Wizyta prof. Andrei F. Bohlman (University of North Carolina at Chapel Hill)
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego serdecznie zaprasza na wykład prof. Andrei F. Bohlman (University of North Carolina at Chapel Hill) we wtorek 20. czerwca o godz. 17.00: Hearing Lwów Out of War, 1939: Singing and the Limits of Sonic Evidence”
Instytut Muzykologii UWr, ul. Szewska 36, sala 107. Wykład odbędzie się w języku angielskim.
20.06 i 21.06 odbędą się seminaria z udziałem Andrei F. Bohlmann – zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt emailowy na adres: warsztaty.muzykologia@gmail.com
Abstrakt wykładu:
This talk draws attention to a three-and-a-half-minute sound recording made December 1939 in Prenzlau, Germany. In detention at the POW barracks for Polish officers, Kazimierz Dziubek shared a song with two linguists who were collecting his voice in order to preserve the urban Polish dialect distinctive to the multiethnic city, Lwów. Two verses that were classified as speech were in fact a hit song from Polish cinema, “Only in Lwów” (Tylko we Lwowie, 1939) by the prolific composer Henryk Wars and his frequent lyricist-collaborator Emanuel Szlechter. Even though this recording has hardly been heard, it cues my attention to the lives of those invested in its circulation: the song’s Polish Jewish authors, the Polish Catholic dance instructor who sang it, and the Ukrainian linguist who pulled it from the archive, listened, and transcribed it in 1942. My analysis insists on a connection between wartime recording and the afterlives of Nazi genocide and German colonial expansion as I explore the recording’s connection to Hollywood as well as Canada’s state policy of multiculturalism (1971– ).
Andrea F. Bohlman (University of North Carolina at Chapel Hill, USA) jest zainteresowana politycznymi relacjami muzyki i dźwięku w XX i XXI wieku. W swojej pracy nad kulturową historią muzyki, migracjami i wojnami, studiami nad dźwiękiem i mediami oraz ruchami społecznymi interesuje się wyzwaniami metodologicznymi, jakie stawiają badania nad niedawną przeszłością i stara się w nich łączyć pracę archiwalną z metodami etnomuzykologicznymi. Jest zaangażowana w
badania nad różnorodną muzyką, która przenika dawne i obecne kultury muzyczne, niezależnie od tego, czy określimy je jako popularne, sakralne, artystyczne czy eksperymentalne. Pierwsza książka jej autorstwa zatytułowana Musical Solidarities. Political Action and Music in Late Twentieth-Century Poland została wydana przez Oxford University Press w 2020, a dotyczy pejzażu dźwiękowego oraz muzyki związanych z ruchem Solidarność.
Jest absolwentką Stanford University oraz University of London. Doktorat uzyskała w 2012 roku na Uniwersytecie Harvarda. Jako Visiting Postdoctoral Fellow pracowała w Max Planck Institute of the History of Science oraz w Institute of Advanced Study w Berlinie, a także School of Historical Studies w Institute of Advanced Study w Princeton. Obecnie jest redaktorką naczelną internetowej publikacji Amerykańskiego Towarzystwa Muzykologicznego „Musicology Now”.
Wizyta prof. Andrea F. Bohlman odbywa się w ramach programu przyjazdów profesorów wizytujących ze środków „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” na Uniwersytecie Wrocławskim.