wyszukiwanie/filtrowanie
Lp. Temat pracy Promotor Program studiów
61. Adaptacja dzieci do funkcjonowania w grupie przedszkolnej trzylatków dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Uczęszczanie do przedszkola to dla malucha zapewne duże doświadczenie, a pierwsze tygodnie w nowym środowisku dla niektórych dzieci bywają trudne. W grupie przedszkolnej uczniowie muszą sprostać wielu zadaniom i nauczyć się nowych zasad i standardów. To jak dziecko będzie się adaptowało w nowej placówce zależy od wielu czynników. Celem niniejszej pracy jest ustalenie jak przebiega adaptacja dziecka 3-letniego do grupy przedszkolnej, zbadanie przebiegu procesu adaptacji i poznanie trudności adaptacyjnych. Wyniki przeprowadzonych badań umożliwiły udzielenie odpowiedzi na główny problem badawczy postawiony w formie pytań: Jak przebiega adaptacja dziecka 3-letniego do przedszkola? Badania wykazały przebieg procesu adaptacji chłopca do grupy przedszkolnej, a tym samym pozwoliły lepiej poznać i zrozumieć trudności adaptacji dziecka. Podczas pisania pracy wykorzystano publikację dotycząca głównie pedagogiki i psychologii. Badania zostały przeprowadzone metodą studium przypadku, techniką obserwacji systematycznej oraz analizą dokumentów, jako narzędzie wykorzystano własny Arkusz Obserwacji Dziecka do Przedszkola.
62. Praca nauczyciela edukacji przedszkolnej z dzieckiem ze spektrum autyzmu dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tematem mojej pracy magisterskiej jest praca nauczyciela edukacji przedszkolnej z dzieckiem ze spektrum autyzmu. W części teoretycznej zajęłam się problematyką autyzmu w świetle literatury – opisałam rodzaje zaburzeń autystycznych, przyczyny autyzmu oraz sposób diagnozowania. Następnie przywołałam najważniejsze informacje dotyczące nauczyciela edukacji przedszkolnej. Opisałam czym jest pedeutologia, rys historyczny tego zawodu. Przybliżyłam funkcje nauczyciela, jego rolę, a także opisałam przebieg kształcenia nauczycieli. Przywołałam najważniejsze informacje dotyczące pedagogiki przedszkolnej – jej rys historyczny, opisałam placówki przedszkolne funkcjonujące w Polsce. Następnie skupiłam się na metodach i formach pracy zarówno nauczyciela edukacji przedszkolnej, jak i metodach i formach pracy terapeutycznej. Kolejnym etapem, była część metodologiczna. Przywołałam definicje przedmiotu badań, celu, problemów badawczych, podejścia badawczego, metod, technik oraz narzędzia badawczego. Następnie określiłam swój przedmiot badań - funkcjonowanie w roli zawodowej nauczyciela przedszkolnego z dziećmi ze spektrum autyzmu. Cel badań - próba opisu funkcjonowania w roli zawodowej nauczyciela przedszkolnego. Sformułowałam problemy badawcze: problem główny - jak nauczyciele edukacji przedszkolnej pracują z dzieckiem ze spektrum autyzmu? Oraz problemy szczegółowe. Wybrałam odpowiednią metodę – studium przypadków, technikę – wywiad narracyjny częściowo kierowany, opracowałam narzędzie – dyspozycje do wywiadu. Kolejnym etapem było przeprowadzenie wywiadów z trzema nauczycielkami edukacji przedszkolnej, na podstawie których w części empirycznej dokonałam opisu przypadków. W etapie końcowym dokonałam podsumowania opisywanych przypadków i wykazałam ich fenomen.
63. Praca domowa ucznia w okresie pandemii w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Prace domowe są jedną z form organizacji procesu kształcenia uczniów. Przez wiele lat forma ich zadawania i rodzaje prac były dostosowane do nauczania stacjonarnego w placówkach szkolnych. Niestety w związku z epidemią koronawirusa na całym świecie, nauka w szkołach została przeniesiona do Internetu, inaczej formułując nastały czasy nauki zdalnej. Cały system prowadzenia lekcji został przekształcony do aktualnej sytuacji, tym samym praca domowa częściowo zmieniła swoje znaczenie. W niniejszej pracy zamierzam przedstawić opinię nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat prac domowych w czasie pandemii. Nauczyciele mają bezpośredni kontakt z uczniami i zauważają jak praca domowa oddziałuje na ich proces kształcenia. Posiadają wiedzę jak zadawać zadania domowe, żeby rozwój uczniów przebiegał prawidłowo. Część teoretyczna została podzielona na trzy rozdziały: Rozdział pierwszy niniejszej pracy poświęcony został przybliżeniu systemu edukacji wczesnoszkolnej. Przedstawiono cele i funkcje nauczania początkowego. Scharakteryzowane zostały także metody i formy dydaktyczno-wychowawcze wykorzystywane przez nauczycieli. Opisana została również rola rodziców w procesie dydaktycznym uczniów. Ukazano sposób w jaki rodzice mogą współpracować z placówką edukacyjną oraz jak wspierać swoje dzieci podczas kształcenia. W rozdziale drugim została ukazana rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w świetle literatury. W pracy zwrócono uwagę na kompetencje jakimi powinna cechować się osoba pracująca jako nauczyciel. Przedstawiono również relację nauczyciel – uczeń, która prowadzi do efektywnego nauczania. Rozdział trzeci poświęcony jest w pełni zagadnieniu pracy domowej. Zawarte są w niej definicje prac domowych, ich cele i funkcje oraz rodzaje. Przybliżony został sposób przygotowania, zadawania, kontroli i oceny pracy domowej przez nauczyciela. Praca domowa w dużym stopniu związana jest z motywacją ucznia, dlatego została wyszczególniona w niniejszej pracy. Badania przeprowadzone na potrzeby pracy dotyczą pracy domowej ucznia w czasie pandemii, z tego powodu w części teoretycznej przedstawiono sytuacje nauczania zdalnego i prac domowych w okresie trwania pandemii. W kolejnym rozdziale zostały ukazane metodologiczne podstawy pracy. Przedstawiono definicje takich terminów jak: przedmiot, cel badań oraz problem, metoda i narzędzie badawcze. Celem badań było poznanie opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na temat prac domowych uczniów w okresie pandemii. Chcąc prawidłowo przeprowadzić badania szczególnie ważne było ustalenie problemu głównego oraz wynikające z niego problemy szczegółowe. Dla najlepszych rezultatów badania użyta została metoda indywidualnych przypadków z użyciem techniki wywiadu częściowo kierowanego. Narzędziem badawczym były dyspozycje do wywiadu. W ostatniej części pracy zostały przedstawione wyniki badań w postaci opisu poszczególnych przypadków indywidualnych.
