wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
541. | Poziom przygotowania uczniów klas starszych szkół podstawowych do odpowiedzialnego korzystania z Internetu | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
W niniejszej pracy dyplomowej podjęty został temat odpowiedzialnego korzystania z Internetu, ponieważ jest on ważny z punktu widzenia pedagogiki oraz praktycznych zastosowań w wychowaniu młodego pokolenia. Współczesne życie społeczne zdominował Internet. Naukowcy, socjologowie i informatycy określają nową generację, jako „globalne społeczeństwo sieciowe”. Cechą konstytutywną tego społeczeństwa jest zmiana oraz informacja, które konstruują gospodarkę opartą na wiedzy. Wszystkim przeobrażeniom kulturowym i cywilizacyjnym związanym z rozwojem technologii towarzyszą również zmiany w edukacji i wychowaniu. Przestrzeń wirtualna oferuje swoim użytkownikom atrakcyjną formę pogłębiania wiedzy i zdobywania nowych kompetencji. Współczesne szkoły stają przed wyzwaniem uwzględnienia w formach, metodach i treściach kształcenia, procesu cyfryzacji społeczeństwa. Należy uczynić z technologii narzędzie, które w ramach funkcjonowania rodziny i środowiska rówieśniczego pomoże w budowaniu relacji, zaspokajaniu potrzeb, przyczyni się do rozwoju i wzrostu, wprowadzi młodego człowieka w świat pluralizmu i wartości. Dylematy naukowe a w szczególności pedagogiczne oscylują wokół bezpieczeństwa, zapewnienia ochrony i przekazania prawidłowych wzorców posługiwania się narzędziem jakim jest Internet. Bezpieczeństwo młodzieży jest powodem dla którego zarówno szkoła jak i rodzice powinni podejmować działania profilaktyczne w celu ochrony młodych użytkowników Internetu. Pierwszy rozdział poświęcony został omówieniu aktywności dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni. Warto podkreślić, że literatura przedmiotu w tym zakresie jest niezwykle obszerna z uwagi na duże zainteresowanie w naukach pedagogicznych owym zagadnieniem. W rozdziale tym również scharakteryzowane zostało pojęcie odpowiedzialności jako cechy uczniów korzystających z przestrzeni internetowej. Poruszone w pierwszym rozdziale zagadnienie jest podstawą do podjęcia rozważań w dalszej części pracy na temat uwarunkowań rówieśniczych, rodzinnych i medialnych odpowiedzialnego korzystania z Internetu. Drugi rozdział stanowi dokładny opis i charakterystykę czynników, które mają wpływ na podejmowane przez młodzież działania. Zawiera również analizę i przegląd dotychczasowych wyników badań w literaturze przedmiotu. Rozdział trzeci stanowi metodologiczne podłoże badań własnych. Określone zostały przedmiot i cele badań oraz problemy badawcze. Scharakteryzowano ankietę i test wiedzy, które są głównym źródłem informacji na temat odpowiedzialnego korzystania z Internetu przez uczniów klas starszych szkoły podstawowej. Opisane zostały zmienne i wskaźniki determinujące charakter badań. Ostatni z rozdziałów jest podsumowaniem wyników badań własnych przeprowadzonych na grupie 99 ankietowanych. Podstawę badań stanowiły między innymi takie zagadnienia jak: cele i częstotliwość korzystania przez młodzież z Internetu oraz poziom wiedzy uczniów na temat cyberprzestrzeni. Analizie poddano również zachowania powszechnie uznawane za odpowiedzi
|
|||
542. | Obraz współczesnej rodziny w polskim filmie fabularnym | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
W ramach badań przeprowadzonych na rzecz niniejszej pracy, zbadano sposób ukazywania współczesnej rodziny w wybranych trzech polskich filmach fabularnych. Analizowano formy jakie przyjmują, przyczyny i cele ich powstawania, wyznawane wartości oraz problemy i prezentowane przez filmowych bohaterów sposoby ich rozwiązywania.
Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich dotyczy teoretycznych aspektów pracy, drugi stanowi wprowadzenie w problematykę badawczą, trzeci opisuje metodologię badań przeprowadzonych na rzecz niniejszej pracy, natomiast czwarty zawiera analizę przeprowadzonych badań. Ostatnia część pracy stanowią wnioski, które wypłynęły z przeprowadzonych badań i odpowiedzi na postawione wcześniej pytania badawcze. W tej części mieści się również podsumowanie całości działań i konkluzja na temat rzeczywistości kreowanej w polskiej kinematografii.
|
|||
543. | Zjawisko prostytucji studentów i jego uwarunkowania | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Cel badań. Celem badań jest analiza zjawiska prostytucji podejmowanej przez studentów uczelni wyższych. Zaprezentowano skalę zjawiska oraz przyczyny podejmowania nierządu przez studentów.
Metodologia. Badaniem objęto grupę 1877 studentów polskich uczelni wyższych. Badanie wykonano przy użyciu ankiety on-line. Studenci wypowiadali się na temat własnych doświadczeń w zakresie prostytuowania się oraz na temat aprobaty dla tego zjawiska.
Wyniki i wnioski,. Na podstawie wypowiedzi studentów określono uwarunkowania zjawiska prostytucji. Zaliczono do nich czynniki biologiczno-psychologiczne, środowiskowo-kulturowe oraz ekonomiczne. Ponadto studenci wskazali na dodatkowe przyczyny podejmowania prostytucji studentów: trudną sytuację finansową podczas studiów, ponadprzeciętny popęd seksualny, lenistwo oraz postawę konsumpcyjną wspieraną kulturą promiskuityzmu. Okazało się, że każdy z czynników warunkuje podejmowanie przez studentów prostytucji. W analizie zwrócono także uwagę na brak edukacji seksualnej, sprzyjającej podejmowaniu przez młodych ludzi ryzykownych zachowań seksualnych. Badania wykazały, że duża grupa studentów uprawia seks za pieniądze.
Oryginalność tematu. Ryzykowne zachowania seksualne studentów stanowią wciąż niezbadany obszar wiedzy. Prostytucja, ze względu na swój kontrowersyjny charakter, stanowi temat tabu. Artykuł dowodzi, że zjawisko prostytucji studentów jest popularne i należy poddać je głębszej analizie.
|
|||
544. | Rola Duszpasterstwa akademickiego "Przystań" w kształtowaniu formacji religijnej i społecznej studentów | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
We Wrocławiu działa kilkanaście duszpasterstw akademickich, skupiając setki studentów. Ich oferta pozwala na podejmowanie aktywności zgodnie ze swoimi zainteresowaniami oraz nawiązywanie relacji z osobami o podobnych wartościach. Pomimo wieloletniej tradycji tego typu instytucji, ich popularność w ostatnich latach znacząco zmalała. Szczególne widocznego kryzysu doświadcza Duszpasterstwo Akademickie "Przystań, znajdujące się na Ostrowie Tumskim. Zostało ono założone przy Zgromadzeniu Sióstr Maryi Niepokolanej.
