacji inspiruje uczniów do samodzielnego myślenia i kreatywnego i działania. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdział pierwszym przedstawiłam sylwetkę rozwojową dziecka w wieku wczesnoszkolnym, znaczenie gier i zabaw w edukacji, podkreśliłam również rolę nauczyciela, pełnione i zadania. Poruszyłam też temat wypalenia zawodowego i jego konsekwencje. W rozdziale drugim zawarłam projekt własnych działań edukacyjnych „Bawimy się i gramy, dużą wiedzę mamy”. Przedstawiłam cele i przebieg projektu zrealizowanego w oparciu o pięć autorskich scenariuszy: ,, Konstruowanie gier planszowych”, ,,Wykonywanie działań matematycznych w zakresie 100”, ,,Jestem wyjątkowy”, ,,Dbamy o środowisko”, ,,Zabawy ortograficzne”. Rozdział trzeci zawiera ewaluację zrealizowanego projektu. Wyjaśnione jest pojęcie ewaluacji i wskazane jej rodzaje, omówione są warunki realizacji,ewaluacja przeprowadzonych zajęć oraz autoewaluacja. W zakończeniu zaakcentowałam znaczenie stosowania gier i zabaw w edukacji wczesnoszkolnej.
514. Wzmacnianie świadomości praw i obowiązków uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Temat mojej pracy licencjackiej to „ Wzmacnianie świadomości praw i obowiązków uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej”, tym samym głównym celem pracy było kształtowanie i wzmacnianie świadomości praw i obowiązków uczniów. Wybrałam ten temat, ponieważ uważam, iż prawa dziecka powinien znać każdy, a w szczególności dzieci, których ten temat dotyczy. Praca ma charakter projektów, składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia , bibliografii i aneksu. W rozdziale pierwszym dokonałam analizy wybranych pozycji literatury przedmiotu adekwatnie do zagadnienia wskazanego w temacie . Opisałam historię kształtowania się praw dziecka, wskazując na postawę i działalność Janusza Korczaka, pierwszego niekonstytucyjnego rzecznika praw dziecka. Przedstawiłam również proces Powstawania Konwencji Praw Dziecka oraz instytucji Rzecznika Praw Dziecka. Skupiłam się również na przedstawieniu ważnej roli nauczyciela w procesie nauczania i wychowania dziecka, w którym nabywanie wiedzy na temat praw i obowiązków jest bardzo istotne dla kształtującej się u dziecka pewności siebie oraz poczuciu własnej wartości. Informacje o prawach dziecka, Konwencji Praw dziecka oraz gotowej do niesienia pomocy instytucji rzecznika praw dziecka może być również pomocna w zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa u dzieci . Rozdział drugi to projekt własnych działań edukacyjnych „Uczniowie, ich prawa i obowiązki”, a w nim wyjaśnienie czym jest projekt oraz autorskie scenariusze zajęć z uczniami klasy trzeciej szkoły podstawowej, z tematyką praw i obowiązków dzieci. Rozdział trzeci to ewaluacja zrealizowanego projektu własnych działań edukacyjnych . Ewaluacja wykazała , że założone cele realizowanych zajęć zostały osiągnięte. W zakończeniu dokonałam podsumowania moich działań, podkreślając, że tematyka praw i obowiązków dziecka jest niezmiernie istotna.
515. Budowanie poczucia własnej wartości dzieci w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
516. Kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania uczniów klasy drugiej szkoły podstawowej dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Tematem mojej pracy jest kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci w klasie drugiej. Podjęłam taki temat, ponieważ uważam, że już od najmłodszych lat powinno uczyć się dzieci jak powinno się prawidłowo odżywiać i jakie produkty są korzystne dla naszego zdrowia. Moja praca ma charakter projektowy. Projekt własnych działań edukacyjnych „Zadbajmy o zdrowie” skierowałam do dzieci z klasy drugiej. Napisana przeze mnie praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii i aneksów. Pierwszy rozdział składa się z trzech podrozdziałów. W pierwszym podrozdziale zamieściłam sylwetkę rozwoju psychofizycznego dziecka wczesnoszkolnego. W drugim przedstawiłam problematykę mojej pracy, a w trzecim podrozdziale opisałam rolę oraz zadania nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Drugi rozdział składa się z dwóch podrozdziałów. Pierwszy z nich to teoretyczne ujęcie projektu i cel projektu, a drugi podrozdział zawiera autorsko opracowanych scenariuszy. Trzeci rozdział poświęcony jest ewaluacji. W pierwszym podrozdziale opisuję definicję ewaluacji na podstawie literatury. Drugi podrozdział to kontekst sytuacyjny realizacji mojego projektu, w którym przedstawiam gdzie i z jakimi dziećmi pracowałam. Trzeci podrozdział to opis wszystkich zajęć prowadzonych przeze mnie w oparciu o scenariusze. W ostatnim czwartym podrozdziale dokonałam swojej autoewaluacji, która dotyczyła realizowanego przeze mnie projektu edukacyjnego.
517. Wykorzystanie wybranych technik dramowych w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym dr Halina Dmochowska Pedagogika - edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, zaoczne I stopnia
Tematem niniejszej pracy licencjackiej jest wykorzystanie wybranych technik dramowych w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Celem pracy jest przedstawienie teoretycznych źródeł dramy edukacyjnej i jej istoty oraz ukazanie znaczenia nauczyciela wychowania przedszkolnego w organizacji i przebiegu dramy. Przy tworzeniu pracy zrealizowany został autorski projekt edukacyjny „W krainie baśni” skierowany do grupy pięciolatków. Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy to analiza zagadnienia wykonana w oparciu o literaturę przedmiotu, na który składają się: przedstawienie sylwetki psychofizycznej dziecka w wieku przedszkolnym, teoretyczne aspekty dramy edukacyjnej oraz ukazanie roli nauczyciela wychowania przedszkolnego w pracy technikami dramowymi. W drugim rozdziale zaprezentowany został autorski projekt edukacyjny „W krainie Baśni” wraz z jego celami, założeniami, kontekstem oraz szczegółowymi scenariuszami zajęć. Trzeci rozdział to ewaluacja projektu, w którym przedstawiono teoretyczne założenia procesu ewaluacji oraz efekty własnych działań edukacyjnych. Najważniejszą częścią pracy jest autorski projekt edukacyjny, stworzony na podstawie wiedzy autorki zdobytej podczas trzech lat studiów na kierunku Pedagogika: Edukacja Wczesnoszkolna i Wychowanie Przedszkolne oraz jej własnych doświadczeń. Atutem pracy są fotografie umieszczone w aneksach, ukazujące pracę dzieci i nauczyciela podczas zajęć prowadzonych metodą dramy.
