Konferencja „Problemy Współczesnego Kina”
Program:
CZWARTEK, 25.04.2024 – Instytut Kulturoznawstwa UWr, ul. Szewska 36, sala 208
9:45 – 10:00 Rozpoczęcie pierwszego dnia
10:00 – 11:40 Kino a biznes
Izabela Nadolna, UWr – Kontrowersje wokół filmu animowanego „Chłopi” jako dyskurs związany z problemami współczesnego kina
Maksymilian Gałuszka, UWr – Od celebrytyzacji do influenceryzacji polskiego kina – przyczyny, zagrożenia, konsekwencje
Oliwia Kalinowska-Andrzejczak, UŁ – Kino jakości czy komercyjny wyzysk? Japońska animacja autorska na platformach streamingowych
Jan Bryg, UJ – Piosenka preegzystująca we współczesnym kinie amerykańskim. Pomiędzy nostalgią, opowiadaniem historii a biznesem
12:00 – 13:40 Kłopoty z horrorem
Michał Bednarczyk, UŚ – Wizerunek wspólnoty w horrorze współczesnym. Powrót do lat 70.
Dominik Langiewicz, UJ – Czarne cierpienie, dekontekstualizacja i problemy współczesnego horroru rasowego
Kamil Lipiński, UŁ – Ekspozycja ciała, teatralizacja i dotyk w filmie „Under the Skin”
Roksana Pilawska-Gronostaj, UWr – Ukryty program magicznych opowieści, czyli o czym „mówią” współczesne baśnie postmodernistyczne. Interpretacja serialu „Wednesday” z perspektywy pedagogiki kultury popularnej
15:00 – 16:15 Kino między sztuką, polityką i wojną
Filip Grzędowski, UŁ – Nowy Francuski Ekstremizm – nurt współczesnego kina czy utarty schemat filmu artystycznego?
Łukasz Homziuk, UWr – Miękki opór czy chłodna kalkulacja? Kino Asghara Farhadiego wobec irańskiego aparatu władzy
Anzhelika Savchuk-Konarska, UWr – Ukraińskie kino w czasie wojny: odrodzenie języka i kultury
16:30 – 17:45 Filmowe uprzedzenia
Marek Jedliński i Krzysztof Witczak, UAM – Strategie oswajania – queerowanie w filmie
Maria Zarzycka, UAM – Nowe kino queerowe – oddanie głosu czy marginalizacja?
Julia Szeląg, UWr – Stereotypy rasowe we współczesnym kinie hollywoodzkim
18:30 – 20:00 Jakie kino jest, a jakie być powinno?
Panel dyskusyjny z zaproszonymi gośćmi
Od 20:00 Afterparty
PIĄTEK, 26.04.2024 – Dolnośląskie Centrum Filmowe, sala Lalka
9:45 – 10:00 Rozpoczęcie drugiego dnia, przywitanie gości przez Dyrektorkę DCF – Magdalenę Klich-Kozłowską
10:00 – 11:40 Kino a streaming
Tymoteusz Górski, UAM – Wpływ korzystania z usług platform streamingowych video na uczestnictwo w kinowych seansach filmowych
Kacper Thomas, PWSFTviT – Kino w postpandemii: sytuacja twórców a potencjał na koegzystencję kin i platform streamingowych
Patryk Duś, UŚ – Cała nadzieja w zbieractwie
Justyna Machaj, UAM – Strategia remake’u: świeże spojrzenie na ponadczasowe opowieści czy spieniężanie nostalgii?
12:00 – 13:40 Polska branża filmowa
Anita Zawisza, UW – Analiza studium przypadku polskiego przemysłu filmowego. Na podstawie aktualnie prowadzonych badań i zastanych raportów. Wprowadzenie do tematu.
Sylwia Szostak, SWPS i Joanna Szymańska, PWSFTviT – Kultura pracy producenta w polskiej branży audiowizualnej
Kamil Walczak, UJ – Przemysł kulturowy kina – przypadek polskiego Netflixa. Egzotyczna domestykacja, uniwersalna lokalność i polityka reprezentacji
Przemysław Murawski, UAM – Miejsce krótkiego metrażu we współczesnym krajobrazie festiwali filmowych
15:00 – 16:40 Podejrzane filmowe narracje
Michał Konarski, UW – Kino fajnopolackie – próba definicji
Katarzyna Gajewska, UJ – „Znachor” – „Filip” – „Ambassada”. Polskie kino a wyobrażenia o mniejszości
Joanna Stachnik, UJ – Kapitalizowanie żalu za grzechy, czyli czego możemy się dowiedzieć o Hollywood z produkcji opowiadających o ruchu #MeToo?
Adrianna Wójkiewicz, UAM – Miejsce zwierząt pozaludzkich we współczesnym kinie na przykładzie „Wodnikowego Wzgórza”
17:00 – 18:40 „Nowe” teorie kina
Bogna Skrzypczak-Walkowiak, UAM Kalisz – Czy filmoznawstwo potrzebuje nowej subdyscypliny? Filmozofia jako dialog filozofii z ruchomym obrazem
Marta Snoch, UJ – Olfaktoryczna przyszłość kina – technologie zapachowe i świat filmu
Bartosz Markowski, UJ – „Gdzie się podziała magia kina, kiedy przestała być w kinie?” Dyskurs o zmieniającej się definicji „kina” i jego kulturowej dewaluacji w erze cyfrowej rewolucji
Iwona Morozow, SWPS – Zwrot ku zaangażowaniu? Nowe drogi filmoznawstwa