64. Funkcjonowanie w roli zawodowej nauczyciela prowadzącego zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
65. Zjawisko stereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną wśród uczniów klas IV-VIII dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika, zaoczne II stopnia
Niniejsza praca "Zjawisko stereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną wśród uczniów klas 4-8" zawiera definicję niepełnosprawności wraz z opisem wszelakich subdyscyplin pedagogicznych, a także charakterystykę związaną z kształtowaniem się postaw, uprzedzeń i stereotypów. Praca skupia się na analizie wiedzy i postaw oraz na występujących stereotypach niepełnosprawności wśród uczniów klas 4-8 Szkoły Podstawowej Nr 2 we Lwówku Śląskim. Te zagadnienia są ściśle związane z celem pracy. Szczegółowej analizie zostało poddanych 156 uczniów. Praca została napisania przy użyciu literatury fachowej, która głównie dotyczy zagadnień związanych z pedagogiką specjalną. Do przeprowadzenia badań użyto sondażu diagnostycznego. Jako technikę badawczą wykorzystano ankietę, zaś jako narzędzie, kwestionariusz ankiety. Analiza wyników badań wskazuje na to, iż wśród uczniów występują osoby posługujące się stereotypowym myśleniem, lecz większa grupa wykazuje zrozumienie i akceptację wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
66. Macierzyństwo kobiet aktywnych zawodowo we współczesnych polskich serialach telewizyjnych dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika, zaoczne II stopnia
Przedmiotem niniejszej pracy jest macierzyństwo kobiet aktywnych zawodowo ukazane we współczesnych polskich serialach telewizyjnych. Jej celem jest przedstawienie wizerunku kobiety-matki aktywnej zawodowo, który jest obecny we współczesnych polskich serialach telewizyjnych. Ponadto ukazane zostało, jak wiele ról społecznych pełnią w dzisiejszych czasach kobiety, w jaki sposób je ze sobą łączą i na jakie trudności napotykają w związku z ich łączeniem. Na podstawie współczesnych polskich seriali telewizyjnych poddanych analizie, zostały wyróżnione następujące role społeczne pełnione przez kobiety tj. rola kobiety, rola matki, rola żony/partnerki, rola zawodowa. Podział ten ma na celu pokazać, że kobieta to nie tylko matka, która zajmuje się dziećmi i domem, tak jak było to uznawane w patriarchacie. Dzisiejsze matki to kobiety realizujące się w roli zawodowej, dbające o swój samorozwój, a jednocześnie podejmujące decyzję o byciu żoną i matką. Niniejsza praca ukazuje również, jaki obraz kobiety-matki kreują mass media, w tym wypadku seriale, jakie to ma odzwierciedlenie w rzeczywistości oraz jaki ma to wpływ na młode pokolenie.
67. Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie Kafe Równik dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika, zaoczne II stopnia
Tematem niniejszej pracy jest aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością na przykładzie Cafe Równik. W pierwszym rozdziale podejmuję próbę omówienia zagadnienia niepełnosprawności. Odpowiadam na pytania dotyczące kształtowania się definicji i prezentowanych różnego rodzaju postaw społecznych wobec osób z niepełnosprawnościami. Zwracam uwagę na złożoność tematu i omawiam rys historyczny. Wyszczególniam różnice między pojęciami niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej oraz omawiam definicje i terminy rozumiane przez autorów i instytucje. Drugi rozdział traktuje o możliwościach zawodowych osób z niepełnosprawnościami. Wyjaśniam dlaczego praca w życiu człowieka stanowi tak ważny element oraz jakie są konsekwencje jej braku. Szeroko rozumiane bariery i przeciwności losu, jakich doświadczają wszyscy korzystający z rehabilitacji zawodowej również nie zostały pominięte w tej pracy. Wszystkie możliwości zawodowe osób z niepełnosprawnościami, opisałam z uwzględnieniem aktualnej litery prawa. Dzięki temu, już na poziomie teorii można wypracować sobie wizję przyszłości młodych osób, wkraczających na rynek pracy. W części metodologicznej opisuję, w jakim nurcie będą prowadzone badania. Wyjaśniam pojęcia i formułuję problemy badawcze. Szczegółowo opisując przebieg planowanych badań, przedstawiam różne możliwości w zakresie metod i technik. Konstruując plan badawczy nie zapominam o etyce. Ostatnią część stanowi ewaluacja. Wypowiedzi badanych, koreluję z opisaną wcześniej teorią. Sprawdzam, czy literatura przedmiotu, litera prawa i zamysł, który z nich wynika, faktycznie pokrywają się z realiami pracowników klubokawiarni. W aneksie do pracy umieszczam transkrypcję rozmów, aby czytelnik również miał okazję zgłębić temat.
68. Nagradzanie i karanie jako element statutów szkolnych dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika, zaoczne II stopnia
W niniejszej pracy została zbadana problematyka nagród i kar stosowanych w dwóch szkołach podstawowych. Zastosowano analizę zapisów statutowych tych placówek a dopełnieniem całości była ankieta skierowaną do uczniów powyższych szkół. Można zauważyć, że takie połączenie jest niezwykle ważne, a przy tym bardzo ciekawe. Statut szkolny powinien odzwierciedlać to, jak dana szkoła funkcjonuje, a więc czy zapisane w nim kary i nagrody są stosowane. Warto również wiedzieć jakie wzmocnienia dana szkoła stosuje najczęściej oraz to, jak uczniowie – jako odbiorcy statutu te regulacje odbierają. Praca składa się ze wstępu i zakończenia oraz czterech rozdziałów merytorycznych – dwóch teoretycznych, metodologicznego oraz empirycznego. Dorobek literatury fachowej, źródeł internetowych oraz aktów prawnych pozwala na szeroką analizę problemu. Pierwszy rozdział zawiera przedstawienie polskiego systemu edukacyjnego, a w tym wyjaśnienia podstawowych pojęć, takich jak wychowanie, edukacja i uczenie się. Przedstawiona tam również została charakterystyka poszczególnych szkół, ich zadania oraz cele. Ujęty w rozdziale pierwszym opis dokumentu, jakim jest statut szkolny pozwala na zapoznanie się z tym aktem regulacyjnym oraz tym, jak go postrzegają uczniowie. Rozdział drugi składa się z charakterystyki nagród i kar – wyjaśnienia czym są, jakie mają cele oraz jakimi zasadami warto się kierować stosując metodę nagradzania i karania wychowawczego. Przywołane również zostały tam wzmocnienia pozytywne i negatywne, które towarzyszą wspomnianej metodzie. Metodologiczne podstawy badań własnych zostały przedstawione w rozdziale trzecim. Wyjaśnione zostały w nim definicje przedmiotu i celu badań, problemów badawczych, metod, technik oraz narzędzi. Przy tym wymienione zostały problemy badawcze, które ukierunkowane są na temat niniejszej pracy i pozwalają na przeprowadzenie badań. Rozdział empiryczny jest niezwykle istotnym i ciekawym elementem całości, ponieważ ujęte tam zostały wyniki badań. W części pierwszej zbadana została problematyka nagród i kar dwóch bolesławieckich szkół podstawowych – jednej publicznej a drugiej prywatnej. Drugim elementem badań było skierowanie ankiety do uczniów szkół, których statuty zostały poddane wcześniejszej analizie. Było to pewnego rodzaju połączenie w jedną całość, ponieważ dzięki odpowiedziom wychowanków placówek można było zobaczyć, czy statut jest jedynie prawem pisanym i istnieje tylko formalnie, na papierze, czy jednak jego postanowienia są również stosowane w praktyce. Stosowane nagród i kar w środowisku szkolnym stanowi ważny element w kształtowaniu się osobowości dziecka, ponieważ kiedy nie stosuje się ich w sposób prawidłowy, można negatywnie wpłynąć na rozwój swoich podopiecznych. Odnosząc się do przeprowadzonych w pracy badań – zarówno Prywatna Szkoła Podstawowa Oxpress w Bolesławcu jak i Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Matejki w Bolesławcu stosują w wychowaniu swoich uczniów oddziaływanie wychowawcze j
69. Doświadczenia nauczyciela wspomagającego w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika, zaoczne II stopnia
Praca dyplomowa dotyczy doświadczeń nauczycieli wspomagających w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Istotnym elementem pracy jest szczegółowy opis edukacji włączającej, a także specjalnych potrzeb edukacyjnych, które to odnoszą się do dzieci i młodzieży, która ze względu na różne trudności dydaktyczne, społeczne, bądź emocjonalne nie są w stanie bez osoby wspomagającej funkcjonować w szkole. Kolejnym ważnym rozdziałem pracy jest opisanie funkcji i roli nauczyciela wspomagającego w procesie dydaktycznym ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ten rozdział pokazuje jak istotne jest wsparcie ucznia posiadającego opinię czy też orzeczenie w procesie jakim jest uczenie się. Opisane są również czynniki zakłócające współprace nauczyciela wspomagającego z nauczycielem prowadzącym. Celem przeprowadzonych badań było zbadanie doświadczeń nauczycieli wspomagających w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, na co poświęcony jest rozdział metodologiczny. Zostały przeprowadzone wywiady, w których poruszane są 3 wybrane przez nauczycieli historie wspomaganych uczniów.