Praca przedstawia zmiany, jakie zaszły w społeczeństwie polskim po II wojnie światowej pod kątem stosunku człowieka do religii relacji państwa z Kościołem. Omawia również historię jednej z subdyscyplin pedagogiki – pedagogiki chrześcijańskiej oraz powstawanie i rozwój duszpasterstw akademickich w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wspólnot na terenie Wrocławi. Praca prezentuje również różne definicje i klasyfikacje wartości, wskazując na rolę, jaką pełnią one w życiu człowieka.
W pracy przedstawiono zmiany jakie zaszły w duszpasterstwie akademickim "Przystań" w okresie od jego założenia do chwili obecnej. Autor próbuje również udzielić odpowiedzi na pytanie, jaką rolę w kształtowaniu studentów pełniła i pełni obecnie "Przystań". W celu realizacji tego zadania analizowane są motywacje studentów do uczestnictwa w spotkoniach, ich oczekiwania odnośnie duszpasterstwa i duszpasterzy oraz wartości, z jakimi studenci się identyfikują.
|
|||
545. | Funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Praca przedstawia problematykę najbardziej powszechnej formy uzależnienia, od zarania dziejów jaką jest alkoholizm. Jest to główny czynnik dezorganizacji i dysfunkcji rodzin w skutek czego dochodzi do ich rozpadu. Decyzję o napisaniu pracy na temat funkcjonowania rodziny z problemem alkoholowym podjęto po wieloletnich obserwacjach rodzin, w których znajdowała się osoba uzależniona. Praca przedstawia terminologię związaną z rodziną oraz etiologie choroby alkoholowej. W części metodologicznej ujęto cel podjętych badań, było to ukazanie informacji na temat wpływu choroby alkoholowej na funkcjonowanie rodziny. Główny problem badawczy został uszczegółowiony do pytań, które stanowiły szczegółową problematykę badawczą. W badaniach przedstawiono jakie były relacje między badanymi rodzinami przed uzależnieniem od alkoholu, w trakcie i po odstawieniu. Pracę kończę podsumowaniem wyników badań i przedstawieniem wniosków jakie wyciągnęłam po napisaniu pracy. Wnioskując alkoholizm jest to choroba, która destrukcyjnie wpływa zarówno na uzależnionego jak i na jego całą rodzinę. Jak z każdą chorobą z alkoholizmem również należy walczyć.
|
|||
546. | Autorytet trenera sportowego w procesie wychowania zawodników w Młodzieżowych Sportach Drużynowych (na przykładzie drużyny koszykarskiej WKK Wrocław) | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Wychowanie jest jednym z najważniejszych czynników rozwoju człowieka i społeczeństwa. Stanowi podstawę funkcjonowania każdego człowieka w świecie Opiera się na wypracowanym systemie wartości, na bazie którego formułują się zainteresowania, zachowania i postawy. Jedną z postaw jest autorytet, a stawanie się nim jest jedną z najtrudniejszych i najdłuższych ścieżek życia społecznego i zawodowego. Bez autorytetów nie mógłby być spełniony warunek właściwego procesu wychowania i edukacji.
W pracy zaprezentowano m.in. stan wiedzy na temat roli autorytetu w życiu i wychowaniu młodych chłopców oraz analizę wyników badań własnych, których celem było poznanie i przedstawienie autorytetu trenera sportowego w procesie wychowania zawodników z Młodzieżowych Sportów Drużynowych.
|
|||
547. | Rola bajki terapeutycznej w obniżaniu lęków u dzieci w wieku przedszkolnym | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tytułem pracy jest: Rola bajki terapeutycznej w obniżaniu lęków u dzieci przedszkolnych. Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział dotyczy problematyki biblioterapii w literaturze przedmiotu badań. Znajduje się w nim opis roli biblioterapii w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym, a w szczególności bajek o charakterze terapeutycznym Rozdział ten przybliża właściwości bajek terapeutycznych, ich znaczenie w rozwoju dziecka, a w szczególności ich rolę w obniżaniu lęków u dzieci. Rozdział drugi poświęcony jest prawidłowością i ogólnej charakterystyce rozwoju emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym. Większa część rozdziału poświęcona jest problematyce lęku u dzieci przedszkolnych. Rozdział trzeci stanowi metodologię badań własnych, w których określony jest cel pracy. Przybliżono też różne definicje problemu badań oraz sformułowano problem główny i pięć problemów szczegółowych. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. W kolejnej części rozdziału przedstawiono techniki i narzędzia badawcze zastosowane w pracy. Na końcu rozdziału scharakteryzowane jest środowisko badawcze, jakim jest powiat Tarnogórski, a w szczególności nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz rodzice dzieci uczęszczających do placówek przedszkolnych znajdujących się na terenie niniejszego powiatu. Czwarty rozdział poświęcony został analizie i interpretacji wyników badań, a kolejna część pracy stanowi zakończenie. W ostatniej części pracy została zawarta: bibliografia, spis tabel, spis wykresów oraz aneksy.
|
|||
548. | ,,Przenoszone macierzyństwo,, w kontekście odraczania decyzji o powrocie do pracy zawodowej | dr hab. Martyna Pryszmont | Pedagogika, stacjonarne I stopnia |
W mojej pracy część teoretyczna poświęcona jest macierzyństwu oraz karierze zawodowej kobiet. Starałam się zdefiniować macierzyństwo, pokazałam jego oblicze w czterech ujęciach, sprawdziłam jakimi typami matek stają się kobiety, które przyjmują tą rolę oraz, jakie inne role są dla nich znaczące. Skupiłam się również na obliczach współczesnego macierzyństwa i problemach, jakie ze sobą niesie. Jeśli chodzi o karierę zawodową kobiet, starałam się ukazać jej trajektorie, a także znaleźć problemy, które czekają na kobiety aktywne zawodowo. Interesowała mnie również historia rozwoju kobiet w tym obszarze - od Starożytnej Grecji, aż do dzisiaj. Ostatni rozdział mojej pracy ma charakter praktyczny. Stworzyłam projekt warsztatów, jako formę pracy z matkami wracającymi po urlopie macierzyńskim/wychowawczym do pracy.
|
|||
549. | Jakość życia pensjonariuszy domu pomocy społecznej (na podstawie badań przeprowadzonych w latach 2017-2019 w Domu Pomocy Społecznej w Trzebiechowie) | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Jakość życia nabiera większego znaczenia dla osób starszych, którzy często korzystają z usług i pomocy innych. W domach pomocy społecznej zapewniona jest całodobowa opieka, która ma znaczący wpływ na poziom życia osób tam zamieszkujących, zwanych pensjonariuszami. Placówka pełni także inne funkcje, ma za zadanie zaspakajać podstawowe potrzeby mieszkańców, dbać o ich rozwój, zdrowie, samopoczucie, organizować ciekawie czas wolny,stworzyć jak najlepsze warunki dla godnej i spokojnej starości. Na jakość życia w głównej mierze wpływają wzajemne relacje interpersonalne z rodziną, personelem i innymi pensjonariuszami domu, dlatego tak ważne jest żeby były one stabilne i niekonfliktowe. Jeżeli mieszkańcy będą w pełni usatysfakcjonowani z warunków i usług, które oferuje placówka ich jakość życia będzie na wysokim poziomie.