518. Metody i formy pracy streetworkerów z dziećmi na terenie Wrocławia prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek Pedagogika, zaoczne II stopnia
Niniejsza praca "Metody i formy pracy streetworkerów z dziećmi na terenie Wrocławia" zajmuje się tematyką związaną ze streetworkingiem. Praca ta miała na celu opisanie metod pracy streetworkerów, w związku z tym respondentami badań byli działający w minionych latach, a także aktualnie – streetworkerzy. Dzięki ich opinii wyróżniono poszczególne metody pracy oraz formy wsparcia, którymi zajmowali się bądź zajmują nadal w swojej pracy zawodowej. W pracy podjęto się próby scharakteryzowania zjawiska streetworkingu z dziećmi i młodzieżą, pochylono się nad pojęciem dziecka ulicy. Rozpatrzone zostały kwestie, które były głównymi oraz szczegółowymi problemami pracy. Głównym pytaniem postawionym w badaniu było pytanie o metody pracy badanych streetworkerów. Postawiono także trzy pytania szczegółowe, które były wyznacznikiem przeprowadzonych badań. Analizie zostały poddane - organizacje zajmujące się streetworkingiem z dziećmi we Wrocławiu, sylwetka streetworkera oraz cechy charakteru dzieci ulicy. Badania zostały przeprowadzone metodą indywidualnych przypadków, użyto techniki wywiadu, zaś narzędziem badań był kwestionariusz wywiadu. Badania zostały przeprowadzone indywidualnie, z 8 osobami, które pracowały bądź nadal pracują jako streetworkerzy na terenie Wrocławia. Respondenci to osoby, które posiadają duże doświadczenie w pracy z dziećmi, zarówno jako streetworkerzy, a także jako wychowawcy w różnych stowarzyszeniach czy fundacjach zajmujących się działalnością opiekuńczo-wychowawczą. Czterech badanych to streetworkerzy, którzy działali czynnie w minionych latach. Pomimo tego, że już nie zajmują się streetworkingiem, zgodzili się podzielić swoim doświadczeniem i zdobytą wiedzą na ten temat. Dzięki temu autorka uzyskała większy obraz tego, jakie zmiany zaszły w pracy streetworkerów w przeciągu ostatnich lat. Wśród metod pracy respondenci wymienili przede wszystkim jako najważniejsze – wejście w środowisko dziecka. Ponad to wymienione zostały metody takie jak – pomoc indywidualna, poradnictwo, praca zespołowa, organizacja czasu wolnego, animacje podwórkowe oraz realizacje własnych projektów i pomysłów. Dzięki odpowiedziom respondentów wyróżnione zostały poszczególne projekty realizowane przez streetworkerów. W pracy podjęto się również próby kategoryzacji dzieci ulicy. Według analizy badań, podopiecznymi badanych respondentów są dzieci borykające się z wieloma problemami. Wśród wymienionych cech charakteru wyróżnione zostały: agresja, nadpobudliwość, postawa bierna, zobojętnienie, ale też szczerość, potrzeba zrozumienia i akceptacji. Według odpowiedzi respondentów, zjawisko streetworkingu z dziećmi we Wrocławiu jest cały czas nowatorską metodą pracy. Wyróżnione zostały 4 organizacje pozarządowe, które działają w mieście na rzecz pracy z wykluczonymi dziećmi i młodzieżą. Są to Stowarzyszenie Aktywnych Społecznie Trampolina, Stowarzyszenie Edukacja Krytyczna, Fundacja Salida oraz Stowarzyszenie Tratwa. Opisana została historia powstania, a także głów
519. Kobiecość i męskość w kontekście ról społecznych w opiniach dzieci w wieku szkolnym dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika, zaoczne II stopnia
Przedmiotem pracy dyplomowej jest opinia uczniów klas szkół podstawowych na temat kobiecości i męskości. Opisuje czynniki wpływające na wizerunek przedstawicieli obu płci. Są to między innymi stereotypy płciowe, sytuacja zawodowa czy życie rodzinne. W części badawczej zawarte zostały informacje uzyskane od badanych w trakcie wywiadu. Dotyczą one istoty kobiecości i męskości, ról społecznych pełnionych przez kobiety i mężczyzn oraz ideału kobiecości i męskości.
520. Funkcjonowanie ojczyma w rodzinie w narracji dorosłych dzieci dr hab. Rafał Włodarczyk Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tematem mojej pracy jest funkcjonowanie ojczyma w rodzinie w narracji dorosłych dzieci. Ze względu na podjętą przeze mnie problematykę, w pracy badawczej celem jest uzyskanie wiedzy na temat postrzegania osoby ojczyma w narracji dorosłych dzieci. Praca złożona jest z pięciu rozdziałów: trzech teoretycznych, jednego metodologicznego oraz ostatniego, uwzględniającego analizę badań. W pierwszym rozdziale teoretycznym niniejszej pracy przedstawiona zostaje ogólna charakterystyka rodziny, która uwzględnia kluczowe jej zagadnienia. Na podstawie wiedzy naukowej przedstawione zostaje pojęcie rodziny oraz jej typy. W dalszej części tego rozdziału określone zostają więzi rodzinne, funkcje rodziny, style wychowania oraz typy postaw rodzicielskich. Kolejny rozdział teoretyczny poświęcony zostaje zagadnieniom związanym z męskością oraz ojcostwem. W wyniku współczesnych przeobrażeń rodziny, w tym uwzględnianej pozycji ojca przedstawiony zostaje współczesny wzorzec męskości, proces kształtowania się męskości oraz kryzys męskości nawiązujący do kryzysu ojcostwa. Ostatni, trzeci rozdział teoretyczny przedstawia wiedzę naukową w zakresie rodzin zrekonstruowanych. Scharakteryzowane zostaje pojęcie i struktura rodzin zrekonstruowanych. Ukazany zostaje proces rekonstrukcji rodziny oraz wiedza na temat relacji panujących między ojczymem, a dzieckiem. W rozdziale czwartym zawarte zostały metodologiczne podstawy badań własnych. Zostały w nim określone pojęcie i charakterystyka nauki oraz badań naukowych, pojęcie metodologii, przedmiot badań, problematyka, cel oraz problemy badawcze. Ponadto, opisana została charakterystyka badań pedagogicznych oraz schemat badawczy. Zdefiniowane zostały również metody, techniki i narzędzia badawcze, w tym wykorzystane w niniejszej pracy badawczej. Przedstawiona została charakterystyka badań, oraz etyka badań naukowych. W rozdziale piątym przedstawiona zostaje charakterystyka badań, ujęta zostaje analiza badań z uwzględnieniem poszczególnych badanych oraz wnioski wynikające z przeprowadzonych badań własnych. W pracy starałam się przedstawić wiedzę naukową, która ukazuje istotne treści związane z zagadnieniem rodziny zrekonstruowanej oraz na podstawie badań własnych, obraz ojczyma w postrzeganiu dorosłych dzieci.
