wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. | Temat pracy | Promotor | Program studiów |
---|---|---|---|
571. | Profilaktyka i wczesna interwencja logopedyczna w pierwszych latach życia dziecka w opinii matek | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Celem mojej pracy badawczej było poznanie opinii matek na temat profilaktyki oraz wczesnej interwencji logopedycznej z jaką zetknąć się można w Polsce. Szczególny nacisk położyłam na zorientowanie się w zakresie wiedzy, jaką dysponują matki o wspieraniu rozwoju mowy dziecka oraz zapoznaniu się z działaniami, których podejmują się one wychowując swoje dzieci, mając na uwadze zapobieganie przyszłym problemom komunikacyjnym.
Dlatego postanowiłam zbadać wiedzę matek na temat profilaktyki stosowanej przez nie w wychowaniu swoich dzieci mając na uwadze rozwój mowy. Rozeznałam się w działaniach, które są przez nie podejmowane, źródłach, z których czerpią wiedzę na temat prawidłowego rozwoju komunikacji dziecka, oraz w ich opinii na temat programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Wyniki moich badań pokazują, że matki działają najczęściej intuicyjnie i potrzebują wsparcia w szukaniu rzetelnych źródeł informacji na temat rozwoju ich dzieci.
Celem poznania ich zdania w tej kwestii była próba zrozumienia potrzeb i nakreślenia zmian, których oczekują kobiety przygotowujące się do roli matek. Według ich opinii zapotrzebowanie na edukację jest bardzo duże. Sygnalizują chęć znalezienia miejsc, do których mogłyby się udać po rzetelne informacje i poradę, gdy coś w rozwoju ich dziecka budzi niepokój.
Stąd też w pierwszym rozdziale mojej pracy opisałam, jak powinien przebiegać rozwój mowy dziecka według wszystkich aspektów ważnych dla mowy. Szczególny nacisk położyłam na czynniki mające ten rozwój wspierać oraz te, które mogą go zaburzać. Objaśniłam też, jakie znaczenie ma dbałość o rozwój mowy dziecka szczególnie w okresie do trzeciego roku życia, czyli zanim dziecko trafi do przedszkola.
W dalszej części omówiłam uwarunkowania metodologiczne mojej pracy. Chęć dotarcia do możliwie najszerszego grona kobiet, a także dokładniejszego poznania ich wiedzy i potrzeb, skłoniło mnie do połączenia dwóch sposobów przeprowadzenia badania. W tym celu posłużyłam się technikami właściwymi dla badań jakościowych i ilościowych. Dotarłam do dziewięćdziesięciu matek za pomocą ankiety udostępnionej w internecie, a z trzema z nich przeprowadziłam jawne wywiady.
Wyniki swoich badań przedstawiłam w części trzeciej, gdzie omówiłam podawane odpowiedzi. Przedstawiłam opinie matek na temat działającego w Polsce systemu oraz ich zdanie na temat skuteczności działań profilaktycznych.
Na koniec omówiłam potrzeby, jakie zasygnalizowały mi kobiety biorące udział w badaniu. Przedstawiłam proponowane przez nie rozwiązania, które mogłyby zmienić obecnie działające programy tak, aby były łatwiej dla nich dostępne. Omówiłam także ich postulaty dotyczące upowszechnienia edukacji dla kobiet w ciąży ze szczególnym naciskiem na etapy rozwoju dziecka i działania jakie mogą podejmować w domach.
|
|||
572. | Rola mediów społecznościowych w kształtowaniu postaw wobec zwierząt | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest rola mediów społecznościowych w kształtowaniu postaw wobec zwierząt. Jej celem była analiza, jak duży wpływ na kształtowanie się postaw, posiadają media społecznościowe.. W części teoretycznej, opisane są rozważania o postawach, opisane są komponenty i podstawowe funkcje i cechy postaw oraz metody ich kształtowania i zmian. Praca zawiera opis w jaki sposób odbywa się emocjonalne dojrzewanie w medialnym społeczeństwie. Opisana jest rola mediów społecznościowych w komunikacji pokolenia Y oraz podkreślona integracyjna i dezintegracyjna funkcja mediów w społeczeństwie informacyjnym. Opisane są zagrożenia związane z socjalizacją poprzez media społecznościowe. Część badawcza, opisuje przeprowadzone badania ilościowe, metodą ankietową, online, opublikowana na portalu Facebook. Badania naukowe przeprowadzono metodą online, dotarły do odbiorców Internetu, z różnych części Polski. Zbieranie materiału badawczego oraz jego analiza trwały od grudnia 2018 roku do maja 2019 roku.
|
|||
573. | Macierzyństwo młodych matek a planowanie i rozwój kariery zawodowej | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Praca poświęcona jest wpływom macierzyństwa młodych matek na planowanie i rozwój ich kariery zawodowej. Pełnienie roli matki w XXI wieku wymaga łączenia jej z innymi rolami – także z rolą pracownika. Kobiety dążąc do zdobycia pełnej autonomii chętnie podejmują się różnych aktywności zawodowych. W pierwszej części mojej pracy zajęłam się ujęciem definicyjnym takich pojęć jak macierzyństwo czy kariera zawodowa. W tym rozdziale także pochyliłam się nad określeniem „matka polka”, jako nad zakorzenionym w Polsce obrazem kobiety pracującej. Druga część mojej pracy to wprowadzenie metodologiczne do badań, które przeprowadzałam. Głównym problemem badawczym, jaki przyjęłam brzmiał: jak młode macierzyństwo wpływa na planowanie i rozwój kariery zawodowej? Zdecydowałam się przeprowadzić badania w nurcie jakościowym, posługując się techniką wywiadu. Przeprowadziłam rozmowy z sześcioma kobietami. Na potrzeby badań przyjęłam, że młode matki to kobiety do 26 roku życia. Z narracji kobiet wyłonił mi się obraz matki pracującej. Kobiety, która rodzinę postrzega jako przestań do rozwoju, jednak nie zamyka się jedynie na nią. Dąży do zrealizowania własnego celu na życie – szczęśliwej rodziny i samorealizacji. Matka XXI wieku to kobieta, która nie boi się podejmować nowych wyzwań. Odwaga pomaga jej przekuwać sukcesy prywatne w zawodowe, a zawodowe w prywatne.
|
|||
574. | Wybrane determinanty postaw konsumenckich osób dorosłych | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Tematyka poruszona w niniejszej pracy dotyczy wybranych determinantów postaw konsumenckich osób dorosłych.W pierwszej części pracy został umieszczony teoretyczny kontekst tematyki oraz jej różnorodna klasyfikacja, wśród nich są wybrane modele postaw konsumenckich oraz wybrane motywy patologicznych zachowań. Poruszona została również tematyka zmian społecznych i gospodarczych oraz ich wpływu na Konsumentów. Wspomniano również o marketingu i e-marketingu.