Cel badań podzielono na teoretyczny i praktyczny: Pierwszym jest poznanie i opis jakości życia pensjonariuszy w placówce, natomiast celem praktycznym: sformułowanie zaleceń pedagogicznych kierowanych pod adresem domu pomocy społecznej i rodzin osób tam przebywających optymalizujących jakość życia pensjonariuszy.
Materiał i metody: Badania przeprowadzone zostały w 2019 roku, na grupie 80 osób przebywających w Domu Pomocy Społecznej w Trzebiechowie. Jako narzędzie badawcze wykorzystano autorki kwestionariusz ankiety.
Wnioski: Mimo chorób i niepełnosprawności fizycznej pensjonariusze Domu Pomocy Społecznej w Trzebiechowie swoją jakość życia oceniają wysoko i są zadowoleni z usług, które oferuje im placówka.
|
|||
550. | Monografia Wrocławskiego Szczepu Harcerskiego "Czarna 13" | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca stanowi monografię Wrocławskiego Szczepu Harcerskiego „Czarna 13”, działającego na terenie Wrocławia, pod komendą Hufca Wrocław, Chorągwi Dolnośląskiej Związku Harcerstwa Polskiego.
Praca została podzielona na cztery rozdziały ( I – IV ), w których opisywane są kwestie związane z tematyką harcerską, metodologią przeprowadzonych badań oraz analizą ich wyników.
W rozdziale I przedstawione zostały teoretyczne aspekty pracy. Wyjaśniono w nim podstawowe pojęcia oraz krytyczną analizę literatury przedmiotowej, która stanowi podstawę merytoryczną pracy.
Rozdział II jest wprowadzeniem w problematykę badawczą. Przedstawia historię powstania ruchu skautowego na świecie i w Polsce, obecną strukturę organizacyjną Związku Harcerstwa Polskiego, symbolikę harcerską stanowiącą ważny element ideologiczny harcerstwa oraz aspekt wychowawczy.
W rozdziale III przedstawiono metodologię i organizację badań własnych. Określone zostały strategia i problemy oraz metody i techniki badań własnych a także przedmiot i cel przeprowadzonych badań.
Rozdział IV prezentuje analizę badań własnych w odniesieniu do postawionych problemów badawczych.
|
|||
551. | Formy wsparcia pomocy społecznej a sytuacja wychowawcza w rodzinie dysfunkcyjnej | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Celem pracy ,,Formy wsparcia pomocy społecznej, a sytuacja wychowawcza w rodzinie dysfunkcyjnej.’’ było ukazanie wpływu i skuteczności pomocy społecznej na sytuacje wychowawczą w rodzinie dysfunkcyjnej.
Badania przeprowadzono w formie wywiadu i ankiety z rodzinami dysfunkcyjnymi, a i wywiadu z pracownikami socjalnymi oraz na podstawie analizy sprawozdań Gminnego ośrodka pomocy społecznej w Brzegu Dolnym z lat 2016, 2017, 2018, oraz sprawozdania z programu wspierania rodzin w Gminie Brzeg Dolny w okresie 2016-2018r., stwierdzam, że pomoc świadczona tym rodziną, jest niezbędna, by mogły one poprawnie funkcjonować.
W wyniku przeprowadzonych badań, a także analizy tekstów można wykazać, że pomoc społeczna nie ogranicza się tylko do wsparcia w postaci świadczeń finansowych i że jest o wiele bardziej rozbudowana i różnorodna. W pomocy najważniejsza jest współpraca między pracownikami socjalnymi a rodziną, która musi wyrazić chęć i mobilizację do poprawy swojej sytuacji. Gdyby nie ciężka praca grona ludzi, wiele rodzin nie mogła by sprostać podstawowym problemom dnia codziennego. Świadczenia pieniężne same w sobie nie przyniosły by rezultatów, bez wcześniejszej nauki gospodarności i planowości wydatków. Z badań jednoznacznie wynika, że na 14 przebadanych rodzin z dysfunkcjami, którym w roku 2018 udzielano wsparcia w postaci asystentury rodziny, 12 dalej korzysta z tej formy pomocy i naprawdę bardzo dobrze sobie radzi i chwali sobie te wsparcie. Jednakże z pozostałymi dwiema rodzinami z powodu braku chęci z ich strony do dalszej pracy, zakończono pomoc w postaci asystenta rodziny, a rodzicom odebrano prawa rodzicielskie, wyniku czego dzieci zostały umieszczone w pieczy zastępczej.
|
|||
552. | Problemy rodzin z dzieckiem autystycznym | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Praca dotyczy problemów rodzin z dzieckiem autystycznym. W części teoretycznej zawarte zostały informacje dotyczące genezy, kryteriów diagnostycznych, przebiegu autyzmu, trudności rodziny w czasie opieki nad dzieckiem autystycznym, a także sposoby wsparcia rodziny. Przedmiotem pracy było poznanie i przedstawienie problemów rodzin posiadających dziecko autystyczne. W tym celu zostały przeprowadzone wywiady jakościowe wśród trzech wybranych rodzin.