521. Rodzina niepełna w filmie dr hab. Rafał Włodarczyk Pedagogika, zaoczne II stopnia
Praca dyplomowa jest analizą obrazu rodziny niepełnej kreowanego we współczesnym filmie. Głównym celem jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób przedstawiana jest rodzina niepełna w filmie oraz dogłębne zbadanie wszelkich aspektów z tym związanych - realizacja funkcji rodziny, rodzaj więzi kształtujących się między jej członkami, problemy, z jakimi zmagają się rodziny monoparentalne, czy też ukazanie, w jaki sposób postrzegane są przez osoby z zewnątrz. W pracy poruszam kwestie związane z rodziną i jej kształtowaniem się na przestrzeni wieków oraz rolą pedagogiki rodziny. Dogłębnej analizie zostało poddane zjawisko monoparentalności. Dodatkowo istotnym elementem pracy jest rozdział dotyczący popkultury oraz roli mediów w wychowaniu i edukacji. Część metodologiczna pracy określa, czym jest metodologia, jakie wyróżniamy strategie badań, czym są metody i techniki badań, schemat badawczy, etyka badacza, a także wskazuje na cele moich badań oraz problem badawczy. Ostatnią częścią pracy stanowi studium indywidualnego przypadku samotnej matki w serialu "Wielkie kłamstewka" - jest to interpretacja i analiza zebranego materiału badawczego oraz podsumowanie badań własnych.
522. Osoba ze spektrum autyzmu jako bohater filmowy dr hab. Rafał Włodarczyk Pedagogika, zaoczne II stopnia
Praca pt. „Osoba ze spektrum autyzmu jako bohater filmowy”. Głównym celem pracy było uzyskanie wiedzy na temat sposobu przedstawienia osób ze spektrum autyzmu w literaturze filmowej, na przykładzie serialu „Atypowy”. Praca jest podzielona na cztery części. W pierwszej zostały opisane definicje oraz klasyfikacja niepełnosprawności. Występuje również opis niepełnosprawności intelektualnej oraz stereotypy, które występują w społeczeństwie. Następnie została przedstawiona krótka historia autyzmu oraz przykładowe koncepcje powstawania tego zaburzenia. W kolejnym rozdziale opisano charakterystykę osób ze spektrum autyzmu, natomiast ostatni podrozdział zawiera informacje na temat terapii osób autystycznych w Polsce. W drugiej części zostały podjęte tematy związane z mediami. W pierwszym podrozdziale opisano charakterystykę mediów, sposoby komunikacji, rodzaje mediów. Następnie został przedstawiony wizerunek osób niepełnosprawnych w literaturze filmowej na przestrzeni lat. Kolejna część zawiera zagadnienia związane z metodologią badań własnych. Występuje tam charakterystyka nauki oraz metodologii badań. W kolejnych podrozdziałach został opisany przedmiot oraz cel badań, a także problemy badawcze, strategie oraz schematy badawcze, metody, techniki i narzędzia badawcze, a także etyka badań naukowych. W ostatnim rozdziale pracy zostały opisane wyniki oraz interpretacja badań własnych. Na początku występuje przebieg badań, następnie opisano charakterystykę postaci występujących w serialu „Atypowy”. Kolejne podrozdziały poświęcono analizie obszarów, które zostały wyodrębnione w problemach badawczych, czyli relacje rodzinne, funkcjonowanie, nietypowe zachowania, empatia, sposoby komunikacji oraz możliwości terapeutyczne występujące w serialu „Atypowy”.
523. Obraz kobiety niedostosowanej społecznie w wybranych filmach familijnych. perspektywa pedagogiczna dr hab. Rafał Włodarczyk Pedagogika, zaoczne II stopnia
Praca pt. "Obraz kobiety niedostosowanej społecznie w wybranych filmach familijnych. Perspektywa pedagogiczna." Obraz kobiety w filmie uległ zmianie, zarówno, jeśli mówimy o pozytywnych postaciach, jak i antybohaterach. W mojej pracy analizuję obraz kobiety niedostosowanej społecznie w wybranych filmach familijnych. Najbardziej interesuje mnie to, w jaki sposób została przedstawiona kobieta pod względem wizerunku, intelektu, relacji z innymi, posiadanych zdolności, a także stosunku do własnej osoby. Powyższe zagadnienia są niezwykle ważne ze względu na odbiorców filmów familijnych, którymi są również dzieci. Niniejszą pracę rozpoczynam objaśnieniem zagadnień związanych z filmem jako fenomenem kultury popularnej. Omawiam istotę kultury popularnej, mass mediów, jako pośredniego środowiska wychowawczego, antybohatera a także znaczenie filmu familijnego w kontekście edukacji kulturalnej. W kolejnym rozdziale przedstawiłam pojęcie płci kulturowej. Ukazuję związek wychowania z kształtowaniem się tożsamości płciowej oraz znaczenie socjalizacji płciowej w procesie uspołeczniania dziecka, a w szczególności wpływu rodziny na jej kształtowanie. Poruszyłam temat funkcjonujących stereotypów płci, które również stanowią ważny element socjalizacji płciowej jednostki. Na zakończenie podejmuję zagadnienie patologii społecznej z uwzględnieniem przyczyn jej powstawania, a także niedostosowania społecznego, rozpatrując jego stadia, przejawy i kryteria. Podczas realizacji badań szukałam odpowiedzi na pytanie, które zarazem jest głównym problemem badawczym – Jaki obraz kobiety niedostosowanej społecznie przedstawiany jest w wybranych filmach familijnych? Za pomocą wyznaczonego przeze mnie schematu dokonałam analizy postaci: Złej Królowej oraz Diaboliny pod kątem wyglądu zewnętrznego postaci, cech charakteru, usposobienia, wyznawanych wartości, relacje z innymi, posiadanych zdolności, czynników społecznych, jakie przyczyniają się do ich niedostosowania społecznego. Film familijny skierowany jest zarówno do dzieci, ich rodziców i starszego rodzeństwa. Rozpowszechniany przez mass media jest częścią dorobku kultury popularnej a także zaliczany jest do form edukacji nieformalnej. Film jest źródłem doświadczenia, które pomaga w zrozumieniu świata, budowaniu własnego obrazu poprzez identyfikację z bohaterem i przejmowaniem od niego wszelakich wzorców. Pobudza wyobraźnię i umożliwia utożsamianie z postaciami zarówno dobrymi, jak i złymi, których zachowania powodują ujemne następstwa dla rozwoju jednostki z uwagi na nieprzestrzeganie powszechnie obowiązujących norm moralnych, obyczajowych i kulturowych.
