Badania statutowe
Zadania badawcze realizowane w ramach dotacji statutowej na utrzymanie potencjału badawczego
- Dorosłość osób niepełnosprawnych. Współczesne wyzwania rehabilitacji dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
- Wychowanie w rodzinie XIX/XXI w.
- Komunikacja interpersonalna różnych grup społecznych. Komunikacja międzyludzka w świecie realnym i wirtualnym.
- Rozwijanie kompetencji zawodowych pedagogów. Analizy teoretyczne i empiryczne.
- Interdyscyplinarne ujęcie procesu edukacji.
- Filozoficzna i pedagogiczna perspektywa relacji interpersonalnych w świecie ponowoczesnym na przykładzie pedagogiki azylu i etyki uznania.
- Etiologia niedostosowania społecznego i uwarunkowania resocjalizacji młodzieży i dorosłych.
- Oświata, wychowanie i opieka nad dziećmi, młodzieżą i dorosłymi XIX-XXI wiek.
- Pedagodzy, nauczyciele, wychowawcy w polskich placówkach edukacyjnych XIX-XXI wiek.
- Edukacja Użytkowników biblioteki w zakresie umiejętności informacyjnych. Aspekt teoretyczny i praktyczny.
- Kształcenie i wychowanie osób niesłyszących.
- Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową.
- Diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami w rozwoju.
- Uczenie się ludzi dorosłych w perspektywie społeczno-kulturowej i metodologicznej.
- Międzykulturowy kapitał wybranych społeczności wielokulturowych.
- Uczniowie i nauczyciele w rzeczywistości szkolnej.
- Czas wolny i wypoczynek różnych grup społecznych. Czas wolny a media, ich społeczno-edukacyjne funkcje.
- Teoretyczne i praktyczne uwarunkowania konstruowania zobiektywizowanej prognozy kryminologicznej i społecznej – inklinacje dla pracy socjalnej, pedagogiki penitencjarnej i działalności kuratorskiej.
- Kompetencje medialne i informacyjne młodzieży uczącej się w ich środowiskowych uwarunkowaniach.
- Socjalizacja na pograniczach kulturowych. Ku tożsamości wyznaniowej.
- Narażenie na agresję rówieśniczą i inne negatywne zachowania wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych formach kształcenia.
- Dziecko o specjalnych potrzebach w szkole i w środowisku rodzinnym.
- Funkcjonowanie mediów w społeczeństwie. Społeczno-edukacyjne możliwości mediów.
- Media jako istotne ogniwo w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy. Zagrożenie wykluczeniem cyfrowym.
- Wykluczenie w przestrzeni miejskiej: Uczenie się międzykulturowe szansą na zrównoważony rozwój społeczności lokalnych.
- Kulturowe wykluczenie w zróżnicowanych środowiskach: rodzinnym, lokalnym i społecznym.
- Przebieg socjalizacji recydywistów penitencjarnych w kontekście ich aktywności przestępczej.
- Towarzyszenie człowiekowi w rozwoju na różnych etapach życia.
- Mała ojczyzna w edukacji szkolnej i pozaszkolnej.
- Wielowymiarowe aspekty nierówności społecznych w środowisku wiejskim.
- Działalność oświatowo-wychowawcza związku Pracy Obywatelskiej Kobiet na Wileńszczyźnie (1928-1939).
- Opieka wychowanie i edukacja w kontekstach pedagogiczno-prawnych.