wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
5371. | Funkcjonowanie w roli zawodowej nauczyciela świetlicy w opinii rodziców | dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Temat pracy dotyczy zbadania opinii rodziców na temat funkcjonowania nauczyciela świetlicy. Kryterium służącym do zweryfikowania opinii rodziców były kompetencje nauczyciela świetlicy według typologii M. Taraszkiewicz: kompetencje merytoryczne, metodyczne i wychowawcze. W rozdziale teoretycznym przedstawiłam pojęcie roli społecznej, kompetencje nauczyciela według różnych typologii. W dalszej części przedstawiłam temat świetlicy szkolnej i zaprezentowałam zagadania właściwe roli nauczyciela świetlicy. Ostatnia część rozdziału teoretycznego obejmuje kwestię dialogu między rodzicami a szkołą. Część druga pracy przedstawia metodologię - opisuje podejście badawcze, problematykę badawczą a także narzędzia służące do przeprowadzenia badań. Część empiryczna to analiza badań własnych. Rozważania prowadzą do wniosku traktującego o tym, iż w opinii rodziców nauczyciel świetlicy winien popracować nad kompetencjami metodycznymi i wychowawczymi. Mocno akcentowana jest kwestia i znaczenie dialogu między rodzicami a nauczycielem świetlicy. Istotnym jest, iż rodzice w swoich odpowiedziach akcentują potrzebę dialogu nie tylko na temat negatywnego zachowania dziecka, lecz potrzebują również informacji zwrotnych dotyczących pozytywnych aspektów. Nauczyciel świetlicy posiada duże możliwości wychowawcze, jednakże potrzeba aby udoskonalił swe umiejętności, by te możliwości mógł wykorzystać w swojej pracy.
|
|||
5372. | Rola pracownika socjalnego w procesie wsparcia dzieci z rodzin dysfunkcyjnych | dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Tematem pracy magisterskiej jest „Rola pracownika socjalnego w procesie wsparcia dzieci z rodzin dysfunkcyjnych”.
Rosnąca bezradność wśród rodzin dysfunkcyjnych przyczyniła się do konieczności korzystania z pomocy i wsparcia profesjonalistów, takich jak pracownicy socjalni. Dzięki uprawnieniom pracownicy socjalni mają możliwość, a przede wszystkim obowiązek stania na straży bezpieczeństwa dzieci, w celu ochrony ich rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i edukacyjnego.
W pracy magisterskiej opisano pracę socjalną w świetle literatury, miejsce pracy socjalnej w systemie nauk pedagogicznych, problematykę dysfunkcyjności rodziny, metodologiczne podstawy badań oraz dokonano opisu przypadków na podstawie trzech wywiadów z pracownikami socjalnymi.
Celem pracy było poznanie, w jaki sposób pracownicy socjalni oceniają swoją rolę w procesie wspierania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych oraz poznanie, jak przebiega prowadzony przez pracowników socjalnych proces wspierania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.
Problemy badawcze ukazują teren poszukiwań. W niniejszej pracy główny problem badawczy przybiera formę pytania i brzmi: Jaką rolę pełnią pracownicy socjalni w procesie wspierania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych? Jednak towarzyszy mu szereg problemów szczegółowych: Jakie jest przygotowanie zawodowe pracownika socjalnego? Z jakimi dysfunkcjami rodziny oddziałującymi na dzieci spotyka się pracownik socjalny w swojej pracy? Jakie działania podejmuje pracownik socjalny w procesie wspierania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych? Jak pracownik socjalny ocenia skuteczność swoich działań w procesie wspierania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych? Czy pracownik socjalny doświadcza sukcesów w procesie wspierania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych? Jeśli tak, to jakie to są sukcesy? Czy pracownik socjalny doświadcza trudności w procesie wspierania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych? Jeśli tak, to jakie to są trudności? Jak pracownik socjalny postrzega relacje z rodzicami z rodzin dysfunkcyjnych? Czy pracownik socjalny w procesie wspierania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych współpracuje ze środowiskiem szkolnym? Jeśli tak, to na czym ta współpraca polega?
Pracownicy socjalni swoimi złożonymi działaniami pomagają, wspierają, motywują wszystkie jednostki w rodzinie, w celu zmniejszenia lub pokonania dysfunkcji rodziny, która ma negatywny wpływ na rozwój dzieci.
|
|||
5373. | Adaptacja dzieci do funkcjonowania w grupie przedszkolnej trzylatków | dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr | Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia |
Uczęszczanie do przedszkola to dla malucha zapewne duże doświadczenie, a pierwsze tygodnie w nowym środowisku dla niektórych dzieci bywają trudne. W grupie przedszkolnej uczniowie muszą sprostać wielu zadaniom i nauczyć się nowych zasad i standardów. To jak dziecko będzie się adaptowało w nowej placówce zależy od wielu czynników. Celem niniejszej pracy jest ustalenie jak przebiega adaptacja dziecka 3-letniego do grupy przedszkolnej, zbadanie przebiegu procesu adaptacji i poznanie trudności adaptacyjnych.
Wyniki przeprowadzonych badań umożliwiły udzielenie odpowiedzi na główny problem badawczy postawiony w formie pytań: Jak przebiega adaptacja dziecka 3-letniego do przedszkola? Badania wykazały przebieg procesu adaptacji chłopca do grupy przedszkolnej, a tym samym pozwoliły lepiej poznać i zrozumieć trudności adaptacji dziecka.
Podczas pisania pracy wykorzystano publikację dotycząca głównie pedagogiki i psychologii.
Badania zostały przeprowadzone metodą studium przypadku, techniką obserwacji systematycznej oraz analizą dokumentów, jako narzędzie wykorzystano własny Arkusz Obserwacji Dziecka do Przedszkola.
|
|||
5374. | Macierzyństwo kobiet aktywnych zawodowo we współczesnych polskich serialach telewizyjnych | dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
Przedmiotem niniejszej pracy jest macierzyństwo kobiet aktywnych zawodowo ukazane we współczesnych polskich serialach telewizyjnych. Jej celem jest przedstawienie wizerunku kobiety-matki aktywnej zawodowo, który jest obecny we współczesnych polskich serialach telewizyjnych. Ponadto ukazane zostało, jak wiele ról społecznych pełnią w dzisiejszych czasach kobiety, w jaki sposób je ze sobą łączą i na jakie trudności napotykają w związku z ich łączeniem. Na podstawie współczesnych polskich seriali telewizyjnych poddanych analizie, zostały wyróżnione następujące role społeczne pełnione przez kobiety tj. rola kobiety, rola matki, rola żony/partnerki, rola zawodowa. Podział ten ma na celu pokazać, że kobieta to nie tylko matka, która zajmuje się dziećmi i domem, tak jak było to uznawane w patriarchacie. Dzisiejsze matki to kobiety realizujące się w roli zawodowej, dbające o swój samorozwój, a jednocześnie podejmujące decyzję o byciu żoną i matką. Niniejsza praca ukazuje również, jaki obraz kobiety-matki kreują mass media, w tym wypadku seriale, jakie to ma odzwierciedlenie w rzeczywistości oraz jaki ma to wpływ na młode pokolenie.
|