524. Rola doradcy zawodowego w akademickich biurach karier dr hab. Rafał Włodarczyk Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Praca porusza kwestie związane z rolą doradców zawodowych pracujących w akademickich biurach karier (ABK). Znajdują się w niej informacje dotyczące wykształcenia i kwalifikacji doradców zawodowych, którzy pracują w swoim zawodzie. Omówione w niej zostały podstawowe zadania i obowiązki, które należą do pracy owego specjalisty. Praca zawiera również informacje, w jaki sposób doradcy zawodowi postrzegają efekty swojej pracy zawodowej. Doradcy zawodowi pracujący w akademickich biurach karier posiadają zróżnicowane kwalifikacje zawodowe. Tyczy się to w szczególności momentu, kiedy rozpoczynają swoją pierwszą pracę w zawodzie. Spowodowane jest to brakiem formalnych ograniczeń, a zarazem jasnych wytycznych dotyczących tego, kto może wykonywać tę profesję. Owi specjaliści wykonują szereg różnorodnych działań, które należą do stałej oferty biur karier skierowanej do studentów i absolwentów. Ponadto, realizują oni dodatkowe zadania wynikające z funkcjonowania jednostki w której świadczą pracę. Na przestrzeni ostatnich lat zakres zadań i obowiązków doradców zawodowych znacznie się poszerzył. Mimo iż obszar doradztwa zawodowego na uczelniach wyższych boryka się z licznymi niedogodnościami, to doradcy zawodowi są z reguły zadowoleni ze swojej pracy. Szczególną radość sprawia im możliwość niesienia pomocy innym ludziom, a jako sukces zawodowy określają zadowolenie klienta.
525. Filozofia kaizen jako alternatywa dla rozwoju zawodowego współczesnego nauczyciela dr hab. Rafał Włodarczyk Pedagogika, zaoczne II stopnia
Filozofia kaizen jest dobrze znana w świecie, powszechnie utożsamia się ją z jedną z kluczowych koncepcji zarządzania. Niemniej jednak w literaturze przedmiotu, jak dotąd, nie odnalazłam opracowania zawierającego ideę aplikacji czy adaptacji założeń filozofii kaizen do pedeutologii, a szczególnie do rozwoju zawodowego nauczyciela. Według mnie taka propozycja jest możliwa i w swojej pracy starałam się ukazać, że w pedeutologii jest miejsce na nowe kierunki myślenia o nauczycielu. Przedmiotem badań w pracy jest filozofia kaizen jako alternatywa dla rozwoju zawodowego współczesnego nauczyciela. W celu zgłębienia wiedzy na wybrany temat, przeprowadziłam badania literatury przedmiotu z zakresu trzech obszarów badawczych: edukacji alternatywnej, pedeutologii oraz filozofii kaizen. Celem badań jest wytworzenie wiedzy o możliwościach aplikacji filozofii kazien w obszarze zagadnień współczesnej pedeutologii, ukazanie, że przy pomocy założeń filozofii kaizen nauczyciel może znacznie wzbogacić swój rozwój zawodowy, oprócz podjęcia formalnej ścieżki awansu zawodowego. W pierwszym rozdziale mojej pracy przedstawiłam założenia badawcze, uzasadniając charakter i wybór metody badań. W mojej pracy wykorzystałam metodę interpretacji danych – hermeneutykę, którą zastosowałam w całej pracy. Za Stanisławem Palką przyjęłam schemat pracy teoretyczno-praktycznej, który służy budowaniu systemu teoretycznej wiedzy pedagogicznej, a także rozwiązywaniu problemów bieżącej praktyki wychowania, kształcenia i samokształcenia człowieka. W kolejnym rozdziale analizowałam obszar edukacji alternatywnej, gdzie zajęłam się głównie ustaleniem czym owa alternatywność jest i co o niej przeświadcza. Omówiłam również podział edukacji alternatywnej dokonanej przez Śliwerskiego i starałam się wyjaśnić powody występowania tego rodzaju edukacji. Następnie omówiłam zagadnienie pedeutologii. Badania w tym obszarze rozpoczęłam od historycznego aspektu formowania się zawodu nauczyciela na przestrzeni wieków, by następnie skupić się na współczesnym pojmowaniu nauczyciela. Dokonałam przeglądu wybranych podejść do roli i zadań współczesnego nauczyciela. Moje poszukiwania koncentrowały się na różnych typach nauczyciela, które wyłaniają się ze współczesnej literatury przedmiotu. Następnie skupiłam się na różnych aspektach pracy nauczyciela: rozwoju zawodowym, doskonaleniu i dokształcaniu, instytucjonalnym i moralnym wymiarze zawodu nauczyciela oraz wypaleniu zawodowym. Filozofia kaizen jest kolejnym z przeanalizowanych przeze mnie w pracy obszarów badawczych. Ustaliłam genezę filozofii kaizen, przybliżyłam jej istotę oraz ukazałam różne możliwości i narzędzia, jakie filozofia kaizen ze sobą niesie. Ostatni rozdział pracy jest uwieńczeniem moich dwuletnich badań. W tym miejscu odpowiadam na następujący problem badawczy: w jaki sposób i w jakim zakresie współczesny nauczyciel może wykorzystać filozofię kaizen jako alternatywę dla rozwoju zawodowego? Wyniki moich badań, ukazują, że filozofia
526. Edukacja pozaformalna młodzieży w wieku szkolnym w kontekście realizacji potrzeb kulturalnych dr hab. Rafał Włodarczyk Pedagogika, zaoczne II stopnia