|
|||
553. | Zażywanie substancji psychoaktywnych wśród uczniów szkół średnich | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Celem pracy było zbadanie, jakie jest nasilenie zażywania substancji psychoaktywnych przez uczniów szkół średnich oraz jakie są uwarunkowania tego zjawiska. Zbadano 110 uczniów. W badaniu uczestniczyli zarówno mężczyźni jak i kobiety. Większość z nich to uczniowie liceum – 69 uczniów, a także uczniowie technikum – 41 uczniów. Średnia wieku osób badanych wyniosła 18 lat. W celu zgromadzenia informacji, posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Narzędziem, które zastosowano w badaniu był kwestionariusz ankiety zawierający 22 pytania. Głównie zwrócono uwagę na uwarunkowania indywidualne, rodzinne, środowiskowe i pedagogiczne zażywania środków odurzających. Zweryfikowano, czy różnice indywidualne w postaci: wieku, płci, wyników w nauce i absencji szkolnej warunkują zażywanie substancji psychoaktywnych przez uczniów technikum oraz liceum. Ponadto, w zakresie czynników rodzinnych i środowiskowych, szczególnie zwrócono uwagę na takie czynniki jak: zaburzona struktura rodziny, niski status materialny, brak wsparcia emocjonalnego w rodzinie i ze strony rówieśników, dostępność substancji psychoaktywnych na rynku, a także rolę presji rówieśniczej w warunkowaniu zażywania środków odurzających. Zwrócono uwagę także na szczególnie ważną kwestię dla pedagogów, czyli na rolę czynników pedagogicznych w uwarunkowaniu zażywania substancji psychoaktywnych przez uczniów szkół średnich. Zbadano istotność korelacji pomiędzy przeprowadzaniem zajęć profilaktycznych dotyczących uzależnień, a częstością stosowania substancji psychoaktywnych. Zweryfikowano, jak często organizowane są zajęcia profilaktyczne w szkole, przez kogo i jakie treści są na nich poruszane. Próba podjęcia owej tematyki może przyczynić się do poszerzenia dotychczasowego zakresu wiedzy naukowej. Szczególnie, jeśli chodzi o praktyczną stronę pracy zawodowej pedagoga z dziećmi i młodzieżą. Praca ta ma na celu zwrócenia uwagi na aspekty, które są ważne w kontekście zażywania substancji psychoaktywnych przez uczniów szkół średnich.
|
|||
554. | Aktywność zawodowa młodych matek | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem pracy jest aktywność zawodowa młodych matek wychowujących małe dzieci. Składa się z czterech rozdziałów. Opisuje trzy kobiety, które pracują i zajmują się potomstwem. Przedstawia problemy i dylematy z jakimi musiały się zmierzyć. W części teoretycznej nawiązuje do feminizmu, zmian jakie przeszły role matki i ojca oraz instytucji wspomagających opiekę nad małym dzieckiem.
|
|||
555. | Współpraca rodzin dzieci autystycznych z placówkami edukacyjnymi | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematem pracy magisterskiej jest "Współpraca rodzin dzieci autystycznych z placówkami edukacyjnymi". W pracy zostały podjęte zagadnienia dotyczące problematyki autyzmu oraz zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wspomniano o funkcjach oraz zadaniach rodziny oraz organizacji działań terapeutycznych wspomagających rozwój dziecka. Praca składa się z dwóch rozdziałów podejmujących zagadnienia teoretyczne oraz rozdziału metodologicznego i analizy dokonanych badań własnych. W aneksie pracy załączono ankietę, wykorzystaną do badań.
|
|||
556. | Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne młodzieży w okresie wczesnej adolescencji w placówce opiekuńczo-wychowawczej | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem pracy jest poznanie oraz przedstawienie społecznego i emocjonalnego funkcjonowania nastolatków w okresie wczesnej adolescencji, przebywających w instytucjonalnej pieczy zastępczej. W pracy sformułowano następujący problem główny: Jak funkcjonuje młodzież w placówce opiekuńczo-wychowawczej w sferze społeczno-emocjonalnej, oraz sześć, uściślających go problemów szczegółowych. Przyjęto jakościową strategię badań, do których przeprowadzenia wybrano metodę indywidualnych przypadków. W ich realizacji posłużono się dwiema technikami, wywiadu indywidualnego, nieustrukturyzowanego oraz obserwacji. Badaniami objęto grupę czterech wychowanków, w wieku 14-16 lat, i trzech wychowawców z placówki opiekuńczo-wychowawczej Dom Dla Dzieci „Nasza Chata” w Przemyślu, prowadzonej przez Towarzystwo Nasz Dom. Przeprowadzone badania pozwoliły poznać relacje, które łączą młodzież z ich rodzinami biologicznymi, z wychowawcami oraz rówieśnikami. Umożliwiły zorientować się w sposobie ich funkcjonowania w grupie formalnej. Dały wgląd w formę wyrażania przez nich emocji oraz kontrolę pobudzenia emocjonalnego. W wyniku badania stwierdzono, że nastolatkowie, którzy mieszkają w placówce opiekuńczo-wychowawczej, zmagają się nie tylko z obciążeniami wynikającymi z dysfunkcji środowiska rodzinnego, ale również z konsekwencjami przebywania pod opieką instytucjonalną. Brak bliskich relacji z osobami dorosłymi wywołuje u nich zaburzenia zachowania oraz problemy emocjonalne. Analiza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego badanych ukazała ich zasoby i deficyty w sferze relacji, zachowań oraz emocji, co umożliwia lepsze zrozumienie doświadczanych przez nich trudności.
|
|||
557. | Poziom rozwoju kompetencji społecznych osób zaangażowanych i niezaangażowanych w sporty drużynowe | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem pracy jest poznanie i opisanie różnic lub ich braku w poziomie kompetencji społecznych osób zaangażowanych i niezaangażowanych w sporty drużynowe. W pracy sformułowano również postulaty pedagogiczne kierowanych pod adresem szkoły i instytucji sportowych zmierzające do podjęcia działań doskonalących kompetencje społeczne u dzieci i młodzieży. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym pt. „Problematyka badań w świetle teorii” przedstawiono sposoby definiowania pojęcia kompetencji społecznych, przedstawiono ich aspekty i uwarunkowania a także opisano czym jest trening kompetencji społecznych i jak go stosować. Poruszono także tematykę zespołu sportowego jako grupy społecznej oraz jaki wpływ ma aktywność sportowa na rozwój kompetencji społecznych w świetle dotychczasowych badań. Drugi rozdział pt. „Metodologiczne podstawy badań własnych” zawiera etapy i przebieg badań. Oraz charakterystykę terenu i próby badawczej. Opisano w nim także przedmiot i cele badań, problemy i hipotezy badawcze oraz metody, techniki i narzędzia badawcze zastosowane do przeprowadzenia niniejszego badania. W rozdziale tym wyróżniono także zmienne i wskaźniki. Z kolei rozdział trzeci pt. „Poziom rozwoju kompetencji społecznych osób zaangażowanych i niezaangażowanych w sporty drużynowe w wynikach badań własnych” poświęcony jest przedstawieniu wyników analizy dokonanej na podstawie zebranych danych. Każdy z podrozdziałów opisuje kompleksowo wyniki badań odnosząc je do poszczególnych problemów badawczych. Podstawę teoretyczną stanowiły opracowania z zakresu kompetencji społecznych takie jak „Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych” Pawła Smółki. Pomocne okazały się również artykuły w czasopismach na przykład „Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interakcyjnym” Agnieszki Tomarowicz.
|
|||
558. | Determinanty wybranych przestępstw seksualnych dokonywanych przez młodocianych przestępców i recydywistów penitencjarnych. | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Problematyka, która została poruszona w niniejszej pracy dotyczyła determinantów wybranych przestępstw seksualnych dokonywanych przez młodocianych przestępców i recydywistów penitencjarnych. Przeprowadzone badania miały przede wszystkim na celu sprawdzenie oraz znalezienie odpowiedzi na postawione problemy badawcze. Próbowano także wykazać podobieństwa i/lub różnice pomiędzy recydywistami penitencjarnymi a młodocianymi przestępcami.