Na drugą część pracy składa się rozdział metodologiczny. Badania przeprowadzone na rzecz niniejszej pracy, miały charakter ilościowy. Za pomocą kwestionariusza ankiety zostały zgromadzone odpowiedzi na nurtujące Badacza pytania. Na potrzeby niniejszej pracy został sformułowany główny problem badawczy oraz 8 problemów szczegółowych oraz 8 hipotez roboczych.
W trzeciej części pracy znajduje się analiza wyników przeprowadzonych badań, z uwzględnieniem najważniejszych kwestii, zobrazowanych za pomocą diagramów kołowych. Wyniki te zostały opisane za pomocą liczb wraz z przeliczeniem procentowym. Na zakończenie każdego z podrozdziałów można odnaleźć krótkie podsumowanie, weryfikujące, czy dana hipoteza została potwierdzona, czy też przeciwnie. Do pracy został dołączony aneks oraz wykaz tabel i wykresów.
|
|||
575. | Zachowania agresywne w szkole podstawowej w opiniach uczniów i nauczycieli klas początkowych | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca skupia się na problematyce agresji w szkole podstawowej. Pierwszą część pracy stanowią teoretyczne podstawy zjawiska agresji – omówienie sposobów jej definiowania w literaturze przedmiotu, podstawowych klasyfikacji rodzajów agresji, pojęć jej towarzyszących oraz indywidualnych cech, mogących mieć wpływ na pojawienie się zachowań agresywnych. Następnie skupiono się na agresji w szkole i specyficznych czynnikach środowiska szkolnego, które mogą zwiększać ryzyko jej wystąpienia. Kolejnymi poruszanymi aspektami są profilaktyka zachowań agresywnych w szkołach oraz odwołanie się do wyników dotychczasowych badań prowadzonych na ten temat. Drugi rozdział niniejszej pracy skupia się na przyczynach pojawienia się zachowań agresywnych. Omówione zostały uwarunkowania biologiczne, podstawowe koncepcje psychologiczne na ten temat oraz czynniki środowiskowe wpływające na agresję. Skoncentrowano się również na agresji w mediach, która ma szczególnie istotny wpływ na dzieci. Kolejny rozdział stanowią metodologiczne podstawy badań własnych. Sformułowano w nim cele badań, problemy i hipotezy badawcze oraz zmienne i ich wskaźniki. Celem eksploracyjnym uczyniono próbę poznania opinii uczniów i nauczycieli na temat zjawiska agresji w szkole ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposoby rozumienia agresji przez dzieci. Celem opisowym jest przedstawienie statystyk występowania poszczególnych rodzajów agresji w szkole Trzeci rodzaj celów – wyjaśniający – opiera się natomiast na próbie odpowiedzenia na pytanie: jakie czynniki wpływają na doświadczenia uczniów związane z agresją? Nadrzędnym celem praktycznym niniejszej pracy jest próba opracowania na podstawie uzyskanych wyników propozycji rozwiązań dla pedagogów, które mają na celu usprawnienie przeciwdziałania agresji w szkole podstawowej. Następnie dobrano i przedstawiono odpowiednie metody, techniki i narzędzia badawcze. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety i wywiadu nieskategoryzowanego. Na końcu dokonano charakterystyki terenu badań, próby badawczej oraz całości procesu badawczego i sposobu opracowania zgromadzonego materiału empirycznego. Czwarty rozdział stanowi analiza i interpretacja wyników badań własnych. Opracowano w nim wyniki uzyskane na podstawie kwestionariuszy ankiet przeprowadzonych wśród uczniów klas początkowych i wywiadów z ich nauczycielami. Wykazały one, że dzieci często mylą agresję z emocjami oraz zachowaniami asertywnymi. Wśród najczęstszych rodzajów agresji spotykanych przez uczniów klas młodszych, agresja fizyczna i słowna okazały się być niemal na tym samym – równie wysokim - poziomie. Wynik ten jest dużo wyższy w środowisku miejskim oraz porównywalny wśród dziewcząt i chłopców. W kwestii reakcji na przejawy agresji większość dzieci informuje o nich nauczyciela, jednak aż 20% uczniów boi się komukolwiek o tym powiedzieć w obawie przed posądzeniem ich o skarżenie na kolegów. Zbadano również najczęstsze działania nauczycieli wobec sprawców i
|
|||
576. | Funkcjonowanie dzieci autystycznych w przedszkolu | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca magisterska porusza problematykę funkcjonowania dzieci autystycznych w przedszkolu. Zawarte zostały w pracy zagadnienia związane z terapią dzieci z autyzmem, relacjami dzieci z autyzmem z ich rówieśnikami w przedszkolu, utrudnieniami w funkcjonowaniu w przedszkolu, a także tym co wspomaga ten proces.
Pierwszy rozdział pracy magisterskiej dotyczy pojęcia autyzmu, jego genezy, przyczyn, ogólnej charakterystyki zaburzeń autystycznych, kryteriów diagnozowania oraz charakterystyki rozwoju dziecka autystycznego i terapii osób z autyzmem. W kolejnym rozdziale została przedstawiona metodologia badań własnych. Prezentowany jest w nim paradygmat interpretatywny, pytania badawcze, cel badawczy, metody, techniki i narzędzia jakie zostały użyte. Na potrzeby pracy magisterskiej zostały przeprowadzone badania o charakterze jakościowym z pedagogami, oraz z rodzicami dzieci z autyzmem. Materiał został uzyskany w trakcie rozmów z osobami badanymi. Moim głównym problemem badawczym było uzyskanie informacji na temat funkcjonowania dzieci z autyzmem w przedszkolu a także kwestii jakie się z nim wiążą. W ostatnim rozdziale zaprezentowane zostały wyniki badań własnych, opis osób badanych, ich komentarze na poszczególne zagadnienia poruszone w trakcie wywiadów narracyjnych.
Napisana przeze mnie praca magisterska odnosi się do zagadnienia funkcjonowania dzieci autystycznych w przedszkolu, ukazuje ich zachowania względem rówieśników, siebie, oraz ich reakcji na terapię.
|
|||
577. | Metody wychowawcze stosowane przez rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Przedmiot moim badań skoncentrowany jest na stosowanych współcześnie metodach wychowawczych, ale z głównym naciskiem na metodę karania i nagradzania. W rozdziale pierwszym omówione zostały podstawowe metody wychowawcze, z których najczęściej korzystają wychowawcy, a także określona została definicja wychowania jako takiego i jego właściwości. Rozdział drugi jest omówieniem metodologii powstałej pracy z wyszczególnieniem: przedmiotu badań i celu pracy. Postawione tu zostały również pytania i hipotezy badawcze. Ważnym punktem tego rozdziału są również wyznaczone wskaźniki i zmienne potrzebne do przeprowadzenia rzetelnej analizy. Rozdział trzeci jest w głównej mierze analizą przeprowadzonych badań ale znajduje się tu również charakterystyka respondentów, a także interpretacja otrzymanych wyników z uwzględnieniem wskaźników. Całość pracy zamykają wnioski końcowe, które niosą w sobie informacje o weryfikacji hipotez.
|
|||
578. | Praca w wolontariacie jako źródło poszerzania kompetencji zawodowych | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem mojej pracy magisterskiej jest praca w wolontariacie jako źródło poszerzania kompetencji zawodowych.