Praca magisterska poświęcona jest zagadnieniu edukacji pozaformalnej młodzieży w wieku szkolnym w kontekście realizacji potrzeb kulturalnych na terenie Dzierżoniowa. Celem niniejszej pracy było uzyskanie wiedzy na temat sposobów uczestnictwa w kulturze młodzieży w wieku szkolnym w zakresie edukacji pozaformalnej. Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział zawiera definicje najważniejszych pojęć oraz zagadnień związanych z tematem edukacji pozaformalnej i jej roli w życiu młodzieży. Punktem wyjścia uczyniłam zagadnienie kultury, następnie opisałam pedagogikę kultury i jej cele. Skupiłam się również na ukazaniu szkoły i środowiska lokalnego jako miejsca realizacji edukacji kulturowej. W rozdziale drugim opisałam rolę edukacji pozaformalnej w życiu dzieci i młodzieży, wskazałam definicje oraz jej główne zadania. Poruszyłam także tematykę wykorzystania czasu wolnego w odniesieniu do edukacji pozaformalnej. Rozdział trzeci został poświęcony metodologicznym podstawom pracy. Zostały w nim określone: cel, problematyka badań i pytania badawcze a także metody i techniki badawcze oraz środowisko badań, czyli Dzierżoniów. W rozdziale czwartym zawarłam szczegółowe wyniki badań własnych zawierające m. in. informacje dotyczące charakterystyki badanej populacji oraz odpowiedzi na pytania badawcze. W tym miejscu czytelnik dowie się również jakie miejsca kulturowe są najczęściej wybierane przez młodzież i dlaczego, a które z miejsc są mniej popularne i co jest tego powodem. Praca zawiera również moje rekomendacje dotyczące poprawy oferty edukacji pozaformalnej Dzierżoniowa skierowanej do młodzieży.
527. Wiedza terapeutów zajęciowych na temat potrzeb osób starszych. Perspektywa pedagogiczna dr hab. Rafał Włodarczyk Pedagogika, zaoczne II stopnia
Problem główny niniejszej pracy brzmi Jaką wiedzą dysponują absolwenci terapii zajęciowej rocznika 2018 Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu na temat potrzeb osób starszych? Celem badań jest poznanie wiedzy terapeutów zajęciowych z rocznika 2018 na temat potrzeb osób starszych. Badania osadzone zostały w schemacie studium przypadku. Zebrany bogaty materiał empiryczny ukazuje szeroką, choć nie do końca uporządkowaną wiedzę terapeutów zajęciowych. Metodę badawczą stanowi wywiad, a technikę badawczą stanowią dyspozycje do wywiadu. W niniejszej pracy magisterskiej ukazano problematykę potrzeb osób starszych oraz oczekiwanej wiedzy specjalistów z nimi pracujących, tzn. terapeutów zajęciowych kształconych według zachodniego modelu. Rezultaty przeprowadzonych badań wskazują na rozbudowaną wiedzę dotyczącą wybranych potrzeb osób starszych posiadanej przez absolwentów terapii zajęciowej.
528. Integracja uczniów z niepełnosprawnością w szkole podstawowej z perspektywy rodziców uczniów pełnosprawnych dr hab. Rafał Włodarczyk Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tematem mojej pracy jest integracja uczniów z niepełnosprawnością w szkole podstawowej z perspektywy rodziców uczniów pełnosprawnych. Ze względu na to, iż integracja w szkole ogólnodostępnej ma swoich zwolenników ale także krytyków, postanowiłam poznać opinie rodziców uczniów pełnosprawnych dotyczące zjawiska integracji. Moja praca złożona jest z pięciu rozdziałów. Pierwszy rozdział dotyczy integracji społecznej osób z niepełnosprawnością. Podjęta w nim tematyka przedstawia definicje, koncepcje oraz formy integracji. Swoją uwagę poświęciłam również relacjom uczniów w grupie integracyjnej, które są ważnym aspektem w integracji oraz pracy nauczyciela z uczniem z niepełnosprawnością. Drugi rozdział pracy dotyczy współpracy rodziców ze szkołą, która jest istotnym elementem integracji. Zawarte w nim treści dotyczą definicji współpracy, celów oraz form. Omówione w nim zostały również czynniki warunkujące efektywną współpracę oraz czynniki, które ją utrudniają. Rozważania zawarte w trzecim rozdziale dotyczą specyficznych trudności w uczeniu się, które uwarunkowane są zaburzeniami słuchowymi, wzrokowymi, ruchowymi, zaburzeniami mowy oraz które wynikają z niepełnosprawności intelektualnej i ze spektrum zaburzeń autystycznych. Czwarty rozdział pracy dotyczy metodologicznych podstaw badań własnych. Rozważania w nim zawarte dotyczą problemu badawczego, problemów szczegółowych, metod zbierania danych, narzędzi badawczych. W tym rozdziale przedstawiony został również schemat badawczy oraz etyczne podstawy badań własnych. Ostatni rozdział pracy to analiza badań własnych. Znajduje się w nim interpretacja wypowiedzi badanych respondentek, których dzieci uczęszczają do Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Bralinie dotyczących obrazu integracji uczniów z niepełnosprawnością w postrzeganiu rodziców uczniów pełnosprawnych oraz wnioski wyciągnięte z badań. Na końcu pracy zamieszczone zostały aneksy w których widnieją wywiady przeprowadzone z rodzicami uczniów pełnosprawnych. Cała praca ukazuje treści istotne dla zjawiska integracji oraz obraz integracji w postrzeganiu rodziców uczniów pełnosprawnych.
529. Jakość życia osób starszych w ich własnej perspektywie dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Celem pracy było przedstawienie zagadnienia jakości życia seniorów uwzględniając cztery domeny - somatyczną, socjalną, środowiskową i psychologiczną. Temat został opisany w oparciu o teoretyczną analizę tematyki starości, zmian demograficznych oraz różnych koncepcji starzenia się. Następnie dokonano przeglądu literatury w zakresie jakości życia, sposobów jej badania oraz analizowania przez badaczy różnych dziedzin naukowych. Kolejnym krokiem było przygotowanie podstaw metodologicznych badań własnych oraz przeprowadzenie analizy uzyskanych wyników. Dane zaprezentowano na wykresach, a wnioski przedstawiono w formie postulatów pedagogicznych.
