Dr Katarzyna Serafińska na czas pandemii dla Przeglądu Uniwersyteckiego
W Przeglądzie Uniwersyteckim opublikowany został tekst dr Katarzyny Serafińskiej, w którym znaleźć można kilka słów na temat pozytywnych skutków społecznych pandemii, związanych głównie z potencjalnym aktywizowaniem wspólnotowości i prospołeczności uczestniczącej.
"W kontekście powyższych rozważań, przyglądając się codziennym przejawom wspólnotowości w czasie pandemii nasuwa się oczywiście wiele refleksji i pytań. Czy jest szansa, abyśmy z tej lekcji wynieśli naukę na czas pokoju i zwrócili się w stronę wspólnotowości na dłużej? Czy będziemy w stanie, jak już stan zagrożenia przeminie, zrehabilitować ją na stałe, wpisać w szkolny kanon lektur i dodać do curriculum vitae. Czy będziemy poważniej traktować instytucje i zawody, które bezpośrednio się z nią wiążą? Czy politycy zaczną wreszcie konstruktywnie zajmować się szkołą, uczelnią, służbą zdrowia, a nie tylko telewizją i bankowością? Czy stabilna, bezpieczna społeczność stanie się dla nas w przyszłości celem, a nie jedynie miejscem celebrowania własnej indywidualności, sprawczości i narcystycznego przeglądania się? Czy publiczne stanie się wreszcie bardziej wartościowe niż prywatne? Czy będziemy w stanie, w perspektywie czasu, dostrzec w sobie więcej podobieństw do innych ludzi aniżeli koncentrować się na różnicach? Czas pokaże. Dziś - co może zabrzmieć paradoksalnie - pozostaje uważnie doświadczać tego, że wszyscy uczestniczymy właśnie w lekcji wspólnotowości, ale też żałować, że do jej odrobienia potrzebujemy pandemii" - pyta dr Serafińska.
Całość tekstu znajduje się pod linkiem: https://uni.wroc.pl/lekcja-wspolnotowosci-dlaczego-odrabiamy-ja-wlasnie-w-czasie-epidemii/?fbclid=IwAR26MroNQ1Bp1UVzF56l57tpz9HyH71Nk1U-UArte-Em9EOD8AyKJiwC5rc.
Zdj. Uniwersytet Wrocławski