W dzisiejszych czasach przez wielu pracodawców kompetencje odgrywają ważną rolę, są brane pod uwagę przy rekrutacji pracowników. Zdobycie określonych umiejętności wiąże się często z byciem zatrudnionym w danej organizacji. Młodzi ludzie szukający zatrudnienia po ukończeniu edukacji — często swojej pierwszej pracy — spotykają się z odmową ze strony pracodawców. Powodami takiej odmowy zazwyczaj jest brak doświadczenia – stażu pracy – lub brak określonych kompetencji. W jaki sposób zatem mają zdobyć te kompetencje skoro pracodawcy nie doceniają kandydatów bez doświadczenia? Czy mają oni inne sposoby na osiągnięcie jakichś umiejętności, będąc aktywnymi poza obszarem pracy zawodowej?
Celem mojej pracy magisterskiej jest próba ukazania tego, iż praca w wolontariacie jest źródłem kompetencji zawodowych. Moja praca jest zbudowania z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich odnosi się do teoretycznego ujęcia wolontariatu, jego genezy, cech wolontariuszy. Drugi dotyczy teoretycznego omówienia pojęcia kompetencji, rodzajów kompetencji. Trzeci rozdział dotyczy metodologii badań własnych. Ostatni rozdział to analiza badań własnych, które są badaniami ilościowymi i zostały przeprowadzone na próbie liczącej 100 osób. Wyniki i analiza badań pozwoliły mi zweryfikować postawione hipotezy.
|
|||
579. | Pojawienie się rodzeństwa a zachowanie dzieci w wieku przedszkolnym | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca jest zbiorem rozważań na temat wpływu pojawienia się rodzeństwa na zachowanie dzieci w wieku przedszkolnym. Treści teoretyczne poparte są częścią praktyczną, którą jest analiza wyników przeprowadzonych badań. Komponent teoretyczny zawiera informacje na temat wpływu systemu rodzinnego na funkcjonowanie dziecka, trudności wychowawczych wieku przedszkolnego oraz zaburzeń zachowania, co zostało opisane w pierwszym rozdziale. Drugi rozdział zawiera charakterystykę norm rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym. Część metodologiczna zawarta w trzecim i czwartym rozdziale jest opisem podjętego problemu i przedstawia wyniki przeprowadzonych badań przy pomocy kwestionariusza ankiety. Próbę badawczą wykorzystaną w pracy stanowi 70 rodziców dzieci w wieku przedszkolnym uczęszczających do Miejskiego Przedszkola nr 27 w Jeleniej Górze, Miejskiego Przedszkola nr 19 w Jeleniej Górze oraz Przedszkola Publicznego ,,Pod Wierzbami” we Wrocławiu, którego organem prowadzącym jest Fundacja ,,Czas dla Dzieci”, a także 40 wychowawców przedszkolnych tychże dzieci. Przedmiotem poznania w podjętych badaniach jest zachowanie dzieci w wieku przedszkolnym w sytuacji pojawienia się rodzeństwa. Celem praktyczno-wdrożeniowym jest sformułowanie zaleceń kierowanych pod adresem rodziny i przedszkoli zamierzających do przygotowania dzieci do nadchodzących zmian.
|
|||
580. | Rodzaje aktywności w cyberprzestrzeni podejmowane przez użytkowników w wieki 20-30 lat | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca miała na celu zorientowanie na rodzaje aktywności w cyberprzestrzeni/Internecie podejmowane przez użytkowników w wieku od 20 do 30 lat. Najważniejsze pojęcia połączone z tematem głównym zostały opisane w części teoretycznej. W celu weryfikacji postawionych hipotez badawczych związanych z aktywnościami w Internecie posłużono się wynikami badania przeprowadzanego w Internecie na grupie badawczej 160 osób w wieku od 20 do 30 lat. Wyniki pokazały wielość działań podejmowanych w cyberprzestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji.
|
|||
581. | Ukryty program przedszkolnych placów zabaw. | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika, zaoczne II stopnia |
Praca pt.: „Ukryty program przedszkolnych placów zabaw” ma na celu wskazać czym jest ukryty program. Wskazać, w jaki sposób objawia się w funkcjonowaniu przedszkolnych placów zabaw. Jaki wpływ ma na jawny program placówki. Z czego dokładnie składa się, co powoduje. W części teoretycznej przedstawiono treści dotyczące organizacji placówki przedszkolnej, wskazano różne ujęcia teoretyczne pojęcia ukrytego programu, zarysowano problematykę przedszkolnego placu zabaw. Badania przeprowadzono za pomocą metody studium przypadków, w której użyto techniki, jaką jest obserwacja uczestnicząca. Obserwację przeprowadzono trzykrotnie na przełomie miesięcy: luty, marzec, kwiecień za pomocą dziennika obserwacji. W części dotyczącej analizy badań podjęto się próby odpowiedzi na problem badawczy. Scharakteryzowano środowisko, miejsce przeprowadzanych badań oraz odpowiedziano na pytania szczegółowe. Na podstawie analizy badań wskazano zespół praktyk łagodzących występowanie ukrytego programu.
|
|||
582. | Wychowawcza rola wybranych baśni | prof. dr hab. Mirosława Wawrzak-Chodaczek | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Praca została napisana w oparciu o analizę wybranych baśni. Całość podzielono na cztery części. Pierwszy rozdział opisuje historię oraz definicje wychowania, które w dalszej części zostało podzielone na aspekt psychologiczny i pedagogiczny. Ujęcie psychologiczne zwraca uwagę m.in. na błędy wychowawcze i zasady wychowania. Natomiast ujęcie pedagogiczne tłumaczy, czym jest ideał wychowania i cel wychowawczy. Określa także, jaką rolę odgrywają wartości w wychowaniu, a także jakie są metody i zasady wychowania. Drugi rozdział został poświęcony baśniom i bajkom. Przedstawia historię i definicje obydwu gatunków oraz pokazuje występujące pomiędzy nimi różnice. Opisuje także rodzaje bajek i wartości, jakie przekazują dziecku. W kolejnym rozdziale została przedstawiona metodologia badań, w przypadku tej pracy, jakościowych. Określono w nim cel badań, problem badawczy oraz metody i techniki zastosowane w badaniach. Celem tej pracy było zbadanie, jakie znaczenie w procesie wychowania dziecka mają bajki i baśnie. Podczas opracowywania baśni posługiwano się metodą badania dokumentów. Ostatni rozdział został poświęcony badaniom wybranych utworów.