70. Znaczenia nadawane seksualności i wychowaniu seksualnemu dzieci w wieku przedszkolnym przez nauczycieli i rodziców dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tematem mojej pracy magisterskiej są znaczenia nadawane seksualności i wychowaniu seksualnemu dziecka w wieku przedszkolnym przez rodziców i nauczycieli. Podjęłam się analizy tego zagadnienia zarówno ze względu na zaobserwowaną potrzebę pedagogizacji społeczeństwa, jak i własną pracę zawodową. Kontrowersje pojawiające się w ostatnich latach w polskim społeczeństwie, które dotyczą negowania faktu istnienia dziecięcej seksualności pokazały mi bardzo niską społeczną świadomość związaną z istnieniem seksualnej sfery rozwoju dziecka oraz przebiegiem jej poszczególnych faz. Zdecydowałam się na tę grupę wiekową ze względu na szczególne ryzyko bagatelizowania wpływu seksualności na funkcjonowanie dziecka młodszego, co jest powszechną praktyką w dyskursie publicznym. Moja praca ma charakter badawczy, składa się ze wstępu, 4 rozdziałów oraz zakończenia. Rozdziały teoretyczne, pierwszy i drugi, stanowią analizę problematyki pracy w świetle literatury przedmiotu. Pierwszy rozdział dotyczył seksualności dziecka w wieku przedszkolnym i został podzielony na 4 podrozdziały. W pierwszym podrozdziale przybliżyłam definicję seksualności, w drugim omówiłam przebieg rozwoju psychoseksualnego dziecka oraz funkcje seksualności, natomiast w trzecim opisałam czynniki wpływające na rozwój ekspresji seksualnej oraz jej formy, jak i tożsamość płciową dziecka sześcioletniego. W czwartym podrozdziale skupiłam się na ukazaniu wpływu przebiegu rozwoju seksualnego we wczesnym dzieciństwie na następne fazy rozwoju człowieka. Drugi rozdział odnosi się do oddziaływań środowisk wychowawczych na rozwój seksualny dziecka i zawiera 4 podrozdziały. W pierwszym podrozdziale wyjaśniam różnicę pomiędzy wychowaniem a uświadomieniem seksualnym, w drugim definiuję rodzinę stanowiącą podstawowe środowisko socjalizacyjne, w trzecim podrozdziale przybliżam instytucję przedszkola, opisując jej funkcje, udział we wspieraniu rozwoju seksualnego dzieci i formy realizacji edukacji seksualnej w przedszkolu. W czwartym podrozdziale opisuję wpływ grupy rówieśniczej oraz mediów na rozwój psychoseksualny dziecka w wieku przedszkolnym. Rozdział trzeci jest rozdziałem metodologicznym, stanowiącym zapis przebiegu procesu planowania własnych badań pedagogicznych i został podzielony na 6 podrozdziałów. Pierwszy podrozdział zawiera opis przedmiotu i celu badania. w drugim podrozdziale zostały wyłonione problemy badawcze z podziałem na ogólne i szczegółowe. Trzeci podrozdział przybliża obraną przeze mnie strategię badań, zaś czwarty opisuje zastosowaną w badaniach metodę oraz wykorzystane techniki. W piątym podrozdziale została przedstawiona organizacja badań z opisem grupy badawczej, natomiast szósty podrozdział zawiera rozważania na temat etycznych założeń związanych z realizacją zaprojektowanych przeze mnie badań. Rozdział czwarty jest rozdziałem empirycznym, w którym prezentuję i analizuję wyniki badań własnych. Ten rozdział został podzielony na 5 podrozdziałów, w pierwszym z nich opisuję szczegółowo wybr
71. Proces adaptacji dziecka do żłobka w opinii opiekunek dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tematem niniejszej pracy jest proces adaptacji dziecka do żłobka z perspektywy opiekunek. Celem pracy magisterskiej było opisanie przebiegu procesu adaptacji dzieci do żłobka w opinii wychowawczyń. Składa się ona z czterech rozdziałów. Pierwszy rozdział dotyczy rozważań teoretycznych nad adaptacją- zawarte zostały wyjaśnienia terminologiczne tego pojęcia, przestawiono jej ujęcia w naukach społecznych i biologicznych, opisano czynniki wpływające na przystosowanie dziecka, a także zaprezentowano sposoby przebiegu tego procesu z perspektywy literatury. Rozdział drugi dotyczy rozwoju dziecka w wieku żłobkowym. Ta część porusza tematykę dotyczącą rozwoju fizycznego, psychicznego i społeczno-emocjonalnego dzieci do lat 3. Oprócz tego w drugim rozdziale opisana została rola środowiska rodzinnego w stymulacji rozwoju najmłodszych oraz znaczenie opiekunek w jego wspieraniu. Trzeci rozdział przedstawia metodologię badań własnych, przybliża pojęcia takie jak: przedmiot i cel badań, problem, hipoteza badawcza, zmienne, wskaźniki, a także metody, techniki i narzędzia badawcze. Rozdział czwarty ukazuje opracowanie i wyniki badań, uzyskanych na podstawie kwestionariusza ankiety. Bazując na odpowiedziach 100 opiekunek ze żłobków prywatnych i 100 z placówek publicznych dokonano porównania procesu adaptacji i przeanalizowano różnice w jego przebiegu pomiędzy tymi placówkami. Zarówno część teoretyczna, jak i badawcza ukazuje czynniki wpływające na przebieg adaptacji oraz złożoność tego procesu.