Do badań posłużono się metodą obserwacji, sondażu diagnostycznego oraz analizą dokumentów. W czasie badań kierowano się obserwacją bezpośrednią. Kwestionariusz wywiadu został skonstruowany samodzielnie przez autora pracy. Scenariusz zawierał 3 części: wstęp, pytania szczegółowe oraz część dotyczącą metryczki. Wstęp wywiadu zawierał informacje dotyczące osoby przeprowadzającej wywiad oraz celu w jakim posłuży dane badanie. Kolejna część narzędzia badawczego zawierała 20 pytań pogrupowanych w 4 kategorie: środowisko rodzinne i rówieśnicze, sferę seksualności, osobowość oraz resocjalizację. Do przeprowadzenia badań użyto także danych osób pochodzących z akt osobopoznawczych.
Wyniki badań dowiodły, że w większości istnieją podobieństwa pomiędzy młodocianymi a recydywistami penitencjarnymi w zakresie związku środowiska szkolnego i rówieśniczego, łamania prawa we wczesnym dzieciństwie oraz znaczenia osobowości z popełnianiem przestępstw seksualnych. Natomiast różnica pomiędzy obiema grupami dotyczyła odmiennej sytuacji rodzinnej oraz panujących w niej relacji. Młodociani przestępcy mieli gorsze stosunki z matkami oraz byli traktowani w sposób przedmiotowy. Z kolei recydywiści penitencjarni posiadali wysoką samoocenę, która miała związek z poświęcaniem im dużej ilości uwagi ze strony matki.
|
|||
559. | Oddziaływanie reklamy telewizyjnej na dzieci przedszkolne | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematyka podjęta w tej pracy obejmuje kilka dziedzin związanych z mediami, reklamą oraz dziećmi w wieku przedszkolnym jako odbiorcami owych reklam. Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów, zawiera także uogólnienia wyników badań, wnioski i postulaty pedagogiczne, bibliografię, spis tabel oraz aneks.
W rozdziale pierwszym przytoczone zostały definicje nowoczesnych mediów, oraz inne pojęcia z nimi związane, jak np. massmedia, logosfera. . Wyjaśnione jest również czym jest reklama i jak ogromne znaczenie ma ona w świecie marketingu.
Drugi podrozdział to rozważania nad postrzeganiem dziecka jako adresata reklam. Jak bardzo ewoluował na przestrzeni ostatnich lat obraz dziecka jako potencjalnego konsumenta. Mowa jest również o tym, jak dzieci i osoby starsze zamieniły się rolami w kwestii nauczycieli i nauczanych. W kwestii najnowszych technologii to właśnie młodsze pokolenie posiada szerszą wiedzę i może się nią dzielić ze starszymi.
W następnym podrozdziale zostały przedstawione pozytywne oraz negatywne aspekty odbioru reklamy telewizyjnej przez dzieci. Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z istnienia ich obu.
Ostatnim zagadnieniem poruszonym w pierwszym rozdziale jest rola rodziców i nauczycieli w procesie przygotowania dziecka do odbioru reklamy telewizyjnej. Dziecko ze względu na swój młody wiek i ograniczoną wiedzę nie jest w stanie pojąć wszystkich zależności, którymi kierują się reklamodawcy. Potrzebuje więc przewodnik, który pozwoli mu zrozumieć zasady funkcjonujące w reklamach.
W drugim rozdziale przybliżona została problematyka dziecka jako odbiorcy reklamy. Omówione zostały fazy rozwoju dziecka, które wraz z wiekiem, umożliwiają lepsze zrozumienie komunikatów reklamowych przez dziecko.
Następnie przedstawione zostały elementy składowe reklam, które dzieci najlepiej zapamiętują, z którymi się identyfikują i dzięki temu reklama wpływa na decyzję zakupowe dzieci.
Trzeci podrozdział przybliża sposób postrzegania reklamowanych przedmiotów przez młodych odbiorców. Jak reklamy mogą oddziaływać na potrzeby, świadomość i wyobraźnie młodego odbiorcy
W ostatnim podrozdziale znajduje się analiza wybranego piśmiennictwa, artykułu który mówi o podobnych problemach jak w tej pracy. Warto wiedzieć jakie prace o podobnej tematyce już zostały napisane i jakie były wyniki owych badań.
W pracy tej posłużono się metodami sondażu diagnostycznego, rozmową oraz metodą obserwacji. Te metody pozwolą najskuteczniej zgromadzić opinie i poglądy badanych osób.
|
|||
560. | Słyszące dzieci niesłyszących rodziców-specyfika wychowania dzieci w rodzinach o mieszanym statusie słyszenia | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Praca magisterska Słyszące dzieci niesłyszących rodziców- specyfika wychowania w rodzinach o mieszanym statusie słyszenia to praca dyplomowa na temat dzieci CODA. W pracy skoncentrowałam się na wychowaniu słyszących dzieci przez niesłyszących rodziców. Poruszyłam takie kwestie jak: pomoc instytucjonalna i nieinstytucjonalna dla rodzin o mieszanym statusie słyszenia, sposoby komunikacji w rodzinach o mieszanym statusie słyszenia, specyfika wychowania dzieci CODA oraz rola niesłyszącego rodzica.
|
|||
561. | Czytelnictwo dzieci w okresie wczesnej adolescencji | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem niniejszej pracy magisterskiej było sprawdzenie poziomu czytelnictwa dzieci w okresie wczesnej adolescencji.W pracy zostały przedstawione najważniejsze pojęcia związane z czytelnictwem. Do zweryfikowania poziomu czytelnictwa wykorzystano wyniki badań przeprowadzonych wśród uczniów wybranych szkół podstawowych podstawowych powiatu świdnickiego w województwie dolnośląskim. Na podstawie analizy wyników badań można stwierdzić, że poziom czytelnictwa wśród dzieci w okresie wczesnej adolescencji jest średni - poziom ten został ustalony na podstawie skonstruowanej procedury badawczej.