|
|||
583. | Znaczenie wsparcia społecznego w realizacji marzeń osób dorosłych z zespołem Downa | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Celem niniejszej pracy było zbadanie znaczenia wsparcia społecznego w realizacji marzeń osób dorosłych z zespołem Downa w opinii osób wspomagających. Składa się ona z dwóch rozdziałów teoretycznych, jednego rozdziału metodologicznego oraz rozdziału zawierającego analizę przeprowadzonych badań. Na końcu pracy znajduje się uogólnienie wyników badań oraz wnioski i postulaty pedagogiczne, a także załącznik, którym jest kwestionariusz ankiety. Pierwszy rozdział został napisany w oparciu o literaturę przedmiotu. Przedstawia on charakterystykę osoby z zaburzeniem genetycznym, jakim jest zespół Downa. Drugi rozdział, również oparty o literaturę, opisuje problematykę wsparcia społecznego w życiu osób z daną niepełnosprawnością. Trzeci rozdział zawiera metodologiczne podstawy badań własnych, które zostały krótko scharakteryzowane w oparciu o literaturę metodologiczną. Czwarty rozdział prezentuje analizę badań własnych. Badania te zostały przeprowadzone za pomocą kwestionariusza ankiety. Grupę badawczą tworzyły osoby będące wsparciem społecznym dla osób z niepełnosprawnością. Wyniki badań prezentują opinię osób badanych na temat znaczenia wsparcia społecznego w realizacji marzeń osób z zespołem Downa.
|
|||
584. | Znaczenie Internetu w relacjach interpersonalnych studentów pedagogiki | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Moja praca zawiera cztery rozdziały. W pierwszym pt. Internet jako nowe medium przedstawiam sposoby definiowania Internetu, jego funkcje oraz społeczną przestrzeń. W tym rozdziale omawiam także formy komunikowania się, jakie istnieją w Internecie. Prezentuję również charakterystykę Cyfrowych Tubylców i Cyfrowych Imigrantów oraz pokolenia X, Y i Z. Podrozdział kończę omówieniem zagrożeń i szans, jakie związane są z korzystaniem z Internetu.
Drugi rozdział pt. Wybrane aspekty relacji interpersonalnych poświęcam na omówienie zagadnienia relacji interpersonalnych oraz komunikacji i komunikowania się. Rozdział rozpoczynam od omówienia relacji interpersonalnych jako procesu porozumiewania się. Prezentuję współczesny model porozumiewania się oraz reguły, które nim rządzą. W tym podrozdziale analizuję również przyczyny mające wpływ na to, że ludzie komunikują się z innymi. W dalszej części przedstawiam sposoby definiowania komunikacji i komunikowania, a także, co ma wpływ na skuteczne komunikowanie się. Prezentuję czym jest komunikacja elektroniczna, a następnie skupiam się już stricte na charakterystyce komunikacji internetowej. Po przedstawieniu tego zagadnienia przechodzę do omówienia nowych relacji interpersonalnych, które pojawiają się przy udziale Internetu. Podrozdział kończę przywołaniem wyników badań na temat Internetu, które zostały przeprowadzone we wcześniejszych latach.
W trzecim rozdziale pt. Metodologiczne podstawy badań własnych prezentuję charakterystykę badań społecznych. Omawiam cztery paradygmaty, które można wyróżnić w badaniach, przedmiot i cele badań, problemy badawcze, a także metody, techniki i narzędzia wykorzystywane w trakcie prowadzenia badań społecznych. Na końcu podrozdziału analizuję zagadnienie terenu badań i grupy badawczej oraz etapy i przebieg badań jakościowych. Po omówieniu każdego elementu w tym podrozdziale, prezentuję także założenia własnych badań jakościowych.
Czwarty rozdział pt. Analiza własnych badań jakościowych w pełni poświęciłam na prezentację wyników przeprowadzonych badań. Przedstawiam w nim szczegółową charakterystykę grupy badawczej oraz interpretację wywiadów.
|
|||
585. | Rola najbliższego środowiska w kształtowaniu u dzieci gotowości do nauki czytania | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca magisterska to próba zmierzenia się z problemem wpływu środowiska na gotowość do czytania u dzieci. Pierwszy rozdział w całości poświęcony jest zagadnieniu motywacji, która odgrywa kluczową rolę w całym procesie nauczania i nie tylko, oraz jak na motywację do nauki wpływa środowisko. Drugi rozdział dotyczy całego procesu czytania, zaczynając od samej istoty tego procesu i jak się on wiążę z rozwojem mowy. Dalej można znaleźć opis przebiegu tego procesu, poprzez wyjaśnienie trzech jego kluczowych etapów. Ukazane są również trudności, które mogą pojawiać się w trakcie nabywania umiejętności czytania i próba udowodnienia ogromnej roli nauczyciela w organizowaniu procesu nauki czytania przez klasyfikację pomocną w wyborze odpowiednich metod nauki czytania. Cały rozdział kończy się wyjaśnieniem terminu gotowości do czytania, czym tak naprawdę jest, co na nią wpływa i z czego się składa. Trzeci rozdział to próba pokazania badań od metodologicznej strony wraz ze wszystkimi założeniami, problemami i hipotezami. Ostatni przedstawia już to, co najważniejsze, czyli wyniki i wnioski badań na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród rodziców, głównie mam.
|
|||
586. | Sytuacja dziecka w rodzinie o wysokim statusie materialnym | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
Kształcąc się na kierunku pedagogicznym i podejmując od pierwszego roku studiów praktyki w placówkach oświatowych zaobserwowałam spadek wiedzy młodych ludzi o wychowaniu dziecka. Pracując od roku w przedszkolu uzmysłowiłam sobie, jak ogromne luki w wiedzy o wychowaniu dziecka posiadają młodzi rodzice. Przeprowadzając rozmowy z rodzicami na temat wiedzy o dziecku oraz sposobach jego wychowania dostrzegłam, że część rodziców nie ma nawet podstawowej wiedzy na ten temat. Stąd też podjęłam się badań dotyczących sytuacji dziecka w rodzinie o wysokim statusie materialnym. w badaniach skupiam się na kulturze pedagogicznej rodziców oraz funkcjonowaniu dziecka w tejże rodzinie. Funkcjonowanie rodzin o wysokim statusie materialnym od dawna mnie interesowało i byłam ciekawa czy posiadanie pieniędzy jest równoznaczne ze świadomym i odpowiedzialnym wychowaniem młodego człowieka.
W pierwszym rozdziale mojej pracy skupiłam się na opisie środowiska rodzinnego. Początkowo opisane są funkcje rodziny oraz jej struktura. Rozróżniłam typy rodzin oraz opisałam zmiany społeczne i przemiany w funkcjonowaniu rodziny na przestrzeni lat. Również nakreśliłam co to jest atmosfera wychowawcza i wyróżniłam jej rodzaje. w pracy podjęłam się także opisania rodzajów potrzeb ludzkich, postaw rodzicielskich oraz metod wychowawczych. Na końcu rozdziału zamieściłam wyniki dotyczące badań sytuacji dziecka w rodzinie o wysokim statusie materialnym.