72. Doświadczenia wolontariatu a wybór ścieżki kariery zawodowej dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca podejmuje temat doświadczeń wolontariatu w kontekście wyboru ścieżki zawodowej. Badania konfrontują ze sobą rolę doradztwa zawodowego i wolontariatu w wyznaczaniu i zmienianiu własnej ścieżki zawodowej. Pierwszy rozdział przedstawia sytuację młodego człowieka na drodze wyboru przyszłego zawodu. Opisuje specyfikę okresu wczesnej dorosłości, ofertę edukacyjną dla młodych dorosłych, modele ścieżki zawodowej oraz czynniki wyboru i planowania kariery. Kolejny rozdział podejmuje zagadnienie wolontariatu. Wyjaśnia terminologię dotyczącą tego zjawiska, jego prawne aspekty i klasyfikacje, motywacje towarzyszące wolontariuszom, korzyści wynikające z wolontariatu i zagadnienia etyczne. Trzeci rozdział koncentruje się wokół metodologii wykorzystanej w zrealizowanych badaniach, a w szczególności: przedmiot i cel badań, którym jest poznanie doświadczeń wolontariackich osób badanych i ich znaczenia oraz roli w wyborze ścieżki zawodowej, problemy badawcze, strategie oraz metody, techniki i narzędzia badań, organizację badań własnych oraz zagadnienia etyczne. W ramach badań zostały przeprowadzone wywiady jakościowe skoncentrowane na problemie. W czwartym rozdziale została dokonana prezentacja osób badanych i wyników badań. Pierwszą kwestią podejmowaną w wywiadach były doświadczenia wolontariackie i ich ocena. Kolejnym poruszanym aspektem w wywiadach było znaczenie wolontariatu na tle innych doświadczeń w kontekście wyboru ścieżki kariery. Ostatnim zagadnieniem przeprowadzonych wywiadów była zmiana postrzegania kariery po doświadczeniu wolontariatu. Zakończenie skupia się na refleksjach płynących z przeprowadzonych badań.
73. Postrzeganie dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim przez nauczycieli i terapeutów dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
W mojej pracy podjęłam temat dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Pierwsze dwa rozdziały pracy stanowią część teoretyczną. Pierwszy skupia się wokół zagadnienia niepełnosprawności intelektualnej. Charakteryzuję w nim rys historyczny tego pojęcia, aktualne modele definiujące termin, przyczyny i klasyfikowanie niepełnosprawności intelektualnej oraz funkcjonowanie osób z jej głębokim stopniem. Drugi rozdział koncentruje się wokół tematyki dotyczącej dorosłości, zawiera definicje, zadania rozwojowe oraz uwarunkowania przebiegu dorosłości. Przedstawiam w nim również dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach. Trzeci rozdział dotyczy metodologii użytej w planowaniu i przebiegu badań. W ramach badań przeprowadziłam wywiady jakościowe, częściowo kierowane z nauczycielami i terapeutami dorosłych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. W czwartym rozdziale przedstawiłam charakterystykę badanych osób oraz wyniki badań. Wywiady dążyły do poznania perspektywy badanych na takie kwestie, jak: dorosłość jako zjawisko samo w sobie, dorosłość uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, wsparcie udzielane i postulowane na drodze do dorosłości tych wychowanków oraz rola rodziców w procesie dorastania ich dzieci z analizowaną niepełnosprawnością. Najważniejszym aspektem moich badań była dorosłość podopiecznych z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością. Dorosłość ta była przede wszystkim opisywana przez cechy fizyczne i dojrzewanie biologiczne oraz infantylność i zależność. Jedynie w pojedynczych wypowiedziach uwzględniano inne cechy niż zmiany w wyglądzie oraz charakteryzowano tą dorosłość jako inną, nadaną przez najbliższe otoczenie. Refleksje z badań przedstawiłam w podsumowaniu oraz zakończeniu pracy. Praca dyplomowa ma uzupełniać pewną lukę w literaturze, gdyż dorosłość tej grupy osób jest pomijana. Zdaniem badanych może być tak, ze względu na fakt, iż jest to trudna dorosłość, zachowania dorosłych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim nadal mogą być dość infantylne. Nie zwalnia to jednak z obowiązku dostosowania tematyki i pomocy zajęć, a nawet relacji do wieku wychowanków. W związku z tym postanowiłam przyjrzeć się tej niełatwej dorosłości, z perspektywy bliskich im osób, nauczycieli i terapeutów.
74. Znaczenie nadawane wychowaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez osoby dorosłe dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tematem mojej pracy magisterskiej jest znaczenie nadawane wychowywaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez osoby dorosłe. Praca składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym rozdziale dokonałam analizy definicji rodziny, jej funkcji, postaw i stylów wychowawczych rodziców według literatury przedmiotu. W rozdziale drugim przedstawiłam dysfunkcjonalność rodziny z problemem alkoholowym, przyczyny jej występowania, role jej członków oraz skutki wychowywania się w takiej rodzinie, opierając się na literaturze przedmiotu. Rozdział metodologiczny zawiera definicje przedmiotu i celów badań, problemów badawczych, metod i technik wraz z określeniem ich w moich badaniach. Celem moich badań jest poznanie znaczeń nadawanych wychowywaniu się w rodzinie z problemem alkoholowym przez badanych. W badaniach posłużyłam się metodą wywiadu a techniką był otwarty wywiad pogłębiony. W tym rozdziale zaplanowałam organizację badań własnych uwzględniając ich etyczne założenia. W ostatnim rozdziale mojej pracy przedstawiłam wyniki badań własnych. Scharakteryzowałam tutaj osoby badane, przedstawiłam ich doświadczenia z dzieciństwa oraz to, w jaki sposób radzą sobie one w dorosłym życiu, jakie mają możliwości wsparcia. Podsumowanie wyników badań zawiera odpowiedzi na moje problemy badawcze oraz porównanie wyników z wynikami innych badaczy.