|
|||
562. | Formy wykorzystywania czasu wolnego przez młodzież słyszącą i dysfunkcją słuchu w okresie późnej adolescencji | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematyka czasu wolnego w ostatnich latach jest coraz częściej badana i zgłębiana, dlatego niniejsza praca stanowi analizę porównawczą wyboru różnych form aktywności przez młodzież słyszącą i z dysfunkcją słuchu. Dla uporządkowania struktury zastosowano podział na rozdziały teoretyczne, metodologiczny oraz analizę badań własnych. Część pierwsza stanowi zestawienie pojęć związanych z tematyką czasu wolnego oraz jego rys historyczny. Przedstawiono także podział form jego wykorzystywania wraz z barierami, które dotyczą Głuchych. Drugi rozdział dotyka tematyką charakterystyki osób słyszących i z dysfunkcją słuchu w okresie adolescencji. Na początku zarysowano czas dojrzewania, m.in. rozwój płciowy, fizyczny i poznawczy. Przedstawiono ewolucję dzisiejszego pojęcia „dysfunkcja słuchu”. Wyjaśniono aspekt medyczny i zaprezentowano pomoce techniczne dla niesłyszących. Rozdział trzeci usystematyzował wiedzę z zakresu metodologii. Celem tejże pracy jest poznanie form wykorzystywania czasu wolnego wraz z częstotliwością ich wyboru, a także ustalenie jakie aktywności są przez nich preferowane, a które nie wzbudzają zainteresowania. Jako grupę badawczą wybrano młodzież z wrocławskich szkół w okresie późnej adolescencji. Zastosowanym narzędziem był kwestionariusz ankiety. W niniejszej pracy sprawdzano słuszność głównej hipotezy mówiącej, że czas wolny młodzieży słyszącej i niesłyszącej w okresie późnej adolescencji różni się na poziomie poszczególnych aktywności, jednak zaobserwować można także szereg podobieństw. Rozdział czwarty rozpoczęto od charakterystyki grupy badawczej pod względem wieku, płci, miejsca zamieszkania i poziomu ubytku słuchu. Następnie przeprowadzono analizę wyników badań z podziałem na każdą z aktywności. Wyniki zostały przedstawione dzieląc grupę badawczą na kobiety słyszące i niesłyszące oraz mężczyzn słyszących i niesłyszących. W końcowej części tegoż rozdziału przedstawiono także najchętniej wybierane na wykorzystywanie czasu wolnego formy, miejsca i osoby. Ostatnim zaś etapem jest podsumowanie, które zbiera wszystkie wnioski i spostrzeżenia z przeprowadzonej analizy.
|
|||
563. | Rola zwierząt w rozwoju i wychowaniu dzieci | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Rozdział pierwszy oraz drugi stanowią teoretyczne podstawy pracy. Podjęta została próba prezentacji procesu wychowania oraz wpływu zwierząt na jego przebieg. Poruszony został temat obcowania ze zwierzętami od okresu prenatalnego (a więc przygotowania rodziców na przyjście nowego członka rodziny), poprzez pierwsze lata życia do wczesnej adolescencji. Dalsze rozważania teoretyczne skupione są przede wszystkim na rozwoju dziecka w pierwszych latach życia w towarzystwie zwierząt. Rozważania te poparte są zdobytą literaturą. W rozdziałach teoretycznych poruszona została również tematyka rozwoju dzieci cierpiących na niepełnosprawności tudzież zaburzenia oraz została ukazana rola zwierząt w terapii.
Metodologiczne podstawy badań własnych stanowią jednocześnie trzeci rozdział pracy. Zaprezentowany w nim został cel oraz przedmiot badań własnych, wysunięty problem główny oraz pytania szczegółowe stanowiące podstawę badawczą niniejszej pracy. Rozdział zawiera także zmienne oraz ich wskaźniki, hipotezy, charakterystykę próby badawczej oraz metody i techniki wykorzystywane przy badaniach własnych.
Czwarty oraz jednocześnie ostatni rozdział stanowią etapy, przebieg oraz analiza badań własnych . Zostały omówione wyniki, które były uzyskane za pomocą kwestionariusza ankiety skierowanego do rodziców.
Całość pracy zakończona jest podsumowaniem pracy oraz wyciągnięciem wniosków.
|
|||
564. | Problemy adaptacyjne cudzoziemców w Polsce | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Streszczenie pracy magisterskiej zatytułowanej: ,,Problemy adaptacyjne cudzoziemców w Polsce''.
Praca dyplomowa została napisana pod kierunkiem Pani prof. dr hab. Mirosławy Wawrzak-Chodaczek.
Praca ta powstała w ramach seminarium magisterskiego na kierunku Pedagogika w ramach specjalności Edukacja Dorosłych i Marketing Społeczny na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Podstawowymi założeniami w mojej pracy były pojęcia, takie jak: adaptacja, jej komponenty, cechy, rodzaje, synonimy tego terminu, trudności z nią związane oraz odniesienie adaptacji do grupy osób, takich jak cudzoziemcy. Poza tym również pojęcia komunikacji, komunikacji międzyludzkiej i międzykulturowej. a także interakcjonizm symboliczny.
Głównym celem mojej pracy było zbadanie, z jakimi problemami adaptacyjnymi zmagają się w życiu codziennym cudzoziemcy mieszkający w Polsce.
Do przeprowadzania badań wykorzystałam narzędzia badawcze, takie jak: kwestionariusz ankiety i kwestionariusz wywiadu. Do badań ankietowych zaprosiłam grupę 100 obcokrajowców, natomiast do wywiadu-15 cudzoziemców, zamieszkujących terytorium Polski. Badania rozpowszechniłam na obszarze całego kraju.
Głównymi zagadnieniami, które poruszyłam w pracy były: problemy adaptacyjne, z którymi zmagają się cudzoziemcy przebywający na terytorium naszego kraju, kwestia radzenia sobie przez nich z tymi trudnościami oraz czy mogą liczyć na jakąkolwiek pomoc, a także placówki pomocowe, formy pomocy obcokrajowcom oraz poziom zadowolenia z udzielanej im pomocy.
Przedmiotem moich badań była adaptacja obcokrajowców do polskich warunków środowiskowych.
Natomiast główny problem badawczy poruszony przeze mnie w pracy dyplomowej przyjął formę pytania i brzmiał: Z jakimi problemami adaptacyjnymi stykają się cudzoziemcy w Polsce?
Problemem tym mogą zajmować się pedagodzy, jaki i socjologowie.
Do przeprowadzenia badań posłużyłam się następującymi metodami badawczymi, do których należą: obserwacja, sondaż diagnostyczny oraz analiza i konstrukcja logiczna.
Natomiast technikami badawczymi pozwalającymi mi na osiągnięcie zamierzonego celu były: ankieta oraz wywiad.
Skonstruowana przeze mnie ankieta zawierała 32 pytania, z czego pięć początkowych to była tak zwana charakterystyka badanej przeze mnie zbiorowości. Natomiast pozostałe 27 umożliwiały mi udzielenie odpowiedzi na pytanie: z jakimi problemami adaptacyjnymi cudzoziemcy stykają się na co dzień.