W kolejnym rozdziale zamieściłam metodologię własnych badań. Kolejno piszę o przedmiocie moich badań, którym jest sytuacja dziecka w rodzinie o wysokim statusie materialnym oraz celu badań. Wyszczególniłam również problemy badawcze. Techniki jakie wybrałam do swoich badań to: indywidualny wywiad pogłębiony, test niedokończonych zdań oraz narzędzia badawcze. Narzędzia, którymi będę się posługiwać to: kwestionariusz wywiadu pogłębionego, arkusz skali postaw rodzicielskich i arkusz testu zdań niedokończonych. Wszystkie techniki oraz narzędzia opisałam. w pracy zamieściłam także charakterystykę terenu badań oraz próby badawczej. Ostatnim podrozdziałem są etapy i przebieg badań.
W ostatnim rozdziale są zamieszczone wyniki moich badań. Zbadałam w nich poziom zaspokajania potrzeb dzieci w rodzinach, postawy rodzicielskie, świadomość roli wychowawczej i rodzicielskiej, wartości szczególnie preferowane przez badanych rodziców i dzieci oraz system nagród i kar stosowanych w rodzinach.
W zakończeniu pracy umieściłam uogólnienia wyników badań, wnioski oraz postulaty pedagogiczne. Na końcu pracy zamieściłam bibliografię, jak i załączyłam do aneksu narzędzia badawcze, którymi się posługiwałam, m.in.: kwestionariusz wywiadu pogłębionego, arkusz skali postaw rodzicielskich i arkusz testu zdań niedokończonych.
|
|||
587. | Znaczenie fikcji w oddziaływaniach wychowawczych podmiotów edukacyjnych | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
W niniejszej pracy przedstawione zostały znaczenia fikcji w oddziaływaniach wychowawczych podmiotów edukacyjnych. W pierwszym rozdziale przytaczam różne sposoby definiowania pojęcia oraz zjawiska fikcji, uwzględniając ujęcia filozoficzne, psychologiczne i pedagogiczne. Przedstawiam strategie formułowania wychowawczego planu działania oraz jego możliwe uwarunkowania, wynikające z przyjmowanych założeń. Wyjaśniam również sposoby wykorzystania fikcji w edukacji, a także jej wartościowania ze względu na przyjętą perspektywę. Najbardziej problematyczne okazuje się dialektyczne odniesienia fikcji do kategorii prawdy czy rzeczywistości. Niektórzy badacze twierdzą, że fikcja stanowi ich przeciwieństwo, a wychowanie powinno koncentrować się na wyraźnym ustalaniu i utrwalaniu granicy między tym, co realne, a tym, co zmyślone. Inni zaś utrzymują, że opozycja ta jest nieuzasadniona, przede wszystkim ze względu na ontologiczną i epistemologiczną niepewność podmiotu. W następnym rozdziale uzasadniam wybór paradygmatu badawczego, wskazuję strategię badań, ich problematykę oraz cele. W badaniach nad pojęciem fikcji wykorzystuję metodę wywiadu narracyjnego, koncentrując się na wskazaniu indywidualnych sposobów rozumienia i kategoryzowania fikcji w toku odbierania i formułowania wpływu wychowawczego. Wywiady przeprowadziłam z osobami, które ukończyły edukację instytucjonalną, a także aktywnymi zawodowo nauczycielami, wychowawcami, pedagogami. Osoby badane podczas konstruowania historii swojego życia wskazywały znaczenia fikcji, poszczególne podmioty edukacyjne, znaczących innych w swojej biografii, ujawniały przyjęte wpływy, a zarazem poprzez przedstawienie własnych doświadczeń, przywoływanie wspomnień same podejmowały twórczą aktywność, mającą znamiona fikcyjności.
|
|||
588. | Poziom realizacji funkcji i zadań przedszkola w ocenie rodziców | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem pracy jest poziom realizacji funkcji i zadań przedszkola w ocenie rodziców. W swojej pracy ukazuję wpływ edukacji przedszkolnej na życie dziecka oraz jego dalszy rozwój. Celem pracy jest zbadanie na jakim poziomie realizowane są funkcje i zadania przedszkola. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym zostaje przestawiona problematyka wychowania przedszkolnego. Drugi rozdział poświęcony jest współpracy pomiędzy nauczycielami a rodzicami dzieci przedszkolnych. Trzeci rozdział to metodologia badań własnych gdzie wyodrębniono przedmiot i cel badań, pytania badawcze oraz hipotezy. Czwarta część pracy to analiza wyników badań własnych.
|
|||
589. | Aspiracje edukacyjno-zawodowe i plany wychowanków Domu dziecka | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem pracy magisterskiej są aspiracje edukacyjno-zawodowe i plany życiowe wychowanków domu dziecka. Celem pracy było ukazanie ich aspiracji, jakimi wartościami kierują się w życiu i kim chcieliby zostać w przyszłości. Początkowa część pracy obejmuje wyjaśnienia terminologiczne aspiracji, ich rodzaju, poziomu i uwarunkowań. Następnym punktem jest charakterystyka zmian w adolescencji: rozwój fizyczny, poznawczy, społeczno-emocjonalny, moralny, tożsamości i światopoglądu. Kolejną częścią pracy było opisanie funkcjonowania domu dziecka, ich podstaw prawnych. Następnymi rozdziałami jest metodologia badań oraz analiza badań własnych. Całą pracę magisterską kończy uogólnienie i wnioski z badań.
|
|||
590. | Poczucie zagrożenia wypaleniem zawodowym u nauczyciela przedszkola- studium przypadku | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest poczucie zagrożenia wypaleniem zawodowym u nauczyciela przedszkola. Problem został zbadany empirycznie metodą studium przypadku przy użyciu następujących technik badawczych: wywiad swobodny pogłębiony, ankieta, obserwacja, analiza dokumentacji. Temat syndromu wypalenia zawodowego jest szeroko podejmowany między innymi w literaturze naukowej z zakresu psychologii i pedagogiki. Przyczyny syndromu wypalenia zawodowego oraz sposoby przeciwdziałania stanowią temat wielu dyskursów. W części teoretycznej na podstawie literatury naukowej oraz źródeł internetowych omówiony został syndrom wypalenia zawodowego, w szczególności jego przyczyny, czynniki determinujące oraz przebieg. Celem niniejszej pracy jest poznanie stopnia poczucia zagrożenia wypaleniem zawodowym, przyczyn jego powstania, oraz możliwości zapobiegania. Metoda indywidualnego przypadku pozwoliła na szczegółowe przyjrzenie się podejmowanej problematyce oraz na przedstawienie prognoz i propozycji rozwiązania problemu. Badania naukowe prowadzono we Wrocławiu oraz w podwrocławskiej miejscowości. Zbieranie materiału empirycznego oraz jego analiza trwały od grudnia 2018 roku do maja 2019 roku.