75. Sytuacja dziecka wykazującego przejawy zaburzeń zachowania w środowisku przedszkolnym - studium indywidualnych przypadków dr hab. Beata Cytowska prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., zaoczne II stopnia
Tematem pracy jest sytuacja dziecka wykazującego przejawy zaburzeń zachowania w środowisku przedszkolnym- studium indywidualnych przypadków. Praca składa się z części teoretycznej oraz empirycznej i ma charakter badawczy. W pierwszych dwóch rozdziałach zostały przedstawione kwestie teoretyczne dotyczące terminologii i klasyfikacji zaburzeń zachowania oraz rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym w aspekcie fizycznym, poznawczym oraz społeczno- emocjonalnym. W rozdziale trzecim została określona metodologia badań. Czwarty rozdział dotyczy podsumowania zebranych danych i wyciągnięcia wniosków z realizowanych badań własnych. Głównym celem działań jest rozpoznanie sytuacji dziecka w wieku przedszkolnym wykazującego przejawy zaburzeń zachowania. Do realizacji celu wykorzystano metodę studium indywidualnych przypadków oraz techniki wywiadu, obserwacji oraz analizy dokumentacji. Badania były prowadzone wśród pięciu wybranych dzieci w wieku przedszkolnym podczas ich pobytu w przedszkolu. W pracy został określony zarówno główny problem badawczy, który brzmi: jaka jest sytuacja dziecka wykazującego przejawy zaburzeń zachowania w środowisku przedszkolnym?, jak i problemy szczegółowe dotyczące rozumienia problematyki zaburzeń zachowania przez nauczycieli oraz podjętych przez nich działań wspierających, wpływu występowania zaburzeń zachowania na jakość relacji rówieśniczych oraz ich oddziaływania na funkcjonowanie dziecka w aspektach poznawczym, społecznym, emocjonalnym. Zebrane podczas przeprowadzonych badań dane i informacje pozwoliły na wyciągnięcie wniosku, iż sytuacja dziecka wykazującego przejawy zaburzeń zachowania nie jest łatwa. Dzieci, które objęte były badaniem doświadczają wielu trudności w różnych obszarach rozwoju. Ich kontakt z rówieśnikami nie przebiega według prawidłowych wzorców. Dzieci te potrzebują również dodatkowej pomocy udzielanej zarówno przez placówkę, jak i rodziców. Nauczyciele podejmują różnorodne działania wspierające wychowanków oraz próby nawiązania współpracy z rodzicami. Problemy, których doświadczają dzieci, oddziałują na ich funkcjonowanie w życiu codziennym. W literaturze przedmiotu wielu autorów odnosi się do zaburzeń zachowania, zachowań agresywnych, lecz ich prace w większości dotyczą dzieci w wieku szkolnym. Zebrany w toku badań własnych materiał badawczy uzupełni dotychczasowy dorobek literatury przedmiotu, wzbogacając go o doświadczenia w odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym oraz nauczycieli wychowania przedszkolnego.
76. Relacje między rodzeństwem znacznie zróżnicowanym wiekowo. Badania biograficzne dr hab. Dorota Rybczyńska-Abdel Kawy prof. UWr Pedagogika, stacjonarne II stopnia
Temat pracy brzmi: Relacje między rodzeństwem znacznie zróżnicowanym wiekowo. Badania biograficzne. Celem pracy jest poznanie relacji, które były i występują obecnie między rodzeństwem znacznie zróżnicowanym wiekowo – przynajmniej o 9 lat. Problemem głównym jest pytanie: Jak kształtowały się relacje między rodzeństwem znacznie zróżnicowanym wiekowo na przestrzeni lat? Dopełnia go 8 pytań szczegółowych, w tym niektóre z podpunktami. Przeprowadzono badania jakościowe. Zastosowano metodę biograficzną, z wykorzystaniem wywiadu biograficznego, jako techniki badawczej, a narzędziami badawczymi były: arkusz z dyspozycjami do wywiadu, dyktafon, arkusz papieru oraz długopis. Badania zrealizowano od grudnia 2020 do marca 2021 roku. Odbyły się stacjonarnie w miejscowościach na Dolnym Śląsku oraz zdalnie. Wywiady przeprowadzono z 12 osobami: 9 siostrami i 3 braćmi. Niektórzy respondenci mówili szczegółowo, a inni dość krótko. Ogólnie relacje między siostrami i braćmi są dobre. Początkowo relacje ze strony starszego rodzeństwa miały charakter opiekuńczy, a obecnie przybrały postać bardziej partnerskich. Młodsze rodzeństwo traktowało starszą siostrę, brata jako drugiego rodzica, wzorowało się na nich. Teraz jest to dla nich bardziej przyjaciel, który po części dalej jest dla nich autorytetem. Rozdział teoretyczny powstał w oparciu o wiele pozycji, szczególnie książkowych. Poruszono w nim zagadnienia dotyczące rodziny, rodzeństwa, typów i funkcji rodziny, relacji interpersonalnych oraz rodzinnych i definicje wychowania.
77. Rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia dzieci poprzez twórcze zabawy na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej dr Ewa Musiał Pedagogika, zaoczne I stopnia
Nie można wyczerpać kreatywności. Im więcej jej używasz, tym więcej jej masz. M. Angelou Temat mojej pracy brzmi: Rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia dzieci poprzez twórcze zabawy na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w średniej grupie przedszkolnej. Postanowiłam zająć się tym zagadnieniem, ponieważ kreatywność stała się najbardziej pożądaną kompetencją we współczesnym świecie. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii. Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Mali odkrywcy swojej wyobraźni składa się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość. Projekt zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Przedszkolu Publicznym „Wrocławskie Skauty III” w terminie od 16.03.2021r. do 18.03.2021r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. W pierwszym rozdziale pracy pt. „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” przedstawiono informacje dotyczące sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, a także pochylono się nad specyfiką kreatywnego myślenia przedszkolaka. W rozdziale pierwszym zaprezentowano również rolę zabawy w życiu dziecka oraz przedstawiono zadania nauczyciela we wspieraniu rozwoju dziecka w wychowaniu przedszkolnym. W drugim rozdziale pt. „Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Mali odkrywcy swojej wyobraźni” przedstawione zostały teoretyczne założenia projektu edukacyjnego oraz kontekst i warunki realizacji projektu własnych działań edukacyjnych. Ujęto również scenariusze zajęć edukacyjnych, które kierowane są do dzieci 4 letnich. Scenariusze zostały przygotowane do realizacji stacjonarnej oraz do realizacji zdalnej. Natomiast trzeci rozdział pt. „Ewaluacja projektu działań edukacyjnych pt.: Mali odkrywcy swojej wyobraźni” stanowi prezentację teoretycznych ujęć procesu ewaluacji, sposobów przeprowadzania ewaluacji oraz refleksję pedagogiczną.
78. Aktywność podróżnicza w procesie całożyciowego uczenia się osób dorosłych dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca dotyczy aktywności podróżniczej w procesie całożyciowego uczenia się osób dorosłych.
79. Terapia logopedyczna osób jąkających się w doświadczeniach zawodowych logopedów dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Celem niniejszej pracy magisterskiej jest próba opisu doświadczeń zawodowych logopedów, którzy prowadzą terapię logopedyczną osób jąkających się. Ponadto jest nim także pogłębienie wiedzy na temat jąkania – jego specyfiki, charakterystyki oraz procesu diagnostyczno-terapeutycznego. Praca jest podzielona na pięć rozdziałów. W pierwszym z nich przedstawiono definicje jąkania, charakterystykę, etiologię, rodzaje i proces diagnostyczny wspomnianego zaburzenia mowy. W rozdziale drugim zaprezentowano charakterystykę terapii jąkania i stosowane w niej metody oraz czynniki warunkujące jej efektywność. W rozdziale trzecim opisano charakterystykę zawodu logopedy wraz ze zdefiniowaniem pojęcia zawodu, przedstawieniem procesu kształcenia zawodowego logopedów oraz ich przygotowania w zakresie terapii jąkania. Rozdział czwarty dotyczy metodologicznych podstaw badań własnych, w którym przedstawiono m.in.: przedmiot i cel badań, problemy badawcze oraz metody, techniki i narzędzia badawcze. Rozdział piąty służy przedstawieniu terapii logopedycznej osób jąkających się w doświadczeniach zawodowych logopedów w świetle badań własnych.