Natomiast kwestionariusz wywiadu składał się z 35 pytań, z czego 8 końcowych stanowiła metryczka, a 27 początkowych pomogły mi ustalić, jakie narodowości zamieszkują Polskę oraz z jakimi problemami się zmagają.
Dzięki napisaniu pracy magisterskiej dowiedziałam się, jakie narodowości zamieszkują Polskę oraz z jakimi problemami adaptacyjnymi muszą mierzyć się w życiu codziennym.
Podsumowując, mogę stwierdzić, że największym skupiskiem obcokrajowców jest województwo dolnośląski
|
|||
565. | Funkcjonowanie dzieci nieśmiałych w środowisku szkolnym | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Dzisiejszy świat charakteryzuje się ogromnym postępem cywilizacyjnym, a świat elektroniczny zdominował i uzależnił od siebie każdą dziedzinę życia człowieka. Ludzie zazwyczaj przebywają większość czasu w pracy, a jedyną rozrywką po ciężkim dniu jest zaserwowanie sobie kilku godzin patrzenia w smartfon lub telewizję. Nie dziwi zatem fakt, że coraz częstszym zjawiskiem jest izolacja, samotność i wycofanie się z życia towarzyskiego. Problemy z nawiązywaniem kontaktów z innymi dotyka coraz szerszą część populacji na świecie, a w tym również dzieci. Nieśmiałość zaczyna mieć charakter choroby społecznej, która ma negatywny wpływ na sferę poznawczą oraz emocjonalno-społeczną. Określenie czym jest nieśmiałość nie sprawiłoby problemu większości społeczeństwa. Jednakże świadomość, jakie konsekwencje za sobą niesie to zjawisko, jest niska. Stąd też głównym celem mojej pracy badawczej była próba przekazania, jak ciężkim brzemieniem jest nieśmiałość, pokazanie z jakimi trudnymi sytuacjami nieśmiali muszą się borykać na co dzień oraz uświadomienie, że należy podjąć odpowiednie kroki pedagogiczne i terapeutyczne w przezwyciężaniu nieśmiałości.
Niniejszy temat pracy został zainspirowany dwoma powodami. Pierwszym jest fakt, że współcześnie o nieśmiałości mówi się coraz więcej, dlatego należy przyjrzeć się tej problematyce z punktu widzenia uczniów oraz wychowawców, którzy napotykają
w swojej pracy dzieci nieśmiałe. Ponadto temat ten jest mi bliski, ponieważ sama byłam dzieckiem nieśmiałym i pamiętam, jak duży wpływ nieśmiałość miała na moje życie.
Praca składa się z trzech rozdziałów.
W pierwszym znaleźć można teoretyczne zagadnienia dotyczące nieśmiałości, czyli pojęcia ogólne i powiązane z nią inne terminy. Zostały również przedstawione czynniki wpływające na rozwój nieśmiałości a także charakterystyka dziecka nieśmiałego w wieku szkolnym. Zaprezentowane zostały także korzyści płynące z nieśmiałości, a tematem kończącym część teoretyczną były pedagogiczne sposoby pomocy w przezwyciężaniu nieśmiałości.
Rozdział drugi obejmuje metodologię przeprowadzonych badań. W tej części zaprezentowano przedmiot i cel badań, jak również problemy badawcze. Wyszczególnione zostały również metody techniki i narzędzia, którymi posłużono się w trakcie prowadzonych badań.
Ostatni, trzeci rozdział, poświęcony został analizie i interpretacji wyników badań. Każdy podrozdział został podzielony według wcześniej określonego problemu badawczego, który został podparty analizą otrzymanych wyników za pomocą wykresów, tabeli oraz wywiadów przeprowadzonych z nauczycielkami.
Na zakończenie zostały zamieszczone wyniki badań oraz wnioski, a także autorka podaje swoje refleksje dotyczące całej pracy.
|
|||
566. | Znaczenie rodziny dla współczesnego pokolenia młodych dorosłych | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca ma charakter badawczy i składa się z czterech głównych rozdziałów, wstępu i zakończenia.
Rozdział pierwszy ma charakter teoretyczny, a w jego skład wchodzą trzy podrozdziały. Pierwszy z nich zawiera opis różnych definicji rodziny i wynikających z nich typologii. Drugi przedstawia funkcje rodziny rozumiane w sposób tradycyjny,
z odniesieniem ich do współczesnego świata, a także zestawieniem ze sobą podobieństw
i różnic. Trzeci podrozdział skupia się z kolei na różnych systemach komunikacji w rodzinie oraz stylach wychowania podejmowanych przez rodziców.
Rozdział drugi również ma charakter teoretyczny i składa się z dwóch podrozdziałów. W pierwszym przedstawiam ogólną charakterystykę pokoleń poprzedzających Generację Y i występujące między nimi zależności, które w sposób bezpośredni lub pośredni mogły mieć wpływ na sposób funkcjonowania obecnego pokolenia młodych dorosłych. Drugi podrozdział zawiera charakterystykę Pokolenia Y
i istotnych dla niego zjawisk socjospołecznych.
Rozdział trzeci zawiera metodologiczny opis przeprowadzonych przeze mnie badań. Składa się z siedmiu podrozdziałów, które po kolei charakteryzują podjęte przeze mnie procedury badawcze. Pierwszy podrozdział wyjaśnia zależności występujące między metodą ilościową a jakościową i wyjaśnia dlaczego podjęta orientacja metodologiczna, ma charakter ilościowy. Drugi skupia się na szczegółowym opisie przedmiotu badań oraz określa cel badawczy, którym jest poznanie i opis znaczenia, jakie dla współczesnego pokolenia młodych dorosłych ma rodzina pochodzenia i rodzina własna. Trzeci podrozdział naświetla w sposób szczegółowy problemy badawcze oraz opracowane hipotezy. Czwarty podrozdział wyodrębnia zmienne zależne, niezależne oraz ich wskaźniki. W piątym podrozdziale opisuję wybrane metody, techniki i narzędzia badawcze, które umożliwiły mi sprawne przeprowadzenie badań. Podrozdział szósty przedstawia charakterystykę terenu badań oraz dobranej przeze mnie próby badawczej. Ostatni podrozdział natomiast wymienia działania podjęte przeze mnie w celu organizacji badań oraz opisuje ich przebieg.
Czwarty rozdział stanowi analiza i wnioski z wyników badań, podzielone na trzy podrozdziały. W pierwszym skupiłam się na sposobie postrzegania rodziny pochodzenia przez przedstawicieli Pokolenia Y. W drugim z kolei na ich oczekiwaniach i pragnieniach kierowanych w stronę rodziny własnej, a w trzecim na wartości, jaką ma dla badanych rodzina.