|
|||
591. | Cyberprzemoc w doświadczeniach uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Tematem niniejszej pracy jest „Cyberprzemoc w doświadczeniach uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej”. Głównym problemem w podjętych badaniach jest poznanie jakie są doświadczenia uczniów klas IV – VIII ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Nysie w zakresie cyberprzemocy. Celem moich badań natomiast, jest poznanie, w jakim stopniu zjawisko cyberprzemocy jest obecne w świadomości oraz doświadczeniu badanych uczniów, a także opracowanie zaleceń kierowanych pod adresem rodziny i szkoły, mających na celu przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego korzystania z mediów i rozumienia zjawiska cyberprzemocy. W podjętych badaniach zastosowałam metodę sondażu diagnostycznego, a do gromadzenia materiału empirycznego wybrałam technikę ankiety i wywiadu skategoryzowanego. Ogólna struktura mojej pracy obejmuje trzy rozdziały - część teoretyczną, metodologiczną oraz empiryczną, odnoszącą się do analizy wyników przeprowadzonych badań i wniosków końcowych. Rozdział pierwszy odnosi się do problematyki cyberprzemocy w literaturze przedmiotu i składa się z sześciu podrozdziałów. W pierwszym z nich omówiłam rolę Internetu w życiu dzieci i młodzieży, zwracając uwagę na poszczególne jego funkcje, a także charakterystykę komunikacji w Internecie. Drugi podrozdział stanowi wprowadzenie w problematykę agresji i przemocy. Wyjaśnione zostały tutaj podstawowe pojęcia związane
z przemocą i agresją, wyszczególniono poszczególne ich formy i rodzaje, a także podjęto próbę rozróżnienia agresji od przemocy. W kolejnym podrozdziale scharakteryzowałam zjawisko cyberprzemocy, wyjaśniając podstawowe pojęcia z nią związane, a także podkreślając charakterystyczne jej cechy. W podrozdziale czwartym omówiłam poszczególne rodzaje i metody cyberprzemocy, a także dokonałam rozróżnienia tradycyjnej przemocy
od przemocy elektronicznej. Kolejny podrozdział odnosi się do przeciwdziałania agresji elektronicznej. Przedstawione zostały tutaj poszczególne kampanie informacyjne i programy profilaktyczne odnoszące się do problemu agresji elektronicznej. W ostatnim podrozdziale przedstawiłam wyniki dotychczasowych badań, w oparciu o analizy przeprowadzone przez A. Latos. Drugi rozdział niniejszej pracy omawia koncepcję metodologiczną moich badań. Przedstawione zostały w nim przedmiot i cele szczegółowe, a także problematyka badawcza, zmienne oraz ich wskaźniki. Zaprezentowałam również metody, techniki i narzędzia badawcze wykorzystane podczas realizacji badań empirycznych. Scharakteryzowałam również teren moich badań, a także próbę badawczą, która wynosił 105 uczniów klas IV-VIII Szkoły Podstawowej. W dalszej kolejności omówiłam etapy i przebieg podjętych badań. W rozdziale trzecim przedstawiłam wyniki moich badań, odnoszące się
do doświadczeń uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej związanych z cyberprzemocą. Analizy dokonałam na podstawie danych uzyskanych w toku badań ankietowych uczniów oraz wywiadów z ich wychowawcami. W omawianym rozdziale ukazałam sposoby rozumienia cyberprzemocy w grupie badanyc
|
|||
592. | Macierzyństwo w percepcji studentek pedagogiki | prof. dr hab. Jolanta Szempruch | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
W pracy magisterskiej pisałam o transformacjach społeczno-kulturowych, które dotykają macierzyństwa. O tym jak jest ono nieustannie modyfikowane. Ujęłam zagadnienie szybko zmieniającego się świata i młodych ludzi, którzy często opóźniają decyzję o rodzicielstwie. Inna sprawa, mają oni inne priorytety życiowe, poczęcie dziecka nie jest na pierwszym miejscu. Ponowoczesność prowadzi do radykalnych zmian w sferze małżeństwa i rodziny. Przemiany te dają mnóstwo możliwości, a wielość ścieżek wybieranych przez kobiety i mężczyzn jest nieskończona.
Niniejsze opracowanie miało na celu identyfikację przyszłego pokolenia mam i ich stosunku do macierzyństwa. Stanowi ono próbę wskazania zależności studentek i ich poglądów o macierzyństwie. Do przyjrzenia się temu zjawisku przyczyniły się aktualność problemu oraz niedostatek opracowań poświęconych temu zagadnieniu, szczególnie w warstwie empirycznej. Matki studentki są raczej traktowane jako byt nieistniejący. Zgromadzenie informacji wymagało użycia różnorodnych narzędzi badawczych. Ważne okazały się wypowiedzi matek studentek w wywiadach. Skrupulatnie, ilościowo-jakościowa analiza zdobytych danych pozwoliła na szerokie spojrzenie na badany obszar.
W rezultacie przeprowadzenia analizy ilościowo-jakościowej pozyskanego materiału empirycznego zweryfikowane zostały pozytywnie założone hipotezy badawcze dotyczące percepcji studentek na temat macierzyństwa.
Badania wykazały, że wiek urodzenia pierwszego dziecka ciągle ulega opóźnieniom. Studentki, które już są matkami nie żałują decyzji o dziecku. Badane dostrzegają możliwości łączenia macierzyństwa oraz rozwoju własnego. Bardzo pozytywnie zaskakujące są wyniki ankiet i słowa respondentek na temat roli ojca i podejmowanych przez niego działań. Kobiety zaczynają uświadamiać sobie, że rola ojca jest bardzo ważna w życiu dziecka. Wiele obowiązków względem dziecka i mamy można powierzyć mężczyźnie i wcale nie będą one gorzej wykonywane niż gdyby zrobiła to sama matka. Z przeprowadzonej analizy statystycznej wynika, że znaczna większość studentek chce mieć dzieci, jednak najpierw zajmą się one rozwojem kariery i niezależnością finansową, a później mają w planach zakładanie rodziny. Ważnym elementem poznania naukowego jest wiedza, że studentki są coraz bardziej oczytane w zakresie rodzicielstwa oraz świadomie i samodzielnie podejmują decyzję o nim. Mają też całkowitą dowolność w tym jaką ścieżkę chcą obrać.
Tenże tekst jest próbą zwrócenia uwagi na osobistą perspektywę matki, która niejako podporządkowuje się społeczeństwu, biologii lub własnym dążeniom. Decyzja o macierzyństwie pociąga za sobą liczne następstwa. Mają one charakter tożsamościowy, społeczny i fizyczny. Matkę studentkę czekają przemiany w obszarze samooceny, wyglądu, kontaktów i relacji. Warto, aby kobiety pamiętały, że macierzyństwo jest poznawaniem samej siebie i stanowi wysiłek aktywnego kreowania swojej życiowej ścieżki.