530. Postrzeganie własnej roli życiowej przez wierzących singli należących do Kościoła dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Niniejsza praca dyplomowa porusza tematykę życia w pojedynkę, postrzeganego zarówno z perspektywy nauki Kościoła Katolickiego, jak i wierzących singli będących jego częścią. Za przedmiot badań zostały obrane refleksje singli podejmowane na temat własnego powołania, zaangażowania, marzeń i planów życiowych, relacji interpersonalnych oraz doświadczeń związanych z funkcjonowaniem w Kościele Katolickim. Celem badań będących podstawą dla tej pracy jest z kolei eksploracja i interpretacja refleksji na temat własnych ról życiowych, zawartych w narracjach badanych osób. Motywacją do podjęcia badań w tej przestrzeni było poszukiwanie literatury traktującej o osobach żyjących w pojedynkę, postrzeganych z perspektywy wiary katolickiej i doktryny Kościoła Katolickiego oraz idące za tym dostrzeżenie braku publikacji na ten temat. Pierwszy rozdział pracy jest zestawieniem licznych definicji dotyczących osób żyjących w pojedynkę. Przedstawione zostały w nim także różnorodne typologie singli, według których można postrzegać prezentowane przez nich sposoby życia lub też przyczyny braku partnera. W odniesieniu do literatury przedmiotu zostały dookreślone psychologiczne aspekty życia bez partnera. Podjęto też analizę singlizmu w odniesieniu do doktryny Kościoła Katolickiego oraz literatury religijnej. Drugi rozdział jest opisem metodologii jakościowej, zastosowanej w toku badań przeprowadzonych na potrzeby pracy. Przedstawiono w nim metodę prowadzenia badań, jaką jest wywiad swobodny skategoryzowany, który pozwolił uzyskać niezbędne do dalszej analizy dane. W zakończeniu drugiego rozdziału opisano również zastosowane metody analizy danych, takie jak: kodowanie znaczeń, klasyfikowanie wypowiedzi, a także analiza języka i autokomentarzy. Zwieńczeniem pracy jest analiza i interpretacja danych, uzyskanych podczas pięciu przeprowadzonych wywiadów, z której wynika, że badani single mają jasno określone własne powołanie, większość rozmówców świadomie podejmuje się licznych działań w przestrzeni relacji międzyludzkich, rodziny oraz Kościoła Katolickiego. Uzyskane dane pozwalają stwierdzić, że osoby badane są zasadniczo zadowolone z pełnionych przez siebie, w różnych przestrzeniach życia, ról. Jednakże w interpretowanych fragmentach wypowiedzi pojawiają się także głosy wskazujące na tęsknotę wynikającą z braku partnera czy też niepewność w odkrywaniu własnego powołania życiowego.
531. Jakość życia polskich rodzin na emigracji dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Celem niniejszej pracy było przedstawienie życia polskich rodzin zamieszkujących obecnie poza granicami kraju. W pierwszym rozdziale został przedstawiony temat emigracji w ujęciu historycznym, co z pewnością stanowiło ważny element owego zjawiska. Ponadto kluczowym elementem pracy jest podrozdział, w którym podjęta została próba opisania i usystematyzowania typologii procesów emigracyjnych. Procesy migracyjnej stanowią zwartą całość, wiele dyscyplin naukowych podejmuje się próby związanej z wyjaśnieniem owego zjawiska. Ostatni podrozdział dotyczył jakości życia i tego co na nią ma wpływ. Poznanie czynników wpływających na jakość życia pozwoliło w pewnym stopniu poznać motywacje jakimi kierują się ludzie podejmujący decyzje o wyjeździe z kraju.
532. Zaangażowanie rodziców w rozwój dziecka z Zespołem Downa dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Głównym celem pracy jest zweryfikowanie zaangażowania rodziców wychowujących dziecko z Zespołem Downa. W badaniach posłużono się wywiadem swobodnym pogłębionym, przeprowadzonym na podstawie planu wywiadu. Grupą badawczą są trzy małżeństwa mające dzieci z Zespołem Downa. Moi rozmówcy pochodzili z różnych środowisk miejskich jak i wiejskich. Terenem badań były domy mieszkalne rodzin, bądź w przypadku jednego małżeństwa kawiarnia. Praca została podzielona na cztery rozdziały. W pierwszej części zostało przedstawione rodzicielstwo jego role i postawy w oparciu i literaturę przedmiotu. W drugim rozdziale opisane są definicje Zespołu Downa, przyczyny i objawy. Podkreślone zostały role rodziców w wychowaniu dzieci niepełnosprawnych, a także sytuacje kryzysowe doświadczane przez rodziców w skutek pojawienia się dziecka z trisomią chromosomu 21. Trzecia części składa się pojęć metodologicznych. W czwartym rozdziale znajduje się interpretacja badań własnych. Po analizie wywiadów można zauważyć dużą aktywność rodziców w rozwój dziecka z Zespołem Downa. Rodzice dążą do zdobywania jak największej wiedzy na temat trisomii chromosomu 21. Badane małżeństwa są świadome wczesnej interwencji, dlatego starają się zapewnić dzieciom najlepszych specjalistów. Dbają o rehabilitację i usprawnianie swoich pociech. Pragną aby jak najlepiej funkcjonowały w społeczeństwie, dlatego uczęszczają do placówek integracyjnych oraz na zajęcia grupowe. Poświęcają dużo czasu swoimi dzieciom, aby w przyszłości mogły być bardziej samodzielne.
533. Znaczenie udziału w sesjach coachingowych – perspektywa prowadzących i klientów dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca magisterska dotyczy sesji coachingowych w perspektywie coachów i klientów. Moim celem było zbadanie znaczenia sesji w ich życiu. W pierwszym rozdziale omówiłam definicje coachingu i jego klasyfikacje. Porównałam go też z innymi formami pomocy. Drugi rozdział zawiera opis wzajemnym oddziaływań coacha i klienta. W kolejnym rozdziale skupiłam się na metodologii badań związanych z sesjami coachingowymi. W ostatnim rozdziale przestawiłam interpretację moich badań, tj. wywiady z dwoma prowadzącymi sesje coachingowe oraz dwoma klientami. W podsumowaniu umieściłam refleksje i wnioski końcowe oraz bibliografię. Badania pozwoliły mi znaleźć odpowiedź na moje problemy badacze, które utwierdziły mnie w przekonaniu jak ważne są sesje coachingowe w naszym życiu.