80. Wykorzystanie obiektów przyrodniczych w zabawach dziecięcych w Leśnym Punkcie Przedszkolnym we Wrocławiu dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tematem niniejszej pracy jest „Wykorzystanie obiektów przyrodniczych w zabawach dziecięcych w Leśnym Punkcie Przedszkolnym we Wrocławiu”. Treść jej skupia się wokół problematyki zabaw dziecięcych, zabawek oraz koncepcji leśnych przedszkoli jako alternatywnych form realizacji wychowania przedszkolnego. Za cel pracy przyjęto przyjrzenie się sposobom wykorzystywania obiektów przyrodniczych w zabawach dziecięcych, a także odkrycie znaczeń oraz przestrzeni zabaw na podstawie monografii Niepublicznego Punktu Przedszkolnego „Seedlings Nature Kindergarten” we Wrocławiu, realizującego założenia edukacji leśnej. Praca składa się z trzech części. Pierwszą z nich tworzą teoretyczne rozważania wokół problematyki edukacji tradycyjnej i alternatywnej oraz zabaw dziecięcych. W pracy zawarto również krótką historię leśnych przedszkoli na świecie i przedstawiono charakterystykę ich koncepcji wraz z dokładniejszym opisem wybranych alternatywnych nurtów pedagogiki, tj. pedagogika waldorfska, Marii Montessori, Reggio Emilia oraz pedagogika: miejsca, ekologiczna i przygody, stanowiących inspirację dla programów leśnych przedszkoli. Narrację tą dopełnia ukazanie szerszego znaczenia przyrody dla rozwoju dziecka oraz istoty pedagogiki ekologicznej w kształtowaniu więzi z naturą. Część druga prezentuje metodologiczne założenia naukowych badań pedagogicznych oraz przedmiot, cele i zastosowane w pracy metody badawcze. Ostatnia część stanowi natomiast opis rezultatów badań, prezentujący strukturę organizowania we wskazanej instytucji zabaw dziecięcych w trzech omawianych przestrzeniach oraz wykorzystywania przez dzieci różnego rodzaju obiektów z ukazaniem ich znaczeń. Jakościowa analiza wyników jawi się w tej pracy jako pewna forma zilustrowania fenomenu obiektów przyrodniczych stanowiących zarówno narzędzia dziecięcych zabaw, środki dydaktyczne, jak i element oddziaływań wychowawczych.
81. Parentyfikacja w doświadczeniach studentów pedagogiki dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca porusza niezwykle ważny temat, jakim jest zjawisko parentyfikacji. Innymi słowy, jest to proces, w wyniku którego dochodzi do odwrócenia ról w rodzinie. Jest to sytuacja, w której dziecko przejmuje rolę rodzica. W pracy poruszono ważne kwestie związane z parentyfikacją, m.in.: jej źródła, skutki. Celem pracy było zdobycie wiedzy, czy w doświadczeniach studentów pedagogiki występuje parentyfikacja, poznanie jej przejawów, przyczyn, natężenia tego zjawiska, a także próba wskazania związku pomiędzy doświadczeniami parentyfikacyjnymi a wyborem kierunku studiów.
82. Adaptacja społeczna dzieci imigrantów z Ukrainy dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Tematem mojej pracy jest adaptacja społeczna imigrantów z Ukrainy. Celem pracy była próba opisu doświadczeń dzieci imigrantów związanych z adaptacją społeczną. Przedmiotem badań jest adaptacja społeczna dzieci imigrantów, a podmiotem badań są dzieci imigrantów. Praca składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej i empirycznej, wstępu, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. Pierwsza część składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwszy poświęcony jest teoretycznym kontekstom wielokulturowości, gdzie znajdują się wyjaśnienia podstawowych pojęć związanych z pracą, tj. wielokulturowość, międzykulturowość, migracja, socjalizacja, adaptacja społeczna oraz tolerancja. Kolejnym rozdziałem jest wielokulturowość a edukacja. Dalej opisuję praktykę pedagogiczną w edukacji wielokulturowej. Opisałam rolę nauczyciela oraz rodziny w procesie adaptacji społecznej. Wymieniłam i krótko scharakteryzowałam podstawowe bariery psychospołeczne na emigracji. Na końcu przedstawiłam podobieństwa i różnice migracji w XX i XXI wieku. Druga część zawiera metodologiczne podstawy badań własnych. Rozróżniłam tam pojęcie metodologia a metodologia badań społecznych. Przedstawiłam przedmiot i cel badań. Wymieniłam problemy badawcze pojawiające się w moich badaniach. Pokazałam różnicę między badaniami ilościowymi a jakościowymi oraz przedstawiłam, z której będę korzystała podczas swoich badań. Wyjaśniłam pojęcie i opisałam wybraną przeze mnie metodę, technikę i narzędzie badawcze. Na końcu opisałam etyczne założenia badań własnych. Ostatnią częścią jest adaptacja społeczna dzieci imigrantów z Ukrainy w świetle badań własnych, gdzie przedstawiłam wyniki badań, które przeprowadziłam z trójką dzieci z Ukrainy. W aneksie znajduje się mój kwestionariusz wywiadu.
83. Edukacyjne wykorzystanie cyberprzestrzeni przez młodzież dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Celem niniejszej pracy jest zbadanie, jak młodzież wykorzystuje cyberprzestrzeń w celach edukacyjnych. Ważnym aspektem pracy jest również wskazanie, pozytywnych stron cyberprzestrzeni i ukazanie jej możliwości, ale również zagrożeń. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy z nich przedstawia aspekty teoretyczne związane z cyberprzestrzenią, takich jak definicje oraz funkcje. Oprócz tego zaprezentowano kwestie częstotliwości używania cyberprzestrzeni przez młodzież oraz obszary jej użytkowania. Ważnym aspektem w kontekście edukacyjnego wykorzystania cyberprzestrzeni przez młodzież jest definicyjne przedstawienie pojęcia edukacji, co ujęte zostało w drugim rozdziale. W dalszej części uwidocznione zostały zależności miedzy rzeczywistością wirtualna a edukacją. Innym poruszanym aspektem jest wykorzystanie cyberprzestrzeni w celach edukacyjnych przez młodzież oraz przybliżono czym jest edukacja zdalna i e-learning. W kolejnym rozdziale ukazano pojęcie adolescencji. Poza tym został opisany ten okres- czym się charakteryzuje i co dzieje się w tym ważnym dla człowieka okresie życia. Czwarty rozdział zawiera informacje dotyczące metodologii badań własnych. Opisany został cel i przedmiot badań, problemy badawcze, ilościowe i jakościowe podejście do badań oraz metody, techniki i narzędzia badawcze. Natomiast ostatni rozdział zawiera analizę i interpretację przeprowadzonych badań. W celu ich przeprowadzania posłużyłam się wywiadami częściowo kierowanymi, które posłużyły do opracowania studium przypadków.