Co ważne, młode matki mają o wiele łatwiejszy start jako mamy niż parę
|
|||
593. | Vlogosfera jako przestrzeń edukacji nieformalnej | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca magisterska poświęcona jest zagadnieniu edukacji nieformalnej w obszarze vlogosfery. Celem przeprowadzonych przeze mnie badań stanowiło poznanie możliwych sposobów pozyskiwania wiedzy przez internautę w obszarze vlogosfery. Swoją pracę opracowałam według strategii badawczej zaproponowanej przez K. Rubachę, mianowicie studium przypadku. Jako że przestrzeń vlogosfery stała się ważnym zjawiskiem edukacyjnym, eliminowanie deficytów badań prowadzonych w tym zakresie jest niezwykle ważne . Temat ten jest szczególnie istotny nie tylko ze względu na swoją aktualność, ale również dlatego, iż pokazuje jakie mechanizmy odpowiedzialne są za przekazywanie wiedzy w przestrzeni vlogosfery. Polska literatura naukowa jest nader skromna jeśli chodzi o to zagadnienie. Brakuje publikacji, które opisywałyby proces pozyskiwania wiedzy z vlogów internetowych. W związku z powyższym uznałam, iż warto przybliżyć kilka podstawowych zagadnień, które pozwolą lepiej zorientować się w tej tematyce, a które być może zainspirują innych badaczy do eksploracji vlogosfery. Dodatkowo, mam nadzieję, że przeprowadzone przeze mnie badania uzupełnią luki badawcze w literaturze przedmiotu. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale dokonałam próby definiowania kluczowych dla pracy pojęć. W rozdziale drugim dokonałam próby przeanalizowania kultury popularnej jako przestrzeni uczenia się. W tej części pracy skupiłam się na zdefiniowaniu takich pojęć jak: kultura popularna, cyberkultura, edukacja nieformalna oraz zjawisko edutainmentu. W rozdziale trzecim umieściłam metodologiczne podstawy pracy. Zawierają one cel pracy, problem oraz pytania badawcze, schemat badawczy, metody, techniki oraz narzędzia badawcze.Rozdział czwarty rozpoczęłam od opisu organizacji badań własnych. Następnie przeanalizowałam wyniki badań opierając się o treści zawarte w części teoretycznej pracy. Poszczególne podrozdziały stanowią odpowiedź na postawione w rozdziale trzecim pytania szczegółowe oraz główny problem badawczy.
|
|||
594. | Stowarzyszenie graczy jako zjawisko edukacyjne | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia |
W pracy magisterskiej zatytułowanej: Stowarzyszenie graczy jako zjawisko edukacyjne podejmuję próbę udowodnienia, iż wytwór kultury popularnej jakim jest stowarzyszenie graczy jest przestrzenią edukacyjną. W celu dokładnego poznania naukowego badanego obszaru przedstawię znaczenie terminu kultury popularnej oraz jej edukacyjny charakter. Wyjaśnię również zjawisko gier i zabaw w przestrzeni czasu wolnego, tak aby podkreślić dobrowolne uczestnictwo w stowarzyszeniu graczy oraz jego charakter. Kolejny rozdział mojej pracy dotyczy grupy społecznej na przykładzie stowarzyszenia graczy oraz kompetencji społecznych. Głównym aspektem mojej pracy są teorie uczenia się w grupie. Tę część pracy oparłam na następujących teoriach: Teoria społecznego uczenia się Aleksandra Bandury, Trzy wymiary uczenia się Knuda Illeris' a, Cztery filary edukacji oraz Teoria Interakcji. To właśnie na ostatniej z wymienionych teorii skupię się najbardziej, ponieważ uważam, że doskonale ukazuje ona edukacyjny aspekt stowarzyszenia graczy oraz podkreśla zachowania i komunikację, która w grupie jest najważniejsza. Następny rozdział poświęciłam metodologicznym podstawą badań własnych. W rozdziale tym głównie skupiłam się na omówieniu elementów metodologii w badaniach pedagogicznych do których zaliczyć można: pojęcie nauki, charakterystykę badań, typy badań, organizację badan, przedmiot, cele, problem badawczy, schemat, metodę, technikę, narzędzie oraz etykę badań pedagogicznych. Ostatni rozdział poświęcam badaniom własnym opartym na przeprowadzonym wywiadzie z ekspertem należącym do stowarzyszenia graczy. Przeprowadzony wywiad zalicza się do częściowo kierowany co oznacza, że ma on formę rozmowy podczas której wtrącałam pytania, na które odpowiedź mnie interesowała. W wyniku przeprowadzonej analizy wywiadu wyciągnęłam następujące wnioski. Stowarzyszenie graczy jest przestrzenią edukacyjną, w której uczestnicy często nieświadomie poddają się procesowi edukacji oraz uczenia się. Odbywa się to między innymi ze względu na charakter gry w jaką grają uczestnicy lecz w zdecydowanej większości zależne jest to od bycia w grupie. Dzięki temu gracze uczą się od siebie nawzajem pewnych zachowań, postaw, emocji. Grupa ludzi która spotyka się by grać w gry planszowe okazuje się być bliskim towarzystwem, które łączy znacznie więcej niż tylko wspólne rozgrywki.
|
|||
595. | Obraz postfeminizmu w popkulturze .Perspektywa pedagogiczna | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Feminizm to pojęcie, które w dzisiejszych czasach każdy zna, jednak nie każdy wie co ono oznacza, z czym się wiąże, czy też jakie niesie przesłanie. Z tego też powodu w swojej pracy magisterskiej postanowiłam zająć się zagadnieniem post-feminizmu, czyli najprościej mówiąc - feminizmem dzisiejszych czasów. Tak więc w niniejszej pracy starałam się odkryć, jaki obraz post-feminizmu kreuje obecnie popkultura, ponieważ to właśnie w niej post-feminizm pojawia się najczęściej, a następnie starałam się tę wiedzę odnieść do kontekstu edukacyjnego.
Postanowiłam zająć się właśnie tym tematem, ponieważ zauważyłam, jak bardzo lekceważy się to zagadnienie, zwłaszcza w edukacji szkolnej. Nie podoba mi się fakt, że młodzież naśmiewa się z feministek, podczas gdy nie wie, o co te kobiety tak naprawdę walczą, z czym się nie zgadzają. Dlatego doszłam do wniosku, że chcę przekonać się, zagłębić wiedzę na temat tego, skąd u ludzi tego rodzaju niechęć.