534. Piecza zastępcza jako specyficzne miejsce zatrudnienia – opowieści pracowników socjalnych dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów – dwóch o charakterze teoretycznym, części metodologicznej oraz badań własnych. Pierwszy z nich przeznaczony jest na zdefiniowanie podstawowych pojęć z zakresu omawianej tematyki, takich jak: służba społeczna, opieka i pomoc społeczna oraz praca socjalna. Dodatkowo przedstawia dzieje wsparcia publicznego – od starożytnej filantropii do współczesnego systemu prawnego – koncentrując się na funkcjonowaniu pracy socjalnej w Polsce. Prezentuje także największe trudności dotyczące opisanego obszaru, do których zaliczają się aktualne wyzwania pomocy społecznej oraz obciążenie zawodowe zatrudnionych w niej pracowników socjalnych. Kolejny rozdział objaśnia pojęcie pieczy zastępczej oraz przedstawia jej zadania, formy i organizację w Polsce. W dalsza części prezentuje historię opieki nad dzieckiem porzuconym lub osieroconym na przestrzeni wieków, z uwzględnieniem zajmowanej przez nie pozycji w społeczeństwie. Ostatni z poruszonych wątków dotyczy natomiast wsparcia rodzin biologicznych w pokonaniu kryzysu i prawidłowym wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Metodologia przedstawia z kolei zastosowany w pracy typ, paradygmat i przedmiot badań. W części tej wyznaczone zostały również cele i problemy badawcze. Dodatkowo zawiera ona opis wykorzystanych metod, technik i narzędzi badawczych oraz ukazuje sposób doboru grupy badanych i procedurę organizacji badań. Ostatni rozdział stanowi własny projekt badawczy. Zawiera on prezentację przeprowadzonych wywiadów z uwzględnieniem okoliczności spotkań, charakterystyki pracowników socjalnych oraz używanego przez nich języka, opowieści o życiu zawodowym badanych, przebiegu dalszej rozmowy oraz pytań podsumowujących. Na zakończenie przedstawione zostały ogólne wnioski i refleksje z dokonanych badań.
535. Dziadkowie w opowieściach wnuków dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Temat pracy nosi tytuł: Dziadkowie w opowieściach wnuków. Celem głównym jest poznanie sposobu postrzegania dziadków w percepcji wnuków. Badania zostały przeprowadzone z trzema kobietami i jednym mężczyzną w przedziale wiekowym:20-35lat. W badaniach posłużono się techniką wywiadu narracyjnego z elementami zmodyfikowanego wywiadu biograficznego Dana McAdamsa osadzonym na pytaniach szczegółowych zawartych w pracy. W pierwszym rozdziale przedstawiona została problematyka pracy w świetle literatury przedmiotu. Opisano definicję dziadków, fazę rozwoju człowieka charakterystyczną dla tego etapu życia, style pełnienia roli, funkcje jakie pełnią, relację dziadków i wnuków, korzyści wynikające z tej więzi i trudności jakie mogą wystąpić. W rozdziale drugim znajdują się założenia metodologiczne pracy. W trzecim rozdziale przedstawiona została dogłębna analiza materiału badawczego.
536. Tranzycja studentów na rynek pracy dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Pracując jako rekruter, co dzień czytam dziesiątki dokumentów aplikacyjnych osób w wieku 19-25 lat. Po zapoznaniu się z setkami CV, mogę stwierdzić, że jakość przesyłanych dokumentów jest skrajnie zróżnicowana. Postanowiłam przyjrzeć się bliżej temu zjawisku, by dowiedzieć się, z czego wynikają zauważone przeze mnie różnice. W pierwszej kolejności zwróciłam uwagę na pojęcie tranzycji . Potocznie mówi się o przejściu na rynek pracy- według literatury tranzycja jest przejściem, więc użycie tego sformułowania jest uzasadnione. Pojęcie tranzycji może występować także w literaturze naukowej jako np. sytuacja kryzysowa lub sytuacja trudna. Ponieważ temat mojej pracy jest ściśle związany ze studentami, w rozdziale pierwszym zawarłam także charakterystykę tej kategorii wiekowej. W tej części rozdziału pierwszego staram się wykazać, że podjęcie pierwszej pracy i uzyskanie niezależności finansowej to jedno z najważniejszych zadań rozwojowych dorosłości. Rozdział pierwszy zakończyłam informacjami o rynku pracy. W tej części mojej pracy można zapoznać się z rynkiem pracy jako kategorią pojęciową, ale poświęciłam także uwagę aktualnym danym powiązanym z wdrażaniem studentów na rynek pracy. Zawarłam także wyniki badań dotyczące wynagrodzeń i warunków zatrudnienia studentów w bieżącym roku akademickim. W rozdziale drugim odnaleźć można podstawowe informacje dotyczące metodologii badań, a także wybory, jakich dokonałam na potrzeby moich badań. Biorąc pod uwagę, że interesowały mnie indywidualne historie rozmówców związane z tranzycją na rynek pracy, postanowiłam skorzystać z badań jakościowych. Problemy badawcze zdecydowałam się rozwiązać za pomocą metody dialogowej, aby otrzymać wyjątkowe i niepowtarzalne wyniki. Rozdział trzeci rozpoczęłam od krótkiego przedstawienia moich badanych i nakreślenia kontekstu, w którym znajdowali się w momencie badania. Następnie przeszłam do próby odpowiedzi na pytania, które postawiłam przed sobą jako badacz. Szukając w narracjach moich rozmówców działań, które podejmowali, by zmaksymalizować swoje szanse na powodzenie na rynku pracy wyróżniłam kilka strategii działania. Pierwszą z nich okazało się być konsekwentne dążenie do celu- badani używający tej strategii podejmowali szereg działań, nie zawsze związanych ściśle z kierunkiem studiów, ale zawsze przybliżających ich bezpośrednio do celu. Kolejną strategią, jaką wyróżniłam jest niepodejmowanie żadnej aktywności związanej z kierunkiem studiów. Jedna z moich rozmówczyń nie podjęła w trakcie studiów żadnej aktywności zawodowej, również tej niezwiązanej z kierunkiem studiów. Ostatnią z wyróżnionych przeze mnie strategii jest ta, którą nazwałam „brakiem udziału w tranzycji na rynek pracy”. Jednym z ważnych punktów moich badań było ustalenie oczekiwań, jakie mieli moi rozmówcy w trakcie badania w stosunku do swojej przyszłości zawodowej. W wypowiedziach moich rozmówców odnalazłam potrzebę stabilizacji, definiowanej jako stabilne zatrudnienie lub brak zmian. Drugim elemen
