Konferencja „Problemy Współczesnego Kina”

Program:

CZWARTEK, 25.04.2024 – Instytut Kulturoznawstwa UWr, ul. Szewska 36, sala 208

9:45 – 10:00 Rozpoczęcie pierwszego dnia

10:00 – 11:40 Kino a biznes

Izabela Nadolna, UWr – Kontrowersje wokół filmu animowanego „Chłopi” jako dyskurs związany z problemami współczesnego kina

Maksymilian Gałuszka, UWr – Od celebrytyzacji do influenceryzacji polskiego kina – przyczyny, zagrożenia, konsekwencje

Oliwia Kalinowska-Andrzejczak, UŁ – Kino jakości czy komercyjny wyzysk? Japońska animacja autorska na platformach streamingowych

Jan Bryg, UJ – Piosenka preegzystująca we współczesnym kinie amerykańskim. Pomiędzy nostalgią, opowiadaniem historii a biznesem

12:00 – 13:40 Kłopoty z horrorem

Michał Bednarczyk, UŚ – Wizerunek wspólnoty w horrorze współczesnym. Powrót do lat 70.

Dominik Langiewicz, UJ – Czarne cierpienie, dekontekstualizacja i problemy współczesnego horroru rasowego

Kamil Lipiński, UŁ – Ekspozycja ciała, teatralizacja i dotyk w filmie „Under the Skin”

Roksana Pilawska-Gronostaj, UWr – Ukryty program magicznych opowieści, czyli o czym „mówią” współczesne baśnie postmodernistyczne. Interpretacja serialu „Wednesday” z perspektywy pedagogiki kultury popularnej

15:00 – 16:15 Kino między sztuką, polityką i wojną

Filip Grzędowski, UŁ – Nowy Francuski Ekstremizm – nurt współczesnego kina czy utarty schemat filmu artystycznego?

Łukasz Homziuk, UWr – Miękki opór czy chłodna kalkulacja? Kino Asghara Farhadiego wobec irańskiego aparatu władzy

Anzhelika Savchuk-Konarska, UWr – Ukraińskie kino w czasie wojny: odrodzenie języka i kultury 

16:30 – 17:45 Filmowe uprzedzenia

Marek Jedliński i Krzysztof Witczak, UAM – Strategie oswajania – queerowanie w filmie

Maria Zarzycka, UAM – Nowe kino queerowe – oddanie głosu czy marginalizacja?

Julia Szeląg, UWr – Stereotypy rasowe we współczesnym kinie hollywoodzkim

18:30 – 20:00 Jakie kino jest, a jakie być powinno?

 Panel dyskusyjny z zaproszonymi gośćmi

Od 20:00 Afterparty

 

PIĄTEK, 26.04.2024 – Dolnośląskie Centrum Filmowe, sala Lalka

 

9:45 – 10:00 Rozpoczęcie drugiego dnia, przywitanie gości przez Dyrektorkę DCF – Magdalenę Klich-Kozłowską

 

10:00 – 11:40 Kino a streaming

Tymoteusz Górski, UAM – Wpływ korzystania z usług platform streamingowych video na uczestnictwo w kinowych seansach filmowych

Kacper Thomas, PWSFTviT – Kino w postpandemii: sytuacja twórców a potencjał na koegzystencję kin i platform streamingowych

Patryk Duś, UŚ – Cała nadzieja w zbieractwie

Justyna Machaj, UAM – Strategia remake’u: świeże spojrzenie na ponadczasowe opowieści czy spieniężanie nostalgii?

12:00 – 13:40 Polska branża filmowa

Anita Zawisza, UW – Analiza studium przypadku polskiego przemysłu filmowego. Na podstawie aktualnie prowadzonych badań i zastanych raportów. Wprowadzenie do tematu. 

Sylwia Szostak, SWPS i Joanna Szymańska, PWSFTviT – Kultura pracy producenta w polskiej branży audiowizualnej

Kamil Walczak, UJ – Przemysł kulturowy kina – przypadek polskiego Netflixa. Egzotyczna domestykacja, uniwersalna lokalność i polityka reprezentacji

Przemysław Murawski, UAM – Miejsce krótkiego metrażu we współczesnym krajobrazie festiwali filmowych

15:00 – 16:40 Podejrzane filmowe narracje

Michał Konarski, UW – Kino fajnopolackie – próba definicji

Katarzyna Gajewska, UJ – „Znachor” – „Filip” – „Ambassada”. Polskie kino a wyobrażenia o mniejszości 

Joanna Stachnik, UJ – Kapitalizowanie żalu za grzechy, czyli czego możemy się dowiedzieć o Hollywood z produkcji opowiadających o ruchu #MeToo?

Adrianna Wójkiewicz, UAM – Miejsce zwierząt pozaludzkich we współczesnym kinie na przykładzie „Wodnikowego Wzgórza” 

17:00 – 18:40 „Nowe” teorie kina

Bogna Skrzypczak-Walkowiak, UAM Kalisz – Czy filmoznawstwo potrzebuje nowej subdyscypliny? Filmozofia jako dialog filozofii z ruchomym obrazem

Marta Snoch, UJ – Olfaktoryczna przyszłość kina – technologie zapachowe i świat filmu

Bartosz Markowski, UJ – „Gdzie się podziała magia kina, kiedy przestała być w kinie?” Dyskurs o zmieniającej się definicji „kina” i jego kulturowej dewaluacji w erze cyfrowej rewolucji

Iwona Morozow, SWPS – Zwrot ku zaangażowaniu? Nowe drogi filmoznawstwa