|
|||
596. | Obraz handlu ludźmi we współczesnych filmach oraz ich znaczenie edukacyjne | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Niniejsza praca magisterska porusza problematykę handlu ludźmi, jego obrazu ukazanego we współczesnych filmach oraz ukazuje ich znaczenie edukacyjne. Praca składa się z kilku rozdziałów teoretycznych, które wyjaśniają podstawowe pojęcia zawarte w literaturze przedmiotu, prowadzą do zrozumienia problemu i nawiązują do planowania badań, a także z rozdziału, w którym zaprezentowane są wyniki badań własnych. Przedstawiając pokrótce elementy zawarte w pracy, na początku zawiera ona wstęp, który ukazuje powody, dla których podjęto działalność badawczą na ten wybrany temat. W pierwszym rozdziale podejmowane są rozważania teoretyczne nad bezpieczeństwem i zagrożeniami, znajduje się w nim wyjaśnienie, dlaczego bezpieczeństwo może stać się istotnym aspektem pedagogicznym. W rozdziale drugim ujęte są między innymi definicje handlu ludźmi, jego poszczególne formy, a także umiejscowienie tego procederu w aktach prawnych. Ponadto, zwraca on uwagę na to, że handel ludźmi również może znajdować się w obszarze zainteresowań pedagogiki. Rozdział trzeci ukazuje jak ważnym narzędziem potrafi być film w procesie edukacji, w przekazywaniu istotnych treści. Dodatkowo, przedstawiony jest w nim związek mediów, kultury popularnej z edukacją. Rozdział czwarty dotyczy metodologicznych podstaw badań własnych, czyli ukazuje pewne założenia poczynione na potrzeby prowadzenia badań w tej pracy. Rozdział piąty, to przedstawienie wyników z badań własnych. Znajdują się tu szczegółowe opisy analizowanych filmów oraz wnioski końcowe z badań. Przedostatnim punktem pracy jest zakończenie, w którym umieszczone są wnioski końcowe oraz refleksje po zakończonych badaniach, podsumowujące całość podejmowanych działań poczynionych na potrzeby tej pracy magisterskiej. Ostatni element to bibliografia, zawierająca źródła rozważań teoretycznych, w tym akty prawne, oraz źródła internetowe cytowane podczas pisania pracy.
|
|||
597. | Obraz trudnego ojcostwa w literaturze faktu | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem niniejszej pracy jest ukazanie obrazu trudnego ojcostwa na podstawie literatury faktu. Pierwsza część pracy zostanie oparta na analizie literatury dotyczącej terminów takich jak: rodzina, jej charakter, funkcje, struktura. Uwaga zostanie skupiona również na zagadnieniu roli ojca w procesie wychowania dziecka niepełnosprawnego. Następnie omówione zostanie pojęcie niepełnosprawności, jego różne oblicza, a także problemy i trudności, jakie napotykają rodziny związane z tym zagadnieniem. Ostatnią część stanowi analiza i omówienie wniosków, które ukażą obraz utrudnionego ojcostwa.
|
|||
598. | Aktywność seniorów w czasie wolnym | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Praca poświęcona jest tematyce starości, sposobach spędzania czasu wolnego seniorów po przejściu na emeryturę oraz wpływu aktywności w czasie wolnym na jakość życia seniorów. W pracy omówiłam pojęcie starości, możliwości rozpatrywania go w trzech aspektach: biologicznym, psychologicznym i społecznym, potrzeby oraz postawy seniorów względem starzenia się. Opisałam pozytywne konsekwencje podejmowania aktywności, występujące wśród seniorów bariery oraz różne podejścia do definicji czasu wolnego. Celem mojej pracy było uzyskanie wiedzy na temat postrzegania i wykorzystywania czasu wolnego przez seniorów.
Przedmiotem badań w mojej pracy było postrzeganie i wykorzystywanie czasu wolnego przez seniorów. W oparciu o literaturę przedstawiłam przedmiot badań, ich cel oraz problemy badawcze. Przeprowadzone badania w Dziennym Domu "Na Ciepłej" z aktywnymi seniorami miały pomóc mi w uzyskaniu odpowiedzi na przygotowane pytania oraz określenie wpływu podejmowania aktywności w czasie wolnym. Zainteresowanie tematyką starzenia się i potrzeb ludzi starszych wynika z aktualnej sytuacji społecznej i prognoz demograficznych na najbliższe lata.
|
|||
599. | Polski dyskurs o cyberzagrożeniach jako zjawisko edukacyjne | dr hab. Rafał Włodarczyk | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Celem mojej pracy było zbadanie charakteru poradnikowego dyskursu dostępnego w języku polskim. Moje zainteresowanie tym tematem wynika z tego, że poradniki bardziej niż literatura naukowa kształtują u czytelników wrażliwość na podejmowane zagadnienia, a dodatkowo są one łatwiej dostępne oraz ich cena jest o wiele niższa. W związku z wybranym tematem skoncentrowałam się na scharakteryzowaniu społeczeństwa informacyjnego, które w XXI wieku bardzo dynamicznie się rozwija oraz na jego cechach i funkcjach. Przeanalizowałam również, jak przeobrażenia mające miejsce we współczesnej formacji społeczno- gospodarczej wpływają na takie kategorię, jak: wiedza, edukacja i praca. Charakterystyce poddałam również stosunkowo nową subdyscyplinę pedagogiczną, jaką jest pedagogika medialna. Zawarłam również informacje dotyczące specyficznej komunikacji w Internecie, wskazałam zalety korzystania z sieci, a także szczegółowo opisałam występujące w niej zagrożenia, czyli tzw. cyberzagrożenia. Scharakteryzowałam również działania, jakie można podjąć, aby zapewnić bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni. Charakterystyce poddałam dyskurs oraz edukację nieformalną i zjawisko całożyciowego uczenia się, a także poradnik wskazując jego cechy charakterystyczne. W pracy wskazałam również przedmiot i cel badań, a także problemy badawcze. Opisałam wybraną strategię badań i schemat badawczy. Scharakteryzowałam metodę, technikę i narzędzie badawcze, a także obszar badań. Zaznaczyłam w niej również etyczne aspekty badań naukowych. Praca zawiera także analizę i interpretację wyników badań oraz wnioski, czyli odpowiedź na problem główny.
|
|||
600. | Motyw przyjaźni w wybranych lekturach szkolnych klas IV-VI szkoły podstawowej | dr hab. Barbara Jędrychowska prof. UWr | Pedagogika, stacjonarne II stopnia |
Praca porusza tematykę przyjaźni, której celem jest, jej poznanie i przedstawienie na podstawie analizy wybranych lektur szkolnych klas IV-VI szkoły podstawowej. Praca została podzielona na cztery rozdziały (I-IV). Jej pierwszy rozdział (I) omawia aspekty teoretyczne pracy, w której zostały wyjaśnione jej podstawowe pojęcia. Rozdział (II) to wprowadzenie w problematykę badawczą, która porusza kwestie rozwoju emocjonalnego i moralno-społecznego dziecka w okresie późnego dzieciństwa, historię literatury dziecięco-młodzieżowej w różnych epokach literackich. Poruszona została także rola przyjaźni oraz książki w życiu i wychowaniu dziecka. Kolejny rozdział (III) zawiera metodologię badań i organizację badań własnych – określenie przedmiotu i celu badań, strategii badań oraz jej problem główny i problemy szczegółowe, a także zastosowane w pracy metody i techniki. Rozdział (IV) to analiza wyników badań, w której zostały przeanalizowane takie zagadnienia jak: bohater literacki jako wzór przyjaciela, proces zawiązywania się przyjaźni i jej umacnianie oraz oblicza przyjaźni. Ostatnią częścią pracy są jej wnioski i zakończenie, w której została zawarta odpowiedź na problemy szczegółowe.
|