Pracę zakańcza przedstawienie ogólnych wniosków i postulatów pedagogicznych, wynikających z przeprowadzonych badań.
|
|||
567. | Doświadczanie przemocy domowej przez dzieci w okresie wczesnej i późnej adolescencji | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
W pracy postanowiłam poruszyć problem stosowania przemocy domowej wobec dziecka. Grupą na jakiej postanowiłam się skupić to osoby w wieku 12-17 lat.
Praca składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy rozdział jest poświęcony teoretycznym wyjaśnieniu zjawiska w oparciu o literaturę przedmiotu, w którym wytłumaczyłam jak można definiować przemoc, jakie są rodzaje przemocy, gdzie osoba poszkodowana może szukać pomocy, postrzeganiu zjawiska przemocy w wychowaniu oraz kampaniom społecznym przeciwdziałającym temu zjawisku.
W drugim rozdziale przedstawiłam założenia metodologiczne badań własnych. Omówiłam pojęcia takie jak: przedmiot i cel badań, paradygmat, problemy badawcze, hipotezy badawcze, zmienne oraz ich wskaźniki, metody, techniki oraz narzędzie badawcze, organizacja i przebieg badań, charakterystyka terenu badań oraz charakterystyka badanej zbiorowości.
W ostatnim rozdziale skupiłam się na analizie materiału badawczego. Ankieta, którą się posłużyłam zawierała 25 pytań. Kwestionariusz wypełniło 100 osób – 62 dziewczyny i 38 chłopców, uczniów wrocławskich szkół.
Celem badania była chęć poznania skali problemu doświadczania przemocy domowej przez dzieci w okresie wczesnej i późnej adolescencji.
|
|||
568. | Efektywność animaloterapii w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, w opinii terapeutów. | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca w całości poświęcona została problemom, z jakimi zmagają się rehabilitanci i terapeuci w czasie zajęć animaloterapii z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Głównym jej założeniem było zbadanie efektywności tychże zajęć, a także motywacji dziecka do wykonywania zadań w czasie terapii oraz relacji, w jakie wchodzi ono w kontakcie ze zwierzęciem. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 72 terapeutów oraz rehabilitantów pracujących z dziećmi autystycznymi posiadającymi zaburzenia o różnym stopniu nasilenia. Zadaniu temu poporządkowana została konstrukcja pracy składającej się z czterech rozdziałów poprzedzonych wstępem i podsumowanych zakończeniem, a także bibliografią i aneksem, w którym umieszczono narzędzia badawcze (kwestionariusz ankiety on-line).
|
|||
569. | Formy spędzania wolnego czasu przez uczniów klas I-III szkoły podstawowej | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Moja praca rozpoczyna się od dwóch rozdziałów teoretycznych, w których szczegółowo omawiam definicje, funkcje i aspektu czasu wolnego wyróżniane przez rożnych autorów. Ponadto, zwracam uwagę na wymierne korzyści psychofizyczne płynące wynikające z dostępu do czasu wolnego oraz jego rozsądnego wykorzystania. Następnie, w rozdziale drugim, skupiłam się na czynnikach zewnętrznych, które wpływają na wybór form spędzania wolnego czasu przez uczniów klas I-III. Do czynników tych zalicza się: środowisko rodzinne, grono pedagogiczne, a także rówieśników. W poszczególnych podrozdziałach dokładnie opisałam zależności pomiędzy uczniem a daną grupą, a także zakres ich oddziaływań. Po omówieniu aspektów teoretycznych przeszłam do części praktycznej, a mianowicie prowadzenia badań. W rozdziale trzecim wyróżniłam elementy metodologiczne, takie jak: przedmiot i cel moich badań, problemy badawcze, zmienne i wskaźniki. Omówiłam także metody, techniki i narzędzia badawcze, które wykorzystałam w swoich badaniach. Próbę badawczą do prowadzonych przeze mnie badań tworzyli uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej nr 13 w Ostrowie Wielkopolskim. Kwestionariusz ankiety, który do nich skierowałam zawierał pytania o budżet czasu wolnego uczniów, rodzaj (bierne lub aktywne) wybieranych form, preferowane sposoby spędzania wolnego czasu, zaangażowanie w dodatkowe zajęcia szkolne i pozaszkolne, a także wpływ nauczycieli, rodziców i rówieśników w wybierane formy.
Zrealizowane badania i uzyskane wyniki pozwoliły mi opracowanie szczegółowych i rzetelnych wniosków.
W rozdziale czwartym rzeczowo i precyzyjnie omówiłam poszczególne odpowiedzi uzyskane od uczniów, przedstawiłam je przy pomocy wykresów, a także zawarłam przypuszczenia wyjaśniające odpowiedzi otrzymane od dzieci. Otrzymane wyniki wyraźnie wskazują, że wśród grupy badawczej, którą wybrałam dominuje tendencja do wybierania biernych sposobów spędzania czasu wolnego. Uczniowie znacznie chętniej sięgają po urządzenia mobilne w czasie wolnym niżeli korzystają z aktywnego wypoczynku. Badania wykazały także, że dzieci wolą uczęszczać na dodatkowe zajęcia do instytucji pozaszkolnych niż korzystać z oferty zajęć prowadzonej w szkole. Ponadto, największy wpływ na wybierane przez uczniów formy mają rówieśnicy i to ich zdaniem najczęściej kierują się dzieci, a co za tym idzie decydują się na te same lub pod obne aktywności. Najsłabszą inspiracje, co wynika
z odpowiedzi uczniów, stanowią natomiast nauczyciele, którzy mają być najmniej zaangażowani w czas wolny dzieci.
|
|||
570. | Praca zawodowa studentów | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem niniejszej pracy magisterskiej było poznanie doświadczeń studentów związanych z podejmowaniem zatrudnienia w trakcie nauki na uczelni wyższej. Przeprowadzone w jej ramach badania miały charakter ilościowy. Techniką służącą zebraniu konkretnych danych był internetowy kwestionariusz ankiety. Próbę badawczą stanowiło 114 losowo dobranych studentów z miasta Wrocław. Najważniejsze z zagadnień dotyczyło stanowiska badanych względem łączenia pracy z nauką, (jaka liczba aktualnie jest lub była aktywna zawodowo oraz jak wielu nigdy nie decydowało się na ten krok). Reszta z nich skupiona została wokół pytań skierowanych do osób pracujących. Tyczyły się one poznania konkretnych rodzajów podpisywanych umów z pracodawcą, motywów podejmowania pracy, najczęstszych sposobach jej wyszukiwania, napotykanych przeszkodach w jej znalezieniu, reprezentowanych branżach, niezbędnych kompetencjach czy otrzymywanym wynagrodzeniu.
|