84. Tanatopedagogiczne aspekty doświadczeń zawodowych nauczycieli dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca poświęcona zagadnieniu tanatologii w zawodzie nauczyciela i pedagoga. Temat ten w środowisku dydaktyczno-wychowawczym występuje zazwyczaj w sposób niezaplanowany, zazwyczaj w kontekście wychowawczego charakteru działalności pedagogicznej. Stwarza to sytuacje konieczności podejmowania przez kadrę pedagogiczną działań tanatopedagogicznych pomimo braku przygotowania w tym kierunku. Współcześni pedagodzy w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej mają do czynienia w wieloma trudnymi formami działalności w sferze rozwoju osobowościowego swoich wychowanków. Właśnie pojęcie śmierci i umierania jest jednym z tych zagadnień, jednak nie jest ono ujęte w standardach ich kształcenia akademickiego. W pracy został poruszony temat występowania zjawisk tanatologicznych w zawodzie pedagoga. Praca jest pracą badawczą, w której pierwsza część dotyczy teoretycznego rozważania na temat tanatologii w środowisku zawodowym pedagoga, część druga odnosi się do metodologicznego charakteru pracy. W ostatniej części przedstawione są tanatologiczne aspekty doświadczeń zawodowych pedagogów w świetle badań własnych. Badania przeprowadzone mają charakter jakościowy i zostały przeprowadzone z pedagogami czynnie działającymi w zawodzie. Celem badań była próba opisu zjawisk tanatologicznych w zawodzie pedagoga.
85. Wagary jako zjawisko w procesie uczenia się dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Niniejsza praca to opis, jak również charakterystyka zjawiska wagarowania. Zawiera ona definicję wagarów, jak również powody, jakie skłaniają uczniów do podjęcia ucieczek z lekcji. Pierwszy rozdział zawiera definicję i psychologiczne, jak i socjologiczne uwarunkowania wagarów. Zawarta w nim została próba scharakteryzowania osób wagarujących. Przedstawione zostały formy wagarów, przyczyny, miejsca i sposoby spędzania czasu podczas nieobecności w szkole. W pierwszym rozdziale zostały również opisane skutki i oddziaływania profilaktyczno-terapeutyczne, mające na celu zminimalizowanie zjawiska wagarowania. Ostatni podrozdział zawiera przegląd zjawiska wagarowania w świetle badań polskich i międzynarodowych. W drugim rozdziale zamieściłam opis kształcenia, uczenie się jako najważniejszy proces w edukacji, jak również odniosłam się do środowiska szkolnego, które powinno sprzyjać efektywnemu uczeniu się. W rozdziale drugim skupiłam się również na przedstawieniu wpływu motywacji wewnętrznej i zewnętrznej w szkolnym uczeniu się. Rozdział trzeci zawiera metodologiczne podstawy badań własnych, jak również opis badanego przeze mnie obszaru. W rozdziale czwartym przedstawiona została analiza przeprowadzonych przeze mnie badań.
86. Postawy rodzicielskie w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca składa się z pięciu rozdziałów, trzy z nich to rozdziały teoretyczne, kolejny metodologiczny, a ostatni empiryczny. Rozdział pierwszy poświęcony został opisowi podstawowych pojęć dotyczących rodziny jako podstawowej grupy społecznej. Na początku przybliżono definicje terminu rodzina według różnych autorów oraz odmiennych dyscyplin naukowych. Ponadto opisano zadania i funkcje rodziny. Dodatkowo przedstawiono definicje postaw rodzicielskich oraz opisano ich źródła. W kolejnym podrozdziale zostały omówione typologie postaw rodzicielskich. W drugim rozdziale teoretycznym skupiono się na charakterystyce dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Na początku przedstawiono zmiany jakie miały miejsce w nazewnictwie i definiowaniu niepełnosprawności intelektualnej oraz opisano kryteria i klasyfikacje tego rodzaju niepełnosprawności. Następnie przedstawiono ewolucje modeli niepełnosprawności oraz ich wady i zalety. Ponadto opisane zostały przyczyny niepełnosprawności intelektualnej. Nakreślono również specyfikę funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną w zależności od stopnia niepełnosprawności. Trzeci rozdział teoretyczny poświęcony został opisowi rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. Przedstawiono w nim trudy rodzicielstwa w relacji z dzieckiem z niepełnosprawnością oraz to czym charakteryzuje się macierzyństwo i ojcostwo w takiej rodzinie. Ponadto przedstawiono, jakie postawy rodzicielskie mogą być przyjmowane w stosunku do dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Rozdział czwarty dotyczy metodologii badań własnych. W rozdziale tym wyodrębniono następujące kwestie: przedmiot i cel badań, problemy badawcze, podejście badawcze oraz metody, techniki i narzędzie badawcze. Rozdział empiryczny zawiera prezentację postaw rodzicielskich w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w świetle badań własnych. Głównym celem tych badań było rozpoznanie jakie postawy rodzicielskie występują w rodzinie z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną. W badaniu wykorzystano kwestionariusz wywiadu, który został stworzony na podstawie Kwestionariusza Postaw Rodzicielskich Mieczysława Plopy.
87. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością słuchu wśród studentów kierunków pedagogicznych i niepedagogicznych dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
Praca składa się z siedmiu rozdziałów podzielonych na podrozdziały. Pierwszy z nich porusza tematykę pedagogiki specjalnej jako subdyscypliny pedagogiki. W drugim rozdziale jest rozwinięty i omówiony problem niepełnoprawności, która zawiera jej genezę, modele, klasyfikację. Poruszony został również problem z nazewnictwem niepełnosprawności słuchowej oraz jest przedstawiony zarys osoby z niepełnosprawnością słuchu w odbiorze społecznym. W trzecim omówiona została definicja postaw oraz jej poszczególne elementy takie jakie postrzeganie, emocje i zachowanie oraz jak postawy wpływają na przetwarzanie informacji płynących ze świata, a jak na zachowanie. Kolejnym poruszonym wątkiem, był stereotyp jako pojęcie ogólne. Został też omówiony mechanizm jego kształtowania się oraz stereotypy osób z niepełnosprawnością. Omówiony też był wątek Głuchych i ich kultury. Następnie przedstawione i omówione były metodologiczne założenia badań. W ostatnim rozdziale dokonano analizy przeprowadzonych badań, które miały na celu zbadanie postaw studentów kierunków pedagogicznych i studentów kierunków niepedagogicznych wobec osób z niepełnosprawnością słuchową. Pracę zakończono wnioskami, które są też jej zakończeniem.