537. Życie spełnione w opowieściach seniorów dr hab. Andrzej Ładyżyński prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Badania zawarte w tej pracy dotyczą spełnienia i jego wizji dokonanej przez seniorów, których definicja i przepis na szczęście zawarte są w małych narracjach, czyli opowieściach z życia codziennego. Szczęście jest pojęciem względnym. Dla każdego oznacza co innego i każdy odczuwa je na swój własny sposób Błędnym jest myślenie, że powielanie sposobu życia innych osób albo życia według schematu narzucanemu z zewnątrz zapewni szczęście.Pierwsza część pracy to część teoretyczna. Została ona poświęcona problematyce badań w świetle literatury. Pierwszy rozdział objaśnia czytelnikowi kim jest senior, co składa się na zewnętrzne oraz wewnętrzne przejawy starzenia się, jakie zachodzą zmiany w strukturze osobowości i jakie są najczęstsze choroby związane z wiekiem. Rozdział ten powstał z myślą, przybliżenia czytelnikowi zmian jakie zachodzą w ludzkim organizmie, a także psychice po przekroczeniu pewnego umownego wieku, przyjmowanego jako senioralny.Żeby lepiej i dogłębniej zrozumieć jakieś zjawisko należy przyjąć perspektywę osoby której dotyczy rozmowa czy badanie. Ostatni rozdział tej części pracy przybliża sytuację seniorów w obecnej Polsce. Czytelnik może znaleźć tam zabiegi prawne poczynione przez władze państwowe wobec seniorów, a także paradoksy sytuacji ludzi w podeszłym wieku żyjących w tym kraju. Rozdział ten zawiera również opis udanego starzenia się i trzy zasady jakie na nie wpływają . Artykuły zamieszczone w drugiej części pracy poświęcone zostały zasadom prowadzenia badań własnych. W metodologii czytelnik pozna wytyczne przeprowadzania badań nad interesującym go zjawiskiem.Rozdział trzeci opiewa w małe narracje. Rozdział ten to opowieści seniorów. Wywiady dotyczą zmagań codzienności, pasji, ale również wielkich wydarzeń. Anegdoty przytoczone przez seniorów składające się na treści ich życia dotyczą wydarzeń kulturowo i społecznie znaczących. Praca ta nie zawiera pełnych wywiadów udzielonych autorce. Są zamieszczone w niej jedynie cytaty, ponieważ małe interpretacje zostały poddane analizie. Eksplikacja narracji przychyla się do zrozumienia poczynionych wyborów, podjętych decyzji, sposobów radzenia sobie z problemami codzienności. Wywiady to między innymi wywiad z panem Łukaszem który jako młody i trochę starszy człowiek pasjonował się spadochroniarstwem i innymi sportami ekstremalnymi, który wiele razy trafiał do szpitala przez swoją pasję. Na uwagę zasługuje również wywiad przeprowadzony z panią Grażyną. Seniorką chorą na dwa nowotwory. Kobieta ta w swojej młodości straciła swojego syna zaatakowanego przez nożownika tuż pod własnym domem, a która z wielką miłością i pasją umie mówić o życiu. Kolejny wywiad to wypowiedź pani Urszuli. Pasjonatki śpiewu i chóru. Słuchaczki Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy Uniwersytecie Wrocławskim. Rozróżnia ona jak bardzo zmienił się jej światopogląd teraz i wtedy kiedy była młoda , mówi o ile łatwiej jest żyć według własnych zasad gdy ma się już swój wiek. W ostatniej części pracy znajdują się analiza i
538. Przyczyny i realizacja zainteresowania szyciem wśród współczesnych kobiet dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
Praca dotyczy przyczyn i realizacji zainteresowania szyciem wśród współczesnych kobiet. Wykorzystano wywiad jakościowy. Odpowiedziano na problemy badawcze szczegółowe, które m.in. dotyczyły początków zainteresowania, tradycji krawieckich w rodzinie, czy problemów w realizacji tego zainteresowania.
539. Edukacyjny wymiar zajęć sportowych na przykładzie drużyny siatkarskiej młodych dziewcząt z Bolesławca dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
Podejmowanie aktywności sportowej w formie zorganizowanych zajęć treningowych jest realizacją nie tylko celów sportowych, ale także wychowawczych. W procesie treningowym za pomocą różnych metod i w specyficznych sytuacjach, odbywać się może wychowanie zawodnika, jako działanie kształtujące jego osobowość. W pracy zaprezentowano m. in. stan wiedzy teoretycznej z zakresu wychowawczej roli trenera i treningu sportowego oraz badania własne, których celem było ukazanie edukacyjnego wymiaru zajęć piłki siatkowej na przykładzie drużyny młodych dziewcząt. Analiza wyników badań przedstawia ujęcie zagadnienia z perspektywy zawodniczek, ich rodziców oraz trenera.
540. Znaczenie metody EEG Biofeedback w procesie wyrównywania zaburzeń percepcyjno-motorycznych u dzieci i młodzieży szkolnej dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
W pracy poruszono temat terapii EEG Biofeedback jako jednej z metod wyrównujących zaburzenia percepcyjno-motoryczne takie jak trudności w czytaniu i pisaniu, zaburzenia emocjonalne, ADHD, mutyzm sytuacyjny. Terapia polega na usprawnianiu fal mózgowych w połączeniu ze sprzężeniem zwrotnym. Podkreślono również rolę rodziny w ramach wspierania procesu terapeutycznego. Wnikliwe informacje z wywiadu w dużej mierze oddziałują na efekty w niwelowaniu zaburzeń. Zwrócono uwagę na okres adolescencji. Rozwój młodzieży w tym okresie jest intensywny i charakterystyczny, co sprzyja występowaniu pewnych zachowań oraz deficytów. Istotne znaczenie ma również współpraca nauczycieli ze specjalistami i rodzicami. Wielopłaszczyznowe oddziaływania w poszczególnych okresach życia u dzieci i młodzieży są bardzo istotne w całym procesie rozwojowym.