88. ROLA AKTYWNOŚCI W ZWIĄZKU HARCERSTWA POLSKIEGO W KONTEKŚCIE CAŁOŻYCIOWEGO UCZENIA SIĘ INSTRUKTORÓW HARCERSKICH dr hab. Wiktor Żłobicki prof. UWr Pedagogika - dla abs. st. ped., stacjonarne II stopnia
W myśl teorii całożyciowego uczenia się, człowiek uczy się przez całe życie i jest to proces bardziej lub mniej świadomy podczas, którego ludzie przenoszą wcześniej poznane wartości, zdobytą wiedzę i umiejętności. Długotrwała aktywność w Związku Harcerstwa Polskiego pełni istotną rolę w relacjach społecznych, rodzinnych oraz zawodowych. W myśl idei harcerstwa posługują się prawem harcerskim, które wpaja w nich pewne wartości, wykorzystywane także poza organizacją. Celem niniejszej pracy jest zatem opis aktywności w ZHP w kontekście całożyciowego uczenia się instruktorów harcerskich. Praca składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej i empirycznej. W części teoretycznej przybliżona została historia i istota ZHP, a także wszystkie metodyki. Przedstawiona została również teoria całożyciowego uczenia się i jej składowe. Część metodologiczna pracy to przede wszystkim ukazanie przedmiotu, celu badań i problemów badawczych, a także wybór podejścia badawczego, metod, technik i narzędzi badawczych. W części empirycznej zaś opisane i przeanalizowane zostały wykonane przeze mnie badania, które oparte zostały na metodzie indywidualnych przypadków.
89. Wykorzystanie elementów metodyki zuchowej w przyswajaniu norm i zachowań społecznych przez dzieci na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w grupie 5-6 latków dr Ewa Musiał Pedagogika, zaoczne I stopnia
„Prawdziwy autorytet tworzy tylko osobisty przykład, prawdziwość czynów, odpowiedzialność, porządek, konsekwencja” Stefan Mirowski Temat pracy brzmi Wykorzystanie elementów metodyki zuchowej w przyswajaniu norm i zachowań społecznych przez dzieci na przykładzie autorskiego projektu działań edukacyjnych w grupie 5-6 latków. Celem opracowania jest przedstawienie, w jaki sposób można wykorzystać elementy metodyki zuchowej Związku Harcerstwa Polskiego w przyswajaniu norm i zachowań społecznych przez dzieci w wieku 5-6 lat. Praca licencjacka ma charakter projektowy. Przedstawione w niej zagadnienia opracowane zostały na podstawie wnikliwej analizy aktualnej literatury przedmiotu z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii. Autorski projekt działań edukacyjnych Czy starszaki, czy maluchy, my jesteśmy dzielne zuchy! składający się z trzech scenariuszy planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności, które stanowią pełną całość zrealizowany został w całości w trybie stacjonarnym w Publicznym Przedszkolu „Wrocławskie Skauty IV” w 01.03-08.03.2021 r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Niniejsza praca zawiera wstęp, trzy rozdziały, zakończenie, bibliografię, netografię, wykaz aktów prawnych i aneks. W rozdziale pierwszym „Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu” dokonano opisu sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, specyfiki społecznego funkcjonowania przedszkolaka, opisu czym jest metodyka zuchowa i jakie są jej podstawowe założenia oraz roli, jaką pełni nauczyciel we wspieraniu rozwoju dziecka w wychowaniu przedszkolnym. W rozdziale drugim, zatytułowanym „Autorski projekt działań edukacyjnych pt.: Czy starszaki, czy maluchy, my jesteśmy dzielne zuchy!” przedstawiono informacje dotyczące teoretycznych założeń projektu edukacyjnego oraz warunków realizacji projektu, czyli opis placówki i grupy. Tu zamieszczono także scenariusze zajęć edukacyjnych w wersji stacjonarnej i zdalnej. Rozdział trzeci „Ewaluacja projektu działań edukacyjnych” zawiera informacje dotyczące teoretycznego ujęcia procesu ewaluacji, opisu sposobu ewaluacji zaplanowanych zajęć edukacyjnych, a także autorefleksji na temat prac nad ustalaniem tematu, zbierania literatury, pisania, tworzenia projektu. Pracę zamyka zakończenie, stanowiące podsumowanie jej całości, oraz spis źródeł naukowych, wykorzystanych podczas pisania pracy i zawartych kolejno w bibliografii, wykazie aktów prawnych, netografii. W aneksie zamieszczono materiały potrzebne do realizacji scenariuszy.
90. Wspomaganie rozwoju muzycznego dzieci sześcioletnich poprzez wykorzystanie wybranych koncepcji edukacji muzycznej na podstawie autorskiego projektu działań edukacyjnych w przedszkolu dr Ewa Musiał Pedagogika, zaoczne I stopnia
“Muzyka jest z natury tak z nami związana, że choćbyśmy chcieli obywać się bez niej, tobyśmy nie mogli.” Jan Idzi Zamora Tematem mojej pracy jest: Wspomaganie rozwoju muzycznego dzieci sześcioletnich poprzez wykorzystanie wybranych koncepcji edukacji muzycznej na podstawie autorskiego projektu działań edukacyjnych w przedszkolu. Warto poświęcić się analizie tego zagadnienia, ponieważ obecnie edukacja muzyczna w polskich placówkach edukacyjnych odbywa się na niskim poziomie. Chciałabym w swojej praktyce zawodowej przyczynić się do zmiany tej sytuacji, stosując ciekawe metody aktywizujące dzieci i biorąc pod uwagę koncepcje edukacji muzycznej organizować zajęcia w sposób niekonwencjonalny. Praca licencjacka ma charakter projektowy i została napisana na podstawie analizy aktualnej literatury przedmiotu z zakresu pedagogiki i psychologii. Autorski projekt działań edukacyjnych pt. “Śpiewy, tańce i muzyka – ta zabawa to rytmika” składający się z trzech scenariuszy zajęć planowanych do przeprowadzenia w określonej kolejności zrealizowany został w trybie stacjonarnym w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Białej Nyskiej w terminie od 15 marca 2021 r. do 19 marca 2021 r. Przeprowadzenie zajęć odbyło się zgodnie z zasadami reżimu sanitarnego. Praca składa się ze wstępu, trzech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, netografii oraz aneksu. Pierwszy rozdział pt. Problematyka badawcza w świetle literatury przedmiotu zawiera przedstawienie sylwetki rozwojowej dziecka w wieku przedszkolnym, charakterystykę rozwoju muzycznego dziecka, opis przebiegu edukacji muzycznej w wychowaniu przedszkolnym, teoretyczne ujęcie wybranych koncepcji wychowania muzycznego przedszkolaków oraz opis roli nauczyciela we wspieraniu rozwoju dziecka. W drugim rozdziale pt. Autorski projekt działań edukacyjnych pt. “Śpiewy, tańce i muzyka – ta zabawa to rytmika” przedstawiono teoretyczne założenia projektu edukacyjnego, scenariusze zajęć edukacyjnych oraz warunki realizacji projektu własnych działań edukacyjnych. Zaprezentowane scenariusze zajęć edukacyjnych zostały zrealizowane w grupie 6-latków. Trzeci rozdział pt. Ewaluacja autorskiego projektu działań edukacyjnych zawiera teoretyczne ujęcie procesu ewaluacyjnego, ewaluację zrealizowanych zajęć oraz autorefleksję.